Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Berna
#2986105
Afgelopen week was ik met mijn reu trainen in het veld voor de aanstaande jachtwedstrijden. Mijn mannetje is bloed fanatiek en ziet er uit als een topathleet. Hij eet als een bootwakker en ondanks dar hij 4,5 jaar is eet hij het jaar rond 4-5% van zijn lichaamsgewicht. Meneer is topfit, geen greintje vet op zn botten (krijg ik er niet aan).

Mijn trainer, beslist niet vies van vlees voeren, suggereerde dat ik hem moest bij voeren met iets energierijks. Na een flinke prestatie moet meneertje natuurlijk genoeg energie in zn lijf hebben om te herstellen. Ik ben benieuwd hoe de andere sporters dat doen. Ik kan hem nog meer te eten geven. Maar dan moet ik naar naar 6-7% en dat vind ik best veel. Daarnaast krijg ik het er maar met moeite in.

Een kennis van me suggereerde om op werkdagen koolhydraten bij te voeren, iemand daar mee ervaring? Dat eten (mensen) athleten ook.


Afbeelding
Door Esther Q
#2986123
Onze sporthonden (sledehonden) eten nooit iets speciaals, wel meer tijdens het piekseizoen (ook 4 a 5%). Maar daar gaat het om fysieke inspanning, minder mentale inspanning. Kan zijn dat een hond die een meer mentale sport doet wel iets speciaals (bv koolhydraten) kan gebruiken. Misschien kan miik hier iets over zeggen.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2986283
Mijn reu, bijna 3, krijgt bij 16 kilo standaard 700 tot 800 gram per dag... dat is dus 4-5% en dan ook veel vette soorten
Op sportdagen krijgt hij sowieso extra, vaak 100g  ::)
En dan nog is het net geen scharminkel  ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2986299
Hoe komt het dat je er niet meer in krijgt?
Wil hij gewoon niet meer eten? Laat hij het liggen?

En voer je 1 keer per dag? Of meerdere keren?
Krijgt hij al tussendoortjes, of vrijwel niet?

Hoeveel groenten voer je voor het moment?
En voer je al vette diersoorten, of haal je het vet er doorgaans af?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2986383
Ik voer hem zeker niet sec mager vlees. Haal nooit vet er af. Omdat hij het goed kan gebruiken. Geit is de hoofddiersoort hier.

Groente is ie kieskeurig. Daarnaast het vult leuk, maar bevat natuurlijk weinig tot geen calorien. Dus hij eet niet veel groente.

Tussendoortjes; gedroogde snoepjes ja. Maar een blokje schapenvet daarvoor komt hij zn mand niet uit.

Ik voer hem eems per dag. Op trainings en wedstrijddagen werkt 2* per dag alleen maar averechts. Hij moet geen last hebben van een volle maag.
Op rustdagen geef ik hem smorgens wat kvv.

Meneer eet echt prima maar, na 1,5 kg is het echt te veel. Ik ben ooit naar 1x per dag overgestapt omdat hij slecht at. Nu eet hij smorgens alleen als ie honger heeft.

Maar niemand die pasta bij voert bij extreme fysieke belasting? Meneer is behoorlijk schraal, zie foto in het eerste bericht. Vind dat prima en hij voelt zich er top bij. Vroeg me gewoon af of er slimme dingen zijn  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2986393
Berna schreef: Ik voer hem zeker niet sec mager vlees. Haal nooit vet er af. Omdat hij het goed kan gebruiken. Geit is de hoofddiersoort hier.

Groente is ie kieskeurig. Daarnaast het vult leuk, maar bevat natuurlijk weinig tot geen calorien. Dus hij eet niet veel groente.

Tussendoortjes; gedroogde snoepjes ja. Maar een blokje schapenvet daarvoor komt hij zn mand niet uit.

Ik voer hem eems per dag. Op trainings en wedstrijddagen werkt 2* per dag alleen maar averechts. Hij moet geen last hebben van een volle maag.
Op rustdagen geef ik hem smorgens wat kvv.

Meneer eet echt prima maar, na 1,5 kg is het echt te veel. Ik ben ooit naar 1x per dag overgestapt omdat hij slecht at. Nu eet hij smorgens alleen als ie honger heeft.

Maar niemand die pasta bij voert bij extreme fysieke belasting? Meneer is behoorlijk schraal, zie foto in het eerste bericht. Vind dat prima en hij voelt zich er top bij. Vroeg me gewoon af of er slimme dingen zijn  :)
Tja  :biggrin2: Dan doe je al alles wat ik nog zou kunnen bedenken dat je kan veranderen.  ::)
Maar misschien kan iemand anders nog wel wat bedenken.

Ik kan volgen dat hij bij 2 keer per dag net minder gaat eten.  Dat was hier ook een reden om van 3 naar 2 maaltijden per dag te gaan voor de katten.  Ze gaven zelf aan dat aangenamer te vinden.  Beetje honger voor de maaltijd is wel leuk.

Ik weet niet of koolhydraten zouden helpen. Zou kunnen van wel, maar niet in overdrijven want ze kunnen er zo vadsig van worden ipv gespierd dikker.  En als hij te veel krijgt, zou het ook kunnen dat zijn energiehuishouding in de war raakt en hij iets minder energie krijgt.
Je zou het kunnen proberen.
Maar persoonlijk zou ik eerder aardappelen, pompoen en andere zetmeelrijke groenten voeren ipv pasta.  Maar dat misschien persoonlijk...
Ook zou ik de koolhydraten dan even apart geven, niet in de hoofdmaaltijd en op de rustdagen. Met een beetje geluk krijgt hij dan wat meer honger wanneer de hoofdmaaltijd komt als hij een aantal uren voorheen koolhydraten heeft gehad.  Zo werkt dat bij mezelf toch...  :P
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 04 sep 2014, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2986438
Misschien geitenmelk met honing? Dat is ook een leuke energie leverancier en is drinken ipv eten. Misschien op trainingsdagen in ieder geval, dan heeft hij geen volle maag, maar wel alvast wat energie in zijn lijf. Misschien kun je ook kijken naar kleine hoeveelheden havermout ofzo? Beetje wat aan drachtige teefjes ook gevoerd wordt. En dan niet heel veel, maar gewoon net even een lekkere slobber in de ochtend.
Door Jantina
#2986664
Juist op werkdagen zie ik eigenlijk bij alle Bassets (op de meutedagen bijvoorbeeld) dat er geen hap eten (of drinken!) in gaat. Ze zijn dan zo druk in hun kop, dat het hoofd niet naar eten staat. 's ochtends al niet, omdat ze donders weten dat ze aan het werk gaan. Pas 's avonds komt de honger en eten ze en krijgen ze dan ook extra van mij. Teckels vreten altijd  :P.
Zou je in de ochtend niet Huttenkase of geitenyoghurt met een ei ofzo kunnen geven? Ik vind 'm inderdaad wel een beetje aan de magere kant als ik hem zo zie. Aan de andere kant... Toen ik nog volop met Bas werkte en hij slecht at zag hij er minstens zo uit... Alleen zit daar een griffon vacht op dus je zag het niet.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2986677
Kaela schreef: Misschien geitenmelk met honing? Dat is ook een leuke energie leverancier en is drinken ipv eten. Misschien op trainingsdagen in ieder geval, dan heeft hij geen volle maag, maar wel alvast wat energie in zijn lijf. Misschien kun je ook kijken naar kleine hoeveelheden havermout ofzo? Beetje wat aan drachtige teefjes ook gevoerd wordt. En dan niet heel veel, maar gewoon net even een lekkere slobber in de ochtend.
Dat vind ik een goede! Pasta is toch weer granen en moeilijk te verteren... Honing heeft die nadelen natuurlijk niet.

Wat betreft het schapenvet, niet dat ik vind dat je dat moet voeren hoor ::) ;) maar heb je ook wel eens gewoon gewoon vers schapenvet geprobeerd? Wat je oa bij degomeat kunt bestellen, kleine stukjes vet .

En over het meerdere keren per dag voeren. Hier werkt dat juist beter met de hond die ook niet altijd even goed eet. Ook snel zo schraal als wat, maar met het schapenvet en 2 keer per dag eten (ipv 1) krijgt ik er juist makkelijker meer in. Voor ons is dat afdoende, ze is nu wel mooi op gewicht.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2986715
Jantina schreef: Juist op werkdagen zie ik eigenlijk bij alle Bassets (op de meutedagen bijvoorbeeld) dat er geen hap eten (of drinken!) in gaat. Ze zijn dan zo druk in hun kop, dat het hoofd niet naar eten staat. 's ochtends al niet, omdat ze donders weten dat ze aan het werk gaan. Pas 's avonds komt de honger en eten ze en krijgen ze dan ook extra van mij. Teckels vreten altijd  :P.
Zou je in de ochtend niet Huttenkase of geitenyoghurt met een ei ofzo kunnen geven? Ik vind 'm inderdaad wel een beetje aan de magere kant als ik hem zo zie. Aan de andere kant... Toen ik nog volop met Bas werkte en hij slecht at zag hij er minstens zo uit... Alleen zit daar een griffon vacht op dus je zag het niet.
Met Drago niet anders hoor. Als ik hem zijn oranje halsband om doe en met alarmpistool van huis ga dan weet hij wat we gaan doen. Zodra ik hem op plaats van bestemming uit de auto laat gooit hij zijn blaas en darmstelsel volledig leeg..echt volledig en dan moet er gewerkt worden. Pas na die tijd wil hij drinken. Eten doet hij pas als de adrenaline en passie wat gezakt zijn ;-)
Grappig is dat hij enkel smorgens iets wil eten als hij ziet dat ik ga werken, dan vind hij het prima. Hondjes zijn soms slimmer dan we denken  ;D

Huttekase is wel een goed idee, geen idee of ie het moet. Zal dat kopen en proberen of hij het wil eten. Geitenmelk en honing; bepaalde melk (waar haal je dat?)en honing? Meng je dat dan met elkaar (en wat water?) Klinkt als een eenvoudige energiebron. Zou hem dat ook kunnen laten drinken na de wedstrijd of training voor beter herstel.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2987003
Wat versta je onder extreme fysieke belasting?...
Ik voer voor meer energie geitenmelk en honing maar! Daar worden ze niet snel echt dikker van hoor, het levert wel heel goede energie :)
Geitenmelk kan je in de supermarkt kopen of anders op geiten boerderijen. Rauwe honing (bijv lindehoning van de traay) haal ik in een natuurwinkeltje.  Dit en een rauw ei meng ik door elkaar ff roeren en klaar :)
Laatst gewijzigd door chipjolie op za 06 sep 2014, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door