Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2986371
Arrghh, ik ben nog nooit echt kwaad geweest op Muppy, maar vanavond had ze het toch een keer voor elkaar. Ik was aan het wandelen tussen de weilanden, Muppy liep los, net als altijd. Toen zag ze van verre en klein groepje mensen ons tegemoet komen lopen; oren laag, staart laag, hele hond laag, kortom; jaaghouding. Doet ze normaal alleen als ze een andere hond ziet waar ze mee wil spelen... Of een konijn... En normaal als ik haar waarschuw, gaat ze meteen recht staan, kijkt ze om naar mij en gebeurt er niets. Maar vanavond nog veel erger dan anders, luisterde ze helemaal nul en ging ze full speed richting de wandelmevrouwen, die (heb ik weer) alle 6 enorme schrik voor honden bleken te hebben. Muppy stuiter-de-stuiter om het groepje heen, er tussendoor, stukje wegrennen, weer terugrennen, en de mevrouwen maar bibberen en zeggen 'ik denk dat het een goed idee is als je je hond even pakt' (duh), terwijl ik al tig keer geroepen had met mijn allerzwaarste stem, mijn 'HIER! NU!' 20x in de strijd had gegooid, en ook een paar keer vriendelijk had gezegd dat ze bij me moest komen. Maar neeeeeeeeeeeeeeee mevrouw bleef voor me wegrennen en er een groot SPEL van maken. Het kostte me gewoon 5 minuten om 'r te pakken te krijgen! Na duizend maal excuses en een rood hoofd maar rustig naar huis geschuifeld met Muppy aan de riem... :-[

Dit gedrag is begonnen toen we nog aan het 'cursussen' waren, toen ze een maand of 8-9 was. Toen begon ze weg te rennen bij de ofeningen waarij de los was, crosste ze een paar rondjes over het veld en daarna was ze weer klaar. Is sindsdien niet minder en de laatste paar weken juist erger geworden. Ik moet meer echt met r gaan doen, meer dan alleen lang wandelen, denk ik, maar weet niet zo goed wat. Ballen en stokken achterna rennen geeft ze niets om, fietsen ook niet. Het is een werkhond, maar het enige waarvan ik haar ooit écht enthousiast zie worden is als mijn vriend op zijn crossmotor zit.. We hebben een tijdje behendigheid gedaan, maar daar rende ze ook steeds weg en bleef steeds achter de hindernis zitten etc, had niet echt de indruk dat ze dat nou zo fantastisch vond... Los daarvan hoop ik stiekem dat het echt pubergedrag is wat nog een keer over gaat...  :-\

Eten is sinds een paar weken ook een probleem; de laatste week wil ze al helemaal nauwelijks bot eten. Spier, orgaan, vismix en alles wat gemalen/kleingesneden is eet ze na enige overtuiging, hetzij met lange tanden. Bot taant ze niet naar, nog geen likje. Ik bied het haar 1 x aan en haal het meteen weg als ze het voorbij loopt; hoop dat ook dit snel weer voorbij is. Ik weet vrij zeker dat ze niets mankeert (afgezien van wat vlooien die ondertussen hopelijk het loodje hebben gelegd); ze glanst en is actief, geen tandvleesproblemen oid. Wel schijnzwanger sinds haar eerste loopsheid, al 2 maanden...  ::)

Wat hebben jullie allemaal meegemaakt met pubergedrag en hoe gaan jullie hiermee om?
#2986443
Ik heb zeer weinig pubergedrag meegemaakt, de hier werd wel minder perfect dan daarvoor maar noet heel dramatisch.
Wat je hond van de vorige keer geleerd heeft is vooral niet! Komen als de baas roept want ten eerste meent ze het toch niet omdat ze 20+ keer roept zonder dat het iets betekend en ten tweede als ze me al te pakken krijgt is meteen de pret over en moet ik aan de riem en is m'n baasje boos... Nee komen is niet leuk! Dus een heel goede tip, voorlopig aan de lange lijn en oefenen maar! Nooit onnodig hier zeggen, oefen het eerst als ze zelf naar je toe komt dan hier zeggen dan belonen (het moet feest zijn bij jou dus niet een saaie o ja goed zo) als ze die snapt kun je een hier vragen als ze iets verder aan de lange lijn loopt en niet perse naar je toe loopt. Zo bouw je dat uit

Het eten kan zeker komen door schijnzwanger zijn! Dat was nl het eerste wat ik wilde vragen ;) kortom even wat zacht bot geven en dan gaat dat vanzelf weer over :)
#2986447
Goede tips van Chipjolie. Ik zou willen aanvullen: ga op zoek naar wat ze wél leuk vindt om met je te doen. Er is zo veel mogelijk, er zijn zo veel sporten tegenwoordig. Treibbal, balans en coordinatie, rallyO of rallyFree, hoopers, speuren, jachttraining, canicros enz enz. Je hoeft ook niet gelijk een hele cursus te doen, er worden heel vaak workshops georganiseerd.

Ik weet niet waar je woont, maar ik ga volgende week naar het Dog Summer Event in Leek. Daar kan je voor 15 euro kennis maken met allemaal sporten. Ik wil canicros gaan proberen met Oscar, maar er is van alles. Geen idee of er nog plek is.

Er zijn ook speciale hierkom cursussen. Yvette doet dit en ik hoor er alleen maar heel erg veel goeds over. 20 keer Hier Nu roepen zonder resultaat is niet erg zinvol, dus het lijkt me handig als je begeleiding krijgt hoe je het aan moet pakken. En dat gaat over het algemeen wel wat verder dan de zit-wacht-hier oefening in de meeste basiscursussen.
#2986452
Hier ook een grote kleuter hoor de Sint! Net 2 jaar maar oo wat een kleuter soms
Ik roep bijna nooit hou der wel in de gate maar loop gewoon door (als dat kan ge waar je loopt)
Ik ben ook nog beetje aan het rond zoeken wat het beste te doen, ze treitert nl cera de Berner behoorlijk buiten dan thuis niet
De andere 2 laat ze met rust
Ik heb ondertussen al zo'n 30 jaar honden maar dit nog niet meegemaakt!
Ook het eten is een drama, maar denk of kleuter gedrag of stres ( hier in huis door div omstandigheden)
En soms hard lopend op een hond af is maar net hoe der pet staat daarbij blaffen, als ze er dan is gaat ze spelen  :o
Ik ga het voorlopig maar zo doen 1 van de 2 wisselend aan de riem want het word zielig voor cera
Ze doet het eigenlijk alleen bij cera als cera weer is een end achter mij loopt
Dus erbij halen alleen beetje op hard handige manier
Maar dat eten weet ik nog niet hoe op te lossen
Ze is niet schijnzwanger
#2986463
chipjolie schreef: Ik heb zeer weinig pubergedrag meegemaakt, de hier werd wel minder perfect dan daarvoor maar noet heel dramatisch.
Wat je hond van de vorige keer geleerd heeft is vooral niet! Komen als de baas roept want ten eerste meent ze het toch niet omdat ze 20+ keer roept zonder dat het iets betekend en ten tweede als ze me al te pakken krijgt is meteen de pret over en moet ik aan de riem en is m'n baasje boos... Nee komen is niet leuk! Dus een heel goede tip, voorlopig aan de lange lijn en oefenen maar! Nooit onnodig hier zeggen, oefen het eerst als ze zelf naar je toe komt dan hier zeggen dan belonen (het moet feest zijn bij jou dus niet een saaie o ja goed zo) als ze die snapt kun je een hier vragen als ze iets verder aan de lange lijn loopt en niet perse naar je toe loopt. Zo bouw je dat uit

Het eten kan zeker komen door schijnzwanger zijn! Dat was nl het eerste wat ik wilde vragen ;) kortom even wat zacht bot geven en dan gaat dat vanzelf weer over :)
Voordat ze begon met puberen was ze altijd de beste van de klas, en nu nog heeft ze ook momenten dat ze luistert als een zonnetje. Dat ze een meter of 10 voor me uit loopt, ik met normale stem 'hé' zeg en zij gaat zitten en blijft zitten tot ik bij haar ben, zo heb ik het haar geleerd en 9 vd 10 keer gaat dat goed. Momenteel 6 van de 10 keer... Boos als ze komt ben ik nooit, dan doe ik altijd op mijn allerblijst en dat meen ik ook, ik doe niet quasi-blij. Ik denk dat dat voor veel first-time-hondenbezitters een van de belangrijkste lessen van de puppycursus is... Dat het een feest moet zijn vind ik dus lastig bij haar, omdat ik na een jaar nog steeds niet weet wat ze een feest vindt.. Enthousiast doen maakt haar niet ook enthousiast in ieder geval, en als ik té enthousiast doe klapt ze dicht.

Zo'n honden-event is eigenlijk wel een goed idee; ik woon in Hilvarenbeek dus Leek zal 'm niet worden  :biggrin2: maar hier in de buurt worden ook vast dat soort dingen georganiseerd. Ik ga eens even op zoek!

Wat betreft de schijnzwangerschap; ze probeerde van de week achter in de auto een botje te begraven, zo met haar neus over de bank richting het botje aan het wrijven alsof ze er zand overheen wilde doen. Later zag ik haar hetzelfde doen thuis in haar nest. Nog nooit eerder gezien.. Dus misschien dat de hormonen ook wel weer opspelen, al vind ik dat het ondertussen wel erg lang duurt. Ze wordt volgende week vrijdag gesteriliseerd...
#2986467
Muppeteer schreef: Voordat ze begon met puberen was ze altijd de beste van de klas, en nu nog heeft ze ook momenten dat ze luistert als een zonnetje. Dat ze een meter of 10 voor me uit loopt, ik met normale stem 'hé' zeg en zij gaat zitten en blijft zitten tot ik bij haar ben, zo heb ik het haar geleerd en 9 vd 10 keer gaat dat goed. Momenteel 6 van de 10 keer... Boos als ze komt ben ik nooit, dan doe ik altijd op mijn allerblijst en dat meen ik ook, ik doe niet quasi-blij. Ik denk dat dat voor veel first-time-hondenbezitters een van de belangrijkste lessen van de puppycursus is... Dat het een feest moet zijn vind ik dus lastig bij haar, omdat ik na een jaar nog steeds niet weet wat ze een feest vindt.. Enthousiast doen maakt haar niet ook enthousiast in ieder geval, en als ik té enthousiast doe klapt ze dicht.

Zo'n honden-event is eigenlijk wel een goed idee; ik woon in Hilvarenbeek dus Leek zal 'm niet worden  :biggrin2: maar hier in de buurt worden ook vast dat soort dingen georganiseerd. Ik ga eens even op zoek!

Wat betreft de schijnzwangerschap; ze probeerde van de week achter in de auto een botje te begraven, zo met haar neus over de bank richting het botje aan het wrijven alsof ze er zand overheen wilde doen. Later zag ik haar hetzelfde doen thuis in haar nest. Nog nooit eerder gezien.. Dus misschien dat de hormonen ook wel weer opspelen, al vind ik dat het ondertussen wel erg lang duurt. Ze wordt volgende week vrijdag gesteriliseerd...
Ik denk dat dat niets zegt, of juist heel veel ;) Dat was met Joep ook. Ik denk dat dat vaak de honden zijn die niet bedacht hebben dat het ook anders kan dan de baas zegt...tot die knop om gaat en ze daar achter komen! Dan ben je als baas vaak te laat met reageren omdat je zo verbaasd bent!
Gijs was vanaf het begin al koppig dus moest ik vanaf het begin al erg goed opletten hoe ik het deed en belonen en leuk houden, en die heeft dus ook geleerd te komen als hij niet wil.
Joep had als pup nooit bedacht dat er een andere optie was, tot ie met 14 maanden de kolder in de kop kreeg, een sprintje in zette, en de hele hei rondcrostte.  :o

Steriliseren is toch niet handig als ze net loops is geweest?
#2986468
Misschien is Muppy een heel gevoelige hond? Als ik lees hoe ze wel en niet op je reageert. Ik herken er een aantal dingen van Doerak in, die klapte volledig dicht op behendigheid omdat ik teveel wilde presteren en daardoor teveel van hem vroeg, met hem ben ik heel lang op zoek geweest naar iets wat hem enthousiast maakt en dat is praktijkspeuren geworden. Iets wat bijna elke hond fantastisch vindt omdat ze daarbij een aangeboren instinct kunnen gebruiken, namelijk hun reukvermogen en speurzin. Daarnaast, zoals Kaela ook al opnoemt, zijn er tal van andere mogelijkheden qua training/sport.

Mocht het vermoeden bestaan dat ze nu schijnzwanger is dan is uitstel van sterilisatie misschien een optie? Wachten tot de hormonen weer wat stabieler zijn? Het gedrag wat je beschrijft kan hier heel goed bij passen, vooral consequent blijven, blijven trainen en je geduld niet verliezen ;).
#2986470
Jaaaa, dat puberen kennen we wel :biggrin2:

De truc zit 'm hier in voorkomen, voorkomen en voorkomen. Het dus zo ver niet meer laten komen. En ja, dan moet je ogen in je achterhoofd hebben. Super ver van de te voren anticiperen en gewoon bij IEDEREEN die je te gemoed loopt haar bij je nemen. En ik doe dat soort dingen 100 van de 100 keer. Net zolang totdat dit nieuwe gedrag erin zit. Andere honden/mensen betekent bij de baas komen, daar heeeeel veel lekkers krijgen (feestjuh - bij de baas moet heeeeel leuk zijn natuurlijk!) en bij baasje blijven tot die weer vrij geeft. En een sleeplijn van 10 meter eraan hangen helpt goed. Zo kun je ervoor zorgen dat je het gehalte "je blijft hier" 100 van de 100 keer kunt uitoefenen. Want 99 keer, dus 1 keer missen is 10 stappen terug in je programma. Zo werkt dat gewoon bij die kl*te pubers :biggrin2:

En er schik om blijven houden. Kom op, zie er ook een beetje de humor van in joh! Ik snap wel dat je boos wordt, maar dat heeft echt minder dan niks zin. En ik loop nog liever pikaal de andere kant op (en zeg tegen de mensen "ik ga het even op een andere manier proberen") dan dat ik mijn hond achterna ga jagen. Want ja, dat vinden ze dikke pret. En nee, dat gun ik ze niet :biggrin2:

En qua niet eten ben ik gewoon heel hard. Alles wat ze niet vreten: dat krijgen ze eerst. En alleen dat. En dat zet ik neer, niet eten? Direct (echt binnen enkele seconden) weghalen en de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. Ze is oud genoeg om een maaltijdje over te kunnen slaan. Volgende maaltijd: geef je weer alleen het vleesbot. En dus verder niks, alleen het vleesbot. En als ze dat opeet, krijgt ze de rest.

Ik weet niet hoe oud ze precies is en hoeveel voer je haar geeft en hoeveel maaltijden per dag?
#2986481
Nou ja, normaal kan ik er echt wel om lachen en doet het me niet zoveel, nu had ik m'n dag niet en tijd van de maand etc. en dat vraagt er ook een beetje om. Kan het haar sowieso niet kwalijk nemen, het baasje is altijd degene die het verkeerd doet, hè  ::)  Ik heb ook nooit met mensen te maken gehad die zo'n schrik hadden, ik voelde me heel schuldig! Wegrennen werkt overal waar ze zelf niet zo bekend is; dit was 20 meter van huis en dan denkt ze 'ren jij maar een eind, ik red me hier wel'. Wat uiteindelijk werkte was dat een van de mevrouwen tegen haar begon te praten toen ze om ze heen aan het lopen was, toen kon ik haar zo pakken... Misschien vindt ze drijven wel leuk...  :biggrin2:

Ik ga wel meer oefenen inderdaad; ze kent alle commando's en ze wil ook best, maar ik vind het lastig om echt contact met haar te krijgen. Beetje een binnenvetter is het en ik heb nog niet geleerd hoe ik daar mee om moet gaan. Verder is het een geweldige hond hoor, want meestal luistert ze dus prima en ze is heel relaxed, kan haar overal mee naartoe nemen en iedereen vindt haar geweldig. Met andere honden is ze ook heerlijk. Ze gaat elke dag mee naar kantoor, maar kan ook prima alleen zijn. Kortom ik heb eigenlijk niets te klagen  :smitten:
#2986489
Lizzy schreef: Jaaaa, dat puberen kennen we wel :biggrin2:

De truc zit 'm hier in voorkomen, voorkomen en voorkomen. Het dus zo ver niet meer laten komen. En ja, dan moet je ogen in je achterhoofd hebben. Super ver van de te voren anticiperen en gewoon bij IEDEREEN die je te gemoed loopt haar bij je nemen. En ik doe dat soort dingen 100 van de 100 keer. Net zolang totdat dit nieuwe gedrag erin zit. Andere honden/mensen betekent bij de baas komen, daar heeeeel veel lekkers krijgen (feestjuh - bij de baas moet heeeeel leuk zijn natuurlijk!) en bij baasje blijven tot die weer vrij geeft. En een sleeplijn van 10 meter eraan hangen helpt goed. Zo kun je ervoor zorgen dat je het gehalte "je blijft hier" 100 van de 100 keer kunt uitoefenen. Want 99 keer, dus 1 keer missen is 10 stappen terug in je programma. Zo werkt dat gewoon bij die kl*te pubers :biggrin2:

En er schik om blijven houden. Kom op, zie er ook een beetje de humor van in joh! Ik snap wel dat je boos wordt, maar dat heeft echt minder dan niks zin. En ik loop nog liever pikaal de andere kant op (en zeg tegen de mensen "ik ga het even op een andere manier proberen") dan dat ik mijn hond achterna ga jagen. Want ja, dat vinden ze dikke pret. En nee, dat gun ik ze niet :biggrin2:

En qua niet eten ben ik gewoon heel hard. Alles wat ze niet vreten: dat krijgen ze eerst. En alleen dat. En dat zet ik neer, niet eten? Direct (echt binnen enkele seconden) weghalen en de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. Ze is oud genoeg om een maaltijdje over te kunnen slaan. Volgende maaltijd: geef je weer alleen het vleesbot. En dus verder niks, alleen het vleesbot. En als ze dat opeet, krijgt ze de rest.

Ik weet niet hoe oud ze precies is en hoeveel voer je haar geeft en hoeveel maaltijden per dag?
Dank je voor de tips!
Hier ook zo'n puber-pup in huis. Meneer luisterde altijd super goed, maar nu!
Niet eten hebben we geen last van, het is en blijft gewoon een soort kliko  :biggrin2:
Maar hierkomen? Neuhj... Meneer gaat liever gewoon zelfstandig op stap. En dat moet hij dan ook, want ik roep maar 1 keer en dan draai ik om en loop ik weg. En heel ver als het moet, ik weiger hem te helen. Een lijn eraan is dan beter waarschijnlijk (al ben ik nog geen mensen tegen gekomen terwijl hij los liep, ik pak hem dan altijd aan de lijn met een zak vol lekkers) maar ik ga hem niet leren dat 'hier' betekend dat de baas naar de hond komt ipv andersom.
Nee, gewoon een eind weglopen en ergens achter gaan staan als het kan. Zodra ze in de gaten hebben dat ze toch wel heel erg alleen zijn is de lol er af en komen ze je zoeken.
#2986496
DJ en Doerak schreef: Misschien is Muppy een heel gevoelige hond? Als ik lees hoe ze wel en niet op je reageert. Ik herken er een aantal dingen van Doerak in, die klapte volledig dicht op behendigheid omdat ik teveel wilde presteren en daardoor teveel van hem vroeg, met hem ben ik heel lang op zoek geweest naar iets wat hem enthousiast maakt en dat is praktijkspeuren geworden. Iets wat bijna elke hond fantastisch vindt omdat ze daarbij een aangeboren instinct kunnen gebruiken, namelijk hun reukvermogen en speurzin. Daarnaast, zoals Kaela ook al opnoemt, zijn er tal van andere mogelijkheden qua training/sport.

Mocht het vermoeden bestaan dat ze nu schijnzwanger is dan is uitstel van sterilisatie misschien een optie? Wachten tot de hormonen weer wat stabieler zijn? Het gedrag wat je beschrijft kan hier heel goed bij passen, vooral consequent blijven, blijven trainen en je geduld niet verliezen ;).
Ik vermoed niet alleen dat ze schijnzwanger is, ik weet het zeker, want ze heeft al 2 maanden dikke tietjes en geeft ook melk. Nog steeds. Het werd door de kliniek geadviseerd om haar toch gewoon te laten steriliseren en eerlijk gezegd heb ik er te weinig verstand van om de risico's/nadelen van steriliseren tijdens schijnzwangerschap te zien... is er dan meer kans op bloedingen door verhoogde bloedtoevoer? Of zie je een probleem in het feit dat de hormoonhuishouding ineens veranderd? Mijns inziens verandert die net zo goed als ze gesteriliseerd wordt als ze niet schijnzwanger is, alleen dan anders.
Door Lil
#2986505
Vrees dat ze geleerd heeft dat rondcrossen kan en mag.

Meerdere keren gebeurd al op hondenschool. Echt jammer dat men dan niet gewoon een paar keer een (lange) lijn eraan heeft gedaan.
Ik zou dus helemaal opnieuw beginnen met hierkomen met een compleet nieuw commando en dit dan zo aanleren dat ze nul kans heeft om niet te komen. Aan de lijn dus.

Hier een volwassen pubert lees een herplaatser die nog even alle levensfases moest doormaken bij mij ondanks zijn leeftijd. En het uitproberen zit nu eenmaal enorm in zijn karakter plus dat hij niet gewend is om met prikkels om te gaan. Merk ik dat: jammer, dan niet los maar aan de flexlijn wandelen. Als ik hem los laat dan weet ik dat hij komt (ok, soms roep ik een tweede keer maar dat is zelden).
Wat betreft sport zoek ik het in dingen waar de spanning niet te hoog zal oplopen. Ik werk op rust en bij behendigheid werkt dat niet. Hoop dat ik ooit redelijk in de buurt hoopers kan doen maar dan op rust. Treibball hoop ik ook te kunnen starten, maar dat wordt tijdelijk niet gegeven. Dog dance kun je ook werken op rust. Ik doe dat zelfs als ik bal gooi. Geen rust geen bal. En dus zitten blijven totdat de bal al op de grond ligt én ik zeg pak maar. Is nu eenmaal helaas nodig met mijn mafketel.
#2986746
Hope schreef: Dank je voor de tips!
Hier ook zo'n puber-pup in huis. Meneer luisterde altijd super goed, maar nu!
Niet eten hebben we geen last van, het is en blijft gewoon een soort kliko  :biggrin2:
Maar hierkomen? Neuhj... Meneer gaat liever gewoon zelfstandig op stap. En dat moet hij dan ook, want ik roep maar 1 keer en dan draai ik om en loop ik weg. En heel ver als het moet, ik weiger hem te helen. Een lijn eraan is dan beter waarschijnlijk (al ben ik nog geen mensen tegen gekomen terwijl hij los liep, ik pak hem dan altijd aan de lijn met een zak vol lekkers) maar ik ga hem niet leren dat 'hier' betekend dat de baas naar de hond komt ipv andersom.
Nee, gewoon een eind weglopen en ergens achter gaan staan als het kan. Zodra ze in de gaten hebben dat ze toch wel heel erg alleen zijn is de lol er af en komen ze je zoeken.
Dat weglopen doe ik ook werkt perfect
Nu nog dat storm gedrag op andere honden, denk toch aan de lange lijn en op tijd terug en vast
Lekkers ja voorstander van alleen ik heb 1 probleempje cera de Berner wijkt dan niet meer van mij zijde de kliko is echt heel erg dus ja moeilijk
#2986760
Puberen.. :-X Flow en collega-pubert Gijs-die al heel lang puber af is maar gewoon nooit volwassen word- hebben samen een koelbox leeg geroofd van strandgangers. Kaasjes, stokbrood, pakje melk..Dat was pas genant, dat die mensen op het hondenstrand zaten te picknicken was absoluut geen excuus. :-[ Een ander, ook bijzonder genant momentje, was toen Flowie een ijsje jatte van een schattig klein jongetje op de boulevard. :-X
Tegenwoordig hanteren we de tactiek van Lizzy. Opletten, opletten, opletten. Het niet meer zo ver laten komen, ogen in je achterhoofd, bij de geringste tekenen van ontsnapping bij je roepen, afleiden, kaasjes mee..
En als niks meer werkt dan gaat de lange lijn erop. Jammer dan, vrijheid moet je verdienen en dat kan pas als je luistert.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door