Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door judith1967
#2986267
Ik heb besloten om toch maar een vrieskist te kopen,omdat ik met de vrieskast drastisch ruimtegebrek heb.
Ga morgen even langs de Mediamarkt en BCC om even een idee te krijgen van de inhoud.
Kan mij echt geen voorstelling geven bij bijv. 300 liter hoeveel ik daar nu in kwijt kan.


Maar Nadia had toch zo topic met de indeling van een vrieskist,alleen heb al lopen zoeken ,maar kan dat topic nergens vinden.
:-[
Wie kan mij helpen? :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#2986273
Het topic van Nadia bestaat geloof ik niet meer, omdat de foto's niet meer getoond werden of zo. Jammer inderdaad, was een fantastisch topic!

Over het algemeen reken ik zo dat ik voor vleesbot 1/3 van het aantal liters in kilo nodig heb; in een vriezer van 300 liter zou dan dus 100 kilo bot passen. Voor orgaan en spier rekening de helft van het aantal liters in kilo; 300 liter biedt dan ruimte aan 150 kilo. Maar alles is natuurlijk afhankelijk van hoe het verpakt zit..
Door judith1967
#2986285
Jammer dat het er niet meer is :-[
Bedankt voor je rekensommetje,heb ik wat meer inzicht :biggrin2: ;)
Ik heb weleens gelezen dat sommige het in bigshoppers doe en dan zo in de vrieskist.
Denk dat dat wel het handigste is :)
Door Nadia
#2986288
Ik heb al 3 4 keer het topic opnieuw willen openen. Maar het is een jaren project ::)
Door Anne in Zweden
#2986293
judith1967 schreef: Jammer dat het er niet meer is :-[
Bedankt voor je rekensommetje,heb ik wat meer inzicht :biggrin2: ;)
Ik heb weleens gelezen dat sommige het in bigshoppers doe en dan zo in de vrieskist.
Denk dat dat wel het handigste is :)
Ik vind zelf het werken met die schotten van Nadia handiger; in bigshoppers gleed bij mij alles altijd nog alle kanten op. Die schotten zijn niet moeilijk te maken hoor: twee of meer schotten op de juiste maat (breedte en diepte (en hoogte) van je vriezer) zagen, dan tot de helft inzagen en in elkaar schuiven op het gezaagde stuk. Dus stel dat je zes vakken in je vriezer wilt maken en dat je vriezer 150 x  60 x 60 cm is (breedte x diepte x hoogte). Dan 1 lang schot van 150 cm breed x 60 cm hoog zagen, dat twee keer inzagen tot de halve hoogte (= 30 cm). Dat kun je op iedere willekeurige plek doen, maar in dit voorbeeld zagen we het op 50 cm en op 100 cm van de rand in, zodat alle zes vakken even groot worden. Vervolgens twee korte schotten van 60 cm breed en 60 cm hoog zagen, die precies op het midden (dus op 30 cm van de randen) ook tot de halve hoogte inzagen. Vervolgens steek je de korte schotten met de gezaagde snede in de gezaagde snedes van het lange schot. En klaar!
Door judith1967
#2986298
Anne in Duitsland schreef: Ik vind zelf het werken met die schotten van Nadia handiger; in bigshoppers gleed bij mij alles altijd nog alle kanten op. Die schotten zijn niet moeilijk te maken hoor: twee of meer schotten op de juiste maat (breedte en diepte (en hoogte) van je vriezer) zagen, dan tot de helft inzagen en in elkaar schuiven op het gezaagde stuk. Dus stel dat je zes vakken in je vriezer wilt maken en dat je vriezer 150 x  60 x 60 cm is (breedte x diepte x hoogte). Dan 1 lang schot van 150 cm breed x 60 cm hoog zagen, dat twee keer inzagen tot de halve hoogte (= 30 cm). Dat kun je op iedere willekeurige plek doen, maar in dit voorbeeld zagen we het op 50 cm en op 100 cm van de rand in, zodat alle zes vakken even groot worden. Vervolgens twee korte schotten van 60 cm breed en 60 cm hoog zagen, die precies op het midden (dus op 30 cm van de randen) ook tot de halve hoogte inzagen. Vervolgens steek je de korte schotten met de gezaagde snede in de gezaagde snedes van het lange schot. En klaar!
He tenks,ik heb zo wel een idee hoe je het bedoel. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2986304
Ik heb een kist van 250L en daar gaat zo'n 80-100kg barf in. Voor dat laatste moet ik het echt strak inladen en ik heb natuurlijk al geen grote porties.  Voor honden wordt het vast iets minder dat je erin krijgt...  ::)
Karkassen zoals vb konijnribbetjes knip ik wel altijd door zodat ze tegen elkaar kunnen klappen en er geen ruimte gevangen zit in de karkassen. Dat scheelt ook wel iets, denk ik.

Ik heb zo'n shoppingbags geprobeerd, maar dat vond ik toch ook niet erg handig.  Het zak zo weg op elkaar en je kan het moeilijk zo verdelen dat ze allemaal vol zitten.  Zo komt de ene zak half in die eronder te zitten of je moet ze dichtvouwen en das ook niet handig om mee te werken. Bovendien zorgden de zakken door mee te geven net voor veel ruimteverlies, dat sloot toch niet mooi tegen elkaar aan.  De ene zakte dan half over de andere, waardoor ik daar dan weer niet meer aan kon... enz...  Dus die heb ik snel afgeschaft.
Als je grote porties hebt ivm een hond, zou ik ook proberen schotten te maken. Zelf gebruik ik de dozen waar vb 10kg karkas in komt.  Als ze niet nat zijn van dooivocht, kan ik ze als een soort van horizontale schotten gebruiken.  Bovenin liggen in zo'n halve dozen alle zipzakken waar ik op dat moment mijn porties uithaal. Van elke soort een zipzak en dan alle spier in een doos, orgaan in een doos enz...  Er passen mooi 3 dozen naast elkaar in de vriezer. 
Maar ook hier gaat dat natuurlijk niet met erg grote porties en als je alles per portie in een zakje verpakt. 

Het is wel handig als je halverwege iets hebt dat je gemakkelijk uit de kist kan heffen. Als je dan weet: de zalm zit linksonder, dan heb je op een tiental seconden de linkerkant uitgeladen door die doos/box/zak eruit te tillen en meteen terug ingeladen.  Als je echt moet gaan graven op dat moment, raak je dat al snel beu en laat je op den duur gemakkelijk alles beneden steken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 04 sep 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2986313
Ik heb plastic Ikea mandjes, voordeel is dat ik ze er makkelijk uit kan halen om schoon te maken, en dat ik kan schuiven met vleesjes. Ook kan ik bij grote leveringen gewoon kiezen om 2 of 3 mandjes voor 1 soort te gebruiken. Ideaal.
Nadeel is dat ze niet precies op maat zijn voor elke vriezer, en dat ze niet helemaal tot bovenin komen. Maar ik wil niet meer anders  :)

Het zijn deze:
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/80182237/
Gebruikersavatar
Door Else
#2986354
Hier ook schotten ertussen. Gewoon hout precies op maat gezaagd en het tussen de wanden geklemd. Ik bestel meestal voor €200 en dan zit m'n kist precies vol ;) hoeveel kg dat is, geen idee. Aan jij heb je dus niks ;)
Door Anne in Zweden
#2986598
judith1967 schreef: He tenks,ik heb zo wel een idee hoe je het bedoel. :biggrin2:
Even een kanttekening: ik roep nou wel zo leuk van 150 cm brede vrieskist = schot van 150 cm breed, maar je zit natuurlijk nog met die hap in de rechteronderhoek waar de motor zit. Zelf heb ik de breedteschotten dus steeds zo breed als het diepe gedeelte van de vriezer gezaagd.
Door tt-tjes
#2986648
Ik heb langwerpige pladtic zakken. Meer het model waar carnibest de rollen kvv in doet. In deze zakken past 10 kilo vlees in ( wel geportioneerd en plat).
Als ik een beetje netjes stapel kunnen er 4 zakken naast elkaar in de breedte en dan 3 rijen achter elkaar. In Totaal 12 zakken. En daar kan ik dan nog wel wat tussen stoppen. Orgaan portioneer ik in platte pakjes en dat gaat in blauwe ikea diepvrieszakken en dat ligt in het kleinere deel van de vriezer.
Door judith1967
#2986711
Iedereen dank voor de tips/advies :)

Ben vanmiddag even langs de bcc en mm geweest,nou echt veel hadden ze niet en erg klein.
bcc had er wel eentje op hun internetsite van 390 liter.

En No Frost is dat wel aan te raden bij een vrieskist?
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 05 sep 2014, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
#2986747
Anne in Duitsland schreef: Even een kanttekening: ik roep nou wel zo leuk van 150 cm brede vrieskist = schot van 150 cm breed, maar je zit natuurlijk nog met die hap in de rechteronderhoek waar de motor zit. Zelf heb ik de breedteschotten dus steeds zo breed als het diepe gedeelte van de vriezer gezaagd.
Zag idd die motor in de  rechterhoek zitten,nooit bij stil gestaan :-[ ;D ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door