Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2986039
Ik heb al wat gegoogled naar deze vraag, maar overal lees je weer wat anders... Dus vandaar dat ik jullie om raad vraag!

Ik heb dus een klein langharig hondje die graag vies word. Omdat haar witte vacht op haar buikje ook snel vies word en dan wat verkleurd vind ik het fijn om haar af en toe te wassen. Ook verlicht het vaak de jeuk die ze heeft van d'r vlooienallergie... Ik gebruik hondenshampoo met Aloë Vera. Enne Gizmo vind het trouwens heerlijk om gewassen te worden!  :P

Ik wil d'r eigenlijk 1x in de 2 weken wassen, maar ik vroeg me af of dit wel goed is? Tast hondenshampoo de huid ook aan, of kan ik haar rustig 1x in de 2 weken met hondenshampoo wassen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2986051
Ik was ze zo vaak als nodig is, en als dat 1x per week is..so be it.  En stel dat je vetlaag een keer aangetast wordt....geen paniek, die is binnen 3 dagen weer hersteld.

In uitzonderlijke gevallen kan een hond een keer allergisch reageren op de shampoo, in dat geval ga je een andere shampoo gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2986074
Had dat antwoord inderdaad niet verwacht! Ik dacht eerder dat ik een reactie zou krijgen van 'Waarom zou je je hond zovaak willen wassen?'  ;D Ik zal me zeker eens verdiepen in dat stukje! Interessant!

Zijn de shampoos en conditioners van de dierenwinkel verder wel geschikt? Wanneer is een shampoo goed? Waar moet ik op letten?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2986081
De vetlaag, hoe belangrijk is dat tegenwoordig nog? Bij paarden zeg ik echt: niet vaak wassen en zeker niet in de winter. Maar ja, die staan in weer en wind buiten.

Onze honden liggen bij de kachel, sommigen lopen met regenjassen aan en sommigen komen in de regen gewoon niet buiten.

Ik was ook gewoon wanneer nodig. Ik heb echt een hekel aan een hond in huis die naar slootwater stinkt omdat hij plezier heeft gehad in het bos. Ik wil dat hij plezier kan maken zoveel hij wil, maar zonder de geur in huis te halen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2986095
Hope schreef: De vetlaag, hoe belangrijk is dat tegenwoordig nog? Bij paarden zeg ik echt: niet vaak wassen en zeker niet in de winter. Maar ja, die staan in weer en wind buiten.

Onze honden liggen bij de kachel, sommigen lopen met regenjassen aan en sommigen komen in de regen gewoon niet buiten.

Ik was ook gewoon wanneer nodig. Ik heb echt een hekel aan een hond in huis die naar slootwater stinkt omdat hij plezier heeft gehad in het bos. Ik wil dat hij plezier kan maken zoveel hij wil, maar zonder de geur in huis te halen.
Vachten & huid die structureel ontdaan zijn van de vetlaag worden droog en dor. Huid gaat schilferen en vachten worden als kabeltouw. Ja nee, bij een korthaar valt dat effect dan wel mee, maar bij langharige honden is dat echt geen pretje. Vacht/huid gaat ook zijn waterafstotende functie verliezen enz. Dus kachel of geen kachel, die vetlaag heeft echt wel zijn nuttige functies anno 2014.
Door Lizzy
#2986118
Ja, maar volgens mij met de shampoos van tegenwoordig tast je die laag niet meer aan en wat je aantast, maak je weer goed met een conditioner. Nou zou ik een gewone gezonde hond never nooit niet elke dag wassen (ik was mijn honden echt nooit) maar als je een allergische hond hebt: je kunt beter wassen dan er prednison in pletteren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2986157
Angelique schreef: Vachten & huid die structureel ontdaan zijn van de vetlaag worden droog en dor. Huid gaat schilferen en vachten worden als kabeltouw. Ja nee, bij een korthaar valt dat effect dan wel mee, maar bij langharige honden is dat echt geen pretje. Vacht/huid gaat ook zijn waterafstotende functie verliezen enz. Dus kachel of geen kachel, die vetlaag heeft echt wel zijn nuttige functies anno 2014.
Aaah kijk, bedankt voor de info!
Lizzy schreef: Ja, maar volgens mij met de shampoos van tegenwoordig tast je die laag niet meer aan en wat je aantast, maak je weer goed met een conditioner. Nou zou ik een gewone gezonde hond never nooit niet elke dag wassen (ik was mijn honden echt nooit) maar als je een allergische hond hebt: je kunt beter wassen dan er prednison in pletteren.
Nee dat geloof ik meteen. Ik ga hier ook maar eens wassen (lees, manlief aan het werk zetten  :biggrin2:)
Door Lil
#2986161
Ik heb 1 jaar lang een Tervuerense herder (langhaar dus) DAGELIJKS gewassen.

Ze had atopie (huidproblemen door allergie). Niet alleen ging de jeuk ervan over, maar de vacht werd weer mooi, zacht en vol. Eerder was die dof en dun en stuk.

Dit was wel met een shampoo van de dierenarts speciaal voor huidproblemen.

Andere honden worden hier zelden en dan ook echt zelden gewassen en als ik gebruik ik (hopelijk) een goede shampoo. Heb nog een fles gewone shampoo staan van hetzelfde merk als die voor huidproblemen en daar gaat de vacht gelukkig van stralen.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2986174
joel schreef: Je kan haar ook af en toe laten zwemmen/pootje baden.....gewoon regenwater of schone! vijver of kanaaltje doet wonderen.
Ik wilde al zeggen, in een vaart oid schiet dat nog niet op ;) Dush ligt heel vaak in de vaart, en haar vacht gaat daar juist erg door stinken en wordt ook echt vies. Tadej zwemt dan weer niet maar heeft wel last van vlooienallergie. Ik was de honden dus wel een aantal keer per jaar. Vacht ziet, voelt en ruikt naderhand altijd geweldig en ik heb ook het idee dat ze een schone vacht zelf ook erg lekker vinden. Wel was ik met een goede shampoo (animal nature) en ik gebruik geen conditioner.
Door suzanne 1
#2986185
Hier ook een hond met atopie die om de dag gewassen wordt. Ik heb wel bewust een shampoo die de vetlaag niet aantast en zo natuurlijk mogelijk. Bij Jamey geeft het juist als ik hem was een mooiere, volle en zachte vacht. Als ik hem langer niet was dan wordt het haar harder en doffer. Dus zolang je een goede shampoo gebruikt die de vetlaag niet aantast dan zeg ik....doen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2986220
Lizzy schreef: Ja, maar volgens mij met de shampoos van tegenwoordig tast je die laag niet meer aan en wat je aantast, maak je weer goed met een conditioner. Nou zou ik een gewone gezonde hond never nooit niet elke dag wassen (ik was mijn honden echt nooit) maar als je een allergische hond hebt: je kunt beter wassen dan er prednison in pletteren.
Helaas zijn er tegenwoordig nog steeds veel slechte hondenshampoos die de vetlaag wel degelijk aantasten! Ik vind dat je dat niet goed maakt met een conditioner want die brengt de natuurlijke vetlaag niet terug. Bij een goede shampoo is een conditioner ook overbodig. De "total-care" shampoo van Dog Stuff is bijvoorbeeld een shampoo die goed is. BeauBeau is er bijvoorbeeld een die heel slecht is. Maar daar zit ook (niet voor niets) een behoorlijk prijsverschil tussen. Het feit dat de total-care shampoo heel zuinig is in gebruik, compenseert dit weer enigszins.
Door fransbulletje
#2986241
De bullen gaan regelmatig in bad en gebruik voor hen de "Organic Oscar Aloë Vera shampoo" van Ekopets.
Laatst gewijzigd door fransbulletje op do 04 sep 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door