Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naat
#2986009
Onze Cane Corso teef van inmiddels 11 jaar (bijna 12) wordt steeds dunner. Ze is nooit dik geweest. Altijd mooi slank, maar niet dun zoals nu.
Nu heb ik de hoeveelheid voer al 2 keer omhoog gegooid, maar ze blijft erg mager.

Ik weet dat ze oeroud is en dat het erbij hoort, maar toch wil ik er alles aan doen om haar weer wat dikker te krijgen.
Om de hoeveelheid voer weer omhoog te gooien, zie ik niet zitten. Ze krijgt al hartstikke veel. Ik wil ook niet teveel gaan geven. Dus ik zat te denken om wat vetter (dikmakend) vlees te geven.
Wat is nou dikmakend vlees? En wat kan ik haar beter dan niet geven? (paardenvlees krijgt ze al niet meer van me)
Laatst gewijzigd door Naat op do 04 sep 2014, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2986032
Wat 'n vervelende situatie!

Misschien een domme vraag, maar is ze helemaal gezond?
Zijn er geen medische oorzaken waardoor ze niet dikker wordt?

Diza heeft juist de neiging om te mollig te worden,  maar ik weet dat geitenvlees behoorlijk vet kan zijn.
Ook aan bv lamsstaartjes zit flink wat vet.

Je krijgt vast meer reacties van forumleden die je meer info kunnen geven.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2986093
Konijn, paard, dat zou ik even minder voeren.

Geit, eend, lamsvlees en kip met het vel er nog aan zijn vetter.
Hoe staat het met mestonderzoek? Geen wormen?
Door smulpaap
#2986099
Heb je enig idee hoeveel ze is afgevallen ?
Spelen er geen medische zaken ?
Is ze nog levendig ? Of zie je hierin ook verandering ?
Ik persoonlijk zou niet kiezen voor vetter vlees . Vaak word dat niet zo goed meer verdragen door de oudere hond
Een teveel aan vet kan ook leiden tot pancreas problemen
Hoe zien je percentages eruit ?

Ik heb zelf een stokoude E.B , over twee dagen word ze 13 jaar . Ik geef haar een hoog percentage  spiervlees (35 % ) Spiervlees houd o.a de achterhand sterk(er)
Het vleesbot is zacht , we zijn weer helemaal terug op het zg beginners vleesbot
Verder krijgt ze ruim groenten en eenmaal per week bio -bataat en bio alfalfa krijgt ze ook ruim vanwege de goede voedingsstoffen die erin zitten
Denk aan vit B , zink etc . Ook het orgaanvlees is bio . Wat vetter vlees koop ik ter plaatse voor haar zodat ik kan zien hoe het vlees eruit ziet .
Ik zou in elk geval niet bezuinigen op een goede kwaliteit spiervlees , en als ze van wild houd dan zou je kunnen denken aan ganzenvlees bv
Dat is het z.g goed bewogen spiervlees
Gebruikersavatar
Door Naat
#2986233
We hebben niet het idee dat ze ziek is. Ze is levendig en speels. Soms moeten we haar zelfs even wat afremmen, omdat haar geest wel wilt, maar haar lichaam het niet meer kan.
Wormen dacht ik ook aan, maar die heeft ze niet.

De percentages heb ik nog niet eens aan gedacht.
Vleesbot 50%
spiervlees 20% (ganzenvlees heb ik liggen. Die zal ik aan haar geven in ieder geval)
orgaanvlees 20%
groente 10% (bataat heb ik er altijd in zitten)

Ze is ongeveer 8 kilo afgevallen in het afgelopen half jaar. Ze ziet er ook echt mager uit.

Kan ik dan beter de spiervlees eerst even verhogen naar 30% en het orgaanvlees terug naar 10%?
Of spiervlees 30% orgaanvlees 15% en groente 5%
Laatst gewijzigd door Naat op do 04 sep 2014, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2986268
Ja lastig... Is ze niet ook mager doordat de spieren afnemen?

Eend, lam, geit is allemaal lekker vet. Misschien wat extra vet geven dmw van kokosvet? Dat is ook erg gezond. En misschien wat extra dingen als pompoen. Of zelfs een schepje (sssttt) zilvervliesrijst?

Je kunt inderdaad best wat minder groenten geven. Of het gewoon wel geven maar niet meetellen.
Door smulpaap
#2986271
Ik vind een afname van 8 kg lichaamsgewicht in 6 maanden tijd wel behoorlijk veel .
Bij mijn oudje gaat het zeer gestaag , in anderhalf jaar tijd zo,n 700 gram .
Je zou bv even een bloedonderzoek kunnen laten doen om een aantal zaken uit te sluiten
Die oudjes hebben natuurlijk al niet zoveel draagkracht meer , en dan lijkt het mij toch goed om een eventuele oorzaak te achterhalen
Er kan natuurlijk van alles insluipen op die leeftijd
Gebruikersavatar
Door Naat
#2986315
Ik zal morgen even een duidelijke foto van haar maken. Dan hebben jullie er een beeld bij.
8 kilo is inderdaad heel erg veel. Teveel.
Ik bel morgen gewoon maar even de dierenarts voor een afspraak. Laten ze haar maar even helemaal nakijken.
Door Lizzy
#2986457
Oef, 8 kg in 6 maanden? Die had ik even gemist. Ja, dat vind ik ook erg veel. Ik zou ook naar de DA gaan.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2986611
8kg in 6 maanden?  :o

Dat is wel echt heeeel veel. En ook heel snel, dus ik denk niet dat dat met de leeftijd te maken heeft... Misschien iets anders dat wel met de leeftijd te maken heeft (tanden bijv.). Dit zou voor mij ook een bezoekje aan de DA waard zijn.
Gebruikersavatar
Door Naat
#2989867
Sorry, druk geweest.
Ben bij de DA geweest. Het is overduidelijk dat ze te dun is, maar het is niet duidelijk waar het door komt.
De afgelopen week heb ik nog niks aan de percentages veranderd, omdat ik wilde weten wat er bij de DA uit zou komen. Wel heb ik de soorten vlees veranderd. Ze is 400 gram aangekomen. :biggrin2:
Het is niet veel, maar ze is in ieder geval niet meer afgevallen.

Normaal gesproken worden oude honden dik i.p.v. dun. Echter zei de DA dat er bij een klein percentage flinke gewicht afname voor kan komen.
Hij heeft het niet met zoveel woorden gezegd, maar het gaat gewoon niet zo goed met haar. Ze is gewoon oeroud.

Het moeilijke is dat de dierenartsen hier niet bekend zijn met het voeren van barf.
Ik ga dus zelf even "rommelen" met de percentages en kijken hoe het beter gaat.

Wat mij erg blij maakt is dat Lilo gewoon nog heel levendig is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2990142
[quote="Naat"]
Sorry, druk geweest.
Ben bij de DA geweest. Het is overduidelijk dat ze te dun is, maar het is niet duidelijk waar het door komt.
De afgelopen week heb ik nog niks aan de percentages veranderd, omdat ik wilde weten wat er bij de DA uit zou komen. Wel heb ik de soorten vlees veranderd. Ze is 400 gram aangekomen. :biggrin2:
Het is niet veel, maar ze is in ieder geval niet meer afgevallen.

Normaal gesproken worden oude honden dik i.p.v. dun. Echter zei de DA dat er bij een klein percentage flinke gewicht afname voor kan komen.
Hij heeft het niet met zoveel woorden gezegd, maar het gaat gewoon niet zo goed met haar. Ze is gewoon oeroud.

Het moeilijke is dat de dierenartsen hier niet bekend zijn met het voeren van barf.
Ik ga dus zelf even "rommelen" met de percentages en kijken hoe het beter gaat.

Wat mij erg blij maakt is dat Lilo gewoon nog heel levendig is.
[/quote]

Kijk, wat goed dat ze is aangekomen!
Is er, zoals al gevraagd werd, bloed geprikt? Op bijvoorbeeld de werking van de schildklier?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door