Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door S
#2985611
Sinds januari dit jaar hebben wij onze eerste kipjes thuis rond scharrelen: 2 cochin krieltjes en 1 Bleu de Landes (Big Betty  ;)).

De dames kunnen het prima met elkaar vinden en gewoonlijk is er dan ook nooit een probleem.
Maar nu zijn die 2 kleintjes al maandenlang op en af broeds, ze komen wel zelf nog een paar keer per dag van het nest om te eten en te drinken, maar dan hop weer terug.
Ze zitten ook samen op 1 nest, terwijl er net dezelfde nest vlak naast is, maar goed...

Onze Betty lijkt zich nu vaak te vervelen omdat ze altijd alleen op wandel is, èn ze kan haar eitje ook niet meer op het nest gaan leggen omdat die altijd bezet is. Vraag me niet waarom maar dus echt elke kip gaat enkel op dat ene nest, zucht! De cochins slapen er zelfs op, Betty gaat braaf op stok.

Moeten we nu nog een groot vriendinnetje voor haar er bij halen? Moeten we een apart hokje maken zodat zij haar eitje ook weer kwijt kan (eigenlijk is er eentje naast de populaire legnest, maar daar gaat ze dus niet op)?

We hebben al regelmatig geprobeerd de cochins broeds-af te krijgen, zonder resultaat. Op zich maakt het me ook niet zoveel uit omdat ze wel zelf nog elke dag eventjes een frisse neus komen halen en straks zal het weer voorbij zijn, maar het is gewoon niet leuk voor onze Betty.

:-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2985620
Bij mijn hardnekkige broedsters was het toch het ei om er een ei onder te leggen. Dan kan ik de klok zetten dat ze er op de 21ste dag afstappen en voorlopig niet meer broeden. Bij eerder pogingen om ze geforceerd van het nest af te houden bleven ze in het broedse hangen.
Gebruikersavatar
Door S
#2985631
Ja ik laat ze nu ook gewoon hun gang gaan... Ik ben sowieso al niet voor dat in een kale bench zetten etc, tenzij het natuurlijk levensbedreigend wordt, maar dat is nu zeker niet dus blijf ik er liever af.

We hebben hiervoor gewoon het hok op slot gedaan zodat ze buiten moesten blijven en dan stonden ze de hele dag rond dat hok te draaien en heel territoriaal te doen...  :biggrin2: Maar toen was het ook zo heet, dus wilde ik echt niet dat ze de hele dag op dat snikhete nest zaten.

Nu vinden we het gewoon sneu voor onze Betty...
Gebruikersavatar
Door S
#2985642
Ja er ligt een ei onder. Wij halen dat dan regelmatig weg, maar van zodra onze Betty de kans heeft gekregen om er weer eentje te leggen, zitten ze er met zn' 2tjes op. Het ei langer laten liggen lostte ook niks op. Zo hebben ze eens op 5 eieren gezeten!  :o Of moet dat dan echt 21 dagen aan een stuk, dat laten liggen?  :-\
Door robbiekomvoor
#2985653
Angelique schreef: Bij mijn hardnekkige broedsters was het toch het ei om er een ei onder te leggen. Dan kan ik de klok zetten dat ze er op de 21ste dag afstappen en voorlopig niet meer broeden. Bij eerder pogingen om ze geforceerd van het nest af te houden bleven ze in het broedse hangen.


Als een van mijn hennen broeds zijn,doe ik haar in een bench,na 2 dagen doe ik het deurtje open en is ze absoluut niet broeds meer :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2985674
robbiekomvoor schreef: [/b]

Als een van mijn hennen broeds zijn,doe ik haar in een bench,na 2 dagen doe ik het deurtje open en is ze absoluut niet broeds meer :)
Die vna mij was dan daar gewoon blijven zitten, die ging zitten waar je der neerzette  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2985677
S schreef: Ja er ligt een ei onder. Wij halen dat dan regelmatig weg, maar van zodra onze Betty de kans heeft gekregen om er weer eentje te leggen, zitten ze er met zn' 2tjes op. Het ei langer laten liggen lostte ook niks op. Zo hebben ze eens op 5 eieren gezeten!  :o Of moet dat dan echt 21 dagen aan een stuk, dat laten liggen?  :-\
Hier zijn ze soms al een paar dagen broeds voordat ik het echt opmerk en dan laat ik vanaf dat moment 1 ei liggen en daar zit ze dan 21 dagen op.

Maar goed, dat werkt hier, wil niet zeggen dat het bij jou ook lukt natuurlijk, maar het kost 1 ei om het te proberen. En ja, sneu voor Betty natuuriljk, maar zolang de broedsen eten en drinken is broeds zijn ook niet meer dan een hele gezonde ziekte.
Gebruikersavatar
Door S
#2985680
Zouden jullie er nog een kipje bij zetten, ook een BdL gezien die niet zo snel broeds zullen worden, als vriendin voor Betty? Of is dat om problemen vragen; 1 kip er bij? De cochin-gezusters blijven natuurlijk eens om de zoveel tijd broeds worden en zij hangen sowieso wel meer aan elkaar. Betty daarintegen gaat op ontdekking en geniet van gezelschap. Momenteel is dat een nogal bont gezelschap van mussen, eksters, kraaien etc.  :( Maar soms staat ze ook gewoon te draaien rond het hok omdat ze weet dat de kleintjes daar zitten.

Onze buren hebben trouwens net een kip en een haan gekocht en het helpt vooral nièt dat dat beest de hele dag door loopt te kraaien want nu wil ze daar dus naartoe om wat gezelschap te hebben.  >:(
Door robbiekomvoor
#2985708
Angelique schreef: Die vna mij was dan daar gewoon blijven zitten, die ging zitten waar je der neerzette  :biggrin2:
Je moet ook zorgen dat ze dat niet kan doen,door de bodem er uit te halen en een zitstok in de bench te plaaten.
Een hen 3 weken laten broeden vergt veel energie,vaak vallen ze erg af en komen daarna in de rui.
Door robbiekomvoor
#2985709
S schreef: Zouden jullie er nog een kipje bij zetten, ook een BdL gezien die niet zo snel broeds zullen worden, als vriendin voor Betty? Of is dat om problemen vragen; 1 kip er bij? De cochin-gezusters blijven natuurlijk eens om de zoveel tijd broeds worden en zij hangen sowieso wel meer aan elkaar. Betty daarintegen gaat op ontdekking en geniet van gezelschap. Momenteel is dat een nogal bont gezelschap van mussen, eksters, kraaien etc.  :( Maar soms staat ze ook gewoon te draaien rond het hok omdat ze weet dat de kleintjes daar zitten.

Onze buren hebben trouwens net een kip en een haan gekocht en het helpt vooral nièt dat dat beest de hele dag door loopt te kraaien want nu wil ze daar dus naartoe om wat gezelschap te hebben.  >:(
Nee,dat zou ik niet doen.
Betty zal heus geen vreugde sprongetje maken als jij er een vreemde kip bij zet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2985744
robbiekomvoor schreef: Je moet ook zorgen dat ze dat niet kan doen,door de bodem er uit te halen en een zitstok in de bench te plaaten.
Een hen 3 weken laten broeden vergt veel energie,vaak vallen ze erg af en komen daarna in de rui.
Die kip gaat niet eens op stok. En ja, daarna komen ze in de rui, en daarna komt er een mooi wintervachtje terug.  Zolang die kip hier minstens 1x per dag komt eten zie ik het probleem niet zo.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2985820
Die kip van mij is ook nog broeds en soms boos als ik haar van het nest afhaal om te eten , of de ren openzet, want ze moet van mij naar buiten los dus in de tuin
Nou ja dat gaat goed en ze eet en ze scharrels dan lekker aantal uren
Ik heb zoiets zolang ze eet en scharreld komt het vanzelf goed
Door hannabelgje
#2985824
Angelique schreef: Die kip gaat niet eens op stok. En ja, daarna komen ze in de rui, en daarna komt er een mooi wintervachtje terug.  Zolang die kip hier minstens 1x per dag komt eten zie ik het probleem niet zo.
+1
Lekker laten broeden. Dat is de natuur. Gaat vanzelf weer over. Zelf geef ik er de voorkeur aan om dan wat broedeitjes eronder te leggen. Dan zijn ze na drie weken zeker klaar. Afbeelding
In een bench zetten zonder bodem valt bij mij onder niet zo vriendelijk voor de kipjes. Afbeelding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door