Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2985531
Hoe lang laten jullie de KVV staan als hij niet meteen wordt opgesmuld?
Wij hebben nu een hele lading nieuwe smaakjes na een maandje vrij eenzijdig te voeren. Puppyman weet soms niet goed wat hij van die smaakjes moet vinden en eet dus niet gelijk zijn bakje leeg. Vandaar mijn vraag... Ik durf het wel een uurtje te laten staan omdat hij het wel gaat opeten, maar misschien is dat fout?
#2985544
Wat toevallig dit topic, wilde er net één openen.
Hier is puplief ook ineens érg kieskeurig geworden.
De lijst waar ze absoluut niet eet wordt steeds langer..

Ik laat het 10 minuten staan en dan zet ik het weer in de koelkast tot de volgende maaltijd (zo'n 12u later). Eet ze het dan nog niet heeft ze pech en gooi ik het weg.
Ze krijgt niets anders dan.

Inmiddels is de lijst wat ze niet lust helaas aardig lang.
Konijn, gans, wild, paard, alle soorten vis gaan er niet in.

Ik denk dat ik maar visolie bij ga geven, is dat een optie?
Zelfs met water overgoten witvis blieft ze niet...:(
#2985549
Tot hiertoe eet hij alles wel gewoon op, maar gewoon niet onmiddellijk, hij loopt er eerst wat rond te trippelen om aan te geven dat hij toch liever iets anders zou hebben, maar uiteindelijk schikt hij zich wel...  ;) Het enige wat ik ooit heb moeten weggooien was de 2e helft van een pakje geit. Dat had gewoon afgedekt in de koelkast gelegen tot de volgende maaltijd (hij at toen nog 4x/dag, dus niet lang erna) maar ik vond zelf ook dat er toen een geurtje aan zat en hij moest er niet van weten. Dus dat dan weg gekieperd.

Als hij echt heel lang staat te twijfelen, durf ik er wel eens een scheutje geitenmelk over te doen. Dan gaat het doorgaans vrij vlot naar binnen.  :biggrin2:

Maar als je pup iets ècht niet lust, dan is het wat anders natuurlijk.
#2985647
Ik zou het maximaal 5 minuten laten staan en absoluut zonder aandacht of aanmoediging!! Gewoon en alléén op etenstijd één portie aan bieden. Als pup daar eerst voor moet zitten en wachten op 'toe maar' of zo, dat ook gewoon doen. Zodra pup mag beginnen, zelf weg lopen en op gen enkele wijze aandacht geven aan pup en/of voerbak (hardnekkig gaan zitten lezen of zo). Als de tijd voorbij is (5 minuten is royaal) zonder een woord de eetbak verwijderen en opruimen. Pas weer aanbieden op het volgende vaste eetmoment. Laat je niet verleiden door allerhande invoelbare gevoelens van bezorgdheid om tussentijds nog even te proberen ;) Als pup trek krijgt, zal ze echt binne 5 minuten beslissen het te gaan eten. Geef je meer ruimte om te mutsen en twijfelen, dan leert pup om te mutsen met eten. En de kans dat je zelf op enigerlei wijze wat andacht gaat geven aan dit gedrag (lokken bij het bakje, beetje voeren, wat eten er naast leggen, wat anders er aan toe voegen, etc. etc.) groeit even eens naarmate pup langer loopt te dralen.
Heel veel honden proberen op zeker moment eens wat er gebeurt als ze het níet op eten. Als er geen enkele aanleiding is te vermoeden dat pup mogelijk ziek is, heeft pup vermoedelijk stomweg wat minder trek en de leeftijd bereikt waarop 'ie nieuwsgierig is geworden naar het effect van dat gedrag. Dus meteen leren dat het effect 'honger' is!
#2985658
Ben ik met je eens PArelridder, hier wordt ook absoluut niet aangemoedigd of wat dan ook en verder gaat het zoals jij beschrijft.
Maarrrr, hier heb ik dus een dame die gerust anderhalve dag niet eet en dan gal gaat staan kotsen, zonder alsnog de beoogde hap te willen nemen...
Dus wat dan? Dan hou je uiteindelijk niet zoveel over vrees ik, ze vindt het gewoon dus echt echt echt niet lekker...
#2985671
[quote="Corine1981"]
Ben ik met je eens PArelridder, hier wordt ook absoluut niet aangemoedigd of wat dan ook en verder gaat het zoals jij beschrijft.
Maarrrr, hier heb ik dus een dame die gerust anderhalve dag niet eet en dan gal gaat staan kotsen, zonder alsnog de beoogde hap te willen nemen...
Dus wat dan? Dan hou je uiteindelijk niet zoveel over vrees ik, ze vindt het gewoon dus echt echt echt niet lekker...
[/quote]Geef je kvv of ongemalen eten? Indien kvv, geef je steeds hetzelfde merk? In dat geval zou ik eens proberen wat ze doet als je iets aan biedt van een hel andere structuur. Sommige honden (en katten) hebben de pest aan erg fijn gemalen prak, anderen eten liever 'stamppot' dan iets wat ze moeten kauwen. Als je hond echt dagen achtereen weigert te eten en dat proces weken aan houdt, zonder dat er aanleiding is te denken aan ziekte (of bijv. pijn in de bek tgv wisselen..?? of naderende loopsheid??) dan zou ik eens uitproberen of het eten aantrekkelijker wordt door wijziging van de structuur, indien deze streeds gelijk is.
Het toevoegen van visolie (of een scheutje yoghurt of een eitje) kan geen kwaad, maar meng het er goed doorheen, zodat ze niet kan gaan miesmuizen én doe het vooral vóór je het eten aan biedt, nóóit nadat ze het weigerde iets lekkers toevoegen in de hoop dat ze dan alsnog begint te eten.
Lastig he, zo'n mutserige eter..
#2985704
[quote="Corine1981"]
Ben ik met je eens PArelridder, hier wordt ook absoluut niet aangemoedigd of wat dan ook en verder gaat het zoals jij beschrijft.
Maarrrr, hier heb ik dus een dame die gerust anderhalve dag niet eet en dan gal gaat staan kotsen, zonder alsnog de beoogde hap te willen nemen...
Dus wat dan? Dan hou je uiteindelijk niet zoveel over vrees ik, ze vindt het gewoon dus echt echt echt niet lekker...
[/quote]

Krijgt de dame tussendoortjes en/of snacks ?
Zoja dan zou ik daar voorlopig mee stoppen
Eten is dan naar mijn mening belangrijker
En tja sommige honden lusten gewoon geen konijn gans of wild
Mijn honden gruwelen allemaal van vis bv . Al zou ik dat bij wijze van een week aanbieden , er word echt niet van gegeten
#2985729
Al geprobeerd of het iets verbetert als je de porties structureel wat kleiner maakt? Ik heb een hond gehad (en nu nog een dochter van haar met hetzelfde trekje) die heel precies 'genoeg' at. Ik zag er graag 2-3 kilo bij, maar áls dat lukt dan neemt gelijk de eetlust af. Ook de mate van vet in de voeding is van invloed op haar eetlust: meer vet geeft haar een meer voldaan gevoel (terecht natuurlijk, maar de meeste mensen en honden hebben daar niet zo'n fijngevoelig systeem voor, daarom worden we ook gemakkelijk dikker dan we zouden willen.. :biggrin2:) en werkt dus ook tegen. Als ik zelf samenstel en dús mager voeren kan en - ook niet onbelangrijk - élke dag een ander menu, neemt de eetlust aanzienlijk toe.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door