Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door miekjevdv
#2985599
Hallo iedereen,

Sinds 3 weken hebben wij een nieuwe beagle pup. Nelson genaamd en 11 weken oud. Het is een echt schatje met al de typische Beagle streken.

De eerste week dat hij bij ons is komen wonen wou mijn moeder dat ik hem nog de brokjes gaf die ik van de kweker meegekregen had. Zij vond het al zo zielig dat hij in een nieuwe omgeving kwam en was bang dat het veranderen van voedsel een te grote aanpassing in 1 keer zou zijn.

Maar na een 4-tal dagen at hij maar de helft van de brokken die hij zou moeten eten , de kweker had ook al gezegd dat hij geen grote eter was, maar hij begon ook te vermageren en dat kan niet voor een pup.

Dus ben ik overgeschakeld op KVV. Hij krijgt verschillende diersoorten en verschillende merken.

Dit ging er vanaf de eerste dag zeer goed in. Hij eet het met veel plezier op en komt nu zelfs aangelopen als hij zijn potje nog maar hoort (dit was absoluut niet zo als hij brokken kreeg, dan kwam hij gewoon eens kijken met een gezicht van, ik zal straks wel iets eten) of als ik de rollen aan het doorzagen ben staat hij ook al te wachten. Hij zou het zelfs bevroren opeten.

Maar nu heeft hij enkele kleine bultjes met korstjes op zijn hoofd. De korstjes zijn soms opgedroogd bloed andere keren zijn het korstjes van opgedroogd vocht. Deze bultjes heeft hij enkel op zijn hoofd.

Hij heeft er geen jeuk en last van. Hij krabt zich niet meer als anders. En na een dag of 2 zijn die bultjes weg en blijft er een zeer kleine plek zonder haar over, maar die is ook na een paar dagen weg.
Die bultjes heeft hij sinds een 2 weken. Misschien al langer, maar dan is het mij voor het eerst opgevallen.

Af en toe heeft hij ook wel een klein rood bultje op zijn buik, precies een vlooienbeet, maar dat is er dan altijd maar 1tje en hij heeft er ook geen last van. Geen jeuk of extra krabben. En na 1 dag is dat ook weg.
Voor de rest nog geen vlooien op hem gezien en ook geen vlooien poep.

Misschien hoort het wel bij het puppy zijn (het is al 13 jaar geleden dat ik nog een pup in huis had, dus het is terug even aanpassen en of mijn vorige hond dit had, weet ik niet meer)
Ik ga wel overal met hem wandelen, zowel op straat als tussen het gras en hoog gras, ook op de hondenweide. Hij heeft ook al gespeeld met andere honden, maar dat was enkel rondlopen en springen, niet bijten.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Of is het misschien nog ontgiften?
Of toch nog last van vlooien?

Een foto maken is niet mogelijk, hij blijft niet stil zitten en het zijn echt maar kleine plekjes.

Hij is ook ontwormd en behandeld tegen vlooien met Stronghold.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2985936
Wanneer heb je stronghold gegeven? En hoeveel behandelingen? Misschien bij de fokker al eens?
stronghold is weliswaar niet geregistreerd voor demodex maar helpt wel degelijk.
#2985978
Ik vind het niet als demodex klinken, maar mocht het dat toch zijn: tegen demodex bestaan goede homeopatische oplossingen, zeker in combinatie met de overstap op vers voer. Even een afkrabseltje laten maken bij de dierenarts inderdaad, en als dat het is, zou ik het zeker met homeopathie proberen als ik jou was. Laika had als pup demodex, maar heeft daar later nooit meer last van gehad en altijd een prachtig glanzend velletje gehad.
#2985987
Hij heeft al 2 keer Stronghold gehad. 1 keer bij de fokker en 1 keer hier. De laatste keer was op 18 augustus.

Het is echt lokaal vanboven op zijn hoofd, nergens anders. Vandaag minder bultjes. Voor de rest heeft hij nergens last van. De volgende keer als ik naar de dierenarts ga, zal ik een afkrabsel vragen. Dan weet ik het zeker.

Hij krijgt nu 3 weken kvv en dat gaat super. In het begin had hij wel vuile oren (stinkte niet en hij had er zelf geen last van), de dierenarts dacht toen eerst aan een oorontsteking, maar omdat hij er zelf geen last van had, hij schudde niet met zijn hoofd en krabde ook niet aan zijn oren en een oorontsteking stinkt meestal, zei onze dierenarts dat het waarschijnlijk ontgiften was. Dus hier niets tegen gegeven en nu zijn Nelson zijn oren bijna volledig proper.

Mocht het toch demodex zijn, dan probeer ik het eerst met homeopathie.
Door Lizzy
#2985997
Zo, dat is al een hoop gif op zo'n jong hondje!

Ik zou gewoon even helemaal niks doen. Je hondje heeft geen jeuk, kijk het gewoon even aan. En dip de plekjes desnoods even met wat biologische appelazijn met water (50/50).
#2991153
Ik heb even afgewacht en nu zijn alle bultjes al meer dan 1 week weg.
Alleen staat er op de plaatsen waar de bultjes waren nog geen haar. Dus hij heeft enkele blote plekjes op zijn kop. Maar als je het niet weet, valt het niet op.
Ik hoop alleen dat er in de toekomst op die blote plekjes terug haar zal groeien.

Ik ga wel even kip uit zijn menu schrappen. Ik had de indruk dat de bultjes elke keer erger werden na het eten van kip. Nu heeft hij vorige week kalkoen gehad in plaats van kip en alle bultjes zijn weg.
Het kan ook toeval zijn natuurlijk of een reactie op de pipetten zijn.

En de rode bultjes op zijn buik zijn ook al meer dan 1 week weg.
#2991824
Gisteren naar de DA geweest. Gewoon op controle en om hem gewoon te maken aan de DA en de bijhorende handelingen.

Die heeft naar zijn hoofd gekeken. Er zijn nu enkel nog blote plekken te zien, vanboven op zijn hoofd en rond zijn oren.
Hij heeft een afkrabsel genomen en daar was niets in te zien.

Dus hij denkt dat er misschien wel Demodex aanwezig is geweest, in een zeer lichte vorm en dit door verminderde afweer en een reactie op de Stronghold.

Zijn behandeling: Gewoon afwachten tot zijn afweer systeem op punt is, en zeker vers eten blijven geven. Dit horen wij natuurlijk graag.  :)
Waarschijnlijk groeit hij eruit. Mocht het terug erger worden dan moet ik terug langskomen en worden er verdere testen gedaan (bloedonderzoek, allergieën, ...)

Eventueel mag ik hem iets homeopathisch geven om zijn afweer systeem wat te helpen.

Weet er iemand een goed homeopathisch middel om de afweer wat te helpen en dat aan een pup van 13 weken gegeven mag worden?
Want mijn DA heeft geen ervaring met homeopathie en durft daardoor niets geven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2991832
Echinacea werkt weerstand verhogend. Toen Scott 20 weken oud (4 kg) was hebben wij capsules van Bloem gegeven ivm kennelhoest. Op advies van Tannetje kreeg hij een halve capsule per dag. Fijne van capsules vind ik dat je die kunt openmaken en de poeder door zn eten kunt mengen. Maar volgens mij hebben ze ook druppels.
Echinacea wordt ook aangeraden in het artikel waar ik eerder naar linkte.
#2991842
Bedankt voor de tips.
Voor de rest is hij in heel goede conditie.

Weegt nu voor 13 weken, 7kg, zijn ribben zijn een heel klein beetje te zien en goed te voelen.
Heeft een goede hartslag, longen zijn prima. Hij eet heel goed, ontlasting is perfect.
En voor de rest heeft hij veel energie. Zoals het bij een pup moet zijn.
1 keer per dag krijgt hij verplichte bench-rust, want anders gunt hij zichzelf geen rust en blijft hij maar doorgaan. Met bijt-gedrag in onze handen tot gevolg.
En typisch voor een pup, en zeker voor een Beagle pup, alles opeten van de grond. Van takjes, bladeren tot papiertjes tot alles wat er maar eetbaar uitziet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door