Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2985054
Ik voer sinds ik overgestapt ben op KVV (en straks ga ik BARFen) zelf gedroogde snacks. Dit is echt van alles: hart, long, nier, lever, spiervlees.
Het merendeel is wel orgaan, moet ik dit meetellen in het deel orgaan dat de honden krijgen?
Het is natuurlijk niet heel veel qua gewicht, maar er zit natuurlijk geen vocht meer in...
Ze hebben er nu overigens geen problemen mee/last van dat ze dit als koekjes krijgen. Ik vraag het meer uit nieuwsgierigheid  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2985082
Ik tel het wel mee.
Er wordt aangeraden niet meer dan 20% van het menu te laten bestaan uit orgaan, waarvan de helft uit hart, nier en lever. Met trainers ben ik nogal scheutig, ik voer al snel behoorlijk wat op. En aangezien er niets goed is waar 'te' voor staat voer ik liever ook niet teveel orgaan.
#2985086
Dat was eigenlijk ook waarom ik het vroeg  ;)
Kimo krijgt af en toe wat, daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Sverre is nu 7 maand oud, krijgt voor bijna alles dat hij goed doet een koekje  ;D
Dan gaat het heel hard... Nu krijgen ze KVV van degomeat en dat is relatief veel bot, dus dan maakt het niet zo uit. Maar als ik over een paar weken  BARF ga geven, moet ik er dus wel rekening mee houden  :P
Gebruikersavatar
Door Hope
#2985139
[quote="Lizetta"]
Dat was eigenlijk ook waarom ik het vroeg  ;)
Kimo krijgt af en toe wat, daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Sverre is nu 7 maand oud, krijgt voor bijna alles dat hij goed doet een koekje  ;D
Dan gaat het heel hard... Nu krijgen ze KVV van degomeat en dat is relatief veel bot, dus dan maakt het niet zo uit. Maar als ik over een paar weken  BARF ga geven, moet ik er dus wel rekening mee houden  :P
[/quote]

Ja, dat is wel wat ik doe met onze pup inderdaad. Want met een pup gaat het echt heel hard met trainers  :biggrin2:. Plasje? Koekje! Zit? Koekje! Twee seconde niet aan de riem trekken? Koekje! En zo ging het hier de hele dag. Als je nou 1 x per week op cursus gaat en je geeft dan wat orgaan, nee, dan zou ik me er ook echt niet druk om maken. Maar met een pup is een grote koektrommel in een mum van tijd leeg!  :biggrin2:
#2985151
Goed om op te letten, dat de verhoudingen niet volkomen scheef raken middels beloning, maar ik zou niet graag alle orgaan wat je gedroogd geeft van het rauwe menu af halen. Alle in water oplosbare vitamines zijn daar immers uit..
Ik voer geen gedroogde lever en nier, wat ze al rauw krijgen. Wel per uitzondering gedroogd hart (waarvan iets meer voeren geen kwaad kan) en gedroogde long (krijgen ze hier niet rauw). Al met al verhoogt het dan wel het orgaan-percentage wat, maar niet aanzienlijk, want ik beloon ook met gedroogd spiervlees (heel kleine stukjes, als je het eerst maalt is het super mini te breken!), omelet en stukjes worst. Als kluifwerk krijgen ze bijv. hertenoren, gedroogde kalfsblaas en runderkophuid. Dat tel ik ook niet mee in het menu. Zulke hoeveelheden krijgen ze er niet van en ik vermoed dat mijn honden nog steeds vele malen uitgebalanceerder eten dan zelfs de meeste opgroeiende kinderen van ouders die daar aandacht aan besteden (iemand daar ooit een menu met percentages en gewichten voor gezien?) ;)
#2986045
Ik zou zelf ook de gedroogde lever en nier wel meetellen denk ik. Of in ieder geval gedeeltelijk. Vetoplosbare vitamines scheidt het lichaam niet uit en een teveel is niet goed. Geen idee hoeveel van de vitamines ook behouden blijven bij het drogen, dat zou ik dan wel opzoeken bij deze afweging. Veel vitamines zijn gevoelig voor temperatuur en er zou best wat verloren kunnen gaan  :-\.
#2986151
Ik droog op max. 50 graden, daarbij vindt een kleine omzetting van eiwitten plaats, maar geen aantasting van de vitamines.
Het is voornamelijk hart dat ze krijgen als beloning en maar af en toen nier en lever.
Bij Sverre ga ik er dan rekening bij houden, bij Kimo hoeft dat dat niet...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door