Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door S
#2985053
Ik wil graag overstappen van 5 dagen kvv + 2 dagen barf naar elke dag 2 maaltijden kvv en elke dag 1 maaltijd barf.
Mijn Golden pup is nu een flinke kerel van 16 weken en weegt 14 kg. Als percentage heb ik 7% genomen.

De kvv is erg gevarieerd, ik pak gewoonlijk van elke enkelvoudige soort van degomeat een rol en probeer zoveel mogelijk dubbel rund of kip te vermijden, al zit dat er natuurlijk altijd nog wel tussen.

Voor de barf-maaltijden heb ik het volgende (is niet heel gevarieerd maar dat komt door beperkte vriesruimte en het feit dat ik alles alleen maar per kg kan kopen ipv 500 g) en dit dus voor 1 maand, de volgende maand wisselt alles helemaal:

Vleesbot: kipvleugel, eendennek, kiprugstuk, eendenvleugel, klein kipproduct, kwartelkarkas
Spiervlees: konijn, hert, runderstoofvlees
Orgaanvlees: paardenlever, kalkoenhart, rundernier

En dit alles dus zoveel mogelijk verschillend gecombineerd per dag.
Overal komt er een groenteprutje bij en 1x/week een sardientje en een andere dag een eitje.

Is dit goed om te beginnen? Of moet ik bv. een soort minder vleesbot maar meer spiervlees pakken? Qua pens zit ik ook wat te twijfelen; ik heb namelijk nog wel pakjes enkelvoudige pens dus wil ik dat liever niet nog eens apart heel bij geven.

Alvast bedankt!


N.B.: momenteel barfen we trouwens met kippennek, eendennek, lamshart, paardensucade, kalkoenspiervlees en konijnenniertjes. Maar dat dus 2x/week.

Edit: we zijn nog maar beginners met barfen, vandaar dat er zoveel kip bij het vleesbot staat. Eenmaal we dat gewend zijn, kunnen we uiteraard nog meer afwisselen!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2985066
[quote="S"]
Ik wil graag overstappen van 5 dagen kvv + 2 dagen barf naar elke dag 2 maaltijden kvv en elke dag 1 maaltijd barf.
Mijn Golden pup is nu een flinke kerel van 16 weken en weegt 14 kg. Als percentage heb ik 7% genomen.

De kvv is erg gevarieerd, ik pak gewoonlijk van elke enkelvoudige soort van degomeat een rol en probeer zoveel mogelijk dubbel rund of kip te vermijden, al zit dat er natuurlijk altijd nog wel tussen.
Goed dat je rund of kip probeert te vermijden, probeer ook of je nog een merk KVV kan toevoegen voor afwisseling
Voor de barf-maaltijden heb ik het volgende (is niet heel gevarieerd maar dat komt door beperkte vriesruimte en het feit dat ik alles alleen maar per kg kan kopen ipv 500 g) en dit dus voor 1 maand, de volgende maand wisselt alles helemaal:

Vleesbot: kipvleugel, eendennek, kiprugstuk, eendenvleugel, klein kipproduct, kwartelkarkas
Spiervlees: konijn, hert, runderstoofvlees
Orgaanvlees: paardenlever, kalkoenhart, rundernier

En dit alles dus zoveel mogelijk verschillend gecombineerd per dag.
Overal komt er een groenteprutje bij en 1x/week een sardientje en een andere dag een eitje.

Is dit goed om te beginnen? Of moet ik bv. een soort minder vleesbot maar meer spiervlees pakken? Qua pens zit ik ook wat te twijfelen; ik heb namelijk nog wel pakjes enkelvoudige pens dus wil ik dat liever niet nog eens apart heel bij geven.
Ik denk dat als je zorgt dat je geen kip of eend in je KVV pakt, dat dit prima kan. Meer spiervlees kan altijd, ik ga zelf bij mijn BARFmaaltijd (okeej, mijn honds BARFmaaltijd) altijd uit van minder orgaan en meer vlees. Ik geloof namelijk dat er in KVV meer orgaan en minder(e kwaliteit) vlees in zit.
Je pens kun je nu gewoon als 5-10% van het orgaan opmaken en hierna verse pens kopen. Zelf maak ik altijd kant en klaar porties van 75gram orgaan, 75gram pens en 200gram vlees, dit gooi ik bij het botwerk en dan heb ik (mijn hond) een complete maaltijd.

Alvast bedankt!


N.B.: momenteel barfen we trouwens met kippennek, eendennek, lamshart, paardensucade, kalkoenspiervlees en konijnenniertjes. Maar dat dus 2x/week.

Edit: we zijn nog maar beginners met barfen, vandaar dat er zoveel kip bij het vleesbot staat. Eenmaal we dat gewend zijn, kunnen we uiteraard nog meer afwisselen!
[/quote]

Veel kip maakt niet uit, als je maar zorgt dat je dit rechttrekt met andere smaken KVV

Verder denk ik dat je deze link eens door zou moeten lezen, succes!!
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=0
Gebruikersavatar
Door S
#2985204
Op en rond - want exact is natuurlijk nogal moeilijk maar hier kwam ik op uit met behulp van de rekenhulp:
164 g vleesbot
82 g spiervlees
49 g orgaanvlees
33 g groente

Ik vraag me wel nog af of ik hier iets aan moet veranderen als hij een sardientje mee krijgt?
Door Kim en Casper
#2986025
Ik de KVV van degomeat mist dacht ik nier. Ik zou zelf geen paardenlever geven. Een paard heeft geen galblaas en de lever is dus de grote opslagplaats voor afvalstoffen. Daarnaast worden koeien en lammeren relatief jong geslacht en een paard pas op oudere leeftijd. Dus nog meer afvalstof in de lever.

Rundernier geef ik alleen biologisch. Voor de rest heb je alles in huis om deze 2 dagen mooi op te vullen!  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door