Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door judith vd
#2984757
Vanaf het begin af aan krijgt Diza lever, nier, hart, maag en pens.
Nu zie ik dat er ook mensen zijn die alleen lever, nier en hart geven en daarnaast pens.
Geen maag dus (ik geef altijd kippen- of eendenmaag).

Hebben jullie daar een speciale reden voor? Moet jullie bekennen dat ik niet echt bewust voor de toevoeging van maag heb gekozen. Was meer van 'het is een orgaan, dus ik doe het erbij  ::)'.
Door Ruisje
#2984762
Volgens mij voegt maag (behalve de bekende pens- en boekmaag) niet zoveel extra toe wat niet in spiervlees zit.
In mijn eigengemaakte orgaanmix zit wel wat maag (en long, en bij Lily nog wat pens) om het orgaanpakketje wat ik 2x per week met alleen vleesbot voer op het juiste gewicht te krijgen. ;) Verder zit er inderdaad hart, lever en nier in. Het wekelijkse pensportie voer ik apart met vleesbot.
#2984773
Maag zit bij mij niet standaard in het pakketje; pens is voor mij al een maag  ;)
Ik voer het wel, maar ook hersenen, tong, testikels(long gedroogd) dat zijn de ''extra's/afwisselingen''; hart, lever, nier en pens zijn de standaard gevoerde organen  :)
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2984777
Inge en Bono schreef: Maag zit bij mij niet standaard in het pakketje; pens is voor mij al een maag  ;)
Ik voer het wel, maar ook hersenen, tong, testikels(long gedroogd) dat zijn de ''extra's/afwisselingen''; hart, lever, nier en pens zijn de standaard gevoerde organen  :)
Ik had eigenlijk begrepen dat er juist een groot verschil zit tussen maag en pens?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2984824
Er bestaan heel veel soorten magen. Sommige dieren hebben er maar 1, sommige hebben er wel 4 met allemaal hun eigen functie.

Ik voer hart-lever-nier en pens. Soms koop ik ook eens een kilo maagjes van het ene of andere dier en doe dat bij de hart-lever-nier. Maar een echt heel belangrijke toevoeging vind ik het niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#2984870
judith vd schreef: Ik had eigenlijk begrepen dat er juist een groot verschil zit tussen maag en pens?
Zeker weten. Je kan pens of boekmaag van een rund niet vergelijken met de maag van een gans om maar wat te noemen. Maag van gans is heel mooi rood stevig vlees.

Maag (anders dan pens) staat niet standaard op het menu bij mij, maar ik heb het wel vaak (van gans, kippenmaagjes zijn ze hier niet zo gek op).
Standaard geeft ik per week 1x lever, 1x nier, 2x hart en 3x pens. Heb ik maag in de vriezer, dan wordt het 2x pens en 1x maag. Zelfde geldt voor tong, als ik die heb vervangt die ook een keertje pens.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2984914
pike schreef: Zeker weten. Je kan pens of boekmaag van een rund niet vergelijken met de maag van een gans om maar wat te noemen. Maag van gans is heel mooi rood stevig vlees.
Een gans heeft ook meerdere magen: de krop, kliermaag en spiermaag. Ik weet niet welke maag wij kopen. Ik heb momenteel eendenmaagjes in de vriezer, als ik ze ontdooi zal ik eens kijken. De spiermagen die wel eens tussen het ganzenvlees zaten at Oscar zo op, maar ik las hier op het forum dat veel honden dat niet wilden eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#2984920
Kaela schreef: Een gans heeft ook meerdere magen: de krop, kliermaag en spiermaag. Ik weet niet welke maag wij kopen. Ik heb momenteel eendenmaagjes in de vriezer, als ik ze ontdooi zal ik eens kijken. De spiermagen die wel eens tussen het ganzenvlees zaten at Oscar zo op, maar ik las hier op het forum dat veel honden dat niet wilden eten.
De spiermaag. Die is ook duidelijk herkenbaar, groot en vol met gritjes. Die spoel ik eruit en de harde, stugge binnenwand snij ik weg, die verteren ze bij mij niet. En dan houdt je mooie stukken rood vlees over, de zgn. lobsnit. Uit de gans haal ik daarnaast het hart en de lever. De rest ruim ik op. Alleen als ik jonge gansjes heb dan voer ik ze in zijn geheel (ex darmen en ex maaginhoud). De oudere ganzen zijn voor die van mij te hard van bot.
Ook de kippenmaagjes die je koopt zijn spiermaagjes.
Laatst gewijzigd door pike op do 11 sep 2014, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door S
#2984951
Ik zou niet te vaak kippenmaagjes geven ivm mogelijk graan en grit. Tenzij je dat niet erg vindt natuurlijk, dan maakt het niks uit.

Hier is het: hart, lever, nier en pens.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2984987
Ik geef lever/hart/nier omdat dat in een kilo-verpakking zit. Daarbij geef ik zelf nog pens.
Ik heb helaas geen ruimte om van verschillende organen/dieren te mixen, dus is dit de ideaalste oplossing op dit moment.
#2985007
judith vd schreef: Ik bestelde altijd kippenmaag apart bij SW, maar begrijp dat Diza niet acuut zal neerstorten als ze niet wekelijks maag krijgt.

Bedankt voor jullie input!
Hier ook standaard hart, lever en nier van verschillende diersoorten en af en toe een ander orgaan erbij, maar meestal gewoon die drie.
En neuhhhhhhhhhhh Diza valt echt niet neer. Die blije pretletter.  :smitten:
Gebruikersavatar
Door pike
#2985010
S schreef: Ik zou niet te vaak kippenmaagjes geven ivm mogelijk graan en grit. Tenzij je dat niet erg vindt natuurlijk, dan maakt het niks uit.

Hier is het: hart, lever, nier en pens.
Die kippenmaagjes zijn toch schoongespoeld. Tenminste die ik wel eens koop. Die zijn voor menselijke consumptie daar zit echt niets meer in of aan.
judith vd schreef: Ik bestelde altijd kippenmaag apart bij SW, maar begrijp dat Diza niet acuut zal neerstorten als ze niet wekelijks maag krijgt.

Bedankt voor jullie input!
Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
Fenixjuh schreef: Ik geef lever/hart/nier omdat dat in een kilo-verpakking zit. Daarbij geef ik zelf nog pens.
Ik heb helaas geen ruimte om van verschillende organen/dieren te mixen, dus is dit de ideaalste oplossing op dit moment.
Mixen doe ik nooit. Ze krijgen of het een of het ander.
#2985017
Hier krijgen ze hart, lever, nier en pens. Ik voer wel eens een geitenkop en daar zitten hersenen en tong in. In de hele geitjes zitten ookde longen nog dus die krijgen ze er ook gewoon bij. Maar echt belangrijk vind ik het niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door