Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2983409
Hoi...

Al paar weken aan het sukkelen met mijn hond. 7 jaar en drie weken geleden nadat hij mank liep naar DA: splondyose. Helaas ook advies metacam, zat mij gelijk al niet lekker, en volop naar alternatieven gaan zoeken zoals curcuma, duivelsklauw etc. HAd puur-rug meegekregen, daar zit dit niet in. Langzaam, met veel rust, ging het iets beter. Gisteren voor controle, puur-rug ingewisseld voor puur-spondy, maar helaas ontdekte de DA dat hij ook veel last van zijn nek had. En wederom advies om voor twee weken metacam te geven, met maagzuurremmer erbij,omdat hij afgelopen weken veel gras at, en buik erg rommelde (heeft hij hiervoor ook vaak gehad, maar was afgelopen periode sterk verminderd door probiotica en snijbonen)

En vandaag...komt ineens na 3 uur de penslap eruit, heel, onverteerd....erna eet hij hem op, na een uur eendenek gegeven, kwam er 3 uur later weer eend en penslap eruit. DA gebeld, langsgeweest.

Gestopt met de metacam per direct, en andere maagzuurremmers.Injectie gekregen tegen misselijkheid en om zijn maag en darmen te helpen.  Maandag met de homeopatische DA bellen over alternatieve middelen (er is 1 homeopatische DA bij mijn DA kliniek)

Maar helaas heeeft hij net weer twee keer overgegeven, nu zat er niets meer in zijn maag.

Ik maak me nu wel echt zorgen, ziet er ook niet lekker uit. Heeft geen koorts, opgemeten bij DA. Moet ik nu wel of niet iets te eten geven? Stom genoeg niet gevraagd aan DA. En zijn er meer honden die zoveel last van metacam hebben? Zou het ook kunnen komen omdat ik hem gisteren voor het eerst konijnenkopje geggeven heb? (heeft tot nu toe alleen konijnenoren gekregen als snack)?

PFf....vind het erg erg moeilijk.

Ben ook benieuwd of er mensen zijn die Puur Spondy combineren met extra duivelsklauw etc, wil ik maandag wel aan mijn DA vragen, maar fijn om te weten of mensen dat combineren. Zou echt het liefst geen metacam of soortgelijk spul geven, maar wel een "extra"pijnstiller in huis hebben naast de Puur Spondy als hij veel last heeft...

Hoor graag eea, ook tips mbt braken..
Dank alvast.
Manon

Maar
Laatst gewijzigd door Papalou op vr 28 nov 2014, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2983424
Maagzuurremmer die ik sinds donderdag meegekregen heb en dus gegeven heb, was omeprazol.  Gisteren bij DA andere voorgeschreven gekregen,  Ranitidine, maar die was niet op voorraad en apotheek natuurlijk dicht.


Ik las hier dat je het bot bij omeprazol moet malen, dat heb ik niet gedaan, wist ik ook niet.
KVV heb ik ook, dus dat kan ik wel geven.


Vanochtend vroeg had hij heel veel last van zijn maag. Was erg onrustig, smakken met tong, en veel aan het rommelen in zijn buik/darm. Werd er wakker van en naar buiten gegaan, hij ging direct op zoek naar gras. Hierna nog tijdje onrustig, ligt nu rustig te slapen, lijkt echt niet lekker.

Kan om 9uur weer bellen, ik twijfel enorm om de andere maagzuurremmer te halen en geven.
Ik snap dat het kan helpen, maar bij bijwerking van omeprazol staat maag/darmklachten, overgeven, en  ik vind het wel toevallig, dat hij na 1 dag maagzuurremmers dus ineens hele dag overgeeft.

pf. Hoop op nog een reactie voor ik de DA weer bel.
#2983450
Weet deze dierenarts dat je vers voert? En heeft hij daar verstand van? Ik zou een dierenarts zoeken die daar verstand van heeft. Zeker als je tabletten tegen misselijkheid wilt gaan geven. Maagzuurremmers lijkt mij niet goed voor een hond die vers moet kunnen verteren. Hier geef ik altijd Okugest als er eens eentje misselijk is. Hier krijgen 2 honden metacam en verdragen het allebei heel goed, maar dat kan per hond verschillen. Er zijn er ook die er niet goed tegen kunnen. Er zijn veel soorten pijnstillers op de markt, dus is het een kwestie van uitproberen.
#2983453
Papalou schreef: Hoi...

Al paar weken aan het sukkelen met mijn hond. 7 jaar en drie weken geleden nadat hij mank liep naar DA: splondyose. Helaas ook advies metacam, zat mij gelijk al niet lekker, en volop naar alternatieven gaan zoeken zoals curcuma, duivelsklauw etc. HAd puur-rug meegekregen, daar zit dit niet in. Langzaam, met veel rust, ging het iets beter. Gisteren voor controle, puur-rug ingewisseld voor puur-spondy, maar helaas ontdekte de DA dat hij ook veel last van zijn nek had. En wederom advies om voor twee weken metacam te geven, met maagzuurremmer erbij,omdat hij afgelopen weken veel gras at, en buik erg rommelde (heeft hij hiervoor ook vaak gehad, maar was afgelopen periode sterk verminderd door probiotica en snijbonen)

En vandaag...komt ineens na 3 uur de penslap eruit, heel, onverteerd....erna eet hij hem op, na een uur eendenek gegeven, kwam er 3 uur later weer eend en penslap eruit. DA gebeld, langsgeweest.

Gestopt met de metacam per direct, en andere maagzuurremmers.Injectie gekregen tegen misselijkheid en om zijn maag en darmen te helpen.  Maandag met de homeopatische DA bellen over alternatieve middelen (er is 1 homeopatische DA bij mijn DA kliniek)

Maar helaas heeeft hij net weer twee keer overgegeven, nu zat er niets meer in zijn maag.

Ik maak me nu wel echt zorgen, ziet er ook niet lekker uit. Heeft geen koorts, opgemeten bij DA. Moet ik nu wel of niet iets te eten geven? Stom genoeg niet gevraagd aan DA. En zijn er meer honden die zoveel last van metacam hebben? Zou het ook kunnen komen omdat ik hem gisteren voor het eerst konijnenkopje geggeven heb? (heeft tot nu toe alleen konijnenoren gekregen als snack)?

PFf....vind het erg erg moeilijk.

Ben ook benieuwd of er mensen zijn die Puur Spondy combineren met extra duivelsklauw etc, wil ik maandag wel aan mijn DA vragen, maar fijn om te weten of mensen dat combineren. Zou echt het liefst geen metacam of soortgelijk spul geven, maar wel een "extra"pijnstiller in huis hebben naast de Puur Spondy als hij veel last heeft...

Hoor graag eea, ook tips mbt braken..
Dank alvast.
Manon

Maar
Ik weet niet of je hem nog Duivelsklauw geeft, maar dat zou ik ook even niet doen. Dat werkt ook op de maag. Ja, er zijn honden die strontziek worden van NSAID. En er zelfs een maagontsteking van krijgen. Dus nu is het een fijn plan dat je even met alles gestopt bent. Ik zou hem nu zelf gewoon even niets geven. Gewoon geen eten. Laat die maag even tot rust komen. Geef hem af en toe een scheutje geitenyoghurt en doe daar een scheutje lauwe kamille thee doorheen, dat is zacht voor de maag. En verder niks. De rest van de dag niet. En dan morgen even kijken hoe het gaat. Misschien kan ie dan weer gewoon wat eten. Neem dan iets lichts (geen botwerk) en knip het in kleine stukjes. Dus bijv. spiervlees. En in de tussentijd natuurlijk goed blijven monitoren. Als hij morgen spiervlees binnen houdt, geef je overmorgen ook spiervlees, wat meer, met gekookte pompoen. En als dat goed gaat, ga je hem de dag daarop gewoon weer normaal eten geven. En plet je wel het botwerk.

Ik zou naar een osteopaat gaan, met nek en rug. En kijken of je hem van de pijnstillers af kunt houden. Probeer ook kurkuma! Zie medische bieb. En wat mankeert je hond eigenlijk aan zijn nek?
#2983498
DANK alvast voor alle reacties.

DA weet dat ik vers geef, zijn ook voorstander van vers, alleen er werken drie artsen, en ik had blijkbaar de minst goede. ER is 1 homeopaat, die kan ik maandag bellen ivm evt extra supplementen of druppels.

Hij heeft spondylose, midden van rug botwoekering ws door eerder letsel (asielhond uit spanje...), aan het eind is ruggemerg vernauwd. Nekklachten werd geconstateerd door tweede dierenarts, toen ik na 3 weken op controle kwam. Dit omdat hij pijn aangaf toen ze zijn nek controleerde. Gisteren weer ivm braken, toen weer DA nummer 1, die wederom geen nekklacht kon constateren.

Nekklachten vind ik nu ook even van minder belang, ik ga wel voor zijn rug en nek langs bij iemand in woerden, die craniosacraal therapie, accupressuur en ttouch doet, en ook allerlei natuurlijke pijnstillers heeft (oa duivlesklauw en kurkuma). Dit over spondylose.

Ivm de klachten nu wil ik even niets exta's geven, heb wel de andere maagzuurremmers gehaald en ook okugest, heeft hij net binnen, en lijkt iets beter, wilde zelfs weer beetje eten. Geef hem nu wel KVV met wat couscous er door heen, en veel water.

DA gebeld, gaf idd aan dta bot en omeprazol problemen kunnen geven, maar dat maagzuurremmer nu wel belangrijk is omdta hij erg veel last van zijn maag heeft. Daarom de andere, en gestopt met de metacam. Als hij nu weer braakt, moet ik terugkomen, omdat het ook om verstopping kan gaan, hoewel hij een heel klein beetje dun gepoept heeft. (had ook alles uitgespuugd)

Ik nu in dubio. Moet om 14uur naar werk, hond gaat gelukkig naar mensen die goed voor hem zorgen, maar twijfel of ik niet gewoon nu even naar DA ga of toch afwacht. Als hij braakt, doet hij dat over twee uur, dat was gisteren ook, pas 3 uur na het voeren kwam het er elke keer uit.

Vind het geen fijn idee om anderen naar de DA te laten gaan mocht het nodig zijn. Vroeger ging hij graag naar de DA (logisch, kwamen er ook bijna nooit). Nu wil hij niet meer naar binnen.

tja. nog even afwachten maar. Ik hooop dat de okugest zijn werk doet. En heb inderdaad geen puur-spondy of iets anders meer gegeven. Heb ook puur-maag, en probiotica, maar wil met alles maar even stoppen tot er wat rust is denk ik... Hoeveel okugest kan ik geven?
#2983500
Doranto schreef: Weet deze dierenarts dat je vers voert? En heeft hij daar verstand van? Ik zou een dierenarts zoeken die daar verstand van heeft. Zeker als je tabletten tegen misselijkheid wilt gaan geven. Maagzuurremmers lijkt mij niet goed voor een hond die vers moet kunnen verteren. Hier geef ik altijd Okugest als er eens eentje misselijk is. Hier krijgen 2 honden metacam en verdragen het allebei heel goed, maar dat kan per hond verschillen. Er zijn er ook die er niet goed tegen kunnen. Er zijn veel soorten pijnstillers op de markt, dus is het een kwestie van uitproberen.
Het is niet echt een kwestie van willen geven, meer van moeten geven...Mucho braakt nooit, maar wel vaker last van zijn maag gehad. En nu dus extreem veel. Had nooit aan de metacam moeten beginnen, had er al een slecht gevoel bij.  Hopelijk gaat de puur spondy zijn werk doen, en krijg ik goed advies van de homeopaat over wat evt nog meer bij meer klachten. Want normale pijnstillers..echt liever niet..
#2983510
Lizzy schreef: Ik weet niet of je hem nog Duivelsklauw geeft, maar dat zou ik ook even niet doen. Dat werkt ook op de maag. Ja, er zijn honden die strontziek worden van NSAID. En er zelfs een maagontsteking van krijgen. Dus nu is het een fijn plan dat je even met alles gestopt bent. Ik zou hem nu zelf gewoon even niets geven. Gewoon geen eten. Laat die maag even tot rust komen. Geef hem af en toe een scheutje geitenyoghurt en doe daar een scheutje lauwe kamille thee doorheen, dat is zacht voor de maag. En verder niks. De rest van de dag niet. En dan morgen even kijken hoe het gaat. Misschien kan ie dan weer gewoon wat eten. Neem dan iets lichts (geen botwerk) en knip het in kleine stukjes. Dus bijv. spiervlees. En in de tussentijd natuurlijk goed blijven monitoren. Als hij morgen spiervlees binnen houdt, geef je overmorgen ook spiervlees, wat meer, met gekookte pompoen. En als dat goed gaat, ga je hem de dag daarop gewoon weer normaal eten geven. En plet je wel het botwerk.


Ik zou naar een osteopaat gaan, met nek en rug. En kijken of je hem van de pijnstillers af kunt houden. Probeer ook kurkuma! Zie medische bieb. En wat mankeert je hond eigenlijk aan zijn nek?
Dank je wel. Heb paardespiervlees, en toevallig nog een halve pompoen liggen. DAt krijgt hij morgen. Heeft net wel wat kvv gekregen, omdat DA dus gezegd had dat hij als hij weer braakte langs moest komen, en ik dat wilde proberen. Ga nu voor morgen spiervlees eruit halen en pompoen geven. \\En ik hoop dat het nu rustig blijft, en probleem opgelost is na het stoppen met metacam, maar denk dat het wel heel belangrijk is om zijn eten verder heel goed te bekijken.  Daar was ik al mee bezig, maar het blijft lastig. Na de brok kwam lotgering, dat heb ik aangevuld met nekjes van kalkoen, kip en eend, en nu dus op advies hier ook spiervlees erbij, konijnenkoppen, fazantkarkas.

Denk als het rustiger wordt eerst maar eens meer spiervlees en konijn geven, en even stoppen met de eend die mogelijk te vet is. En misschien ook maar eens een andere kvv halen en uitproberen of hij daar last van krijgt. Ik neem aan dat je bij last van de maag vrij snel effect merkt van wat hij eet: dus als het rommelt na het eten zou je kunnen vermoeden dat dat eten een probleem geeft?

Ben erg benieuwd of de homeopatische DA me verder kan helpen met de supplementen. GAf dus al probiotica, en sinds de metacam heb ik puur-maag erbij gegeven omdat ik dat gezien zijn vorige klachten met buik al vermoedde. Kurkuma heb ik gegeven toen ik puur-rug gaf, maar nu krijgt hij dus de puur spondy, en daar zit al solidago en kurkuma in. Zal wel vragen of ik dat evt extra erbij kan geven.

nouja. de zoektocht gaat verder. Twee zoektochten. Een naar zijn rugklachten, en de andere naar de maag-darm klachten.

dank voor alle adviezen ieg!
#2983799
Lijkt alsof de okugest zijn werk doet. Is iets opgeknapt, wilde weer wat eten en is er niet uitgekomen. Gelukkig. Buik rommelt nog wel maar hij gedraagt zich iets minder ziek. Blijft wel erg moe. Hopelijk komt er morgen ontlasting uit.

maandag als eerste bellen met de homeopaat en kijken hoe verder. Want hoop dat ik zo snel mogelijk met maagzuurremmer kan stoppen, maarja, dan moet hij wel echt een stuk beter zijn dan nu, en goed kunnen poepen enzo..n d

en erna echt goed gaan kijken naar zijn eten. Metacam is denk ik echt de oorzaak dat hij nu zoveel last heeft, maar heeft toch een verleden met af en toe buikklachten. Begon al toen hij allergisch op brokken reageerde, waardoor kvv kreeg, en dat gaat nu veel beter, maar af en toe wel klachten.


tijd om weer met voeding verder te kijken. Was ik al mee bezig overigens. Maar goed. Plan 1 is zorgen dat er rust komt. En dan denk ik toch om weer eens een eliminatiedieet te gaan doen.

met een kvv. en dan rustig de vleessoorten die ik nu voer weer ga geven en dan kijken hoe en wat.


Iemand nog een tip voor een goed eliminatie kvv? eend/gevogelte/kip kalkoen niet, rund ook niet.

heeft nog nooit paard gehad, ja nu net wat spiervlees, verder heeft hij meeste gangbare soorten wel gehad...Konijn heeft hij alleen van de week een kop gekregen en krijgt vaak oren...dat valt dan ook af denk ik...andere ideeen? Ieg vlees wat "makkelijk| verteerbaar is...
#2984290
Ja, gaat gelukkig iets beter. Wil weer eten (graag zelfs), heeft twee keer een nette drol gelegd, wilde mee wandelen en kwam zowaar met een kwauwbotje de tuin in lopen, en iets minder buik gerommel. Wel veel slapen nog,  en ook nog een keer gras gegeten en gebraakt, maar dat was alleen gal, en dus had hij zijn eten blijkbaar wel verteerd..

Kan me voorstellen dat de metacam zijn weerslag nog wel even zal laten gelden op zijn maag, maar hopelijk gaat het zo door.

Hij krijgt kvv wild met haas, hert,lam en rund, dus dat krijgt hij al.

Ben erg benieuwd wat de homeopatische DA morgen adviseert over welke supplementen ik weer kan geven, en wat hij zegt over de maagzuurremmer en alternatief metacam. 

Denk maar even bij de dierenwinkel langs om eens wat andere KVV te bekijken. Zelf denk ik dat haas, konijn, paard niet het probleem zijn, maar misschien wel de eend, duif en kalkoen die hij al tijdje eet. Hij kan nl ook niet tegen kip, en dit zijn ook gevogeltes. Maarja. Vier jaar geleden lag zijn hele buik ongeveer open, dus dat buikrommelen had ik hiervoor niet echt gekoppeld aan een overgevoeligheid voor voer.

Tijd zal het leren, voor nu hopen dat het de goede kant op blijft gaan en hij ook geen pijnstillers meer nodig heeft voor zijn spondylose, lopen gaat met de week beter gelukkig..
#2984457
Hij heeft morgen pas spreekuur....

Vooral ook benieuwd wat hij over de maagzuurremmer zegt. ben me echt rotgeschrokken dit weekend,, en als dat echt door de combi met maagzuurremmer komt vind ik dat wel erg.

Vraag me zelf wel af of ik nu zomaar weer ander kvv moet geven. hij is al zo gevoelig. maar ben ook bang dat de lotgering nu te vet is, zit lam in, en dat is toch ook weer vet vlees.

ontlasting ook nog niet mooi, vanochtend eerst een beetje normaal met dun, erna 10 x persen, wat druppels, maar erna liep hij wel heeel vrolijk over het grasveld. Alsof die druppels eruit een opluchting was...
#2984529
Even overleg gehad met de andere DA die de maagzuurremmer voorgeschreven had. Zij dacht toch dat de misselijkheid en het braken van de metacam kwam, en adviseerde wel om nog even door te gaan met maagzuurremmer en even geen botten te geven maar kvv.

Mijn vragen over de homeopatische middelen mag ik per email stellen, dus dat ga ik nu doen, en laat het even weten wat hij vindt.

Nu dan toch maar even kvv, en kijken wanneer het beter gaat, al vind ik het wel eng. Zou ik niet een ander kvv moeten geven in die tijd, pff..lastig die combinatie van dingen! Wil niet teveel tegelijk doen, en wisseling van voer is vaak ook heftig, maar ben ook beetje bang dat lotgering wild misschien te vet is nu.  MAarja, alleen gemalen spiervlees zonder bot lijkt me ook geen optie, en bot wil ik dus even niet geven.

bij mijn vragen komt dus ook de vraag hoelang ik door moet gaan met de maagzuurremmer, of dat ik alleen okugest kan blijven geven. mijn vermoeden is wel dat de okugest het werk doet. Was gisteren ook misselijk, (gras eten), erna okugest gegeven en toen was het over. tja. lastig.

Zal eens een nieuw topic starten over tips bij maagklachten en welke diersoorten, vind het maar moeilijk om daar de info over te krijgen. fazant en konijn stond hier op verpakking dat het ook  13 tot 17 procent vet bevat. Das wel een heel stuk meer als de 3%van de paard..
#2984551
Het is puur om de botten makkelijker verteerbaar te maken dat je kvv geeft met maagzuurremmer.
Ik heb 1 hond die doodziek wordt van metacam en onsior, maar het wel goed doet qua maag op troxocil.
De andere hond loopt leeg op novacam, goedkopere merklose metacam, en doet het prima op incidenteel een onsior.
Dus er moet gewoon ook een andere pijnstiller overwogen worden.

De diersoorten maken niet zoveel uit. Maar ik zou even minder vet voeren, dus geen vette vis kvv maar wat magere diersoorten als haas, konijn, hert, paard en pens. Het zou officieel niet uit moeten maken, maar het valt vaak minder lekker humaan en bij de dieren als ze maagpijn hebben van een nsaid.
#2984937
Hier een hond met maagklachten en die krijgt altijd gemalen bot. Gelukkig nog maar incidenteel de zitac.

Hij kan zoooooooo veel kvv niet verdragen: ik ben de barf zelf gaan malen.
Lotgering gaat hier mis, maar helaas best4dogs ook (te veel bot vrees ik, ook als ik zelf nog gemalen spiervlees toevoeg valt dat zwaar) en vet gaat mis, dus lam en geit etc en als hij klachten heeft kip ook. Geen klachten kan hij sporadisch kip krijgen.
Pens ligt eraan hoe het valt. Gek genoeg kan hij niet altijd pens verdragen hoewel dat normaal juist super zou moeten zijn.

pijnstilling is heel individueel hoe het valt, dat zul je moeten uitproberen samen met een goede dierenarts.

Wat hier dus ontdekt is: indien ik vaker dan incidenteel (dus een week of langer achter elkaar) een nsaid moet geven (hier is dat loxicom = merkloze metacam) dan moet daar preventief zitac bij.
Het is ook zooooo raar hé honden krijgen nsaid gedurende jaren gewoon zomaar en als ik het voor 2 maanden krijg voorgeschreven als mens zijnde krijg je automatisch maagbescherming erbij. Ik vind het niet gek dat mijn hond dat ook nodig heeft (nadat hij het nu dus al 5 jaar regelmatig gebruikt, toen de klachten begonnen ruim 4 jaar).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door