Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2984016
Rio onze is nu 1,5 je en formaat Shetlander. 71 cm schofthoogte, skinny 30 kilo en nog echte slungel. Nou viel t al een tijd op dat hij zo lang hijgt. Dan bedoel ik na iedere boswandeling ruim uur snel hijgen. Daar ik daar toch niet helemaal gerust op was zijn we afgelopen vrijdag met m naar de da geweest. Die heeft m binnenste buiten gekeerd en ook bloed onderzoek gedaan. Alles is goed qua bloedwaarden. Conditie prima. De da vond m extreem bespierd. Enige rare is zijn temp. 39,9 graden. Das hoog. Maar wellichtverklaarbaar door zoveel spieren die veel warmte afgeven tijdens en na inspanning. Nu is Rio ook wel van de wedstrijdjes rennen dus geeft ie dan ook alles of niets. Nu moet ik m komende week voor inspanning en na inspanning temperaturen en dan kijken wat t verschil is. De da is wel benieuwd naar die waarden.

Heeft iemand van jullie ook een hond met deze temperatuur of gehad wellicht?
Door sella
#2984076
Ja ik met Buffel, die krijgt dus ook een koeljas aan in de herfst en afgelopen winter ook.
Die heeft het zo warm dat hij zijn temp niet omlaag krijgt en paars wordt. Hij heeft 40.2 gehad liggend voor de airco met een koeljas aan.
Bloedwaarden prima.
Nu zorgen we dus dat hij al heel koel is voor hij mag fietsen( 10 minuutjes) met koeljes en koelhalsband, en voor vertrek pootjes in een bak koud water en terug in een bak koud water.
Hij gaat er ook met een verheerlijkt gezicht instaan als hij terugkomt.
Dan moet hij daar blijven staan tot zijn temp gezakt is tot 39 graden.
#2984128
Ik zou voor nu even die tempmetigen afwachten. Wellicht opwinding bij de da e.d. Ik zie niet direct verband met die bespiering. Hoe extreem kan die  bespiering zijn als de hond met zo,n schofthoogte nog maar 30 kilo weegt.

Ik temp Kat hier verder nooit, maar die kan ook na een wandeling veel langer nahijgen dan een ander hier, maar gut gut, ze maakt zichzelf ook minstens 5x zo druk als een ander. 
#2984144
De bespiering is volgens de da zeker 10 kilo welke veel warmte afgeven na inspanning. Dat moet er dan uit via hijgen en daarom kan dat zo lang duren. Ik ben er wel door gerust gesteld in ieder geval. Was bang dat er iets met zijn hart was oid maar dat is allemaal prima. Wel ga ik m meer voeren al zal hij dan weer naar 2 x per dag gaan. Vind 1 kilo voer per x al veel dus dan wordt t 500 gram in de ochtend en 750 in de avond. Hij is namelijk wel te dun dus klein speklaagje zou beter zijn. Dus meer eten. Vindt hij overigens geen enkel probleem.
#2984362
MargaS schreef: Wel eens aan EIC gedacht?
Hoge temperatuur, erg bespierd, veel hijgen, leeftijd. En uiteindelijk een collaps. Gelukkig is dit laatste (nog) niet aan de orde.
Is deze afwijking niet erg retriever gerelateerd?

Aan TS: ik snap er niks van, hoe kan een hond nou skinny en een echte slungel zijn en tegelijkertijd extreem bespierd....? Heb je een foto van hem?
#2984379
Lizzy schreef: Is deze afwijking niet erg retriever gerelateerd?

Aan TS: ik snap er niks van, hoe kan een hond nou skinny en een echte slungel zijn en tegelijkertijd extreem bespierd....? Heb je een foto van hem?
EIC komt inderdaad meestal bij retrievers voor, maar word wel degelijk ook gezien bij actieve honden als herders en border collies. Minder welliswaar, maar het komt wel vaker voor.
(EIC (exercise-induced collapse) is neuromusculaire aandoening die met name optreedt in honden die gebruikt worden bij de jacht en andere intensieve activiteiten).

http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Dier ... e_EIC.aspx

http://www.labradorkringnederland.nl/eic
Laatst gewijzigd door Els&Flow op ma 01 sep 2014, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2984468
Ik heb op eic gegoogled en een heel verhaal gelezen. Ik denk niet dat dat t is daar hij rustig 2 uur lang achter elkaar voluit rent tijdens de wandelingen. Maar ik hou t wel in achterhoofd. Hij is 71 cm, weegt 30 kilo en ribben erg goed voelbaar. Verder hele lijf stevig van de bespiering. En slungel omdat achterpoten alle kanten op slingeren in volle galop. Ik zal foto makem allen wordt plaatsen hier uitdaging daar met de verhuizing t blaadjemet wachtwoorden zoals van Photo Bucket ergens ligt waarvan ik ff niet weet waar:-)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door