Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2983533
Hallo,

had ook al advies gevraagd bij 'vragen' en aan de hand daarvan heb ik onderstaand schema gebrouwen (note: ik voer geen groente, staat in andere topic waarom niet). Het gaat om een volwassen Oostenrijkse pinscher van 16kg, hoog verbruik, 4,3%. De ander (7 maanden, 16 kg, 2,5%) gaat hetzelfde krijgen, maar uiteraard in andere hoeveelheden :P
Dit is de eerste keer dat ik zo'n menu maak en ik wil vanaf begin oktober gaan beginnen, dus ik heb nog even de tijd om eraan te sleutelen ;)

Maandag, visdag
Vleesbot (vis) 340
Spiervlees 220
Orgaanvlees 140

Dinsdag
Vleesbot 350
Spiervlees 200
Orgaanvlees 140

Woensdag, pensdag
Vleesbot 350
Spiervlees 200
Pens 270

Donderdag en vrijdag
Vleesbot 340
Spiervlees 200
Orgaanvlees 140

Zaterdag
Vleesbot 350
Spiervlees 210
Orgaanvlees 140

Zondag
Vleesbot 340
Spiervlees 220
Orgaanvlees 130

Lijkt dit er een beetje op?
Ik neem aan dat het niet per se uitmaakt als het vleesbot 2 of 3 dagen hetzelfde is, als er maar genoeg variatie is in 2 à 3 weken? 6-8 soorten lukt zeker...
Zelfde geldt voor orgaan, genoeg variatie maken in 2 à 3 weken? Oh ja, orgaan: hart, lever, nier... In welke verhouding geef ik dat? En is het handig om daar een mix van te maken (ook ivm 2e hond die maar 80g per dag hoeft)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Lizetta
Door Lizzy
#2983607
Lizetta schreef: Hallo,

had ook al advies gevraagd bij 'vragen' en aan de hand daarvan heb ik onderstaand schema gebrouwen (note: ik voer geen groente, staat in andere topic waarom niet). Het gaat om een volwassen Oostenrijkse pinscher van 16kg, hoog verbruik, 4,3%. De ander (7 maanden, 16 kg, 2,5%) gaat hetzelfde krijgen, maar uiteraard in andere hoeveelheden :P
Dit is de eerste keer dat ik zo'n menu maak en ik wil vanaf begin oktober gaan beginnen, dus ik heb nog even de tijd om eraan te sleutelen ;)
Ik ga eerst even wat vragen stellen :). En alvast wat vragen beantwoorden.
Maandag, visdag
Vleesbot (vis) 340
Spiervlees 220
Orgaanvlees 140
Wat voor visdag? Ik vraag dit omdat een zalmkop in de regel nog wel vliegt. Maar als je je honden een bak voor hele vette vissen geeft zoals panharing, makreel of sardien: daar worden veel honden serieus niet blij van. Sommige gaan zelfs overgeven of aan de diarree.
Dinsdag
Vleesbot 350
Spiervlees 200
Orgaanvlees 140

Woensdag, pensdag
Vleesbot 350
Spiervlees 200
Pens 270

Donderdag en vrijdag
Vleesbot 340
Spiervlees 200
Orgaanvlees 140

Zaterdag
Vleesbot 350
Spiervlees 210
Orgaanvlees 140

Zondag
Vleesbot 340
Spiervlees 220
Orgaanvlees 130

Lijkt dit er een beetje op?
Ja, dit lijkt er wel een beetje op :)!
Het valt me natuurlijk op dat je op alle dagen vleesbot, orgaanvlees en spiervlees geeft. Daar is niks mis mee. Als je dat zelf prettig vindt. Ik vind het zelf prettiger om elke dag vleesbot + spiervlees OF orgaanvlees te geven. En ik geef dan 4 dagen per week spiervlees en 3 dagen orgaanvlees. Maar, ik geef geen pens-dagen.
Ik neem aan dat het niet per se uitmaakt als het vleesbot 2 of 3 dagen hetzelfde is, als er maar genoeg variatie is in 2 à 3 weken? 6-8 soorten lukt zeker...
Dat klopt.
Zelfde geldt voor orgaan, genoeg variatie maken in 2 à 3 weken? Oh ja, orgaan: hart, lever, nier... In welke verhouding geef ik dat? En is het handig om daar een mix van te maken (ook ivm 2e hond die maar 80g per dag hoeft)?
Klopt ook. De een geeft alles in 1 week. De volgende in 2. En weer een volgende in 3. Ik heb gewoon een weekmenu en dat rouleert iedere week. In dat weekmenu zitten stuk of 8 diersoorten. Dat vind ik makkelijk.

Qua orgaanvlees geef je gewoon 3 (of 4) gelijke delen. Dus 1/3 lever, 1/3 hart en 1/3 nier. Of 1/4 lever, 1/4 hart, 1/4 nier en 1/4 hersenen. Ofzo. Dat komt niet zo krap. Ik maak geen mix. Maar dat komt ook, ik voer 3 keer in de week orgaanvlees. En dan geef ik lever, nier, hart en pens (plus vleesbot en groenten).
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wil je de percentages nog nagerekend hebben of geloof je dat wel?
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2983621
Lizzy, bedankt voor je vragen en advies.

Het zal voor Kimo en Sverre niet voor het eerst zijn dat ze vis krijgen als hele maaltijd. Ze krijgen nu nog KVV en dan voer ik geregeld makreel. Ik heb nu een aantal keer sprot gebruikt als hele vis. Hele vis gaat bij Kimo makkelijker dan KVV, Sverre eet alles  ;)

Ik heb er voor gekozen om iedere dag alles te geven, dat was voor mij nu makkelijker rekenen. En ik moet sowieso gaan kijken wat mij en de honden het beste bevalt...

Volgens mij heb ik de percentages wel redelijk goed zitten, heb alleen een dubbele portie pens ipv orgaan op woensdag. Volgens mij is dat normaal toch? Kimo is echt helemaal gek op pens  :biggrin2:

Ga ik nog verder inslaan  :D
Door Lizzy
#2983829
Het ligt eraan. Ik voer 4 keer per week spiervlees, 3 keer per week orgaanvlees maar meer spiervlees als orgaanvlees. En dan zijn alle maaltijden toch wel aardig gelijk. Maar, al is het minder... Je hoeft absoluut niet elke dag even veel te voeren.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2983954
[quote="Lizzy"]
Het ligt eraan. Ik voer 4 keer per week spiervlees, 3 keer per week orgaanvlees maar meer spiervlees als orgaanvlees. En dan zijn alle maaltijden toch wel aardig gelijk. Maar, al is het minder... Je hoeft absoluut niet elke dag even veel te voeren.
[/quote]

Ok, thanks! Ga kijken hoe dit eerste schema uitpakt en anders ga ik dat ook doen...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door