Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
#2982422
Heeft iemand dat al eens gedaan?

Wij zijn hier beetje sushi verslaafd.. We kunnen het iedere week wel eten.. maar om telkens te gaan uiteten loopt ook wat in de papieren zeg maar..
en het lijkt me ook wel wat om lekker cozy thuis sushi te eten.
Zondag ga ik het maken..ik heb ook vrienden uitgenodigd..  Dus ik hoop dat het me gaat lukken :D

Ik heb het "menu" al klaar gemaakt.
Ik ga veel nigiri's maken, maki's en callifornia rollen. Van die puntzakken (temaki) ga ik me niet aan begeven. Ik vind die niet geweldig super duper lekker.
Gunkans (slagschip) ga ik wel een paar proberen te maken. Maar als die niet lukken is het geen probleem.

Boodschappenlijst is al klaar.. Enige waar ik tegen aan loop is de hoeveelheid rijst (ongekookt) die ik nodig heb..De rijst is niet zomaar snel bij gemaakt.. En teveel maken is ook zonde. Al heb ik liever teveel dan te weinig..

IK heb nu op de planning zo'n 230 'stuks' staan.. Gelukkig begin ik ook niet safe met een paar sushi's als snack ofzo ;D ;D
Laatst gewijzigd door Nadia op ma 01 sep 2014, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door El_Kato
#2982436
Heb het zelf een tijd geleden een keer met een paar meiden gemaakt. Iemand anders heeft toen alle voorbereidingen geregeld en ik heb o.a. gerold en met name veel opgegeten maar het rollen viel me alles mee  :)

Recepten en fotoreportage mag je best plaatsen hoor  :D
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2982437
Ja hoor, het is vrij simpel. Met een bamboe rolmatje kan het eigenlijk niet mis gaan. Maak alleen de vellen zeewier niet te nat, alleen de buitenste rand is voldoende, zodat ze goed plakken.

Teveel rijst kan je invriezen, of in de koeling bewaren. Ik gebruik de kant en klare rijst van AH, sushi rijst. Zit in rood-witte pakken en er hoeft niks meer bij. Verder een beetje mayo, een avocado, een komkommer en verse vis.
Door Nadia
#2982454
Nee, deze is zonder de rijsazijn enzo. Althans het staat niet op de verpakking. Dus daar ga ik dan vanuit :)

Ik wilde het qua vissoorten vrij simpel houden. omdat ik anders suuuper veel over houd van alles.

Ik wide gaan maken:

Nigiri met:
* Zalm *tonijn * Garnaal * Paling * Ei *Avocado *Zalm en kaas (geflameerd) * Haring

Hosomaki met:
* Zalm, * Tonijn * Komkommer * Avocado *rettich *Krab

Uramaki met:
* Tonijn salade *Pittige Tonijn * Paling * Zalm en kaas *Zalm en avocado *krab * Tonijn * Forel

Dan nog
Gepanneerde garnalen maki
Bolletjes sushi met viskuit, avocado mousse en japanse mayo
Gunkan met krabsalade, forel salade en tonijn salade. Misschien ook nog een paar gunkan met viskuit als ik deze over heb
en dan nog een paar schuin gesneden met kipkrokant en dan nog rode biet met haring

Dat zijn in totaal 64 nigiri's  en dan 14 rollen 20 bollen (hoeveelheid rijst van ongeveer een halve nigiri)
12 gunkans en dan nog een 6 tal ¨ speciale" rollen).

We benne benieuwd.

Ik ga 's morgens al de groente snijden, komkommer, wortel, lente ui, rettich en rode biet. Dan het ei bakken en de garnalen koken. vervolgens de vis snijden. en dan tegen een uur of 2 de rijst koken. Ik heb gelezen dat deze niet in de koelkast mag omdat hij dat te hard word. En dan tegen 4 uur beginnen met vouwen en rollen. Ik hoop dan op anderhalf uur alles klaar te hebben. Geen ideeeee of ik me hier op verkijk?
Door Nadia
#2982455
Els&Flow schreef: Saitaku heet die rijst die ik gebruik.  :)

Als je rijst niet kant en klaar is moet je er zelf rijstazijn bij doen. In dat geval volg je deze stappen:

http://www.sushi-san.nl/de-rijst/
Jaaa die site heb ik al helemaal door gepluist! Stonden ook veel lekkere dingen op met fruit, en vlees. Maar 'genoeg is genoeg' . Dit moeten we met ons 4'en opeten ;D
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2982456
Voor deze hoeveelheden zou ik de dag ervoor al groente en vis snijden en in bakjes in de koeling zetten. S Morgens de rijst klaar maken en daarna gelijk gaan rollen. Je hebt veeeeeel werk op je hals gehaald. :o

Snijden van de sushi kan wel op het laatste moment, maar vooral de voorbereidingen kosten de meeste tijd. En aangezien je nog geen ervaren roller bent.. echt.. neem je tijd ruimschoots. Niks zo erg als frustraties en stress in de keuken.
Door TMG1961
#2982505
Voor hoeveel man zijn die 230 stuks..ik ben een goede eter maar 60 stukken sushi eet ik dus echt niet er van uitgaande dat het voor 4 personen is.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2982522
ik vind de rol met mango , komkommer .gerookte zalm met een beetje sesamzaadjes lekker ....
verder vind ik het lekkerder als ze niet te groot zijn en niet teveel rijst bevatten ...
als ik er 25 op heb zit ik toch al aardig vol  :o
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2982523
ow en niet vergeten de gezoete gember in een schaaltje erbij te zetten ... is heerlijk !!!

edit: kijk eens op youtube , daar laten ze heerlijke dingen doen die je kan doen met sushi
Laatst gewijzigd door lauraV op do 28 aug 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door