Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door **Jolanda**
#2982149
Eerst een heel verhaal getypt, maar ik ga toch proberen om het kort te houden.

Op mijn werk word al een tijdje geld gestolen. Er was eerder geen pijl op te trekken, maar sinds deze maand houden we bij welke dag we hoeveel fooi hebben, dus we krijgen beter inzicht.
Ik heb een vermoeden en dat word steeds sterker. Het is zelfs zo, dat ik het idee krijg dat die persoon mij de schuld in mijn schoenen probeert te schuiven. :'( >:(

Kijk, dat iemand geld steelt (en daarmee dus onze fooi) vind ik al heel erg, maar dat iemand mij de schuld in de schoenen probeert te schuiven gaat mij echt veel te ver, dat maakt mij zo ontzettend boos!!! Meer dan boos!

Waar mijn vermoedens op gebaseerd zijn wil ik later best wel beschrijven.

Deze week kwam ik er achter dat ik niet de enige ben die haar verdenkt, alleen denk ik nog verder en vallen mij andere dingen op dan mijn collega's (omdat ik er bijvoorbeeld op let wie gewerkt heeft enz)

Morgen kan ik pas met mijn manager hier over gaan praten.
Maar wat mij op dit moment ook bezig houd is: hoe kunnen we haar betrappen? Ik wil dat dit stopt en nog liever zie ik haar vertrekken (want ik vind dat ze hiervoor gestraft moet worden, al is het maar door haar baan te verliezen, dat is al voldoende straf).

Er hangen 3 camera's in het restaurant, maar wij (de manager, de assistent en ik) komen met de kassa op plekken zonder camera (als hij uit de kluis gehaald word of terug in de kluis gezet word).
De plaats waarvan ik vermoed dat zij het geld steelt, word ook gebruikt door collega's om zich om te kleden, dus volgens mij mag je daar niet zomaar een camera hangen.
Omdat het niet altijd is wanneer zij werkt, kunnen we ook niet zomaar smorgens binnen vallen om de kassa na te tellen. :-\
Ik wil zo graag bewijzen dat zij hier achter zit :-[
Maar hoe?

Heeft iemand tips voor me? Wat kan ik wel of niet zeggen? Wat kan ik wel/niet doen? Hoe kan ik voorkomen dat ze mij dadelijk alsnog verdenken? (de manager geloofd tot nu toe gelukkig in mijn onschuld en ik kan alleen maar hopen dat dat zo blijft)
Ik wil niet dat ze het idee krijgt dat ze verdacht word, want dan zou het zomaar kunnen stoppen en hebben we geen bewijzen. Ik wil dat ze betrapt word.

Begin aub niet over valse beschuldigingen, want ik weet heel goed hoe het is om vals beschuldigd te worden en dat is VRESELIJK! Ik ben ook heel voorzichtig geweest, maar alles wijst naar haar, alleen hebben we geen bewijzen :(
Door Erna
#2982154
Heel simpel. Jouw taak is volbracht. Je hebt het gemeld aan de manager en daarmee zou voor jou de kous af moeten zijn. Niet jouw pakkie an verder.

Hele vervelende situatie maar een werknemer zou hier verder niet haar handen aan moeten branden. Dat is een taak voor de manager.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2982158
Erna schreef: Heel simpel. Jouw taak is volbracht. Je hebt het gemeld aan de manager en daarmee zou voor jou de kous af moeten zijn. Niet jouw pakkie an verder.

Hele vervelende situatie maar een werknemer zou hier verder niet haar handen aan moeten branden. Dat is een taak voor de manager.
+1
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2982166
Erna schreef: Heel simpel. Jouw taak is volbracht. Je hebt het gemeld aan de manager en daarmee zou voor jou de kous af moeten zijn. Niet jouw pakkie an verder.

Hele vervelende situatie maar een werknemer zou hier verder niet haar handen aan moeten branden. Dat is een taak voor de manager.
+1
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2982207
Op mijn werk hebben we ook eens met dit probleem gezeten. Alle werknemers wisten dat er gestolen werd en iedereen vond het verschrikkelijk. Op een dag toen de meeste werknemers aanwezig waren (en ook de persoon waarvan men dacht dat het de dief was) werd aan t einde van de dag iedereen bij elkaar geroepen. Er werd verteld dat er geld gestolen werd, dat er veel geruchten gingen en dat het voor de werksfeer niet goed was dat men elkaar ging verdenken.
We werden 1 voor 1 op kantoor geroepen om tas, portemonnee en broekzakken leeg te halen. Tussendoor was het papiergeld in de kassa vervangen voor geld dat in een hoekje gemerkt was met stift. Niemand wist daar van en niemand durfde de ruimte te verlaten voordat hij/zij de zakken had leeg gehaald op kantoor. Want iedereen keek elkaar aan om te zien wie er een rooie kop kreeg.
De dief werd op die manier betrapt en is ontslagen.
Er is nooit inhoudelijk door de chef gesproken over hoe en waarom die ene persoon zich vergrepen had. Ze kwam daarna niet meer op haar werk en er werd niet meer over gesproken.
Hoe dat achter de schermen is opgelost met aangifte of iets dergelijks weet ik ook niet. Nadat dat meisje was ontslagen werd er ook niet meer gestolen.
Door DJ_Doerak_Tucker
#2982208
Heel verstandig om het nu te laten daar waar het hoort, bij de manager. Ga zelf niets forceren om te laten zien wie er schuldig is, dat kan heel gauw fout aflopen voor jouzelf en is niet jou taak. Eens dus met voorgangers. Wel een heel vervelende situatie!
Door Pluto
#2982227
Melden bij de manager is de juiste stap.

Tip, (uit mijn rijke horeca verleden) fooien niet in de kassa maar in een afsluitbaar geldkistje dat de manager beheert. Op het moment dat fooien in de kassa verdwijnen is een juiste kascontrole onmogelijk. De controle op wat er moet zijn ingegaan is dan namelijk weg.

Hierdoor is altijd controleerbaar wanneer een kasverschil ontstaat en kan de manager/baas veel gerichter zoeken.
Door **Jolanda**
#2982272
o, klinkt dat even simpel :o :D

Ik ben meer dan 'gewoon' personeel. Ook ben er meer bij betrokken en voel ik me meer verantwoordelijk dan mijn andere collega's. Ook omdat ik het gevoel heb dat ze mij de schuld in mijn schoenen probeert te schuiven. :-\
Ik kan het niet zomaar laten gebeuren dat ik dadelijk verdacht word. Ik heb heel sterk het gevoel alsof ik mijn onschuld moet bewijzen, iets wat heel moeilijk is, misschien wel net zo moeilijk als haar schuld te bewijzen.
Nadia schreef: Eens met bovenstaande. Wat wij op het werk moeten doen is met 2 de kas tellen en tekenen. Dan weet je direct waar het fout gaat.
Ja, daar heb ik natuurlijk ook al over nagedacht, maar het enige wat je dan doet is er voor zorgen dat de eindkassa 100% klopt. Dan heeft ze nog de mogelijkheid om daarna geld uit de kassa te halen. Smorgens met 2 personen tellen gaat niet, dus dan word het het woord van 2 personen (die savonds geteld hebben) tegen mijn woord.
En als ik er voor zorg dat de eindkassa klop en zij moet smorgens openen en haalt er geld uit, dan kan dat altijd nog door een collega (of door mij als ik moet werken die dag) gedaan zijn. Vooral als we het terras open hebben en er buiten afgerekend word, is het wijzen naar een collega heel makkelijk. Dus, met 2 personen tellen is ook niet dé oplossing.

Spreeuw; aan zoiets was ik ook al aan het denken. Maar het klote is, is dat er niet altijd gestolen word, dus het is een grote gok. En als dit 1x gebeurd is en ze heeft die dag niks gedaan, zal het stelen natuurlijk ook stoppen omdat het risico te groot word dan.
Daarbij is het een nadeel dat ze assistent is en dus eigenlijk overal bij betrokken word. :-\

Jeroen; ons kassasysteem registreert hoeveel wij van wat verkocht hebben. Op het einde van de dienst kan ik zien hoeveel van welke burger verkocht is, hoeveel koffie's er verkocht zijn enz enz. Dus, door dat systeem weten wij precies tot op de cent wat de omzet moet zijn en dus hoeveel geld er in de kassa moet zitten. Alles wat dan overblijft is fooi (er kan een enkele euro in zitten ivm afronden voor het storten).
Als er dan te weinig geld in kas zit, betekend dat er gestolen is en dat wat te weinig is moet toch ergens vandaan komen. Het is dan 'onze fout' dus word het uit de fooienpot gehaald.

DJ en Doerak, ik was ook niet van plan om dat zelf te gaan doen, maar wil wel meedenken aan hoe we dit kunnen aanpakken. Het liefst wil ik niet weten wanneer er wat gaat gebeuren, zodat men nooit kan zeggen dat ik op de hoogte was en daarom niks gestolen heb of of of.
Ik zie het liefst dat er een camera komt op 1 plek en ik wil dan niet eens weten wanneer die komt en waar dat ie precies zou hangen.
Ik doe ook zo normaal als mogelijk tegen de betreffende persoon, want ze moet eigenlijk vooral blijven doen wat ze nu doet, des te groter is de kans dat ze betrapt word of dat het eindelijk eens duidelijk word.

Echt, in het verleden vond ik het zo vervelend om gefilmd te worden omdat ik me gecontroleerd voelde, maar wat zou ik nu blij zijn wanneer er meer camera's hingen die continu in de gaten gehouden werden.

Ik ga morgen maar eens eerst met de manager praten. :-\ Eens kijken wat zij zegt en wat zij eventueel bedacht heeft....misschien wil ik dat ook niet eens weten.

Bedankt voor de reacties :) :-*
Door Erna
#2982319
**Jolanda** schreef: o, klinkt dat even simpel :o :D


Het klinkt niet alleen simpel, dat is het ook. Ook al ben je misschien meer dan 'gewoon' personeel. Het enige wat je nu doet is het probleem jouw probleem maken.
Als er dan te weinig geld in kas zit, betekend dat er gestolen is en dat wat te weinig is moet toch ergens vandaan komen. Het is dan 'onze fout' dus word het uit de fooienpot gehaald.
Of iemand kan niet zo goed rekenen en geeft teveel geld terug aan de klanten.
Door K&D
#2982335
**Jolanda** schreef: o, klinkt dat even simpel :o :D

Ik ben meer dan 'gewoon' personeel. Ook ben er meer bij betrokken en voel ik me meer verantwoordelijk dan mijn andere collega's. Ook omdat ik het gevoel heb dat ze mij de schuld in mijn schoenen probeert te schuiven. :-\
En dit is dus jouw gevoel... en dat is niet goed. Jij bent niet degene die het probleem veroorzaakt. Je neemt je verantwoordelijkheid door het te melden aan je mgr. Laat die met een voorstel komen om het probleem op te lossen, samen, maar laat je niet gek maken door je verantwoordelijkheidsgevoel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2982338
Ho eens, dit is niet jou probleem!
Jij gaat fijn naar je manager, je beschuldigd er niemand, je uit alleen je zorgen.
En dan is het aan je manager om te besluiten wat er gebeuren moet.
Door **Jolanda**
#2982851
Oke, vandaag mijn manager gesproken :)
Wat is het toch een schat.

Ik heb haar over mijn vermoedens verteld, we hebben besproken wat we eventueel kunnen doen en wat we gaan doen.
Van bepaalde dingen wil ik niet weten of ze ze gaat doen en als ze het gaat doen, wanneer ze dat gaat doen.
En ja, het gaat om 'we', want het gaat niet anders dan dat ik erbij betrokken ben door mijn positie.

Verder wil ik er nu even niet meer over kwijt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door