Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2981401
Vanmiddag is mijn droogoven bezorgd! :D
Helemaal blij natuurlijk en nu wil ik hem graag gaan gebruiken.

Voor het gemak (eerste keer) heb ik kipfilet gekocht.
Ik dacht dat in bv dobbelsteen-stukjes te snijden en dan te drogen.
Zou dat een goed idee zijn? Krimpt het dan zo ver dat het hap-slik-weg-beloningsbrokjes worden?

Weet iemand op welke temperatuur ik dat het beste kan drogen?
En misschien hoe lang het erin zou moeten zitten?
Lekt kipfilet trouwens in de droogoven?

Zo, een heleboel vragen.....Eens moet de eerste keer zijn. Ik heb er wel veel zin in en kijk ernaar uit veel verschillende dingen uit te proberen (boft het hondje even  ;) haha).
Gebruikersavatar
Door Irta
#2981422
Op dezelfde temperatuur als al het andere ;) Hier is dat op ongeveer 40 graden. En net zo lang to het droog genoeg is (dat bepaal je zelf natuurijk, maar hoe droger het is hoe langer je het kunt bewaren)

Wat bedoel je met lekken? Het is niet zo dat het vocht er uit druipt ofzo. Kipfilet is erg mager dus het wordt uiteindelijk erg droog en hard. Als je bv vette vis gaat drogen komt daar wel vet uit (maar dat blijft hier gewoon op de sheets liggen).
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2981504
Dank je wel Irta!

Ik las dat er soms vocht of vet uit de producten lekken tijdens het drogen. Het lijkt me lekker om voor mezelf banaan en appel te drogen. Omdat ik geen zin heb in appel met kip-smaak dacht ik mijn producten onderin te doen (de luchtstroom is omhoog). Maar als er dan vocht o.i.d. uit de kip drupt, heb ik alsnog appel met kipsmaak.  :D

Maar ik begrijp nu dat vochtige en/of vette producten kunnen lekken, maar dat het bij magere producten wel meevalt.

Ik heb (nog) geen sheets. Ik wilde het gewoon zo op het rooster leggen.

Ik zet hem zo graag meteen aan he, maar dan moet hij vannacht ook aanstaan en voor de eerste keer heb ik dat liever niet. Moet ik heel lang wachten tot morgen..... :P haha.
Laatst gewijzigd door Border Bandit op di 26 aug 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2981528
Zonder sheets zou ik het niet met zekerheid durven zeggen. Wij leggen alles eerst op sheets en als het half droog is gaat het pas op de roosters, anders kleeft het aan de roosters vast. Nog nooit iets van vocht gezien, alleen vet. Maar of er helemaal niks op je appel komt???

Heb je anders misschien bakpapier in huis? Dat zou je er misschien ook onder kunnen leggen. Kleeft het iig niet vast en dat houdt evt een klein beetje vocht ook wel tegen denk ik.
Door Lexus-me
#2981545
Ik heb in de Clatronic nog nooit lekvocht van kipfilet gevonden... Daar is de luchtstroom naar beneden...

Ik heb mijn drogers altijd 's nachts en in het weekend draaien... weekendstroom  ;) nog nooit mis gegaan, de vorige motor van de clatronic is stuk gegaan en is door de warmtebeveiliging uitgegaan :)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2981560
Ik heb wel bakpapier. Ik zal eens kijken in welke bui ik morgen ben....misschien neem ik de gok en leg het zo op het rooster.  ::)

Ik wil hem uiteindelijk ook gewoon 's nachts laten draaien, maar zo voor de eerste keer vind ik het wel prettig als ik het een beetje in de gaten kan houden.  ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#2981633
Ik zou gewoon bakpapier doen, dat is ovenbestendig dus dat vliegt echt niet in de fik  :)

Wel rondom de randjes wat ruimte houden en wat gaatjes in het midden (snel met perforator) voor de luchtstroom en dat gaat het helemaal goed komen.

Kipfilet droog ik rustig op 70 graden, behoud je misschien wel minder voedingsstoffen mee, maar gaat wel lekker snel ;D
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2981958
Ik heb de kipfilet in kleine stukjes geknipt. Was even wennen, ik ben al jaren vegetarisch.... :)
Ik heb er 3 roosters mee vol gelegd. Onderop toch 2 bananen in schijfjes. Ik heb het al een paar keer gecontroleerd, maar er komt niks uit de kipfilet druppen. Gelukkig maar  ;)
De droger staat op 40 graden.
Hondje had het meteen in de gaten, zo leuk om te zien!!

Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Vanavond hondencursus, maar ik denk niet dat de kipfilet dan al klaar is. De banaan droogt wel lekker snel.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2982035
Kipfilet zal vanavond nog niet volledig droog zijn, maar half droog geeft geen rommel in je zak en is ook erg lekker (volgens Scott tenminste)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2982191
Klopt, de kipfilet was nog niet droog. Ik heb Bandit een stukje laten proeven, het was de eerste keer dat hij kip kreeg. Nou, hij wilde meteen meer hoor!!
Ik had het toch nog niet meegenomen naar de hondencursus vanavond. Het had inderdaad wel gekund omdat het niet meer plakte. Volgende week zeker wel!
Tja, het is mijn eerste keer he, en ik weet nog niet goed wanneer het voor de hond goed is.
Bedankt voor je berichtje Pluk, nu weet ik dat het best al kan als de binnenkant nog niet droog is!
Gebruikersavatar
Door pluk
#2982196
Rauw, half rauw, half droog, droog.. kan allemaal hoor.
Hij eet toch ook rauw?

Scott vind halfdroog erg lekker, laatst liet ie fazant staan. Even in de droger en daarna at ie het zo op ;D

Stukjes gedroogd fruit doen het hier ook goed.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2982262
Goh wat leuk! Er is echt veel mogelijk met de droger he!?
Dank je wel!

Je hebt gelijk, zijn vlees is ook rauw. Stom he, dat ik dan even die link niet leg.
Ik had een berichtje gelezen over iemand die zich zorgen maakte over legionella (of een andere bacterie) in het rauwe vlees en opeens dacht ik: oei, ik wil mijn hond niet ziek maken!
Ik ben gewoon helemaal een leek met dit. Gaat vast nog goedkomen...hihi.

Wat leuk dat als Scott zijn vlees niet eet en je het even droogt dat hij het dan wel lust!!

Ik ga eens kijken of mijn banaantjes al een beetje hard zijn. Ik heb er tussendoor al een paar gesnoept.  ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2982286
Border Bandit schreef: Goh wat leuk! Er is echt veel mogelijk met de droger he!?
Dank je wel!

Je hebt gelijk, zijn vlees is ook rauw. Stom he, dat ik dan even die link niet leg.
Ik had een berichtje gelezen over iemand die zich zorgen maakte over legionella (of een andere bacterie) in het rauwe vlees en opeens dacht ik: oei, ik wil mijn hond niet ziek maken!
Ik ben gewoon helemaal een leek met dit. Gaat vast nog goedkomen...hihi.

Wat leuk dat als Scott zijn vlees niet eet en je het even droogt dat hij het dan wel lust!!

Ik ga eens kijken of mijn banaantjes al een beetje hard zijn. Ik heb er tussendoor al een paar gesnoept. ;)
zal vast wel salmonella mee bedoeld worden, legionella is de veroorzaker van de 'veteranenziekte" ;)

Gezonde honden worden niet zo snel ziek van salmonella hoor, maar bedenk je wel dat wanneer je de snackjes niet door en door droogt, dat ze erg gevoelig zijn voor bederf. En bedorven kippesnackjes wil je misschien liever niet in de jaszakken bewaren , weet niet... ;)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#2982465
Oei, haha, het was al een beetje laat toen ik het berichtje postte, ik bedoelde inderdaad salmonella.  :biggrin2:

Inderdaad, ik heb de droger nu weer aangezet omdat de kip nog niet helemaal droog was. Om meteen te geven kan het denk ik geen kwaad als het nog een beetje rauw/nat is, maar om te bewaren droog ik ze toch maar even goed door... :)
Leuk, ik leer heel veel opeens.  :)
Nee, bedorven stukjes kip in mijn jaszak is niet zo'n leuk idee. Jakkes.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door