Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2981706
Het is weer zo ver. Rust is ons niet echt gegund geloof ik. :P
Ons huisje is verhuurd geweest aan een stel wat het niet zo nauw nam met de verzorging van ons huisje uit 1780. :(
Er is door laks gebruik van de badkamer, schade ontstaan aan keukenvloer en muur, deurpost en drempel.
Het is volgens alle wettelijke normen verhuurd met contract en een maand borg.
De kosten van de reparaties zijn lager dan de borg omdat we het ook niet "hard" willen spelen. We hebben een aannemer gevonden die de reparatie voor een laag bedrag wil gaan doen.
Helaas zijn de voormalig huurders niet gevoelig voor een nette bespreekbare afhandeling en dreigen nu met deurwaarders en incasso's.
Wij zijn in beraad met de rechtsbijstand en die denken, na doornemen van de stukken, dat we in een evt zaak sterk staan. We wachten nog op een aantal stukken die zij nog willen in zien om te bepalen wat we moeten/kunnen gaan doen. Daar valt of staat het mee. Maar dat gaat dan niet binnen het termijn lukken wat de ex huurder heeft gesteld. Die hebben geschreven 5 dagen na dagtekening maar we kregen de aangetekende en via normaal verstuurde post gister pas terwijl hun dagtekening op 21 aug staat. :o

Ik heb t geprobeerd te Googlen maar kan het niet goed vinden. Kunnen ze daadwerkelijk zo maar, ondanks dat we in ons recht staan, een incasso/deurwaarder op je dak sturen met alle gevolgen van dien? Of zullen ze eerst moeten aantonen dat ze recht hebben op dat geld.
Zo kan iedereen wel in de aanval gaan met deurwaarders/incasso bureaus.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2981707
Jemig, het zit jullie ook niet mee hè?  :(

Geen tips of oplossing helaas, wij hebben hetzelfde gehad met ons huis, zowat gesloopt... :'(  Maar geen deurwaarders gelukkig, en het huis staat in Duitsland dus andere wetgeving ook. Daar heb je niet veel aan dus.

Deze kunnen jullie vast goed gebruiken!!!  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door pluk
#2981709
Incassobureau inschakelen kan altijd want die hebben geen wettelijke status. Ik kan morgen ook een incassobureau beginnen.

over incassokosten en wanneer er een deurwaarder aan te pas komt kun je hier meer vinden http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/incassobureau-en-deurwaarder.html

Er moet sowieso een termijn van 14 dagen worden gesteld voor er incassokosten mogen worden gerekend.
Door Femke
#2981723
Incassobureau gewoon laten komen en jegens hun de vordering betwisten of laten betwisten door je advocaat. En een incassobureau kan verder niets behalve boze brieven schrijven. Dus laat je vooral daar niet gek door maken  ;)
Door BusKay
#2981739
Zoals ik het zie kun je de incasso naar het rijk der .... laten gaan MITS:

-Er contractueel vaststaat hoe en/of wanneer, evt. onder welke voorwaarden de borgsom gerestitueerd dient te worden.
-Er een keurings-/opleveringsrapport is opgemaakt bij begin en einde van de huurperiode.

Wat zegt je advocaat over het incassoverhaal??? ik denk dat hij zegt dat ze (zolang de zaak speelt) geen poot hebben om op te staan.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2981748
Alles is vastgelegd in een contract waarin ook vermeld staat dat zij een meldingsplicht hebben als het gaat om zaken waarin gehandeld moet worden. Bijv. Er was een lek ontstaan in t dak. Zij hebben gemeld, wij hebben laten repareren. Dit van de vloer is niet duidelijk gemeld. Ze hadden alles schriftelijk moeten doen. Dat staat ook in het contract. Dat hebben ze niet gedaan. Nooit. En deze schade hebben we pas later via via gehoord maar toen mochten wij niet meer in t huis tot t contract afgelopen was. Maar toen was de schade al ontstaan omdat er geen rekening gehouden is met wat er gebeurd als je douchewater tegen een deur uit 1780 stroomt en je vertikt t om er een gordijn op te hangen. Het kan niet anders dan dat ze hebben gezien dat water tegen een oude houten deur niet wenselijk is. Er hing om te beginnen al een stang voor een gordijn maar die hebben zij weggehaald met alle gevolgen.

Er is een schouwing geweest voordat zij er in gingen met foto's. En er is een na schouwing geweest met foto's. Het probleem is dat de keukenvloer niet op de foto staat, want wie gaat er nou een foto maken van een keukenvloer.
En bij de naschouwing is er geconstateerd dat de vloer zakte als je daarop ging staan. Maar pas toen we het laminaat weg gingen halen kwam de echte volledige schade naar boven. Daar heb ik ook foto's van gemaakt.
Dat er iets aan de hand was met de vloer is bij de  afschouwing gemeld.
Direct nadat we zagen hoeveel schade er was hebben we aangegeven dat we hier de borg voor gaan gebruiken. Er was nog veel meer schade die tijdens de afschouwing naar voren kwam. Maar omdat ze daar nogal fel op reageerden, hebben we gezegd, als jullie dit doen, doen wij dat. Helaas is er na de schouwing nóg meer ellende tevoorschijn gekomen maar dat viel tijdens niet op. Daarom houden we het iig op alleen die waterschade. 
Door Urs
#2981791
De huurders of jullie hadden/ hebben neem ik aan een opstal verzekering, inboedel verzekering ( de huurders) . Is daarin niet iets te regelen? Hadden je het huis te koop staan onder de leegstandswet? Verhuurd via bemiddeling van een makelaar? Kan die dan niet wat betekenen?

De borg hebben ze recht op als jullie vinden dat dat zo is, leveren ze het huis niet op zoals jullie het verhuurd hebben dan sta je in je recht om de borg te houden voor herstel werkzaamheden.
Door BusKay
#2981811
Zo te zien lijkt je zaak voldoende onderbouwd (let wel, ik ben geen advocaat).
Ik zou het incassobureau contact op laten nemen met jou advocaat als ze komen.
Verder zou ik de huurders laten weten dat als ze erg dwars gaan zitten ik ze aansprakelijk ging stellen voor de volledige schade...

Houd goed contact met je advocaat en laat desnoods de zaak voorkomen middels een kort geding.
Zorg er verder voor dat alles op schrift zoveel mogelijk sluitend is.
Laatst gewijzigd door BusKay op wo 27 aug 2014, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sher
#2981831
Ik heb geen zinnig advies voor je, maar vind dit wel heel rot voor je. Kun je er net bij gebruiken.  :-\
Ik hoop van harte dat dit snel en naar tevredenheid opgelost kan worden.  :-*
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2981844
Het is verhuurd volgens de leegstandswet ja. De makelaar heeft de communicatie met de huurders gedaan. Wij zijn daar tussenuit gestapt maar nu negeren zij de makelaar en krijgen wij de post.
Vanmiddag belt de dame van de DAS even terug. Zij nemen, als het goed is, de zaak op.
De verzekering. Ik vraag me af of die daar wat mee doen als je het verhuurd. Maar ik kan t altijd vragen. Alleen... Als dat zo makkelijk is, waar is dan de borg voor. :p
Door BusKay
#2981895
Urs schreef: De huurders of jullie hadden/hebben neem ik aan een opstal verzekering, inboedel verzekering (de huurders) . Is daarin niet iets te regelen?
Opstal is veelal voor de verhuurder en inboedel lijkt me niet van toepassing.
WA zie ik als enige "zij het magere" optie... wie weet wat een maatschappij zegt... nee heb je...
Echter erkennen de huurders direct aansprakelijkheid, dus zullen ze hier niet happig op zijn.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2981900
De huurders erkennen geen aansprakelijkheid. Dat is nou juist t probleem. Net contact met de DAS gehad. Zij gaan t oppakken dus zij doen alle verdere correspondentie. Over de deurwaarder etc hoefden we ons geen zorgen te maken. Maar dat is makkelijk gezegd. Ik had eigenlijk al genoeg op mijn bord. :(
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2981902
Makelaar heeft alle inspecties gedaan zoals t hoort en heeft de huurder ook gewaarschuwd dat dit zo niet kan. Zij hebben de eerste bemiddeling gedaan maar verder doet hij niets. Zij zijn juridisch als hulp verder geen partij.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door