Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tumtum
#2981017
Hallo Allemaal,
Lang geleden heb ik in dit forum gepost vanwege mijn Fox TumTum. Dankzij Barf is zij indertijd helemaal over haar allergische huidproblemen heen gekomen. Twee maanden geleden heb ik haar helaas moeten laten inslapen.
vandaag kom ik terug bij dit forum met een vraag over mijn andere hond, Fasco, die tweejaar geleden als kameraad voor tumTum bij ons is gekomen. Een leuke asielhond van onbekend ras en onbekende leeftijd, volgens de dierenarts zal hij nu rond de 3 a 4 jaar zijn.
Fasko was gewend aan brokken,dus in het begin zijn we daar gewoon mee doorgegaan. Ik vond wel dat hij enorm vaak poepte, wel vijf keer per dag en telkens een flinke hoeveelheid. Van merk veranderen hielp een beetje, maar het bleef toch erg veel.
Een paar maanden geleden ben ik ook voor hem overgestapt op Barf. Hij vindt het heerlijk, poept een stuk minder, maar.. hij heeft telkens weer diarree. En ik kom ermaar niet achter, waar dat nou door komt.
Ik ben rustig aan begonnen met een beetje kipfilet enwat groentenmix, later uitgebreid met kippenvleugel, rundvlees, afen toe wat eendenhart, kippenlever, kalkoenvlees, soms een kwarteltje. Al snel merkte ik dat hij vaak brijachtige ontlastingkreeg en soms echte waterdunne diarree.
Hij is ontwormd, heeft anti- diarreepoedertjes gehad en een soort gistpoeder als probioticum. Maar de diarree komt telkens terug. Zijn ontlasting is onderzocht op bacteriën en parasieten, alles is in orde.
Bijkomend probleem is dat ik in Frankrijk woon.KV is hier niet te krijgen, ik koop vleesbij de slager of in de supermarkt. De dierenarts hier weet niets van Barf, zij wil Fasco verder onderzoeken viaMRI of echo, en dan eventueel aan de medicinale brokken, maar ik voel daar niets voor.
Ik zou graag wat adviezen hebben over hoe ik dit probleem moet aanpakken. En vooral over wat ik hem nu wel of niet aan vers vlees kan geven.
Momenteel eet hij alleen kipfilet, kippenvleugel en groentenmix, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven. Temeer daar hij ook dan na een ruime week op dat dieet toch ineens weer diarree kreeg.
Ik zou graag weer willen afwisselen maar durf niet goed en weet ook niet goed wat ik dan het best kan kiezen.
Graag jullie hulp en advies!
Marieke
Door Summerditches
#2981074
Ik zie voor het botgedeelte alleen kippenvleugel..dat is wel een klein botje..misschien is het percentage bot veel te laag..als ik daar een keer mee smokkel kan het ook wel eens miszijn..dan helpt een eendennek prima en hebben we snel weer alles op orde..Afhankelijk van de opbouw van je menu moet er echt wel een behoorlijk percentage vleesbot per maaltijd meer..meer zelfs nog dan de rest..
Door Lizzy
#2981097
Ik vrees toch dat je ons moet vertellen wat je precies voert en hoeveel, in de tijden dat hij diarree heeft. En ik zou ook graag willen weten waar ik aan moet denken, qua diarree. Is dat vla-dunne diarree, waterdunne diarree, stinkt het erg, zit er slijm bij, zit er bloed bij, etc? Hoe lang staat hij al op rauwe voeding? Want dat is voor hem waarschijnlijk ook een kwestie van gewoon wennen....
Door tumtum
#2981129
Dag allebei, en dankjewel voor jullie antwoorden,
Hetzou best kunnen dat ik te weinig vleesbot geef.
Ik ben ongeveer vier maanden geleden begonnen en heb Fasco toen hetzelfde gegeven als Tum Tum kreeg, zie voor de vleessoorten mijn eerdere mail. Daarbij zat dus ook orgaanvlees, af en toe.
Ik had het voor Fasco alleen iets aangepast qua hoeveelheden. Dat kan best betekenen dat hij te weinig vleesbot kreeg en krijgt. want TumTum woog 7 kilo en Fasco 17. Dus de verhoudingen moeten dan wel anders.
Hij heeft lang te zachte of half vloeibare ontlasting gehad zonder dat ik iets deed, omdat ik inderdaad dacht dat hij eraan moest wennen.
Toen het niet overging maar eerder erger werd, ben ik begonnen met het weglaten van soorten.  Toen dat niet hielp, anti diarree poeder en probiotica. Hij leek het het beste te doen op kip, dus dat is nu het enige dat hij krijgt. Maar ook daarmee krijgt hij nu diarree. Ik las op desite dat dat ook kan als je teveelvan een soort geeft, dus ..
Ik geef hem momenteel 2 kippenvleugels  'smorgens, en spiervlees met groentenmix  's avonds.  in totaal rond de 375 gram (berekend met rekenhulp). de kippenvleugels zijn samen ongeveer 150 gram. Groentenmix van gemalen worteltjes, met beetje appel, soms aardappel. Soms een ei erbij.
De diarree heeft allemogelijke vormen gehad,momenteel is het meer vla achtig, beetje slijm erbij, absoluut geen bloed. Het stinkt. Hij laat soms ook vieze winden. Soms is het ineens waterdun en dan kan hij het ook niet altijd ophouden.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is.
Ga hem sowieso vanavond ook maar een kippenvleugel en/ofdrumstick geven.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken,
Marieke
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2981151
Hoi,
Ik denk dat Lizzy bedoelt of je hier een soort van weekmenu kan opnoemen. Zoiets als:
maandag      kipvleugels 150 gram - paardenvlees XXX gram  -  orgaan (bestaande uit nier-hart-lever-pens) XXX gram
dinsdag        eendennekken XXX gram  -  vlees XXX gram  - orgaan XXX gram
etc...

Op die manier heeft ze inzicht in de gewichten/procenten en de diersoorten (want ik lees alleen kip en eend).
Misschien is het ook fijn voor je om zelf even goed bij te houden wanneer Fasco wat krijgt.. Zo neem ik eieren, pensstaafjes of andere snack (ook de trainersnoepjes) niet op in mijn Jacy's menu, maar hij krijgt ze wel.. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn..
Door tumtum
#2981495
Dag,
Zoals ik dacht ik had aangegeven, geef ik momenteel inderdaad alleen kipfilet en kippenvleugels, aangevuld met groentenmix. Dit omdat ik door de diarree steeds meer van de andere soorten heb weg gelaten.
Ik besef dat dit niet voldoende is en niet evenwichtig, vandaar ook mijn vraag om hulp bij het opbouwen van een beter menu.
Op het ogen blik krijgt hij dus .s morgens 2 kippenvleugels a 125 gr en .s avonds kipfilet met groentenmix a 250 gr.
Vanavond ipv alleen kipfilet een drumstick plus 1 vleugel plus beetje kipfilet gegeven, vanwege de suggestie dat er te weinigvleesbot in zijn menu  Kijken wat dat morgen oplevert.
Dank voor verdere suggesties.
Marieke
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2981517
tumtum schreef: Dag,
Zoals ik dacht ik had aangegeven, geef ik momenteel inderdaad alleen kipfilet en kippenvleugels, aangevuld met groentenmix. Dit omdat ik door de diarree steeds meer van de andere soorten heb weg gelaten.
Ik besef dat dit niet voldoende is en niet evenwichtig, vandaar ook mijn vraag om hulp bij het opbouwen van een beter menu.
Op het ogen blik krijgt hij dus .s morgens 2 kippenvleugels a 125 gr en .s avonds kipfilet met groentenmix a 250 gr.
Vanavond ipv alleen kipfilet een drumstick plus 1 vleugel plus beetje kipfilet gegeven, vanwege de suggestie dat er te weinigvleesbot in zijn menu  Kijken wat dat morgen oplevert.
Dank voor verdere suggesties.
Marieke
Dus hij krijgt 375 gram per dag, waarvan 125 gram vleesbot is. Kippenvleugels zijn wel mooi %50% bot en 50% vlees. Dus dan krijgt hij 33% vleesbot. Normaal wordt 50% vleesbot aangeraden.

Ik zou dus zeker meer vleesbot voren. Als 2 kippenvleugels 125 gram is, dan is het 62,5 gram per kippenvleugel. Ik zou er een derde kippenvleugel bij doen en die 62,5 gram van de kipfilet afhalen. Hoeft niet op de gram nauwkeurig, maar zoiets dus. Dan zou het al beter moeten gaan. Gaat dat goed, ga je een tweede diersoort introduceren, tot je op 4 a 5 soorten zit.
Door tumtum
#2981547
Ah, ja, dankje,
Daarom heb ik hem vanavond 1 vleugel en1 drumstick gegeven met nog een beetje kipfilet.
Ik ga afwachten hoe hij erop reageert en als de diarree vermindert, langzaamaan anderevleessoorten toevoegen. En erop letten dat het percentage vleesbot niet te laag is.
Ik hou jullie op de hoogte ,
En hartelijk dank voor het meedenken,
Marieke
Door Summerditches
#2981674
tumtum schreef: Ah, ja, dankje,
Daarom heb ik hem vanavond 1 vleugel en1 drumstick gegeven met nog een beetje kipfilet.
Ik ga afwachten hoe hij erop reageert en als de diarree vermindert, langzaamaan anderevleessoorten toevoegen. En erop letten dat het percentage vleesbot niet te laag is.
Ik hou jullie op de hoogte ,
En hartelijk dank voor het meedenken,
Marieke
Als je voorlopig bij kip wil blijven doe dan eens een nekje erbij dat is toch wat minder bevleesd..een drumstick is natuurlijk ook best vet bevleesd...Teveel kaalkars zorgt bijna altijd voor krijtpoep dus te hard daarom zou het opvoeren van bot toch echt denk ik voor hardere ontlasting moeten zorgen..Ik heb hele goede "poepers"maar bij mij ging het bij een grote kippenbout toch direct mis omdat daar dan toch heel veel vlees aan zit (en ik had de vel gevoerd..dat was ook wel iets te vet).en te weinig bot..succes
Door tumtum
#2981678
Goedemorgen,
Dank voor alle tips. Ik ga op jacht naar kippennekjes.
Bij het lezen van jullie tips vroeg ik me ineens af, of ik eigenlijk in allebei demaaltijden vleesbot  zou moeten geven. Tot nu toe deed ik 'smorgens kippenvleugels en 's avonds spiervlees met groentenmix.
Zou het beter zijn als ik voortaan ook 's avonds wat vleesbot erbij doe, of maakt het in principe niet uit als de verhouding bot/vlees per dagmaar goed is?
Een andere vraag: soms zie ik hier een heel konijn in stukken liggen, of een pakket met hazerug stukken. Kan ik dat geven zodra de diarree weg is,  hoe is hierbij de verhouding vlees/bot, moet daar dan nog apart wat spiervlees bij?
En nu ik toch bezig ben, een halve lamskop zag ik laatst liggen, hoe geef ik die? Is dat goed bevleesd of moet er iets bij? Best ingewikkeld allemaal.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2981681
Heel konijn is ideaal. Daarvan mag je ook vanuit gaat dat het compleet is, dus die kun je in stukjes hakken en zo geven. Daar hoeft geen spiervlees meer bij. Konijn valt ook onder de beginnersbotten. De pootjes kunnen wat harder zijn dan de rugstukken, maar als de kippenvleugels en poten goed gaan, moet dat geen enkel probleem zijn.

Haasrugstukken kunnen ook goed, maar zou ik wel ná de konijn proberen (konijn is zachter). Als het goed bevleesd is, dan hoeft ook daar geen spiervlees bij. Als het wat kaler is, kun je er bijvoorbeeld wat rundvlees bij doen en dan zit je ook gelijk al op 4 diersoorten.

Blijf dan wel aan e orgaan denken. Ik weet niet of in de konijnen het orgaan nog zit? Anders wel de 10% orgaan (1/3 hart, 1/3 lever en 1/3 nier) er bij blijven geven.

Geef je dan ook nog eens wat pens en een vet visje en je hebt zomaar een mooi menu!
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2981686
Het is vaak moeilijk in te schatten hoeveel de vlees/bot verhouding is aan bevleesd bot. Wel heb ik ondervonden dat spike enkel diaree krijgt van teveel orgaan, en dan meer bepaald van lever. Het gehalte aan lever in het orgaan paket heb ik dan ook maar beperkt. Soms is het een beetje zoeken wat er pricies mis is in de menu.
Teveel aan vet kan ook voor diaree zorgen. Soms moet ik wat extra vet bijgeven onder de vorm van lamsvet omdat ik weet dat van bepaalde botten hij krijtpoep krijgt.
Ervaring en met proberen kom je al ver. Vergeet niet dat elke hond anders reageerd op voedsel.
Door tumtum
#2983740
Dag allemaal,
Hartelijk dank voor alle tips. Ik ben duidelijk meer bot gaan geven en jawel, weg diarree!
Ik ben inmiddels ook begonnen met het geven van andere soorten dan kip, en ook dat gaat nu goed.
Vandaag heb ik een heel konijn gekocht, dat ga ik morgen in stukken hakken en dan in afgewogen porties geven. Organen zitten er bij, dus dat gaat dan gelijk mee.
Wat ik me nog afvraag, als je zo'n heel konijn hebt, geef je die porties dan achter elkaar, dus op meerdere dagen tweemaal per dag een portie konijn tot het op is, of wissel je dat liever af met bv het kippenvlees waarvan je al weet dat hij dat goed verdraagt?
Ik gade komende week op zoek naar meer andere diersoorten en zal daarna een soort menu samenstellen. Ik hou jullie op dehoogte.
Voor nu heel erg bedankt allemaal !
Marieke
Door spikkel
#2983752
Persoonlijk geef ik niet 2x per dag konijn, gewoon 1x per dag, de rest gaat weer de vriezer in. Als je een poot geeft zou ik wel spiervlees erbij geven of pens.De kop zou ik zeker spiervlees er bij geven, er zit niet veel vlees aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door