Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2981275
Tot voor kort at Scott 2x per dag 75 gram. Ik wilde eens kijken hoe hij het gaat doen op 1x per dag, dus ben de ochtend maaltijd aan het afbouwen. Verdeling is nu 40 gram 's ochtends, 110 gram 's avonds.
Eerder at hij zo nu en dan wel een plukje gras, maar nu is hij met name tijdens de ochtendwandeling een soort koe. Hij blijft maar gras eten. En dan het liefst de brede, lange sprieten.
Qua samenstelling is er niets veranderd en hij hoeft ook nooit te spugen of zo. Na de ochtendwandeling krijg hij z'n eten en eet hij direct alles op.

Kan het gras eten komen door de overstap van 1 naar 2 maaltijden?
En volgens mij kan het op zich geen kwaad toch?
Is het raadzaam het overzetten van 2 naar 1 maaltijd even te stoppen?
#2981398
Dat kan, dat het door het overstappen komt. Ik zou zelf vanaf morgen gewoon nog maar 1 maaltijd geven. Kijken of het komt doordat je nu 2 maaltijden geeft waarvan 1 hele kleine. Dat zou ook goed kunnen namelijk. En ik weet niet of het mogelijk is maar misschien moet je zijn maaltijd op een ander tijdstip geven, ik zeg maar wat: tussen 12 en 17 uur. Of tussen 9 en 12 uur.
#2981418
Op een ander tijdstip wordt lastig omdat ik er dan niet bij ben. Ochtend is nu meestal rond 9 uur, in het weekend eerder rond 11 en avonds tussen 6 en 8.  Ik zal vanaf morgen eens 1X per dag proberen.
Zou in ochtend of avond voeren nog verschil maken?
Laatst gewijzigd door pluk op di 26 aug 2014, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2981724
Gisterenavond tegen 8u gegeten, rond 10u diarree,  naast orgaanmix had ie s middags ook nog gedroogde long gekregen,
tegen 11u nog een vleugeltipje gegeven, vervolgens tegen 12u weer diarree.

Vanochtend wilde hij weer gras eten maar tegengehouden. Nu loopt ie ongelooflijk te vragen om eten...
Lastig hoor om dat te negeren.

Kan ik hem straks een scheutje geitenmelk geven? En normaal krijgt hij s middags een snackje, bijv gedroogde luchtpijp, kan ik dat gewoon geven?

Idee is om de komende weken in de avond eten te geven. Dan hebben we vakantie en willen we naar de ochtend gaan met voeren. Dit omdat de ochtend bij ons veel rustiger is dan de avond.
#2982339
Hier wordt verschrikkelijk veel park' gegeten als ze voor de ochtednwandeling geen ontbijt gekregen hebben. De honger wordt dan gewoon gestild met gras, bosgrond, poep en wat er zo al nog meer gepasseerd wordt. Ondanks dat ze bijzonder veel interesse hebben in spel etc. waardoor een bos zónder hevige honger voor hen echt niet als een lopend buffet wordt beschouwd.
Idem voor de avond: als ik in de avond het bos in ga vóór de maaltijd gaan ze zonder twijfel als zijn ze verhongerd vanalles en nog wat naar binnen werken als ik ze dat niet verhinder middels aanlijnen (of aanhoudend gemopper, maar dat is nog minder leuk).

Ik heb een hond gehad die moest spugen als hij 's morgens na 8 uur nog niets gegeten had. Ik heb nu een hond die volkomen gek wordt als ontbijt of avondeten laat komt. En ze krijgen nóóit op vaste tijden, dus ze zijn niet gecondiotioneerd op een heel vast ritme, maar na een x periode zonder maaltijd wordt ze stomweg gék van honger.. IJsberen, blaffen, overal op springen... álles wordt ingezet in een poging haar wanhoop duidelijk te maken.

Ik streef mede vanwege het park-eet-gedrag en de stress en misselijkheid die het veroorzaakt als ze eens niet/laat krijgen niet na ze over te schakelen naar 1 maaltijd per dag. Ik kan je dus niet adviseren in hoe dit met zo min mogelijk last voor Pluk en jou te doen slagen.
#2982807
Goh wat lastig . Begrijp ik nu goed uit je verhaal dat je de orgaanmix apart geeft ? Dus zonder vleesbot erbij ?
Zoja , dan zou ik orgaan en vleesbot eens bij elkaar gaan geven . Mogelijk verbetert dat de ontlasting .
Verder zou ik eerst eens kijken hoe het met alleen zijn eten gaat en even geen snacks of geitenmelk geven
Zo kan je denk ik ook gemakkelijker achterhalen waar de diaree nu (steeds ) vandaan komt .
Je zou wel kunnen proberen om bv 40 gram spiervlees te geven en later de resterende  110 gram
Ik heb ook een kleintje van 7 kg , geef ik haar bv alleen een portie orgaanvlees dan raakt ze aan de dunne
Geef ik haar bv alleen een ei idem . Zij krijgt om die reden dus ook geen heel ei , dat is voor haar ook teveel .
Het was voor mij in het begin ook even zoeken naar de juiste combinaties van (orgaan)vlees(bot )
Als ze bv lever krijgt dan krijgt ze dat altijd met mager vlees(bot) erbij
Met groenten(mix) is dat bv idem , bij mijn hondje tenminste . Allemaal dingen dus die kunnen leiden tot slappe ontlasting of diaree .
En orgaanvlees word voor haar dus altijd afgewogen , 10 gram teveel kan voor zo,n kleintje al heel wat zijn .
#2982828
Mijn kleintjes, 2 van 4 kilo en 1 van 6 kilo krijgen s'morgens hun orgaan, en s'avonds hun vlees en bot en groente.
1x per dag eten redden ze echt niet, dan gaan ze inderdaad van alles eten, kauwgom wat ze vinden op straat, bosgrond in het bos etc.
Sinds ik zo voer hebben ze mooie ontlasting.
Met snackjes kijk ik altijd uit, niet te veel, alleen na de wandeling s'middags krijgen ze een stukje long of wat anders.
#2982833
Gisterenochtend beetje geitenmelk met honing gegeven, smiddags een stukje luchtpijp, savonds kipkarkas als totale maaltijd. Vanmorgen prima ontlasting.

Diarree was dus eenmalig, dagen ervoor was er ook niks aan de hand. Orgaanmix en bot mixte ik wel over twee maaltijden, ging ook altijd goed. Vriendlief wist niet dat ie orgaan op had dus ook nog gedroogde long, andere verdeling van voer en een berg gras was waarschijnlijk teveel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door