Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2979190
Wat is de jongste en wat is de oudste leeftijd waarop jullie een teef een nest hebben laten krijgen? En wat voor verschil in moederschap zagen jullie?

Bij ons is rond 2 jaar het jongst en 5 jaar het oudst. Kort gezegd is het verschil dat ik heb gezien tussen die twee uitersten dat rond 2 jaar een teefje instinctief weet wat haar te doen staat, maar mentaal soms wat zoekende en onwennig is. Terwijl rond 5 jaar een teefje niet alleen instinctief, maar ook mentaal precies weet wat haar te doen staat.
Door Lizzy
#2979192
Bisq was 3. En wist echt precies wat ze moest doen, op alle fronten. Echt mooi om te zien! Ik denk dat ik met de smurfjes wederom wacht totdat ze 3 zijn. Of misschien 4.

Merkte je lichamelijk helemaal geen verschil, tussen 2 en 5 ?
Door Esther Q
#2979195
Lizzy schreef: Bisq was 3. En wist echt precies wat ze moest doen, op alle fronten. Echt mooi om te zien! Ik denk dat ik met de smurfjes wederom wacht totdat ze 3 zijn. Of misschien 4.

Merkte je lichamelijk helemaal geen verschil, tussen 2 en 5 ?
Ik heb de indruk dat hoe jonger, hoe sneller ze lichamelijk herstellen. Hoewel ons teefje van 5 ook heel snel herstelt is, maar haar nestje was wel kleiner, 4 pups.
Het teefje van 5 vond ik ook echt heerlijk om te zien! Zo lekker rustig en vanzelfsprekend ging alles!
Door Danny
#2979444
Gina was bijna 5 toen ze haar eerst nestje kreeg. Deed het prima, en herstelde heel snel.
Ik denk dat het vooral eraan ligt hoe de hond qua conditie is voor ze een nest krijgen. Mijn meiden hebben een goede conditie, word veel met ze gedaan en werken hard. Ik ga ervan uit dat ze dan dus makkelijk herstellen.
Mocht Fendi een nestje krijgen zal ze ook rond die leeftijd zijn. Puur omdat ik er eerder nog geen hond bij wil eigenlijk. Dus ik wacht zo mogelijk.
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#2979454
Ik vind 2,5 echt de grens bij een grote hond, daarvoor is echt nog te jong.
Vorig jaar was Kees dus 2,5 en heb toen toch besloten haar niet te laten dekken. Oa doordat ze nog zo jong in haar koppie was. Nu een jaar later is ze er veel meer aan toe merk ik.

En hou oud op zijn oudst.....moeilijk, ik ken teven van zeven die alles nog prima trekken en snel herstellen maar ook teven van vijf waar het toch best pittig was. Het heeft denk ik ook met veel factoren te maken. Hoe is de algehele conditie, hoeveel nesten heeft ze al gehad enz.
Door Martine-Tom
#2979463
**Marjolijn** schreef: Ik vind 2,5 echt de grens bij een grote hond, daarvoor is echt nog te jong.
Vorig jaar was Kees dus 2,5 en heb toen toch besloten haar niet te laten dekken. Oa doordat ze nog zo jong in haar koppie was. Nu een jaar later is ze er veel meer aan toe merk ik.

En hou oud op zijn oudst.....moeilijk, ik ken teven van zeven die alles nog prima trekken en snel herstellen maar ook teven van vijf waar het toch best pittig was. Het heeft denk ik ook met veel factoren te maken. Hoe is de algehele conditie, hoeveel nesten heeft ze al gehad enz.
Puur uit interesse, wat maakt het anders voor een grote hond en kleine hond, de leeftijd waarop ze een eerste nest zou kunnen krijgen?
Door Jantina
#2979471
Onze planning was om de dwergteckel tussen de 2 en 2,5 te dekken, maar dat hebben we niet gedaan omdat ik zelf zwanger was. Ze heeft de pups gekregen toen ze ruim 3 was. Ik vond het gevoelsmatig aan de laten kant en zou het zelf liever eerder doen de volgende keer. Voor de Petits is tussen de 2,5 en de 3 juist wel een mooie leeftijd. Die blijven lang pup  :P. Saartje laten we dus ook bewust later dekken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2979489
Martine-Tom schreef: Puur uit interesse, wat maakt het anders voor een grote hond en kleine hond, de leeftijd waarop ze een eerste nest zou kunnen krijgen?
Kleine honden zijn eerder volledig volgroeid.
Door Erna
#2979511
Onze jongste was 2 jaar oud en wist exact wat ze moest doen maar ik vind het achteraf te jong. Niet omdat ik verschil merk in hoe ze het heeft gedaan in vergelijking met de andere nesten maar omdat ik gevoelsmatig 2 jaar te jong vind. Alle andere honden waren 3 jaar of ouder toen ze hun eerste nest kregen en dat past beter.

De oudste was 7 jaar en ook dat ging soepel. Wat ik wel heb gemerkt bij de teven die op wat oudere leeftijd hun nest kregen (niet hun eerste maar het tweede of derde) is dat ze beter en zelfverzekerder in de roedel stonden en van daaruit ook op een andere manier met de roedel omgaan als ze pups hebben. Maar dat kan ook een karakter trek zijn en hoeft niet perse met leeftijd te maken hebben.
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#2979541
Martine-Tom schreef: Puur uit interesse, wat maakt het anders voor een grote hond en kleine hond, de leeftijd waarop ze een eerste nest zou kunnen krijgen?
Kleine hondjes zijn eerder volgroeit
Door Esther Q
#2980297
Erna schreef: De oudste was 7 jaar en ook dat ging soepel. Wat ik wel heb gemerkt bij de teven die op wat oudere leeftijd hun nest kregen (niet hun eerste maar het tweede of derde) is dat ze beter en zelfverzekerder in de roedel stonden en van daaruit ook op een andere manier met de roedel omgaan als ze pups hebben. Maar dat kan ook een karakter trek zijn en hoeft niet perse met leeftijd te maken hebben.
Oké, interessant! Karakter trek kan altijd meespelen, maar ik kan me er wel van alles bij voorstellen.
Door malimaniac
#2981328
Zou heel graag een nestje van Iza willen, maar die is maar 1x per jaar loops. Wilde haar vorig jaar laten dekken, helaas plande ze haar loopsheid precies toen wij op vakantie waren. Nu zal ze ongeveer in december / januari loops worden.
Dan is ze al bijna 6. Vinden jullie dit te oud? Vanaf de dag dat ze 6 is mag ze zo ie zo niet meer gedekt worden voor haar eerste nest van de raad van beheer. Ik twijfel dus nog wat ik zal doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2981472
malimaniac schreef: Zou heel graag een nestje van Iza willen, maar die is maar 1x per jaar loops. Wilde haar vorig jaar laten dekken, helaas plande ze haar loopsheid precies toen wij op vakantie waren. Nu zal ze ongeveer in december / januari loops worden.
Dan is ze al bijna 6. Vinden jullie dit te oud? Vanaf de dag dat ze 6 is mag ze zo ie zo niet meer gedekt worden voor haar eerste nest van de raad van beheer. Ik twijfel dus nog wat ik zal doen.
Als jouw hond verder in goede conditie is, dan is het allicht het proberen nog waard. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door