Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2980759
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en natuurlijk niet zonder reden  ;)
Ik zal ons dus even voorstellen en de situatie proberen uit te leggen voor ik al mijn vragen op jullie afvuur!

Mijn naam is Kim (31 jaar) en samen met mijn vriend heb ik twee jaar geleden stichting Villa Vacht opgericht.
Wij geven katten met een handicap een permanent thuis n ons eigen huis (en catproof tuin).
Voor Villa Vacht heb ik 10 jaar lang fleskittens, zwervers en katten met 'gedragsproblemen' opgevangen.
Mijn vriend werkt fulltime en ik ben fulltime thuis voor de zorg van alle dieren, het huishouden en de vele klusjes.
Samen dragen we zorg voor de overige vele taken die bij een stichting komen kijken en we hebben 2 vaste vrijwilligers die ons
hiermee zo nu en dan helpen.

Momenteel hebben we 23 katten.
- 4 met een dwarslaesie (achterhandverlamming)
- 3 met cerebellaire ataxie
- 1 dove met vestibulaire ataxie
- 2 half blinde
- 1 met dubbele amputatie van achterpootjes
- 1 met staartamputatie en blaas/darmverlamming
- 2 met chronische niesziekte
- 2 oudjes met astma
- 1 met patella luxaties
- enkele schuwe
- en aardig wat zonder tandjes ivm FORL

Daarnaast hebben we nog
- 3 honden (waarvan 1 blind)
- 3 fretten
- 1 skunk met vestibulaire ataxie


Om het even bij de katten te houden...
Deze hebben de hele dag de beschikking over Prins brokjes en krijgen daarnaast 2x per dag blikvoer van verschillende merken.
Blikvoer voeren wij voornamelijk voor het extra vocht, maar ook ter controle van alle katten.
Tijdens de blikvoerrondes komen namelijk alle katten bij elkaar. We kunnen dan makkelijk zien welke katten geen eetlust hebben of moeite met eten. Ze krijgen dan ook de nodige medicijnen en eventuele verzorging zoals behandeling van oogjes of het legen van blazen/darmen.
Doordat ze altijd de beschikking hebben over brokjes, is er geen concurrentie over eten en daardoor weinig stress in de groep.

Nu proberen wij altijd het welzijn van onze dieren te verbeteren. Het huis en de tuin zijn bv volledig aangepast naar hun behoefte. Gladde tegels binnen en buiten voor de verlamde katjes zodat zij geen schuurwondjes krijgen en zich makkelijk voort kunnen bewegen. Hoge catwalk en loopbruggen die de hele woning doorkruisen. Plafondhoge krabpalen en uitkijktoren, maar ook heel veel schuilplekjes laag bij de grond!

Nu is het tijd om een blik te werpen op het voer!
Hoe kunnen we dit beter aanpakken?
De dwarslaesie patiëntjes hebben een andere behoefte dan de andere katten. Doordat hun darmen en blaas (deels) verlamd zijn hebben ze meer vezels en vocht nodig. Zij krijgen zoveel mogelijk royal canin fibre response, maar apart voeren is hier natuurlijk erg lastig, want onze katten lopen vrij rond en vertoeven niet in aparte verblijven!
Enkele katten raken snel aan de diarree en zo nu en dan wordt er flink wat voer terug overgegeven..

Echt barf voeren dat is hier praktische gezien niet haalbaar ben ik bang.. Qua tijd, vriezer ruimte, hygiëne en het feit dat de FORL patiëntjes geen tanden meer hebben om mee te scheuren en snijden (brokjes kunnen ze ivm harde kaakrand wel kraken!).
Dus komen we bij KVV uit!
De vraag is, is dit praktisch wel haalbaar??

Mijn vragen:
- Moet ik per kat zijn portie gaan afwegen?
- Moet ik dan politieagentje spelen zodat ze allemaal hun eigen bakje leegeten ipv bij de 'buren' gaan plunderen?
- Kan ik KVV ook ipv het blikvoer geven en de brokjes dus laten staan en heeft dit dan wel zin? (zo ja, wat is dan de verhouding kvv/brok?)
- We hebben een vriezer met 6 vakken, waarvan ik max 3 vakken vrij kan maken voor KVV. Hoeveel zou je hierin kwijt kunnen?
- Is het nodig om naast gemalen vleesmixen ook nog karkas te voeren? (ben bang dat dat voor de FORL patiëntjes een probleem is)
- Welke merken die via internet verkrijgbaar zijn in Limburg, raden jullie aan?
- Zijn jullie veel meer tijd met voeren kwijt dan voorheen?

Ik heb enkele dagen geleden de hele nacht zitten lezen, rekenen, berekenen.... Zoveel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie en helaas heb ik geen tijd over om een extra studie hierover te gaan volgen  ;)
Ik hoop dus eigenlijk dat jullie ons een beetje op weg willen helpen want ik ben bang dat het anders op de lange baan wordt geschoven..

Ik heb me tot nu toe voornamelijk op de kiezenbrink vleesMixen gericht.
gemiddeld 100 gr per dag per kat= 70 kilo per maand
Voor één maand zou ik dan nodig hebben:
12 x kip
8 x konijn
8 x eend
12 x fazant
8 x duif
1 doos eendenkarkas

En dat zou uit komen op 173 euro nog wat!

Zou ik hiermee een beetje aan hun behoeften voldoen?
En voldoende kunnen varieren?
In mijn ogen ziet dit menuutje er al heel wat gevarieerder uit dan hetgeen ze nu krijgen!

Ahum, sorry voor mijn 'boekwerk'!! Ik hoop dat iemand mij wil helpen!
Groetjes Kim
#2980778
Welkom op BARFplaats! Fijn dat je rauw voeren wilt overwegen! Veel gezonder, en zeker een kat die al medische problemen heeft en dus wat zwakker is kan daar veel baat bij hebben denk ik :)

Ik merk dat KVV redelijk snel uitdroogt wanneer je het neer zet, dus de hele dag laten staan schiet niet op, ik denk dat je dan gewoon 2 a 3x daags moet voeren. Is dus wel even wennen, zowel voor jezelf als voor de katten, maar het is echt niet zo dat ze dan steeds honger hebben.

Brok en KVV zou ik niet combineren, rauw verteert anders dus het is een grotere belasting voor de darmen om steeds te moeten wisselen en enkele voordelen van rauw voeren vallen ook weg hierdoor. Zo is bijv. bij een rauw gevoerde kat de urine zuurder wat de kans op blaasgruis erg verkleint, maar als je combineert met brok verzuurt de urine amper dus dat voordeel ben je dan al kwijt. Daarnaast heb je dus meer kans op niet stabiele ontlasting, dus een kat die wat verstopt zit of juist vaak diarree. Met veel katten die medisch al niet 100% in orde zijn zou ik dit zeker niet doen.

Als je geen zin hebt om politie agentje te spelen, wat ik me met zoveel katten voor kan stellen, kun je ervoor zorgen dat je een paar porties extra hebt ontdooit, 2 á 5 ofzo, en als je dan ziet dat er een paar katten al snel bij het voer weg gejaagd zijn door eentje die sneller eet kun je die eventueel daarna nog apart zetten met een nieuwe portie. Of als je al weet dat er slechts een paar schrokken en jatten of slechts een paar erg langzaam eten eventueel standaard die paar katten in een andere ruimte dan de rest laten eten.

Dan over de keuze qua merk.. Kiezebrink is absoluut niet compleet. De meeste smaken bevatten 35% kaal bot, dat is echt teveel en verteert niet lekker, en er zijn ook smaken die 30% pens bevatten dus die vallen voor katten ook af. Je kunt Kiezebrink combineren met spiervlees erbij, maar met 23 katten word dat nogal een gedoe, dus ik zou kijken naar merken die al compleet zijn. Veel merken zijn vrij prijzig, Haaksbarf heeft een lijn voor katten en All Animal is ook goed te gebruiken voor katten, maar ik weet niet of dat qua kosten te doen is met zoveel dieren. Je zou eens naar merken kunnen kijken die enkele leveranciers zelf produceren, zoals Oervoer en Herby. Het beste is ook om smaken en merken af te wisselen, je zou daardoor wel wat goedkopere merken kunnen combineren met wat duurdere om toch een compleet menu te krijgen en het betaalbaar te houden.
#2980799
Super bedankt voor je reactie!!
Dit brengt weer een aantal nieuwe vragen en bedenkingen met zich mee..

Waar ik vooral bang voor ben als ze maar 2 keer per dag voer krijgen is dat ze gaan concurreren over het voer=dus meer stress onderling.
Alhoewel dat misschien inderdaad te voorkomen is door extra porties bij de hand te houden.
Ik neem aan dat als ze er eenmaal aan gewend zijn, ze zich niet gaan overvreten en zelf, instinctief aanvoelen hoeveel ze nodig hebben (niet dat straks alle katten overgewicht hebben!)

Note: ik zie namelijk vaak dat katten die tweemaal per dag een portie voer krijgen;
- gaan schrokken (en daardoor overgeven)
- te dik worden/zijn

Dat je kvv niet kunt laten staan is logisch. Zou ook niet echt hygiënisch zijn!
En op zich zou het prettig zijn om de brokken te kunnen schrappen, ook qua hygiëne en geurtjes in huis!

Maar dan.. Mijn grootste probleem..
Ik ga je tips over merken even naspeuren, maar ik heb al opgemerkt dat veel fabrikanten regio gewijs werken en daardoor niet in Limburg leveren.
Tot nu toe ben ik ook nog geen winkel in de buurt tegengekomen die goed en betaalbaar versvlees verkoopt..

Liefst zou ik, zeg maar, één of twee kant en klaar/standaard boodschappenlijstjes willen hebben, zodat ik niet iedere week of maand opnieuw moet gaan rekenen en zoeken wat en waar ik het voer moet inkopen.
Ik weet dat dit nogal veel eisend en misschien lui klinkt, maar ik ben bang dat er teveel tijd in zal gaan zitten en het is niet de bedoeling dat, dat dan ten koste gaat van de tijd die ik aan de katten kan spenderen! (weet niet of dit een beetje duidelijk/logisch is uitgelegd?) Met 23 zorgkatjes die allemaal hun persoonlijke knuffel en verzorgingstijd nodig hebben en een groot huis om schoon te houden.......Tja..

Inderdaad moeten de kosten niet te hoog gaan oplopen... Als ik dit ga doorzetten (wat ik wel heel erg graag wil) dan betekend dat, dat het heel moeilijk wordt om voerdonaties te vragen. Nu krijgen we vaak blikvoer en brokjes van mensen wat de kosten toch wel drukt!
Onze dierenartskosten schommelen al tussen de 500 en 1000 euro per maand, dus het is al hard werken om dat telkens op te kunnen hoesten!
Liefst wil ik ook de overige dieren op vers gaan zetten..

Hmmm.. klinkt bijna alsof ik het onmogelijke wil!
Maar ik krijg de indruk dat alles beter is dan brok en blik, dus ik zet alles op alles om dit mogelijk te maken!
#2980822
Oervoer verzend diepvriesproducten, als je zorgt dat je thuis bent op dag van levering komt het goed bevroren aan is mijn ervaring.
Herbyversvoer levert vanaf 100 euro thuis, ook in Limburg, en met 23 katten kom je wel aan die 100 denk ik zo. Lupa bezorgt ook thuis.

Een lijstje maken, desnoods per webshop, van wat je kunt bestellen en hoeveel je dan moet hebben etc is zeker te doen hoor :) En dan kun je altijd nog beslissen of je een keer iets wilt afwisselen, maar als je gewoon een goed compleet menu maakt met voldoende variatie aan merken en diersoorten dan hoef je daar in principe niks meer aan te sleutelen en kun je dat gewoon aanhouden.

Ik denk inderdaad als je gewoon een paar bakjes meer neerzet dat ze dat snel genoeg oplossen, een kat die weg geduwd word bij z'n eten kan dan makkelijk verder eten zonder ook weer een kat te moeten verjagen. En een klein beetje achter de hand houden en niet neerzetten zodat je eventueel enkele katten nog wat extra's in een aparte ruimte kan geven als je denkt dat sommigen echt te weinig hebben gehad.

De hoeveelheid wennen ze inderdaad aan. Je berekent hoeveelheid KVV op gewicht, maar voor 23 katten individuele porties zal wel lastig worden, dus ik denk dat je dan het beste de totaalgewichten van alle katten bij elkaar op kunt tellen en zo uit moet rekenen hoeveel er nodig is en dat gewoon verdelen. Als er een paar tussen zitten die echt heel veel zwaarder en groter zijn die eventueel wat meer in hun bakje geven en als er dieren bij zijn die moeilijk op gewicht blijven die eventueel apart nog wat geven. Naar mijn ervaring is het de eerste weken erg wennen maar eten ze daarna wel ongeveer wat ze nodig hebben, dat moeten ze inderdaad leren als ze onbeperkt eten gewend zijn maar dat komt vast goed. Hebben ze met brokjes ook moeten leren, hoeveel ze moeten eten. Ik zie juist met brok vaak overgewicht, vooral bij onbeperkt voeren, omdat het dier steeds eten ruikt en dus steeds weer gaat eten, om nog maar te zwijgen over de toegevoegde dingen in brok waar een kat dik van kan worden.

Ik merk zelf inderdaad met KVV en voorheen ook met blikvoer dat het makkelijk naar binnen schrokt, net als brokjes trouwens. Dat is een voordeel aan zelf samenstellen maar barf met 23 katten word wel heel veel gedoe, dan maakt het namelijk wel uit dat ieder netjes z'n eigen portie op eet zodat de verhoudingen blijven kloppen. Een oplossing tegen het schrokken is voedselverrijking, dus bijv. het voer aanbieden via intelligentiespeelgoed zodat ze wat moeite moeten doen voor het eten. Als ze eenmaal snappen hoe het werkt zijn ze prima met 5 minuutjes ofzo klaar met eten, dus tis niet dat het dan mega lang duurt om te voeren, maar het voorkomt wel dat ze kunnen schrokken :) Alleen op het begin duurt het wat langer, als ze nog niet snappen hoe het werkt.

Ik denk dat de goedkoopste optie voor je qua voedselverrijking met KVV degene is die ik ook heb, is een ideaal bord met 6 verschillende onderdelen die ook uit elkaar kunnen, dus zou je daarmee al 6 katten kunnen voeren, het bord kost ongeveer 30 euro. Dus met 23 katten is dat wel 120 euro, maar een eenmalige uitgave en voedselverrijking werkt ok stressverlagend en door rustig te eten verteert het ook beter, ik raad dat bij mensen die wel brok & blik voeren ook altijd aan. Je kunt ook zelf proberen e.e.a. in elkaar te knutselen, maar dan kom je snel op materialen als karton enzo terecht, prima met brokjes maar niet hygiënisch met KVV dus dat gaat dan niet. Ik moet even nazoeken hoe het bord dat ik heb precies heet, als dat niet lukt zal ik in ieder geval foto's van het mijne maken, dan is er via hier vast wel iemand die weet waar het verkrijgbaar is (heb het zelf op Animal Event aangeschaft). Misschien dat de borden via donaties/sponsoren ook wel te regelen zijn?
#2980831
Ik zou kijken naar goedkopere merken zoals Lotgering. Lotgering heeft diverse verkooppunten in Limburg, je kunt op de website kijken waar. Ze hebben twee varianten voor katten, eentje lusten mijn katten niet maar die zijn wel behoorlijk verwend :P Ik zou het dan wel afwisselen met een ander merk zoals Kiezebrink. De bosduifmix daarvan kun je als compleet beschouwen, net als hele prooidieren die je daar kunt bestellen zoals eendagskuikens. Het merk Smuldier is te koop in veel supermarkten en is goedkoop, en de versie Vlees Compleet is volgens mij ook voor katten geschikt. Dan zou ik het nog aanvullen met af en toe een blikje vette vis in water of olijfolie en een eitje (die kunnen mensen gemakkelijk doneren, net zoals Smuldier). En dan denk ik dat je alles bij elkaar wel goed zit.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 25 aug 2014, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#2980843
Dat zou ik dus absoluut níet doen, want Smuldier is naar mijn mening helemaal geen goede KVV.
Zie ook deze pagina: http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-kvv
Helaas gaat de bovenstaande pagina over honden, er is geen aparte katten pagina, maar rijst en groentes zou ik zeker bij katten vermijden, de koolhydraten daarin zijn erg slecht voor ze.

Smuldier bevat schapenvet, zonnebloemolie, groentes en toegevoegde vitamines en mineralen en het bevat geen botten als calciumbron.
De groentes verschillen de meningen nog over, of het kwaad kan daar een klein beetje van te geven aan je kat, maar als je KVV met groente pakt is dat meestal 10 a 15% groente en dat is voor een kat echt veel teveel. Verder is bot als calciumbron erg belangrijk en ga je juist rauw voeren om al die toegevoegde rotzooi te vermijden, dus dat schiet met Smuldier niet op..

De bosduifmix van Kiezebrink is inderdaad wel compleet, maar voor zover ik heb kunnen vinden is dat de enige smaak in het huidige assortiment Kiezebrink mixen met de juiste samenstelling (alle organen uit een heel dier, dus automatisch de goede hoeveelheid, 20% kaal bot percentage en de rest spiervlees). De andere smaken zijn allemaal 35% kaal bot, dat echt te veel, zeker voor katten, daar moet je 15 tot 20% voor hebben.

Lotgering bevat maar 8% bot, dat is juist weer een stuk te weinig en zullen de meeste katten diarree van krijgen. Ik vind de percentages ervan niet goed en ik heb vaak gehoord van mensen die het wel gebruikt hebben dat het heel erg vet was. De ervaring is wisselend, maar ik vind sowieso de samenstelling niet goed dus zal het nooit voeren. Voor mensen die het wel willen overwegen is dit misschien verstandig om even naar te kijken, het regende vorig jaar echt klachten over Lotgering: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8
#2980852
Lotgering kat light bestaat voor 50/50 uit kalkoen en haas, het is erg mager en wordt graag gegeten. De gewone kattenversie is wat vetter, maar ik heb het zelf aangeboden en hoewel ze niet enthousiast waren zag het redelijk uit en rook het prima. 8% kaal bot komt overeen met het botpercentage van een klein prooidier en is dus helemaal niet verkeerd, zeker niet als je afwisselt. Daarnaast vind ik de toevoeging van 3% bloed door Lotgering een hele goede, vlees is meestal leeggebloed dus zit het weinig in kvv, terwijl bloed een erg goede leverancier is van ijzer en allerlei elektrolyten en voedingsstoffen.

Smuldier bevat helemaal geen rijst, en maar 4,7% koolhydraten. Dat is echt niet zo veel. Door het af te wisselen met kvv zonder groente kom je vanzelf op een laag gemiddeld groentepercentage uit, dus daar zou ik me nou echt niet druk om maken. In hele prooien zit immers ook een kleine hoeveelheid koolhydraten. Verder vind ik het best meevallen met de toevoegingen.

Kiezebrink heeft naast de bosduifmix ook prooidieren zoals muizen en eendagskuikens, zowel heel als gemalen, en die kun je daar dus ook gewoon bestellen. Hoewel het wellicht niet de moeite waard is, maar dat is aan Villa Vacht om te bepalen :)
#2980856
Ik zei ook niet dat smuldier rijst bevat, de uitleg van rijst en groente was als aanvulling op de voerwijzer pagina waar staat dat rijst misschien juist wel goed is, dat geld zeker niet voor katten. Bij een kat is max. 2% koolhydraten en liefst geen.

Hele prooidieren zijn inderdaad ideaal, maar kleine knaagdier prooien zijn erg duur, je betaalt zeker 20 euro voor een kilo muizen, ratten of gerbils dus dat lijkt me met 23 katten echt onbetaalbaar..

Kuikens zijn niet duur, wat meer dan een euro, en je kunt er per kat 1 a 2 per week geven ipv een rauw ei, vinden ze heerlijk en is een goede aanvulling op het menu :)
#2980872
NonaQ schreef: Ik zei ook niet dat smuldier rijst bevat, de uitleg van rijst en groente was als aanvulling op de voerwijzer pagina waar staat dat rijst misschien juist wel goed is, dat geld zeker niet voor katten. Bij een kat is max. 2% koolhydraten en liefst geen.
Oké, maar als je dan afwisselt met andere merken (zoals ik heb aangeraden) wordt dat percentage vanzelf omlaag gebracht. Wilde katten halen 2% van hun kcal uit koolhydraten. Het percentage koolhydraten ligt dus hoger dan 2% omdat het minder kcal per gram bevat dan vet, waar ze 46% van hun kcal uit halen.
Hele prooidieren zijn inderdaad ideaal, maar kleine knaagdier prooien zijn erg duur, je betaalt zeker 20 euro voor een kilo muizen, ratten of gerbils dus dat lijkt me met 23 katten echt onbetaalbaar..

Kuikens zijn niet duur, wat meer dan een euro, en je kunt er per kat 1 a 2 per week geven ipv een rauw ei, vinden ze heerlijk en is een goede aanvulling op het menu :)
Daar ben ik het mee eens.
#2980970
Maarkuikens zijn meer een tussendoortje toch? Ze bevatten, naar mijn weten, niet heel veel voedingswaarden.
Plus het feit dat we een stuk of 10 katten hebben die helemaal geen tanden en kiezen of alleen hun hoektanden nog maar hebben.
Lijkt mij voor die katjes erg frustrerend om een complete prooi voorgeschoteld te krijgen! ;)
Daarnaast ben ik een beetje bang dat ze met complete prooien gaan slepen en ik dan door het hele huis restjes terug vind!
Een extra voerkamer waar ik ze zeg maar kan opsluiten, hebben we helaas niet. Ons huis is nogal open qua bouw!

Voedselverrijking ben ik zoveel mogelijk mee bezig. De honden hebben al speciale voerbakken en wat de katten betreft probeer ik voor de blikvoertijd eerst een kwartier met de hengel te spelen. Dit is ook een goede manier om de katten te leren dat ze respect voor elkaar hebben!
Ze blijven allemaal rustig zitten totdat de hengel bij hun in de buurt komt! Heel mooi om te zien! Een nieuweling wil nog wel eens de hengel proberen op te eisen, maar wordt dan al snel terechtgewezen door de groep!

We hebben ook verschillende puzzels en die borden waarover NonaQ spreekt kun je volgens mij ook vrij goedkoop zelf nabootsen door verschillende bakvormpjes in een grotere bakvorm te plaatsen! (Ben wel nog erg benieuwd naar de link van de orginele borden!)

Ik hoop vanavond nog de tijd te vinden om jullie tips uit te pluizen en de links te bekijken!!
#2980986
Villa Vacht schreef: Maarkuikens zijn meer een tussendoortje toch? Ze bevatten, naar mijn weten, niet heel veel voedingswaarden.
Plus het feit dat we een stuk of 10 katten hebben die helemaal geen tanden en kiezen of alleen hun hoektanden nog maar hebben.
Lijkt mij voor die katjes erg frustrerend om een complete prooi voorgeschoteld te krijgen! ;)
Daarnaast ben ik een beetje bang dat ze met complete prooien gaan slepen en ik dan door het hele huis restjes terug vind!
Bij Kiezebrink hebben ze gemalen eendagskuikens, verpakt in worsten van een kilo. Wat betreft de voedingswaarde moet je denk ik niet het grootste deel van de maaltijd eruit laten bestaan, maar misschien zo'n 10%. Er was hier geloof ik iemand die haar katten elke ochtend een eendagskuiken geeft (was het Koekje?). Ik weet niet hoe zich dat vertaalt in een percentage, maar eendagskuikens zijn wel compleet en in het wild leven katten een deel van het jaar bijna alleen op kuikens en andere jonge dieren.
#2981005
Welkom!

Je hebt al aardig wat tips gehad, hopelijk helpen ze je op weg.
Ik zou kiezen voor een zo compleet mogelijk kvv. Niet alleen qua samenstelling, maar ook 1 waarbij je in theorie geen andere smaken hoeft af te wisselen. natuurlijk is afwisseling zeker aan te raden, maar ik denk dat je snel het overzicht verliest met zoveel katten.

Kuikens hebben wel degelijk best een hoge voedingswaarde en zijn rijk aan allerhande vitamientjes.



Overigens geef ik mn katten niet iedere dag een kuiken. Ze eten er best veel op een week, maar geen 7 per kat. Ik denk dat het zo om de dag een kuiken is gemiddeld, kom je aan 3-4 per kat.
#2981024
koekje schreef: Welkom!

Je hebt al aardig wat tips gehad, hopelijk helpen ze je op weg.
Ik zou kiezen voor een zo compleet mogelijk kvv. Niet alleen qua samenstelling, maar ook 1 waarbij je in theorie geen andere smaken hoeft af te wisselen. natuurlijk is afwisseling zeker aan te raden, maar ik denk dat je snel het overzicht verliest met zoveel katten.
Maar het gaat natuurlijk ook om de prijs. Lotgering is bijvoorbeeld goedkoop en compleet, maar ik vertrouw het merk niet genoeg om alleen dat aan te raden zonder afwisseling. Ik denk dat je juist in het goedkopere segment moet combineren om op safe te spelen. En in het duurdere segment eigenlijk ook. Niet op één paard wedden, zoals Lizzy weleens zegt. Hoe denk jij daarover?
Overigens geef ik mn katten niet iedere dag een kuiken. Ze eten er best veel op een week, maar geen 7 per kat. Ik denk dat het zo om de dag een kuiken is gemiddeld, kom je aan 3-4 per kat.
Ah oké, dank voor de opheldering :)
#2981037
Ja, afwisseling ja. Maar niet vanwege het wedden op 1 paard en niet vanwege de compleetheid qua voedingsstoffen. Ik zou eerder afwisselen vanwege smaak enzo.
Ik heb jaren geleden eens op 10 katten gepast, waarbij de meesten wel een hapje vers wilden eten. Ik als controlfreak zijnde miste behoorlijk het overzicht.
Prijs is denk ik toch minder van belang. Katten kosten nu eenmaal geld, zeker zo'n grote groep en kneusjes helemaal.

Tuurlijk zou ik het liefst zeggen wissel af voor de compleetheid, maar ik denk dat dat niet haalbaar is. Praktisch blijven is denk ik erg belangrijk in deze.
#2981044
Ik ben inderdaad al aardig op weg geholpen met alle tips, waarvoor ook mijn grote dank! :D

De prijs is zodanig van belang dat het natuurlijk wel betaalbaar moet blijven!
Het heeft in mijn ogen geen zin om nu over te stappen op vers, als over een maandje of 2 blijkt dat we dit niet meer kunnen opbrengen!
We betalen groot deel vanuit het inkomen van mijn vriend (ik heb geen enkel inkomen) en aangezien dit ook maar een callcenter baan betreft moeten we hier en daar een beetje schaven..
Daarnaast zijn we afhankelijk van de goodwill/donaties van onze volgers, maar de 'inkomsten' hiervan  zijn natuurlijk zeer wisselend.

Daar tegen over staat dat de gezondheid en het welzijn van de dieren ontzettend belangrijk voor ons is. Eerlijk gezegd krijgen zij beter te eten dan wijzelf en hebben ze ook heel wat meer luxe! We vinden het totaal niet erg om ons zelf die luxe te ontzeggen als we daardoor de dieren een beter leven kunnen bieden ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door