Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elena
#2980058
Tja, al met al is het toch lastiger dan het lijkt op dit moment  :-\

Ten eerste zijn de dametjes toch wel aan het mutsen met hun eten, zeg! Ik had ze tijdelijk weer op brokjes gezet, omdat ik nog niet alle bestellingen binnen had en ze niet enkel kippenhart van de poelier en kipfilet, zalmfilet en rundvlees uit de supermarkt wilde geven. Maar nu ik alles heb, rijzen er toch nog wel wat probleempjes op...
Dus heel graag jullie tips en advies!

Zo kregen ze vanmorgen een kippennek, maar dat eten ze maar een beetje op. Ik heb ze tenslotte platgeslagen en later ook nog geknipt, en nog laten ze het liggen, terwijl ze wel honger hebben.
Zojuist wat orgaanvlees bijgevoegd (beetje konijnennier, beetje lamshart en beetje kippenlever), maar ook daar halen ze hun neus voor op. En dat net nadat ik twee keer een kilo orgaanvlees in porties van 15 gram heb zitten te verdelen... En dat brengt me bij het tweede punt: zulke kleine porties maken is echt gekkenwerk! Kan ik ze beter per dag één soort orgaan geven? Want ik werd hier nou niet bepaald blijer van... Ook omdat ik alles zo snel mogelijk weer in de vriezer wilde hebben, voordat het helemaal ontdooid zou zijn.
Satie heeft trouwens nu ook nog wat dunne ontlasting (ze had één keer te veel kippenhart gegeten een paar dagen terug, per ongeluk de portie van Ravel gekaapt) en ze spuugt alles weer uit. De brokjes heb ik niet meer staan, dus daar kan het niet aan liggen. Verder is ze fit en heeft geen koorts ofzo, maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken.
Hoe lang kunnen ze zonder eten? Wanneer ik ze straks wat spiervlees aanbiedt, zullen ze dat wel eten. Maar hoe krijg ik dan het bot en orgaan naar binnen? En mocht Satie daarna weer spugen, kan ik haar beter weer brokjes geven? Ze moet natuurlijk wel iets binnen krijgen...
Overigens heb ik ze gisteravond een kuikentje gegeven en met name Ravel was dolenthousiast! Ik kon ze niet op het kleedje houden, dus moet daar voor de volgende keer toch iets op verzinnen, misschien in de badkamer geven ofzo... Want nu zat er eentje uiteindelijk met een kuiken te spelen in het speeltentje van de kinderen. En hoe zeer ik ook mijn best deed, ik hield ze niet op het kleed. Nu bleek dat ze zo'n kuiken ook niet graag vlak naast elkaar krijgen; ze hebben echt hun eigen plekje nodig met hun prooi. Trouwens, het kuiken ging niet op, er werd wat aan geplukt en beetje van gegeten, de rest bleef liggen helaas, ondanks honger.

Goed, hopelijk hebben jullie wat tips, want ik merk toch ook wel dat ze alleen maar saaie brokjes niet zo leuk vinden (ik ook niet trouwens) en ik geef ze graag zo gezond mogelijk voedsel. Maar op het moment voelt het allemaal een beetje ondoenlijk...
En hoeveel kan het kwaad als ik ze eventueel én BARF én brokjes aanbiedt? Satie is namelijk duidelijk wel gevoelig in haar maagje...

Dank alvast!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2980069
Als ik het goed begrijp hebben ze verder nog niet rauw gegeten? Anders misschien beginnen met kvv (al dan niet zelf fijn gemaakt)? Nekjes insmeren met iets lekkers (natvoer, moutpasta of andere pasta die ze lekker vinden)?

Katten moeten eigenlijk elke 24 uur wel wat eten anders steeds groter wordend risico op lever vervetting ;-)

Zou de brok weglaten, zeker omdat je zegt dat ze wat gevoelig zijn
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2980139
Zijn ze een beetje makkelijk om de tuin te leiden? Bijvoorbeeld met lekvocht van iets wat ze héél erg lekker vinden? Ik heb hier maanden orgaan in kleine stukjes staan snijden met een klein stukje spiervlees en wat lekvocht en dan gaat het als een trein naar binnen.  ::) Inmiddels eten ze alle soorten orgaan gewoon zonder dat ik het moet mengen.

Ik verdeel alle orgaan per week over 6 dagen, op dag 7 krijgen ze vis in plaats van orgaan. Ze krijgen dan bijvoorbeeld de ene dag 15 gram nier, en de volgende dag 30 gram hart per kat. Als je de orgaantjes per twee katten in zakjes doet, kun je dus bijvoorbeeld 30 gram nier afwegen, en 60 gram hart (bijvoorbeeld, ik weet niet hoe zwaar je katten zijn) en als ze allebei ongeveer evenveel eten hoef je het dan alleen nog maar doormidden te snijden bij het voeren.

Het lijkt me vooral belangrijk iets te vinden wat ze héél lekker vinden, en daar het lekvocht van te bewaren en dat te mengen met de smaken die ze nog wat minder lekker vinden. En bot rustig opbouwen, niet teveel verwachten. Je kunt ook eens wat anders proberen, bijvoorbeeld kwartel(karkas) of konijnkarkas of pootjes.

Mijn ervaring is dat als je het ze aanbiedt en ze het niet meteen lusten, ze het ook de rest van de dag niet hoeven. Maar dat zijn mijn katten, dan heb ik gewoon pech en moet ik het de volgende dag meteen bijzonder aantrekkelijk maken anders hoeven ze het niet. Hoewel ik het geluk heb dat ze hier erg makkelijk zijn.
#2980604
1 keer per dag of om de 2 dagen orgaan geven is zeker goed.
Ik zou in dit geval ook beginnen met kvv en wat verschillende smaken laten wennen.  Als ze niet meteen meewerken met de barf, moet het zo maar.
Het is wel vreemd dat ze niet wat meer willen eten.  Botjes zou ik zowiezo eerst maar een tijdje enkel geplet aanbieden zodat het wat minder moeite kost. En dan orgaan misschien fijngesneden mengen onder het spiervlees zou ook kunnen werken. Maar je kan hen inderdaad niet erg lang op weinig eten laten staan.

Kvv zullen ze waarschijnlijk ook niet willen eten (alhoewel, je weet nooit), maar dat kan je mooi mengen met wat blikvoer of dergelijke zodat ze het wel eten.  En dan weet je dat ze ook meteen alles binnenkrijgen ipv enkel spier. 
Gebruikersavatar
Door Elena
#2980619
Nou, het gaat al beter! Dank voor alle tips :)

Gistermiddag orgaan aangeboden met wat vers gemaakte kippenbouillon; likten ze enkel de bouillon op... :P
Toen er maar wat patéprut overgesmeerd en het ging schoon op!

Gistermiddag konijnkarkas aangeboden en ja hoor, er werd gekraakt en gegeten! Niet veel, maar toch!
Vanmorgen weer het konijnkarkas aangeboden en weer hoorde ik kraken en eten:

Afbeelding

Afbeelding

Misschien komt het omdat ze de hele dag uitzicht hebben op dit, haha: :biggrin2:

Afbeelding

Nu zijn het sowieso niet zulke grote eters; bij de brokjes kwamen ze ook niet aan de aanbevolen hoeveelheid. Het zijn dan ook kleine poesjes, mamapoes is ook klein van stuk, en ze doen het er goed op, dus wellicht hebben ze gewoon minder nodig?
Ik ga ze vaker op de dag wat proberen aan te bieden (zit nu op ongeveer 4x) maar ze hebben het ook erg druk met spelen en slapen.

Maar goed, voor nu maak ik me geen zorgen. Straks nog wel even de kattenbak nakijken, maar het spugen is in ieder geval gestopt. Geen brokjes meer dus!
#2980895
Mep je dat konijnkarkas even? Of niet?
Anders kan je het ook middendoor knippen met de snoeischaar. Maar die ruggengraad is best wel hard, en als het de onderruggen zijn, krijgen 2 van mijn 3 volwassen katten die zelfs niet klein.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door