Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#2980435
Ik ben al een poosje aan het dokteren met Bantu; wisselende ontlasting, vaak borrelende buik en bij tijden veel gras eten. Uitgebreid ontlasting onderzoek en bloedonderzoek heeft niets uitgewezen.
Na overleg met tannetje, 2 maanden rund en kip uit haar menu geschrapt, maar het bleef hetzelfde.
Zelf had ik het idee dat ze misschien, nu ze ouder word, bot slechter zou kunnen verteren dus heeft ze een poosje KVV gehad. Maar ook hier weinig resultaat mee.
Vorige maand weer bij Tannetje geweest voor overleg en Tannetje verdacht haar van een leaky gut en nu krijgt ze L glutamine en probiotica, en ik houd haar een poosje op KVV zonder bot. Ik heb wel het idee dat het iets beter gaat
Nu was ik voor mezelf een beetje op internet aan het zoeken voor mezelf omdat ik denk dat ik een glutenintolerantie heb. Na veel lezen kom ik een artikel tegen waar glutenintolerantie in 1 zin word genoemd met het leaky gut syndroom. Dit wist ik dus ook niet...... :o
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring met het leaky gut syndroom bij honden?
Ik heb haar nu in elk geval KVV besteld van Natudog (glutenvrij) en ben heel benieuwd hoe dat gaat??
Door Fido
#2980522
*Monique schreef: Ik ben al een poosje aan het dokteren met Bantu; wisselende ontlasting, vaak borrelende buik en bij tijden veel gras eten. Uitgebreid ontlasting onderzoek en bloedonderzoek heeft niets uitgewezen.
Na overleg met tannetje, 2 maanden rund en kip uit haar menu geschrapt, maar het bleef hetzelfde.
Zelf had ik het idee dat ze misschien, nu ze ouder word, bot slechter zou kunnen verteren dus heeft ze een poosje KVV gehad. Maar ook hier weinig resultaat mee.
Vorige maand weer bij Tannetje geweest voor overleg en Tannetje verdacht haar van een leaky gut en nu krijgt ze L glutamine en probiotica, en ik houd haar een poosje op KVV zonder bot. Ik heb wel het idee dat het iets beter gaat
Nu was ik voor mezelf een beetje op internet aan het zoeken voor mezelf omdat ik denk dat ik een glutenintolerantie heb. Na veel lezen kom ik een artikel tegen waar glutenintolerantie in 1 zin word genoemd met het leaky gut syndroom. Dit wist ik dus ook niet...... :o
Heeft iemand hier heel toevallig ervaring met het leaky gut syndroom bij honden?
Ik heb haar nu in elk geval KVV besteld van Natudog (glutenvrij) en ben heel benieuwd hoe dat gaat??
Ja heel veel ervaring!
En ook dat niet bij alle dieren L glutamine en probiotica effectief is. Er moet uitgezocht worden welke werkingsmechanismen niet meer optimaal zijn en soms moet epigenetica ook meegenomen worden in het traject.
Kortom combinatie van biochemie van het gehele lichaam (hersenen, neurologische verbindingen en het immuunsysteem) erbij betrekken. En intoleranties en allergieën hebben hier ALLES mee te maken  ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2980607
Fido schreef: Ja heel veel ervaring!
En ook dat niet bij alle dieren L glutamine en probiotica effectief is. Er moet uitgezocht worden welke werkingsmechanismen niet meer optimaal zijn en soms moet epigenetica ook meegenomen worden in het traject.
Kortom combinatie van biochemie van het gehele lichaam (hersenen, neurologische verbindingen en het immuunsysteem) erbij betrekken. En intoleranties en allergieën hebben hier ALLES mee te maken  ;)
en hoe word dit onderzocht?
Ze is een poosje wat down geweest, maar nu ze de L glutamine krijgt lijkt ze een stuk beter. Ze kan ook vreselijk uit haar bek ruiken. Kan dit er ook mee te maken hebben?
Ik bedacht me gisteravond ineens dat ik vorig jaar al eens met haar bij de DA ben geweest omdat ik vond dat ze te mager werd en dat terwijl ze al een poosje op 600 gram per dag stond (ze kwam van de 500 gram af). Toen heeft er al een uitgebreid bloedonderzoek plaats gevonden, urine enz. Maar hier kwam niets uit.
Door Irish
#2980729
Ik met mijn hond Ivan (al verdenk ik er Kaatje ook van)

Ik heb hem een heel scala aan supplementen gegeven (waaronder idd ook l-glutamine, en pas in een later stadium probiotica, omdat hij eerst van alleen probiotica slechter werd) en hij is super opgeknapt, maar ook met een enorme voedingsswitch. Hij krijgt nu gestoomde ''vlees'' bakjes van Renske. Noem het troep, maar ik heb hem drie jaar lang vers gegeven (BARF en KVV), geelimineerd en weet ik wat allemaal geprobeerd, hielp niks. Zelf tijdje op chemische RC brokken en dat ging effe wat beter, maar daarna weer drama.

Ivan heeft de volgende supplementen gehad: L-glutamine, verteringsenzymen, multi-vit (iig vitamine A omdat dat goed is voor de slijmvliezen), kokosolie en dit na een maand erbij probiotica gaan geven.

Af en toe heeft hij nog een dip, maar het gaat echt 200% beter dan eerst. Op dit moment krijgt hij aan toevoegingen door zijn eten blauwe bessen en curcuma.
Door Greece
#2981490
Hier waarschijnljk ook een hond met leaky gut ( lekkende darm syndroom).  Boy, inmiddels bijna 5 mnd afgespeend op brok, kreeg bij mij direct Kvv. Eerste dagen niets aan de hand maar daarna werd de ontlasting steeds slechter. En dan denk je pup moet wennen aan vers vlees. Dus gewoon gaan barfen en probiotica toegevoegd. Hielp echter niets...en er kwam jeuk bij. Denk je eerst puppyvacht gaat eruit en dat jeukt. Maar ook dat werd erger en erger. Nogmaals laten testen op giardia, negatief. Inmiddels contact gezocht met Tannetje en over op de L-glutamine met Puur spijsvertering. Ik ben gaan lezen over dit syndroom en ik begreep o.a. dat eiwitten en bacterien middels de lekkende darm verder het lichaam ingaan waar het niet hoort en hierdoor allerlei klachten kunnen ontstaan, dus ook jeuk naast de slechte ontlasting. Ik heb toen even heel simpel gedacht, o.k. in vers vlees zitten bacterien en niet in brok  en ben overgestapt op brok :P weliswaar een brok zonder granen en die t.z.t. goed aansluit op vers vlees. Nog even huidafkrabsels laten nemen om mijten of schurft uit te sluiten. Na een paar dagen...geen slijm meer bij de ontlasting en nu na 3 weken is de ontlasting veel beter en de jeuk veel minder. We gaan nog even zo door net zolang er nog herstel is en dan kijken we hoe verder te gaan.
Ik denk dat dit syndroom  veel  vaker voorkomt dan wij denken. Als ik zo de berichtjes lees met bp-ers wiens hond spijsverteringsproblemen en /of huidproblemen heeft.
Mss moet eerder gedacht worden aan leaky gut ipv elimineren en probiotica te gaan geven.
Door Annemarie Rijnveld
#2981508
Rosalie schreef: Hier waarschijnljk ook een hond met leaky gut ( lekkende darm syndroom).  Boy, inmiddels bijna 5 mnd afgespeend op brok, kreeg bij mij direct Kvv. Eerste dagen niets aan de hand maar daarna werd de ontlasting steeds slechter. En dan denk je pup moet wennen aan vers vlees. Dus gewoon gaan barfen en probiotica toegevoegd. Hielp echter niets...en er kwam jeuk bij. Denk je eerst puppyvacht gaat eruit en dat jeukt. Maar ook dat werd erger en erger. Nogmaals laten testen op giardia, negatief. Inmiddels contact gezocht met Tannetje en over op de L-glutamine met Puur spijsvertering. Ik ben gaan lezen over dit syndroom en ik begreep o.a. dat eiwitten en bacterien middels de lekkende darm verder het lichaam ingaan waar het niet hoort en hierdoor allerlei klachten kunnen ontstaan, dus ook jeuk naast de slechte ontlasting. Ik heb toen even heel simpel gedacht, o.k. in vers vlees zitten bacterien en niet in brok  en ben overgestapt op brok :P weliswaar een brok zonder granen en die t.z.t. goed aansluit op vers vlees. Nog even huidafkrabsels laten nemen om mijten of schurft uit te sluiten. Na een paar dagen...geen slijm meer bij de ontlasting en nu na 3 weken is de ontlasting veel beter en de jeuk veel minder. We gaan nog even zo door net zolang er nog herstel is en dan kijken we hoe verder te gaan.
Ik denk dat dit syndroom  veel  vaker voorkomt dan wij denken. Als ik zo de berichtjes lees met bp-ers wiens hond spijsverteringsproblemen en /of huidproblemen heeft.
Mss moet eerder gedacht worden aan leaky gut ipv elimineren en probiotica te gaan geven.
ik heb er geen verstand van hoor, maar wel de moeite waard om over na te denken, zeker. Maar in plaats van brok, zou ik zelf denk ik liever voor het koken van vlees kiezen en gaan supplementeren...per slot is brok ook niet geheel vrij van bacterieb en toxines...
Door Greece
#2981518
Annemarie Rijnveld schreef: ik heb er geen verstand van hoor, maar wel de moeite waard om over na te denken, zeker. Maar in plaats van brok, zou ik zelf denk ik liever voor het koken van vlees kiezen en gaan supplementeren...per slot is brok ook niet geheel vrij van bacterieb en toxines...
Heb je wel gelijk in....maar op dat moment voor mij het meest logische/handigste.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door