Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anouska
#2979908
Hallo zal me ff voor stellen ik ben anouska we hebben 4 katten en een pup van 6 maanden.
De katten krijg ik niet aan vers.
Maar de pup wel gelukkig ze komt van lesbos en woont hier 2,5 maand bij ons.
Nu kom ons probleem ze kreeg tinlo wat ze heel goed eet maar afgelopen donderdag is ze geoppereert aan radius curvus syndroom(stukje bot weggehaalt bij het bot in de voorpoten die achterloopt in de groei beide poten zijn gedaan).we moeten van de orthopeed vers geven dus zei dat doen we al maar nu kwam het ze mag zolang ze aan het herstellen geen bot hebben.en dat zit bijna in al de smaken van tinlo.dus.nu moet ik zelf van alles kopen en dan geven maar.ik wil wel dat ze van de andere dingen geen tekort krijgt voor het weekemd hebben we hart,kipfilet ,gehak en pens gehaalt.
Maar willen jullie me helpen met tips wat ik haar kan geven  vertellen wat ze echt niet mag hebben behalve bot op dit moment..ik ben via iemand hier terecht gekomen heb grof gelezen op het forum maar me hoofd stroomt over vanwege de zorg voor brownie het is erg pittig voor haar.

Meer info over brownie.ongeveer 6 maanden weegt 7,8 kilo en is voor de rest gezond ze is klaar met wisselen.

Als jullie vragen hebben stel ze hoop dat me verhaal duidelijk is de nachten zijn erg kort nu dus vergeet soms het 1 en ander.
Alvastsuper bedankt
Door Lizzy
#2979910
Ik snap je vraag niet, sorry :-[

Je wilt TinLo gaan geven. Daar hoef je niks bij te geven, dat is compleet. Je moet alleen wel zoveel mogelijk smaken (en je mag ook merken) afwisselen.
Door anouska
#2979912
Hallo
Nee tinlo kreeg ze maar dat mag nu niet meer na de opperatie.
We moeten nu vlees geven waar geen bot in zit.dus mijn vraag is wat kan en mag ik allemaal geven hoeveel moet ze hebben van alles.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2979919
Waarom mag ze geen bot meer? Bot is een zeer essentieel deel van versvoeding en zeker voor een opgroeiende hond met groeiachterstand, kan ik geen logica bedenken waarom ze geen bot meer mag.

Krijgt ze verder nog medicatie of supplementen?
Door Parelridder
#2979921
Weet je waarom je geen bot geven mag? Gaat het bijvoorbeeld om dat ze na de operatie even geen ongemalen bot mag hebben vanuit veiligheidsoverwegingen? Of mag ze even niet de gebruikelijke (normaal aanbevolen) hoeveelheid calcium? (dan dus ook geen kvv met calcium supplement).
Is gespecificeerd wat er allemaal onder 'herstel' valt? Gaat dat om het herstel uit narcose, herstel van de wond of herstel van de gehele ingreep? Oftewel, waaraan moet ze voldoen om weer bot te mogen eten van de orthopeed?
Door anouska
#2979922
Er is een stukje bot weggehaalt uit beide voorpoten.om te zorgen dat het niet te snel weer dichtgroeit hebben ze er buikvet tussen gedaan.het moet zo langzaam mogelijk dicht groeien vandaar geen bot/calcium zolang ze aan het herstellen is.
Als over een tijdje de botten weer aan elkaar zitten mag ze daarna weer bot/calium hebben

Ze krijgt twee soorten pijnstilling ennals ze erg onrustig is krijgt ze daar ook wat voor zodat ze rustiger word
Door anouska
#2979924
Ze heeft zelf geen groeiachterstand.je hent twee botten in de voorpoot bij haa groeit 1 bot sneller als de andere.waardoor ze kromme poten krijgt en pijn bij dr ellebogen
Door Parelridder
#2979928
Dan zou ik voor deze tijdelijke situatie een menu maken van
25% orgaan (zeg maar 5% hart, 5% nier, 5% lever, 10% pens)
75% spiervlees (geen baader, maar echt spiervlees)

De ontlasting zal wel wat dun zijn n.a.v. het ontbreken van bot. Om die reden zou ik het orgaan (wat laxerend werkt) zo goed mogelijk over de week verdelen, dus bijvoorbeeld de 1e dag hart, de 2e dag lever, de 3e dag nier, de 4e dag de helft van de pens, de 5e dag de andere helft va de pens en dan op dag 6 en 7 een vet visje (een sprotje).

Je kunt e.e.a. bijvoorbeeld bestellen bij Degomeat of Caroba.

Succes en beterschap!!
Door K&D
#2979936
anouska schreef: Oke dankje.al snap ik het nog ff niet.en hoeveel mag ze per dag eten
Net zoveel gram als je haar normaal aan kvv gaf. Wellicht dat ze meer nodig heeft omdat ze herstellende is van een operatie.
Hoeveel geef je nu?
Door anouska
#2979941
K&d ja dat klopt dat mag niet.als ze  bijv er geen buikvet tussen doen is het binnen 3 weken weer dichtgegroeit.


Ze kreeg ongeveer 300 gr perdag
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2979944
dan geef je haar nu ook weer ongeveer 300 gram per dag. Bijvoorbeeld eendenhartjes met kipfilet of rundergehakt met paardensucade. Er is ruim voldoende spiervlees te koop.

Als je merkt dat ze honger heeft of mager word kun je dit opvoeren naar 400 gram.

Kijk eens bij www.caroba.nl  www. degomeat.nl of www.versvoer.nl
Laatst gewijzigd door Els&Flow op za 23 aug 2014, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2979985
anouska schreef: Oke dankje.al snap ik het nog ff niet.en hoeveel mag ze per dag eten
Ik zou dan per dag, uitgaande van een portie van 300 gram, dus 1/4 laten bestaan uit orgaan en 3/4 uit spiervlees.

Bijvoorbeeld, om een indruk te geven van een mogelijkheid:
maandag (300:4=) 75 gram eko rundernier en 225 gram kalkoenfilet
dinsdag 75 gram eko runderlever en 225 gram paardensucade
woensdag 75 gram lamshart en 225 gram kangoeroevlees
donderdag 75 gram runderpens en 225 gram geitenspiervlees
vrijdag 75 gram runderpens en 225 gram runderstoofvlees
zaterdag 1 sprotje en 225 gram lamsspiervlees
zondag 1 sprotje en 225 gram lamavlees

Als 300 gram per dag te weinig blijkt te zijn, maak je er 400 gram van en kom je dus op 1 ons orgaanvlees en 3 ons spiervlees per dag uit (of op de 'visdagen' 1 sprotje met 3 ons spiervlees).

Heb ik je zo kunnen verduidelijken wat ik bedoel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door