Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2979761
En dit doen ze al jaren lang op vele dieren.... Maar goed dat er aandacht voor komt, dit onderzoek zou ook heel pijnlijk zijn voor de honden en ze zullen er of aan sterven of achteraf afgemaakt worden ook voor verder onderzoek. Heel triest.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2979773
Gaat om hartonderzoek, ze willen expres hartfalen opwekken....
1 op de 3 honden zal waarschijnlijk overlijden tijdens de onderzoeksperiode, de rest wordt achteraf afgemaakt
Mijn hart huilt, wat voor mens moet je zijn om dit te kunnen doen  :'( en niet alleen met honden, maar ook met katten, konijnen, muizen, vogels, etc etc
Door Esther Q
#2979774
Ik kan de link niet openen, maar willen we dit niet met zijn allen zelf? Hoeveel producten gebruiken we in ons dagelijks leven die op dieren getest zijn? Hoeveel gebruik maken we van de geneeskunde waarvoor dieren in testsituaties zijn gebruikt? En hoeveel willen we dat er nog meer onderzocht wordt waarvoor dieren worden gebruikt omdat ons leven daar 'beter' van wordt? Wat maakt het eigenlijk uit dat het een labrador is, of een kruising, of een straathond, of een rat, eend, kip, konijn? Waarom moeten deze labradors plotseling gered worden? Wat worden al die andere dieren daar wijzer van? En verandert er (veranderen wij in ons consumentengedrag) daarna dan ook iets voor al die andere dieren?
:)
Door Ruisje
#2979779
Esther Q schreef: Ik kan de link niet openen, maar willen we dit niet met zijn allen zelf? Hoeveel producten gebruiken we in ons dagelijks leven die op dieren getest zijn? Hoeveel gebruik maken we van de geneeskunde waarvoor dieren in testsituaties zijn gebruikt? En hoeveel willen we dat er nog meer onderzocht wordt waarvoor dieren worden gebruikt omdat ons leven daar 'beter' van wordt? Wat maakt het eigenlijk uit dat het een labrador is, of een kruising, of een straathond, of een rat, eend, kip, konijn? Waarom moeten deze labradors plotseling gered worden? Wat worden al die andere dieren daar wijzer van? En verandert er (veranderen wij in ons consumentengedrag) daarna dan ook iets voor al die andere dieren?
:)
Eens! Triest, maar waar. En wat verschillen deze dieren met de dieren die vetgemest worden tot ze niet meer lopen kunnen, op een kluitje in te kleine hokjes zitten en op vreselijke transporten gezet worden voor onze kiloknallers?

Wij mensen zijn nou eenmaal vreselijke egoistische zoogdieren. Zolang we er zelf maar voordeel van hebben...
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2979782
Esther Q schreef: Ik kan de link niet openen, maar willen we dit niet met zijn allen zelf? Hoeveel producten gebruiken we in ons dagelijks leven die op dieren getest zijn? Hoeveel gebruik maken we van de geneeskunde waarvoor dieren in testsituaties zijn gebruikt? En hoeveel willen we dat er nog meer onderzocht wordt waarvoor dieren worden gebruikt omdat ons leven daar 'beter' van wordt? Wat maakt het eigenlijk uit dat het een labrador is, of een kruising, of een straathond, of een rat, eend, kip, konijn? Waarom moeten deze labradors plotseling gered worden? Wat worden al die andere dieren daar wijzer van? En verandert er (veranderen wij in ons consumentengedrag) daarna dan ook iets voor al die andere dieren?
:)
Eens.

Je zou voor de grap eens de regelgeving voor dierproeven moeten bekijken. Het duurt vaak minimaal een jaar vanaf de eerste aanvraag totdat de daadwerkelijke proeven gedaan mogen worden. Zo lang wordt er bekeken of het noodzakelijk is, en of het ook met minder of zelfs zonder dieren zou kunnen. Het is echt niet "zomaar even wat proefjes doen op labradors".
Daarnaast staat het welzijn van de dieren hoog op de agenda, dieren die pijn hebben krijgen pijnstilling en dieren die teveel lijden worden ingeslapen.

Natuurlijk is het niet ideaal om medicijnen etc op dieren te testen. Misschien dat iedereen die er zo fel tegen is zich kan aanmelden voor geneesmiddelen onderzoek, dan hoeven er geen dieren meer gebruikt te worden...
Door Shanti en co
#2979783
Ik vind het sneu voor die honden en voor alle ander proefdieren maar moeten die pacemakers anders op de markt komen zonder getest te zijn? Dan komt er vast een petitie om de producent aan te klagen.
Bij veel uni's worden proefdieren gebruikt voor onderzoek, maar de meeste proefdieren hebben het volgens mij stukken beter dan alle plofkippen en andere consumtiedieren.
Door Lil
#2979791
Ik snap de commotie en ik vind het ook heel zielig, maar dit is wel de uni die het leven van mijn pa heeft gered, terwijl andere lokale ziekenhuizen niets aan zijn hartklachten konden doen. Heel egoïstisch ben ik enigszins voor deze proeven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2979795
Ik denk dat heel veel mensen zich er niet van bewust zijn hoeveel dierproeven er jaarlijks nog worden gedaan. En nee, niet alleen op labradors,  ook op heel veel andere dieren. In 2012 waren er bijna 590.000 registreerde proefdieren in Nl.
Dat de organisatie achter deze petitie nu flink lawaai maakt omdat het om labradors gaat begrijp ik wel. Voor veel mensen zijn labs nou eenmaal aaibaarder en misschien wel "meer waard"dan een stel muizen of ratten.

Er zijn inmiddels alternatieven voor dierproeven dus waarom maar blijven doorgaan? En ja, veel stoffen in de schoonmaakproducten, zeep, shampoo, etc die wij nu gebruiken zijn ooit getest op dieren. Maar, moeten we hier dan maar mee doorgaan? Ook al weten we inmiddels beter?

Consumenten worden kritischer en nemen steeds vaker niet meer zomaar iets aan van een witte jas. Twintig jaar geleden kregen bijna alle honden gewoon brok of blik en elk jaar een enting erin want dat moest van de da. Ik hoop dat diezelfde kritische houding ervoor zorgt dat dierproeven ook minder de standaard en minder geaccepteerd gaan worden.
Door kakocavi
#2979808
Dit gaat om een proef voor een medicijn tegen hartfalen, dat heeft helemaal niets te maken met cosmeticaproeven en is daar ook niet mee te vergelijken. Voor dierproeven in de geneeskunde is geen alternatief, hoewel er wel naar alternatieven wordt gezocht kan niets het weefsel en de hormoonhuishouding van een dier goed genoeg nabootsen. We willen medicijnen velig op de markt laten brengen, en als daar een keer wat mis gaat staat iedereen vooraan om te roepen dat het bedrijf beter had moeten testen. En terecht, maar voor het goed testen van een medicijn zijn proefdieren nu eenmaal nodig. Zelfs soms op aaibare, populaire dieren als labradrors.
Door monster
#2979823
Ik heb vroeger een aantal jaren op het dierenlab gewerkt en ik heb gemerkt, dat de mensen daar echte dierenvrienden zijn.
Ik liet mijn huisdieren inde vakantie daar achter, omdat ze het heel goed hadden.
En ik heb er een schat van een kat en een verschrikkelijke haan aan overgehouden.
Mensen met sadistische trekjes werden echt niet geaccepteerd, ook niet als het artsen waren.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2979827
Cosmetica en schoonmaak producten etc worden bij mijn weten in Nederland al lang niet meer op dieren getest.

Ik vind 590.000 proefdieren, verdeeld over 10 (?) Universiteiten in een jaar tijd niet extreem veel. Voor een goed wetenschappelijk onderzoek gebruik je toch zeker een 10-20 dieren per proef. Soms veel meer omdat je bijvoorbeeld combinaties van medicijnen test, in verschillende doseringen. En dan moet je voor elke conditie een aantal dieren hebben, anders is het niet wetenschappelijk bewezen wat er uit het onderzoek komt. Dit soort onderzoek op dieren is gewoon nodig, aangezien er niet veel mensen staan te springen om het zelf uit te proberen. Ook chirurgen in opleiding opereren bijvoorbeeld eerst op varkens, voordat ze op mensen worden losgelaten. Dat zijn ook "proefdieren".

De regelgeving voor Nederland is behoorlijk streng. Wat er in het buitenland gebeurt weet ik niet, kan zijn dat het daar makkelijker is om zinloze proeven te doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2979829
pluk schreef: Ik denk dat heel veel mensen zich er niet van bewust zijn hoeveel dierproeven er jaarlijks nog worden gedaan. En nee, niet alleen op labradors,  ook op heel veel andere dieren. In 2012 waren er bijna 590.000 registreerde proefdieren in Nl.
Dat de organisatie achter deze petitie nu flink lawaai maakt omdat het om labradors gaat begrijp ik wel. Voor veel mensen zijn labs nou eenmaal aaibaarder en misschien wel "meer waard"dan een stel muizen of ratten.

Er zijn inmiddels alternatieven voor dierproeven dus waarom maar blijven doorgaan? En ja, veel stoffen in de schoonmaakproducten, zeep, shampoo, etc die wij nu gebruiken zijn ooit getest op dieren. Maar, moeten we hier dan maar mee doorgaan? Ook al weten we inmiddels beter?

Consumenten worden kritischer en nemen steeds vaker niet meer zomaar iets aan van een witte jas. Twintig jaar geleden kregen bijna alle honden gewoon brok of blik en elk jaar een enting erin want dat moest van de da. Ik hoop dat diezelfde kritische houding ervoor zorgt dat dierproeven ook minder de standaard en minder geaccepteerd gaan worden.
Dat zijn er nog steeds heel veel. En als je de link in dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=5 even afluistert zul je ook daar lezen hoeveel honden er gebruikt en afgemaakt zijn voor het ontwikkelen van Lepto 4 dan wordt je daar ook niet vrolijk van. En waarschijnlijk zullen vele mensen die op dit moment op het Inet aan het gillen/krijsen zijn dat ze maar pedo's moeten gebruiken en die onderzoekers vergelijken met Dr. Mengele e.d. met het grootste gemak en dikke liefde voor hun hundje een Lepto 4 laten zetten, waar hoogstwaarschijnlijk bij de ontwikkeling meer honden het loodje gelegd hebben dan deze 39 Labradors.

Neemt niet weg dat ik het ubersneu vindt voor deze honden, maar ik vind het ubersneu voor alle proefdieren en niet alleen nu even het aaibare Labsnoetje. Beagles zijn ook aaibaar en varkens hebben ook gevoel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2979834
Vergeet ook niet dat bijvoorbeeld koeien en schapen waar verteringstesten op gedaan worden ook proefdieren zijn. En die leven een heel normaal leven, zoals elke melkkoe of schaap in Nederland. Enige verschil is dat bij deze dieren alles wat er in gaat en alles wat er uit komt nauwkeurig gemeten en onderzocht wordt.

De dieren bij ons op school (van Hall Larenstein), zijn ook proefdieren. (Ik ben al bijna 10 jaar afgestudeerd, maar de geitjes lopen er nog altijd dus ik neem aan dat er niet al te veel is gewijzigd). De geiten hebben een groot grasveld en 2 grote loopstallen, de kippen en konijnen hebben binnen een ruimte van meerdere vierkante meters met een buitenren die nog wat ruimer is. Deze dieren dienen vooral voor gedragstesten en geloof mij maar als ik zeg dat die gedragtesten eerder leuk dan zielig waren voor de dieren.

Dit om aan te geven dat van dat getal niet alle dieren per see een vreselijke lijdensweg ondergaat of een rotleven heeft.

En ja, ik heb graag dat mijn medicatie en dergelijk veilig zijn, dus hoe verschrikkelijk ik het ook vind, ik kan niet tegen zulke testen zijn. Het is ook niet meer zo dat alles maar mag. De regels zijn streng en worden alleen maar strenger. En terecht. Maar nodig blijft het, hoe erg ook.
En voordat we onszelf daardoor als dikke egoïsten bestempelen: onze dieren worden er ook beter van. De diergeneeskunde lift ook mee op kennis van de humane geneeskunde en de proeven die gedaan worden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door