Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door gingergirl87
#2978068
Hallo allemaal,

Ik barf al enige tijd voor mijn hond, mijn kat moest er niets van hebben maar wij hebben nu een kitten van 4 maanden oud die werkelijk waar alles eet wat los en vast zit dus die wil ik ook graag barf gaan geven.

Nu ben ik mij hier sinds vandaag  :D in het verdiepen, en ik lees eigenlijk nergens dat ze ook groenten nodig hebben zoals bij de hond. Klopt dit of begrijp ik het verkeerd? Mocht dit kloppen, waarom een kat geen groente en een hond wel?

Daarbij vraag ik mij af hoe ik het beste kan beginnen met een kitten, waarmee, do's en dont's? Iemand tips?

Ik hoor graag van jullie veel dank van alle beestjes maar nu voornamelijk van Ivy  ;)
Door Martine-Tom
#2978106
Een kat is een obligate carnivoor en maakt geen enzymen aan om plantaardig materiaal te verteren. Er zijn wel mensen die groente geven, denk niet dat dat veel kwaad kan maar meer dan 5% zou ik nooit doen bij een kat (vind dat zelfs al veel  ;)) verder eten ze ook geen pens.
Je kan beginnen met beginnersbotten, kippennek, konijnnenribben, kwarteltje, muisje, eendenvleugel kan denk ik ook wel.

Eet het kitten nu al kvv? Zo ja zou ik gewoon over gaan op Barf met bovengenoemde botten, de percentages voor katten had je al gevonden?
Door kakocavi
#2978123
Of je groente geeft of niet is aan jou. Veel mensen doen het niet, ik doe het zelf wel. Het geeft ze net wat extra vitaminen en mineralen en in een kleine hoeveelheid heeft het geen nadelen. Wel is het vaak lastig om een kat groenten te laten eten. Als je kitten ei lekker vindt kun je de groente pureren en door een rauw eitje mengen. Ik geef zelf 5% groenten en beschouw dat als een goede richtlijn.

En geef inderdaad zachte, kleine botten. Kippennekken en -vleugels, konijnenribben en -voorpoten, duifkarkas, kwartelkarkas, Eventueel platslaan met een hamer als ze het bot niet wil of kan eten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2978139
Wat ik persoonlijk een must vind is een potje tarwegras.
Zelf doe ik al meer dan een jaar met 1 zakje tarwegraszaadjes die ik grofweg 1 keer per maand aantal inzaai in potje met potgrond. Ik doe daar dan magnetronfolie overheen tegen uitdrogen en na paar dagen staat er weer vers tarwegras (overigens ook gezond voor mensen).
Gebruikersavatar
Door gingergirl87
#2979159
Martine-Tom schreef: Een kat is een obligate carnivoor en maakt geen enzymen aan om plantaardig materiaal te verteren. Er zijn wel mensen die groente geven, denk niet dat dat veel kwaad kan maar meer dan 5% zou ik nooit doen bij een kat (vind dat zelfs al veel ;)) verder eten ze ook geen pens.
Je kan beginnen met beginnersbotten, kippennek, konijnnenribben, kwarteltje, muisje, eendenvleugel kan denk ik ook wel.

Eet het kitten nu al kvv? Zo ja zou ik gewoon over gaan op Barf met bovengenoemde botten, de percentages voor katten had je al gevonden?
Hoi Martine-Tom, dank voor je reactie. Ik heb de kitten nu nog op brokjes staan maar ik merk aan haar dat ze zo graag wat anders wil eten. Ik ben haar nu elke dag een klein beetje kvv gaan geven om te kijken hoe ze erop reageert en of ze het lust, het gaat echt super. Ze eet het zo snel op en staat dan te mauwen voor meer, dus ik ga haar gewoon ook helemaal op kvv en barf zetten. De volwassen poes die we nu al 6 jaar hebben moet er niets van hebben. Die lust niet eens een stukje gekookte kip of vis, echt een rampen beest qua voeding, maar daar ga ik wel mee experimenteren.

Tot nu toe heb ik de kleine alleen vlees gegeven, nog geen bot, ik vind dat eerlijk gezegd een beetje eng! ze is zo klein en ben bang dat ze stikt in een bot...misschien inderdaad eerst de zachte botjes en plat slaan, bij blijven kijken hoe het gaat en wat ze doet. ik heb inderdaad de percentages gevonden hier op barfplaats, daar kwam mijn vraag over de groenten vandaan :) maar vraag me nu toch af...als een kat geen enzymen aanmaakt om plantaardig materiaal te verteren, waarom geven mensen dan toch groenten? Eigenlijk is dat dus gewoon slecht? Pff lastig. geef jij groente aan je kat?
Laatst gewijzigd door gingergirl87 op do 21 aug 2014, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door gingergirl87
#2979160
kakocavi schreef: Of je groente geeft of niet is aan jou. Veel mensen doen het niet, ik doe het zelf wel. Het geeft ze net wat extra vitaminen en mineralen en in een kleine hoeveelheid heeft het geen nadelen. Wel is het vaak lastig om een kat groenten te laten eten. Als je kitten ei lekker vindt kun je de groente pureren en door een rauw eitje mengen. Ik geef zelf 5% groenten en beschouw dat als een goede richtlijn.

En geef inderdaad zachte, kleine botten. Kippennekken en -vleugels, konijnenribben en -voorpoten, duifkarkas, kwartelkarkas, Eventueel platslaan met een hamer als ze het bot niet wil of kan eten.
Hoi kakocavi,

Bedankt voor je reactie. . Ik voel me er ook wel goed bij gewoon net wat extra vitaminen en mineralen te kunnen geven dmv groenten maar als ze het niet kunnen verteren, wat heeft het dan eigenlijk voor zin? hoe reageren jou katten er op? ik wil het wel eens gaan proberen met een klein frutje groente van de hond, kijken of ze het überhaupt wil eten, al voel ik me nu wel een beetje verward...wel of niet...wel of niet hihi
Ik heb nog hele kwartels in de vriezer liggen, eten ze die dan ook helemaal op net als de hond? Met kop en al? goede tip dat rauwe eitje, ik ga er eens mee aan de slag! al heb ik het idee dat ze het best wel eet, ze pikte gister een bloemkool roosje van mijn bord af toen ik even niet keek ;)
Laatst gewijzigd door gingergirl87 op do 21 aug 2014, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door gingergirl87
#2979167
dinky89 schreef: Wat ik persoonlijk een must vind is een potje tarwegras.
Zelf doe ik al meer dan een jaar met 1 zakje tarwegraszaadjes die ik grofweg 1 keer per maand aantal inzaai in potje met potgrond. Ik doe daar dan magnetronfolie overheen tegen uitdrogen en na paar dagen staat er weer vers tarwegras (overigens ook gezond voor mensen).
Hoi dinky89!

Ook bedankt voor je reactie! Ik vroeg me eigenlijk gelijk af waarom je een potje tarwegras een must vind voor een kat? Dat kan ik niet uit je tekst opmaken. Zitten hier vitaminen ed in waardoor je het een must vind?

Ik heb wel eens kattengras gehad in huis, meerdere keren als poes erg in de rui was, maar ik ben daar heel snel weer mee gestopt. Er zat geen rem op het gras eten waardoor die plant binnen 1 a 2 dagen kaal was en heel mijn huis lag vol met gal en stukjes gras erin. Kwam je thuis stond je in zo'n plasje, of uit je bed komen en dan er in staan...gatsie! hihi
Door kakocavi
#2979189
gingergirl87 schreef: Hoi kakocavi,

Bedankt voor je reactie. . Ik voel me er ook wel goed bij gewoon net wat extra vitaminen en mineralen te kunnen geven dmv groenten maar als ze het niet kunnen verteren, wat heeft het dan eigenlijk voor zin? hoe reageren jou katten er op? ik wil het wel eens gaan proberen met een klein frutje groente van de hond, kijken of ze het überhaupt wil eten, al voel ik me nu wel een beetje verward...wel of niet...wel of niet hihi
Ik heb nog hele kwartels in de vriezer liggen, eten ze die dan ook helemaal op net als de hond? Met kop en al? goede tip dat rauwe eitje, ik ga er eens mee aan de slag! al heb ik het idee dat ze het best wel eet, ze pikte gister een bloemkool roosje van mijn bord af toen ik even niet keek ;)
Katten kunnen geen cellulose verteren, dat is de celwand van plantaardige cellen. Mensen en honden kunnen dat trouwens ook niet, alleen herkauwers en andere grazers kunnen dat. Mensen kunnen de planten vermalen met onze kiezen waardoor de celwanden breken, honden en katten niet dus voor hen kun je het pureren. De mineralen en vitaminen hebben geen aparte enzymen nodig om te verteren, dus katten kunnen dat uit gepureerde groenten prima opnemen. Vitamine E, foliumzuur en mangaan zitten bijvoorbeeld veel in plantaardig materiaal. Het kan geen kwaad om daar een tikkie extra van te geven. Maar een kat kan bijvoorbeeld geen plantaardig bèta-caroteen omzetten in vitamine A, en geen taurine maken uit plantaardig eiwit. En ze hebben in het algemeen meer eiwit nodig dan honden. Groenten zijn dus altijd een aanvulling en moeten niet ten koste gaan van de voedingsstoffen uit vlees. Vandaar niet al te veel toevoegen. Mijn katten zijn ontzettende mutsen die heel slecht reageren op variatie (dagenlange hongerstakingen), dus voor hen maal ik bijna alles. Ik gebruik groenten als broccoli, alfalfa en spinazie in hun mix, en dat vinden ze geen probleem. Het zou kunnen dat ze er wat energieker door zijn geworden, maar dat is niet echt duidelijk merkbaar en ik heb er ook niet zo op gelet. In de kattenbak is er niets veranderd :)

Een hele kwartel zou voor een volwassen kat geen probleem moeten zijn, voor een kitten lijkt het me vrij veel maar qua hardheid wel mogelijk. Maar van zelf kauwende katten heb ik dus niet zoveel verstand ;)
Door Martine-Tom
#2979215
gingergirl87 schreef: Hoi Martine-Tom, dank voor je reactie. Ik heb de kitten nu nog op brokjes staan maar ik merk aan haar dat ze zo graag wat anders wil eten. Ik ben haar nu elke dag een klein beetje kvv gaan geven om te kijken hoe ze erop reageert en of ze het lust, het gaat echt super. Ze eet het zo snel op en staat dan te mauwen voor meer, dus ik ga haar gewoon ook helemaal op kvv en barf zetten. De volwassen poes die we nu al 6 jaar hebben moet er niets van hebben. Die lust niet eens een stukje gekookte kip of vis, echt een rampen beest qua voeding, maar daar ga ik wel mee experimenteren.

Tot nu toe heb ik de kleine alleen vlees gegeven, nog geen bot, ik vind dat eerlijk gezegd een beetje eng! ze is zo klein en ben bang dat ze stikt in een bot...misschien inderdaad eerst de zachte botjes en plat slaan, bij blijven kijken hoe het gaat en wat ze doet. ik heb inderdaad de percentages gevonden hier op barfplaats, daar kwam mijn vraag over de groenten vandaan :) maar vraag me nu toch af...als een kat geen enzymen aanmaakt om plantaardig materiaal te verteren, waarom geven mensen dan toch groenten? Eigenlijk is dat dus gewoon slecht? Pff lastig. geef jij groente aan je kat?
Nope, persoonlijk zie ik er niet zoveel nut in dus hier krijgen ze het niet :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2979219
Wat fijn dat je je kitten rauw wilt gaan geven  :)

Ik geef overigens ook geen groente. Ze moeten het niet en ik vind er voor een kat geen meerwaarde aan. Kattengras (gezaaid tarwe) geef ik soms - als ik er aan denk als ze in de rui zijn. Ze mishandelen hier de plant wel, maar vreten hem niet per definitie kaal.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2979229
gingergirl87 schreef: Hoi dinky89!

Ook bedankt voor je reactie! Ik vroeg me eigenlijk gelijk af waarom je een potje tarwegras een must vind voor een kat? Dat kan ik niet uit je tekst opmaken. Zitten hier vitaminen ed in waardoor je het een must vind?

Ik heb wel eens kattengras gehad in huis, meerdere keren als poes erg in de rui was, maar ik ben daar heel snel weer mee gestopt. Er zat geen rem op het gras eten waardoor die plant binnen 1 a 2 dagen kaal was en heel mijn huis lag vol met gal en stukjes gras erin. Kwam je thuis stond je in zo'n plasje, of uit je bed komen en dan er in staan...gatsie! hihi
Heb wel gelezen dat er goede onbewerkte vitaminen en mineralen in zitten (maar weet niet in hoeverre deze ook al in rauw vlees zelf zitten, daarvoor heb ik er zelf te weinig verstand van). Dinky zie ik dan ook dagelijks aan het tarwegras/kattengras sabbelen en kauwen.
Toen ik het nog niet had staan (omdat vorige poes stukje van nauwelijks cm in neus had gehad met als gevolg een week niet kunnen miauwen en da-bezoek) zat dinky hiervoor op de stoep/parkeerplaats gras te kauwen. Ik geef dan voorkeur aan tarwegras zonder allemaal uitlaatgassen en weet ik wat meer, dinky gelukkig ook ;-)

Heb hier nog maar 1 keer haarbal gevonden met wat gras in 2 jaar tijd. Kan me voorstellen dat als je elke dag meerdere flatsen vind je het liever niet geeft (bij stukje in de neus bij vorige poes was symptoom ook veel slijm braken en ze is week stem kwijt geweest). Optie zou ook nog kunnen zijn om beetje tarwegras te geven over het vlees.

Is dus vooral gebaseerd op wat ik bij dinky zie. Wanneer er niet een bosje staat loopt ze er echt om te zoeken. Dat van onbewerkte vitamines en mineralen stamt nog uit tijd dat ik brokken gaf, weet dus niet of dat bij rauw hetzelfde is (omdat rauw vlees ook onbewerkt is)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2979580
Mijn ervaring is dat als er altijd een pot staat, het grazen wel meevalt.
Het is als het er pas staat dat ze er zo op vliegen.
Doet er mij aan denken dat het hier weeral een tijd geleden is dat er nog stond...

Ikzelf geef af en toe iets van gepureerde groenten.  Maar denk er de laatste tijd ook weinig aan en zou nog niet aan 1% komen...
5% vind ik al aan de hoge kant, moet ik eerlijk zeggen.
Door kakocavi
#2979586
pearlsofpassion schreef:
Ikzelf geef af en toe iets van gepureerde groenten. Maar denk er de laatste tijd ook weinig aan en zou nog niet aan 1% komen...
5% vind ik al aan de hoge kant, moet ik eerlijk zeggen.
Ik las ergens dat wilde katten zo'n 5% aan plantaardig materiaal binnenkrijgen via de maag- en darminhoud van hun prooi, dat hadden ze onderzocht naar aanleiding van dr maaginhoud of zoiets. Daar heb ik dus die 5% vandaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2979612
Hier laten ze de maag van kuiken en vroeger muizen vaak liggen.
Zeker als ze niet binnen het uur voorheen gestorven zijn, worden ze eruit geschud.
En dan ga je er ook vanuit dat de maag vol is bij elk dier dat gevangen wordt. Dat lijkt me niet altijd het geval....
Niet alle prooien zijn ook planteneters.  Vogeltjes bv zijn vaak insecteneters en sommige knaagdieren ook.
En bij vb konijnen zitter er heel veel vezels in, meer dan in groentenmix van groenten die wij doorgaans gaan voeren ipv grassen en wilde kruiden.  En vezels zijn wel nuttig, maar zijn voor de rest wel vulling, bieden niet echt iets aan de kat. Dus in 100gr maaginhoud van een konijn zit dan een stuk minder plantaardige eiwitten of andere zaken dan in 100gr groentenmix.  Ale, ik hoop dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel, want ik krijg het niet goed uitgelegd.  ::) 
Chlorophyl is wel zeker een nuttig iets, ook voor katten.

Enfin ja, het zou kunnen dat ze 5% binnenkrijgen.  Het is niet verkeerd om dat te voeren.  Maar hoger zou ik toch niet echt gaan...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 22 aug 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2979626
pearlsofpassion schreef: Hier laten ze de maag van kuiken en vroeger muizen vaak liggen.
Zeker als ze niet binnen het uur voorheen gestorven zijn, worden ze eruit geschud.
En dan ga je er ook vanuit dat de maag vol is bij elk dier dat gevangen wordt. Dat lijkt me niet altijd het geval....
Niet alle prooien zijn ook planteneters. Vogeltjes bv zijn vaak insecteneters en sommige knaagdieren ook.
En bij vb konijnen zitter er heel veel vezels in, meer dan in groentenmix van groenten die wij doorgaans gaan voeren ipv grassen en wilde kruiden. En vezels zijn wel nuttig, maar zijn voor de rest wel vulling, bieden niet echt iets aan de kat. Dus in 100gr maaginhoud van een konijn zit dan een stuk minder plantaardige eiwitten of andere zaken dan in 100gr groentenmix. Ale, ik hoop dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel, want ik krijg het niet goed uitgelegd. ::)
Chlorophyl is wel zeker een nuttig iets, ook voor katten.

Enfin ja, het zou kunnen dat ze 5% binnenkrijgen. Het is niet verkeerd om dat te voeren. Maar hoger zou ik toch niet echt gaan...
Katten in het wild kunnen.zich geen kieskeurigheid veroorloven en eten dus kleine dieren geheel op. De meeste dieren eten ze ook direct na het vangen op, dus zo vers als maar kan. Prooidieren van een wilde kat eten meestal continu kleine beetjes, dus het maagdarmstelsel is meestal gevuld. En inderdaad bestaat een deel uit vezel, maar zo zijn groenten natuurlijk ook erg vezelrijk. Die vezels zijn juist ook belangrijk en vervangen voor een deel de onverteerbare delen zoals vacht en ligamenten van een kleine dieren, die wij niet altijd in die mate voeren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door