Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2978638
Shoot shoot shoot, ik hou mijn honden hier in de wijk al een tijdje aan de lijn gezien er verschillende vogels dood langs de sloot (en in de sloot) lagen en er een waarschuwing was afgegeven voor Botulisme in de slootjes hier

Vandaag wilde ik even snel een rondje doen, zodat we eind van de middag lekker weg kunnen gaan, springen blondie en blondie in de sloot hierachter  :-X
Heb ze er gelijk uitgehaald, maar ja ... De kans dat ze wat "besmet" water hebben gedronken is natuurlijk erg aanwezig

Eenmaal thuis goed afgespoeld met water en drooggeblazen en de DA gebeld -> volgens hem kon het weinig kwaad, gezien het gewicht van de blondies en het feit dat ze geen liters ophebben, maar het blijft bij mij toch een beetje malen  :-[

Op internet staat op de ene site dat het dodelijk is voor honden, op de andere site staat weer dat het geen kwaad kan ... Pffff ik zie door de bomen het bos niet meer

Iemand hier ervaring mee en/of tips voor mij ? Hou ze ieder geval goed in de gaten qua sloomheid/ontlasting/interesse in eten ed, maar kan ik nog meer doen ?
#2978645
Mijn hond heeft in water gezwommen met blauwalg, stond zwaar onder controle (elke dag controle vanwege triatlon-wedstrijd + zwemwedstrijd) helaas wel gezwommen en dag later werd dus bekend dat daar blauwalg zat.. Schuimen bij de bek, en 's nachts diarree, verder gelukkig meegevallen...

Je hebt ze gewassen, meer kun je op dit moment niet doen.. 
Komt hopelijk weer goed... :duimen: :duimen:
#2978652
Heb je deze ook gezien?

Er zijn veel verschillende typen Clostridium botulinum die gemeen hebben dat zij allemaal toxines (gifstoffen) produceren die tot de meest giftige stoffen worden gerekend. Er worden zeven toxinen onderscheiden, A, B, C, D, E, F en G. Mensen zijn voornamelijk gevoelig voor de toxinen A, B, E en F, en landbouwhuisdieren en (water)vogels voornamelijk voor B, C en D. Honden zijn voornamelijk gevoelig voor toxine C. C. botulinum produceert ook sporen, een soort 'overlevings' capsules die de bacterie in staat stellen om lang (soms jaren) te overleven in minder gunstige omstandigheden.

Bron: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... /botulisme

De kans is natuurlijk aanwezig dat de vogels door een ander type toxinen dood zijn gegaan. Bij mijn weten zijn gezonde honden overigens helemaal niet zo gevoelig. En dat wordt ook wel bevestigd door dezelfde website : "Vissen, watervogels en nertsen zijn erg gevoelig voor botulisme, paarden, runderen, honden, katten en de mens in mindere mate".

Bij de dierenambulance worden vogels die ziek zijn gespoeld (slang erin en doorspoelen met water). Ik heb echt geen flets idee of het zin heeft maar ik zou mijn hond nu gedurende de komende paar dagen veel laten drinken. Scheutje karnemelk in het water om het lekker te maken en drinken maar. En ik ben bang dat je verder niet veel kunt doen.
#2978667
Ja die had ik ook gezien, maar je hebt zoveel sites die er een melding van hebben en dat gaat van "is niet erg" tot "dodelijk" vandaar dat ik t toch even hier na wilde vragen  ;)

Zal ze idd veel laten drinken en dan hoop ik dat ik het met een sisser afloopt !
Door sella
#2978684
Mijn lab heeft zelfs verlamde vogels uit het water gehaald en ik heb ze dan de nek omgedraaid omdat ze tever heen waren.
Maar dan afspoelen en zorgen dat ze veel dronk en mijn handen ontsmetten en veel drinken was er niets anders waar we ons mee konden besmetten.
De gemeente liet de dode vogels onderzoeken en hoe sneu voor de vogels ook het was b en niet de c en dat gaf veel opluchting voor ons.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door