Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mathoakas
#2978281
Heeft er hier iemand ervaring met een eliminatiedieet? Ik heb mijn hond proberen om zo een gevarieerd mogelijk eetschema te geven met als gevolg dat hij zo ongeveer alles al heeft gegeten. Nu wordt er vermoed dat hij een voedselallergie heeft en het enige voer wat ik nog niet heb geprobeerd is guanaco (wilde lama)
Hiervan kan ik alleen spiervlees krijgen, geen bot, geen orgaan. Dus ja.... Echt gebalanceerd is dat niet he. En het is nog maar een pup, volop in de groei. Iemand een idee waar ik aan bot of orgaan kan raken? Of een ander alternatief van calciumbron?
Door eelke
#2978363
Nee. Ik ben nog nooit lama bot of orgaan tegen gekomen.

Een andere calcium bron werkt ook niet, want dan weet je nog niet waar je hond wel of niet tegen kan.

Ik denk dat ik in dit geval zou kiezen voor een diersoort die je hond nog niet veel gehad heeft, of een diersoort die makkelijk te krijgen is en vaak goed verdragen wordt.
Door kakocavi
#2978386
Zeker weten dat je verder alles geprobeerd hebt? Degomeat heeft rollen kangoeroe en struisvogel die compleet zijn. Je kunt misschien ook alleen prooidieren zoals ratten voeren (geen idee of honden dat gemakkelijk eten, heeft iemand anders daar ervaring mee?).

Anders zou ik inderdaad een dieesoort kiezen die je het minst gegeven hebt en van daaruit verder gaan.
Door Lizzy
#2978460
Ik zou zelf niet voor kant en klaar voer kiezen, eerlijk gezegd. Want hoe goed kun je erop vertrouwen dat er echt alleen in zit wat erop staat? Als in de mensenwereld rundergehakt al besmet is met varken, paard, kip en de hele mikmak, geloof ik er niks van dat je in de dieren KVV handel wel 100% zekerheid krijgt over kruisbesmetting. Maar ja, dit is mooi knudde, dat je pup nota bene nu al alles heeft gegeten dat maar mogelijk is! Zelfs dingen als kwartel? Of gans? Ook al kalkoen gegeten? Eigenlijk moet je gewoon elimineren met iets dat hij nog nooit eerder gehad heeft. Maar als hij iets 1 keer gegeten heeft, is de kans niet zo groot dat hij daar al een overgevoeligheid/allergie voor op heeft gebouwd.

Mag ik vragen wat maakt dat je denkt dat je pup een voedselallergie heeft?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2978480
Hoi!
Lizzy vroeg het al, maar wat maakt dat je met een pup wil gaan elimineren? Hoe oud is hij?

Als je gaat elimineren, bereid je dan goed voor. Je geeft 8 weken 1 diersoort, en dat kan dus echt niet op alleen spiervlees, dan gaat je hond ten eerste dingen tekort komen en ten tweede zal hij vreselijk aan de dunne gaan.
Kvv kan je eigenlijk niet geven in een eliminatiedieet. Als er net kip in de molen heeft gezeten, hij is nét niet helemaal goed schoongemaakt en ze gooien er dan bijvoorbeeld fazant in, kan jou hond alsnog heftig reageren op de kip. Tijdens het elimineren wil je dat ze helemaal niks anders binnen krijgen dan die ene diersoort. Zelfs een flintertje kip, een paar kruimels brood of een piepklein hondenkoekje kunnen dan al teveel zijn. Elimineren is zwaar. Ik heb het zelf moeten doen met onze labrador Hope. Je bent niet in twee maanden klaar, het is echt iets van een lange adem hebben. Voor ik eraan zou beginnen zou ik dus wel 100% zeker willen weten dat er geen andere dingen meer kunnen spelen.

Heeft hij jeuk? Is hij getest op mijten, gisten, vlooien? Heeft hij entingen gehad waar hij nog bijwerkingen van kan ervaren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door