Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NienkeJoe
#2977698
Hallo allemaal,

Vorig jaar ben ik hier binnen gestormd met het verhaal over Joris. Joris had (jaja) chronische diarree, wat ernstig was. Hij kreeg toen erg veel Dexamethason.
Hier een link naar mijn topic van toen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8

Ik wil jullie in elk geval nogmaals enorm bedanken voor alle adviezen, tips en steun. Joris heeft sinds vorig jaar nog maar 2 x diarree gehad! Zijn medicatie is van om de twee weken 0.6 ml Dexamethason naar nog maar eens in de 7 weken (!!!) 0.1 ml Dexamethason gegaan! Hoe geweldig is dat?
Joris heeft weer haar, hij speelt weer en voelt zich helemaal goed.

Alleen nu ben ik helaas op een ander probleem gestuit. Vanmorgen heeft hij op de grond geplast. Ik ruimde het op en het was rood, er zaten slijmpropjes in en het was maar een klein beetje.
Daarna maar wat van de grond opgezogen met een spuitje. Slijmprop met bloed en heel troebel, roze.

De dierenarts liet me zien dat er struviet in de urine zit. Inderdaad prachtige (nou ja ...) vierkante en rechthoekige kristallen. Perfect doorzichtig. Als het niet van die rot dingen waren, vond ik ze nog mooi ook.
Daarbij had hij dus een ontsteking van de urinewegen (plasbuis, blaas of nieren).

Nu zit ik dus met het volgende. De dierenarts wil Joris op dieetvoer zetten. Maar zodra Joris ook maar aan brokken ruikt, is hij al aan de diarree. Ik weiger dus pertinent die kat op brokken te zetten. Want dan gaat het hele verhaal weer overnieuw beginnen (lees mijn topic over zijn diarree -> zie link).
Sorry, maar dat wil ik dus echt niet! Bovendien blijven we dan in de cirkel zitten. En dat wil ik niet.
Joris heeft nu een prik met langwerkende antibiotica gehad, tegen de blaasontsteking. Dit omdat die kat gewoon niet te pillen is. Met grof geweld krijg je die kat nog geen pil in zijn bek.
Dus dan maar een prik.
Zijn Dexamethason is momenteel gestopt, omdat dit de genezing behoorlijk vertraagd. Joris heeft nu zeven weken geleden de laatste shot Dexamethason 0.1 ml gehad. Maar stijf hopen dat dit goed gaat!

Het probleem met struviet is dat dit gemaakt wordt van het fosfaat uit het spierweefsel van voer (rund in dit geval) en calcium.
Die verhouding zou anders moeten.
Nu kan ik zelf gaan dokteren, maar dat durf ik niet.

Ik heb in andere topics dingen gelezen over appelazijn, Eurologist, vitamine C en cranberry's.

Ik zou graag meer informatie willen over appelazijn toedienen, en ook over de cranberry's. Joris lust fruit. Hij eet graag die ongezoete fruithapjes in een zakje (knijpfruit).
Ik kan dus eventueel de appelazijn en/of vitamine C daar doorheen verwerken. En misschien Eurologist ook wel.

Wie heeft er ervaring met blaasgruis en de doseringen van appelazijn, vitamine C en cranberry's?
Joris is een knaap van 8 kilo. Groot, dik van de Dexamethason en behoorlijk gespierd.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Ik wil echt absoluut geen chemische brokken in die kat stoppen. Dat wordt zijn dood, gegarandeerd!
En ik heb genoeg aan mijn hoofd. Ik kan niet ook nog een huisdier missen.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal  :)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2977717
Wat betreft pillen, ook al easypil gebruikt om maar wat te noemen?

Eurologist zijn namelijk pillen maar heb daar al meerdere succesverhalen er over gevolgd (zelfs 2 katers die van gruis naar gruis gingen maar met eurologist geen last meer hebben. Zodra die stoppen met eurologist is het weer mis) en zelfs succes van mens met idiopathische blaasontstekingen.
Door NienkeJoe
#2977770
Een easypill is voedsel. En als daar iets anders in zit dan rauw vlees, heb ik hem gelijk weer aan de diarree.
Pillen verstoppen in voedsel werkt ook niet goed bij Joris. Die kat is niet gek, helaas. De eerste twee keer trapt hij er wel in, maar daarna kan ik het schudden.
Ik neem aan dat ik de pillen van Eurologist wel kan vermalen. Dan meng ik dat door zijn voer en dan zou het wel eens kunnen gaan. Hoop doet leven, nietwaar?  ;D
En misschien vindt hij ze wel lekker, ik zou het niet weten. Joris is nogal een raar figuur. Hij is gek op appel en ander fruit. Hij eet rozen en viooltjes en vreet overal de spinnenwebben op. Vraag me niet waarom, maar hij vindt het heerlijk!

Vaak kun je pillen wel vermalen en dan door het voer mengen in lage doseringen. Dan proeven ze er minder van. En als ze geen keuze hebben, dan moeten ze wel. Zo zijn ze ook over gegaan op rauw vlees. Steeds minder brokken. Honger maakt rauwe bonen zoet.
Alleen kunnen bepaalde medicijnen niet vermalen worden, omdat ze slecht zijn voor de maag. Dat zijn die dragees met die knalroze suikerlaag. En die krijg ik dus met geen mogelijkheid naar binnen bij hem.
Maar geperste kruiden zijn niet slecht voor de maag, dus dat moet kunnen.

Bedankt voor je reactie! Het geeft me goed gevoel dat ook jij goede dingen hebt gehoord over Eurologist.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2977774
De Eurologist pillen helpen hier ook beter dan alle ab kuren ooit hebben gedaan tegen de terugkerende blaasontstekingen van onze poes.

Je kan ze heel makkelijk verkruimelen, en in een beetje water vallen ze ook zo uit elkaar, wat je dan weer door het vlees kan mengen.
Door Ruisje
#2977779
De kruidenpillen van de huisdierdokter of sensifarm kun je gewoon fijnmaken en door het eten mengen. Het zijn op zich ook bijna smaakloze pillen dus door het eten proeven ze er nagenoeg niks van. ;)
#2977914
Met de verhouding van ingredienten zou ik niet gaan sleutelen, dat is achterhaald en werkt toch niet.  Je kan de zaken die struviet opbouwen niet zo gaan verminderen in zijn voeding dat struviet niet meer voorkomt, want dan krijg je serieuze tekorten.
Het ontstaan van struviet ga je tegen door de zuurtegraad (pH) van de urine aan te passen.  De pH moet laag genoeg zijn, zodat struviet in oplossing blijft in de urine ipv neer te slaan.

Normaal gezien hebben ze op vers een ideale zuurtegraad van de urine, want rauw vlees heeft dat effect.  Nu heeft Joris duidelijk wel struviet en dan kan dat 2 zaken betekenen. 
1) Hij heeft een blaasontsteking opgelopen (god weer hoe) en de bacteriën laten de pH stijgen waardoor struviet neerslaat.  In dat geval is de blaastonsteking aanpakken op zich voldoende om het probleem op te lossen.  Ik raad je aan om urine-sticks aan te schaffen dan kan je thuis, op gezette tijden de pH van zijn urine controleren en heb je een idee of die goed zit of niet.  Die zou rond de 6-6,5 moeten zitten als ik het goed heb. Misschien kan iemand met ervaring je daar wat meer info rond geven.

2) Joris heeft een aangeboren aanleg om struviet te kweken en enkel vers voeren is niet voldoende om dat tegen te gaan.  In dat geval moet je zelf bij gaan verzuren.  Dat kan met de appelazijn of cranberrie.  Cranberrie schijnt erg goed te werken, appelazijn is minder ondersteund.  Ook hier zijn de pH-strips onontbeerlijk omdat je moet opletten dat je niet té veel gaat verzuren.  Je moet dat dus goed opvolgen als je hem verzuurders bij gaat voeren.  Als je té veel verzuurt kan hij namelijk calciumoxalaat krijgen.  Das de tegenhanger van struviet en zo mogelijks nog iets enger want niet door voeding of supplementen op te lossen en heeft de neiging blaasstenen te gaan vormen.

Hoeveel tijd zat er tussen zijn plasje en het bekijken bij de DA onder de microscoop.  Heb je het in tussentijd koel bewaard, of eerder warm?  Is de pH op dat moment ook getest, of niet?  De kans zit er namelijk dik in dat de bacteriën in de urine de pH nog verder hebben laten stijgen tijdens het transport en dat extra struviet is neergeslagen. Dus meer dan er eigenlijk bij Joris in zijn blaas in zat.  Dat wil niet zeggen dat hij misschien geen struviet heeft, maar als er vb een halve dag tussen zit, zou dat wel goed kunnen... 
Om 100% zeker te zijn, moet je DA eigenlijk rechtstreeks uit zijn blaas urine prikken (voelen ze vrijwel niets van) en dat meteen bekijken.  Maar dat zou je kunnen doen wanneer deze blaasontsteking opgelost is, om dan te checken of er dan nog sprake is van struviet of niet en of je verder moet verzuren of niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat als je spreekt van 'slijm' in de urine, dat waarschijnlijk etter is. En dat zijn blaasontsteking zo duidelijk aanwezig is op dat moment, dat het mij had verbaast als er geen struviet in gezeten had.  Niet omdat zo'n blaasontstekingen enkel voorkomen bij struvietlijders, maar omdat zo'n grote hoeveelheid bacteriën vrijwel altijd het neerslaan van struviet tot gevolg heeft, ook bij katten die ervoor (en erna) geen blaasgruis hebben.


En naast dit kan een eurologist pilletje vast geen kwaad. ;)
Geen eigen ervaringen hier, maar wel veel goeds over gehoord, zeker om te voorkomen dat er nog blaasontstekingen komen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 19 aug 2014, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2978000
Als aanvulling op PoP: ideale pH waarde is 6.3 bij een kat ;-)

Heb wel gelezen dat dit goede meetstrips zouden zijn: http://www.drogistplein.nl/gezondheid/i ... 7_P722745/
Deze meten niet alleen pH maar ook bloed, glucose en eiwit.
Mijn ervaring is dat da vertelde dat er nog bloed in urine zat maar dit was niet met blote oog te zien. Wanneer je het wel met blote oog ziet is het al vrij erg ;-)
Door NienkeJoe
#2978032
De pH was 8.3 van de geteste urine. Heel hoog dus.
Er zaten rode en witte bloedcellen in. Nou ja, die rode kon je zien, wat de slijmprop had al een streepje bloed erin en de urine was roze.
Glucose was goed.

De eerste urine die ik opving was rond 11 uur. De tweede urine was om half twee. De urine was om 3 uur bij de dierenarts. Ik heb het in de koelkast bewaard, om te voorkomen dat de bacteriën zich te snel gaan vermenigvuldigen in de oudste urine en zo een vals beeld geven.
Nu heeft gekoelde urine altijd een vreemde waarde.
Het enige normale wat ik zo op kon maken was de geur. De urine rook volstrekt normaal.

De prop slijm was trouwens normaal slijm, geen etter. De slijmprop was helder, kleurloos en doorzichtig. Etter bestaat uit dode bacteriën en witte bloedcellen en is altijd troebel en wit/groen/geel of alle drie de kleuren.
Het slijm is waarschijnlijk ontstaan door het krassen van het struviet langs de plasbuis. Slijmvliezen produceren dan extra slijm om te voorkomen dat het nog verder beschadigd.

Ik vraag me ook af wat inderdaad oorzaak en gevolg is. Als een dier (inclusief de mens) een blaasontsteking heeft, gaat de zuurgraad omhoog. De pH-waarde is dan altijd te hoog. Neerslaan van struviet is dan een logisch gevolg.
Maar als een dier struviet heeft, kan het krassen beschadigingen veroorzaken, waardoor een infectie snel de kans krijgt.
Een typisch geval van de kip en het ei, zeg maar.

Het is wel zo dat Joris voor het eerst struviet heeft. Ik heb zijn urine eerder ook eens laten testen, dat was toen goed.

Ik zal het telefoontje van de dierenarts vanmiddag eens afwachten. Ze zouden gaan zoeken naar een poeder wat over het voer gegeven kan worden. Dan hoeft hij niet aan het dieetvoer. Ik ben alleen wel bang dat dat wel eens schrikbarend duur kan gaan zijn.
In dat geval ga ik toch de Eurologist bestellen en de teststicks van drogistplein.

Verdere tips zijn altijd welkom. Ik hou jullie op de hoogte  :)
Heel erg bedankt voor de tips!
Door Martine-Tom
#2978109
Persoonlijk zou ik nu heel even niks doen,  eerst de ab zijn werk laten doen en wachten tot de blaasontsteking weg is, en dan de urine laten testen of zelf gaan testen op PH waarde en van daaruit verder gaan kijken. Denk dat de kans best groot is dat het probleem zichzelf dan oplost.
Met menu iets aanpassen door geen groot vee te geven zou ik ook wel doen denk ik, ben niet in detail bekend met welke dier je al dan niet moet voeren, dacht dat het vooral rund en hert enzo was...dat is best makkelijk te mijden  :)
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op do 21 aug 2014, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door NienkeJoe
#2978245
Aangezien de dierenarts me adviseert om toch Atopie Sensitive te voeren van Sanimed, ga ik inderdaad helemaal niks doen.
Joris krijgt, op advies van de dierenarts, een klein beetje zout over zijn eten. Een snufje per dag is genoeg om hem wat meer te laten drinken en dus meer te laten plassen. Voor een paar dagen is dat niet belastend voor zijn nieren.

Ander voer zou best kunnen. Ik moet alleen wel uitkijken dat het glutenvrij is. Op voer met gluten reageert hij niet goed. Hij krijgt nu gemalen rund, glutenvrij van Smuldier.
Alles zelfs gaan draaien kan ik op het moment niet. Dus zou ik even moeten kijken waar KVV met kleine beestjes en glutenvrij te krijgen is. Misschien hebben ze wel gemalen carnivore konijntjes  :D
Daar is nog wel een mouw aan te passen.

Morgen ga ik naar de apotheek voor teststicks. Ik moet toch naar de tandarts, dus kan ik op de terugweg wel even langs gaan.
Morgenavond haal ik de microscoop op bij mijn ouders, zodat ik zelf kan zien of het struviet vermindert in de loop van de week.
Morgen dus de shopdag en donderdag de testdag. Dan kijk ik zaterdag of zondag eens weer. Is het niet goed, kan hij zo weer naar de dierenarts.
Hij heeft een prik met langwerkende AB gehad, dus dat zou aan het einde van de week zo'n beetje uitgewerkt zijn.

Bedankt voor de tips en adviezen! Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.  :)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2978282
Om extra te laten drinken kan je ook extra water bij de kvv doen ipv zout er overheen strooien lijkt mij? Bovendien bestaat kvv al voor groot deel uit vocht waardoor hij al meer vocht binnen krijgt dan op brok en daardoor minder zal drinken dan een brokkenkat ;-)
#2978983
Martine-Tom schreef: Persoonlijk zou ik nu heel even niks doen,  eerst de ab zijn werk laten doen en wachten tot de blaasontsteking weg is, en dan de urine laten testen of zelf gaan testen op PH waarde en van daaruit verder gaan kijken. Denk dat de kans best groot is dat het probleem zichzelf dan oplost.
Met menu iets aanpassen door geen groot vee te geven zou ik ook wel doen denk ik, ben niet in detail bekend met welke dier je al dan niet moet voeren, dacht dat het vooral rund en hert enzo was...dat is best makkelijk te mijden  :)
Hier ben ik het helemaal mee eens.  Alleen die diersoorten zou ik niet wakker van liggen. Heb nog nooit gehoord dat dat uit zou maken voor de blaas, wel voor de nieren...
Maar ik zou ook even afwachten wat zijn urinebeeld is na het bestrijden van de infectie.

Waar ik wel zeker op zou letten is dat je vers voer geeft dat absoluut koolhydraatvrij is. Dus niet enkel glutenvrij. 
Koolhydraten verhogen de pH van de urine, dus dat moet je er absoluut compleet uit krijgen. Voordat je met cranberrie en consoorten begint, want koolhydraten vrij voeren zal meer effect hebben.
Door NienkeJoe
#2979067
Mijn katten krijgen dit voer:
http://www.barfonline.nl/smuldier-/141- ... 500gr.html

Er zitten wel groenten in, maar vrij weinig.
De voedingswaarde per 100 gram is het volgende:
ruw eiwit 14.8%
ruw vet 14.6%
vocht 62.0%
ruwe celstof 1.7%
ruwe as 2.2%
calcium 0.5%
forfor 0.3%
koper 0.07%

Totaal is dus 96,17%. Er zit dus 3,83% koolhydraten. Als ik het vocht weglaat, dan krijg ik 100 - 62 = 38 ->38/3.83 = 0.100
Dat maakt dus 10% koolhydraten.
Persoonlijk vind ik dat ontzettend weinig, vergeleken met de koolhydraten die in brokken zit. In de Atopy Sensitive zitten 28% koolhydraten! Dat is naar mijn mening echt veel te veel.

Ik zou niet weten waar ik voer kan krijgen wat 100% koolhydratenvrij is. Ik koop KVV. Ik ga niet zelf vlees draaien en mijn katten krijgen ook geen hele prooidieren (i.v.m. eventuele gluten die de dieren gegeten hebben).
Mijn huis is ook niet geschikt om dieren uit te benen.
De reden waarom ik niet zelf vlees draai is omdat ik absoluut niet kan rekenen. De rekensom hierboven heb ik m.b.v. een website gedaan. Maar om nu zelf alles te gaan uitrekenen ... nee dank je. Dat gaat gegarandeerd verkeerd.
Ik heb dyscalculie, de cijfervariant van dyslexie. Cijfers zijn voor mij dingen die nietszeggend zijn.

Maar al met al vind ik de 10% koolhydraten nog enorm meevallen.

Ik heb een poes met vergrote nieren. Zij is geboren met een nierafwijking, ze zijn altijd al te groot geweest. Toen ze brokken en natvoer kreeg, dronk ze zich een ongeluk. Sinds zij op rauw vlees staat, gaat het heel goed. Ze heeft één keer een blaasontsteking gehad, wat te wijten was aan stress.
Daarbij had ze struviet en de dichtheid van de urine was niet eens te meten. Toen alles kalmeerde en ze extra water en wat zouten kreeg, is alles als vanzelf opgelost (letterlijk en figuurlijk).
Die dieetbrokken van de dierenarts zorgden er alleen maar voor dat ze nog meer ging drinken. Duuf dronk op haar hoogtepunt 200 ml water per dag! Ja, dat die blaas en nieren van streek zijn is dan ook niet zo gek.
Nu drinkt ze weer normaal, voor haar doen. Dat is zo'n 100 ml per dag. Nog steeds veel, maar als ze dit niet doet, wordt ze ziek. Braken, ingetrokken buik, plukkerige vacht, enz. Nou ja, alle symptomen van een vergiftiging.

Met Joris gaat het momenteel goed. Hij heeft net even zitten poepen en dat ziet er helemaal geweldig uit!
Gisteren heeft hij een uur lopen ravotten met de jongste kat hier. Verstopt zit hij dus absoluut niet. En pijn heeft hij ook niet, anders ga je niet zo idioot lopen rennen en vliegen.
Hij eet met smaak en is af en toe knap hinderlijk aanwezig. Helemaal weer de oude dus.
Ik heb hem al een tijd niet meer op de kattenbak gezien. Ook dat is een goed teken. Hij blijft nog even binnen. Ik wil het wel even in de gaten houden.

Extra water over zijn voer krijgt hij wel. En het snufje zout (tel zo'n 10 korrels per maaltijd hoor) krijgt hij ook nog. Aan het einde van de week, morgen dus, kon ik daar mee stoppen. Hij drinkt niet overmatig veel. Een eetlepel water per voerbeurt krijgt hij extra, dus dat is voor een kat behoorlijk wat. Daarnaast drinkt hij twee keer per dag een normale hoeveelheid.

De urine teststicks komen volgende week. De microscoop staat hier al en moet nog even schoongemaakt worden. Dus nog genoeg te doen vandaag  ;D
#2979252
Persoonlijk denk ik dat die 10% wel eens de oorzaak van de struviet zou kunnen zijn als deze niet van de blaasontsteking komt.
Je kan toch ook kvv kopen waar geen groenten in zitten?
Ik vind persoonlijk 10% veel te veel voor een kat.  Los van het feit of ze blaasgruis hebben of niet.
Smuldier is gewoon niet het beste merk.  Heb je al vb Degomeat overwogen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door