Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door S
#2974738
Als beginnende BARFer heb ik toch een vraagje over orgaanvlees. Veel organen hebben te maken met het 'uitfilteren' van gifstoffen; zijn die organen dan wel zo goed om te geven aangezien er nog gifstoffen in kunnen zitten? En zijn er dan misschien organen die sowieso beter niet of spaarzaam gegeven moeten worden?

Waar ik wil bestellen is er keuze uit o.a.: hart, lever, nier, maag, milt, boekmaag, pancreas, long, ...
Staat daar iets tussen wat niet echt een goede toevoeging is?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2974849
Shanelle schreef: Als beginnende BARFer heb ik toch een vraagje over orgaanvlees. Veel organen hebben te maken met het 'uitfilteren' van gifstoffen; zijn die organen dan wel zo goed om te geven aangezien er nog gifstoffen in kunnen zitten? En zijn er dan misschien organen die sowieso beter niet of spaarzaam gegeven moeten worden?

Waar ik wil bestellen is er keuze uit o.a.: hart, lever, nier, maag, milt, boekmaag, pancreas, long, ...
Staat daar iets tussen wat niet echt een goede toevoeging is?

Alvast bedankt!
Ik zou geen milt extra kopen. HIer voer ik daar hooguit het stukje van wat aan een pens bungelt, maar meer ook niet. Long zou ik ook niet teveel van verwerken, die zitten hier vaak nog in de konijnkarkas, dus die koop ik verder ook niet extra erbij.  Ik koop hart/lever/nier/maag en pens. En dan krijgen ze de 1ste 4 spaarzaam en met pens ben ik wat scheutiger.
Door Lizzy
#2975456
Shanelle schreef: Als beginnende BARFer heb ik toch een vraagje over orgaanvlees. Veel organen hebben te maken met het 'uitfilteren' van gifstoffen; zijn die organen dan wel zo goed om te geven aangezien er nog gifstoffen in kunnen zitten? En zijn er dan misschien organen die sowieso beter niet of spaarzaam gegeven moeten worden?

Waar ik wil bestellen is er keuze uit o.a.: hart, lever, nier, maag, milt, boekmaag, pancreas, long, ...
Staat daar iets tussen wat niet echt een goede toevoeging is?

Alvast bedankt!
Lever heeft je hond echt wel nodig voor de vitamines A en D. Dus ook al kun je dat niet biologisch krijgen, ja, het is een vervuild orgaan maar ja, je hond heeft er ook een klein beetje van nodig. Nier eigenlijk idem. Hart is een minder reinigend orgaan. Pens idem. Ik vind long niet echt een geweldige toevoeging maar long is wel weer super om te drogen. Ik vind milt ook geen goede toevoeging, dat geef ik niet. Ik geef ook geen pancreas. Ik zie daar het nut niet van. En ik voer geen boekmaag. Ik vind het vies en ik vind ook dat de meeste dieren die een boekmaag hebben zelf niet goed genoeg te eten krijgen om dat weer aan mijn hond te geven (denk aan runderbrok :-X). Dus ik voer zelf hart, lever, nier, pens, tong en hersenen (die zitten in de geiten en lamskopjes die ik af en toe voer).
Gebruikersavatar
Door Irta
#2976481
Waarom zou milt geen goede toevoeging zijn als het niet ten koste gaat van de hoeveelheid aan andere organen die je voert?
Door Lizzy
#2976497
Irta schreef: Waarom zou milt geen goede toevoeging zijn als het niet ten koste gaat van de hoeveelheid aan andere organen die je voert?
Omdat veel honden er al aan de diarree van gaan als ze er alleen al naar kijken. De mijne weigeren het trouwens uit zichzelf, categorisch.
Door Ruisje
#2976529
Irta schreef: Waarom zou milt geen goede toevoeging zijn als het niet ten koste gaat van de hoeveelheid aan andere organen die je voert?
Ik weet niet wat voor goeds milt toevoegt aan het menu? Organen zorgen meestal voor een te slappe ontlasting en orgaan wat niks toevoegt gaat wel ten koste van goed spiervlees.

Zelf maak ik orgaanpakketjes van hart, lever en nier per hond, zodat ze genoeg, maar weer niet meer dan nodig van die organen binnenkrijgen. Om het 2x per week makkelijk aan een maaltijd met vleesbot toe te voegen worden er wat maagjes en konijnenlong (ik krijg altijd de kop en de organen als een kennis konijnen slacht) aan toegevoegd om het juiste gewicht per portie te krijgen. Maar dat is dus heel weinig!
Verder zitten er in karkas vaak nog restjes orgaan (hele organen haal ik eruit!) en alleen de organen (ogen, hersenen, tong) in konijnenkop die ze krijgen is extra. Maar die laatste 3 organen hebben wel een toegevoegde waarde. Pens krijgen ze 1x per week ipv spiervlees bij vleesbot.

Pancreas is van nut als de alvleesklier van je hond of kat zelf (tijdelijk) niet meer goed werkt. In andere gevallen zou ik het niet geven. Boekmaag vind ik ook stinken... ze doen het maar met de pens. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Irta
#2976550
Ja, eerlijk gezegd weet ik niet meer uit m'n hoofd wat het toevoegd :biggrin2: Heb er laatst een stuk over gelezen en op basis daarvan vond ik het wel wat toevoegen. Op zich maak ik me niet zo'n zorgen over het ten koste gaan van spiervlees, dat krijgen ze genoeg. Overigens heb ik het nog nooit gevoerd zelf, omdat het bijna nooit aangeboden wordt en ik er ook niet specifiek naar op zoek gegaan ben. Maar ik zal weer eens in de materie duiken ;) Iig bedankt voor de antwoorden! :)
Door Annemarie Rijnveld
#2976759
Ik geef wel af en toe milt, het is behalve rijk aan ijzer ook rijk aan Vitamine C...long ook trouwens rijk in Vit C...als ik de hand kan leggen op pancreas of iets anders, zal ik het niet laten :)
Door Lizzy
#2976867
Annemarie Rijnveld schreef: Ik geef wel af en toe milt, het is behalve rijk aan ijzer ook rijk aan Vitamine C...long ook trouwens rijk in Vit C...als ik de hand kan leggen op pancreas of iets anders, zal ik het niet laten :)
Long bevat 43 mg vitamine C op 113 gram long.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door