Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2975971
Ik zit net op de bank en mijn rode kater zat ook op de bank. Ik zag in mijn ooghoek dat hij was opgestaan en keek even naar hem (eigenlijk om te voorkomen dat ie door zou lopen de plantenbak in  8). Het viel mij toen op dat ie met één achterpoot trok, hij wou/kon em niet neer zetten. Dus ik heb hem gepakt en aan zijn poot gevoeld of ik iets raars kon voelen. Dit was niet het geval dus ik zet hem weer op de bank leuning. Toen begon ie helemaal raar te doen. Hij kon beide achterpoten niet meer sturen, hij sprong nog wel van de bank en ging achter de bank liggen en reageerde niet meer. Als ik het rechtop zette kon ie amper blijven staan. Toen ik hem mee nam naar de keuken verkramte hij helemaal. Ik heb zijn slijmvliezen na gekeken en daar was niets raars aan. Ook had/heeft hij geen koorts... Tien minuten eerder had ik hem nog buiten voor huis zien lopen en was er niets aan de hand. Nu is er ook niets meer aan de hand, hij reageert weer en hij sprong net ook weer op de krabpaal (1m hoog) waar zijn voerbakje staat.

Herkend iemand dit?? Ik vind het zo vreemd dat het zo kort heeft geduurd... Ik stond al bijna klaar om naar de DA te gaan en toen ging ie weer normaal doen...
#2975986
Het kan natuurlijk van alles zijn...maar mn eerste gedacht is epilepsie...
Ik zou even alles opschrijven, wat je zag, hoe laat en hoe lang....en als het dan weer gebeurd kun je kijken hoeveel tijd er tussen zat en misschien ontdekken waarom of wanneer het gebeurd !
#2975990
Ik denk eerder een lichte TIA. Ik heb nu 2x een tia meegemaakt bij Mispoes toen ze nog maar 3 jaar was. Het lijkt op wat jij beschrijft.
Inmiddels is ze afgelopen week 12 geworden en heeft behalve een ietwat scheef staand koppie er nooit meer last van gehad. Duurde wel ruim3 weken bij haar voor ze weer echt de oude was.
#2975998
zhiva schreef: Ik denk eerder een lichte TIA. Ik heb nu 2x een tia meegemaakt bij Mispoes toen ze nog maar 3 jaar was. Het lijkt op wat jij beschrijft.
Inmiddels is ze afgelopen week 12 geworden en heeft behalve een ietwat scheef staand koppie er nooit meer last van gehad. Duurde wel ruim3 weken bij haar voor ze weer echt de oude was.
Dit was ook waar ik aandacht maar ik heb dat nog nooit bij een dier gezien, vandaar dat ik het hier maar even beschreef! Ik ga het iig opschrijven, mocht het nog een keer gebeuren weet ik inderdaad hoeveel tijd ertussen zit... Hij is overigens 5 jaar...

Ik dacht ook nog even aan vergiftiging, omdat ie zo kort daarvoor nog buiten was en hij wel eens muizen en vogels vangt, maar bedenkt me nu dat schuimbekken dan ook een waarschijnlijk symptoom zou zijn??
#2976321
Als het alleen zijn achterlijf/achterpootjes betreft, en het gaat om beide pootjes, dus niet bv alleen de linker of rechter kant, dan zou ik ook een beetje bang zijn voor HCM. Als een kat dat heeft en het hart gaat op een gegeven ogenblik zó uitzetten dan kunnen er bloedstolseltjes ontstaan die dan de bloedsomloop in schieten. Afhankelijk van de grootte lopen ze ergens vast, geheel of gedeeltelijk. En dat geeft ook zo'n soort beeld als jij omschrijft. Soms schiet een stolseltje weer los en gaat het snel over, dan heb je dus idd een soort tia. Maar de kans dat het terug komt, en dan fataal is, is wel groot. (Nogmaals, ik ben geen dierenarts, en ik weet niet of jouw kat hcm heeft, maar dit is wel kenmerkend en niet elke dierenarts denkt in deze richting als je met een kat die dit heeft doorgemaakt op het spreekuur komt zonder dat er iets aan de hand lijkt).
Je schrijft dat je kat 5 jaar is, dat is ook ongeveer de leeftijd waarop een HCM vaak voor het eerst problemen gaat geven.
Aan de HCM is niks te doen, maar met bloedverdunners voorkom je bovenstaande.
Ik hoop echt dat het vals alarm is, wij hebben twee Ragdolls aan HCM verloren, vandaar deze uitgebreide reactie. Het is zo herkenbaar namelijk.
Als ik het fout heb, mijn excuses alvast voor het "paniekzaaien" maar better safe than sorry...
#2976337
Elise Lecarme schreef: Als het alleen zijn achterlijf/achterpootjes betreft, en het gaat om beide pootjes, dus niet bv alleen de linker of rechter kant, dan zou ik ook een beetje bang zijn voor HCM. Als een kat dat heeft en het hart gaat op een gegeven ogenblik zó uitzetten dan kunnen er bloedstolseltjes ontstaan die dan de bloedsomloop in schieten. Afhankelijk van de grootte lopen ze ergens vast, geheel of gedeeltelijk. En dat geeft ook zo'n soort beeld als jij omschrijft. Soms schiet een stolseltje weer los en gaat het snel over, dan heb je dus idd een soort tia. Maar de kans dat het terug komt, en dan fataal is, is wel groot. (Nogmaals, ik ben geen dierenarts, en ik weet niet of jouw kat hcm heeft, maar dit is wel kenmerkend en niet elke dierenarts denkt in deze richting als je met een kat die dit heeft doorgemaakt op het spreekuur komt zonder dat er iets aan de hand lijkt).
Je schrijft dat je kat 5 jaar is, dat is ook ongeveer de leeftijd waarop een HCM vaak voor het eerst problemen gaat geven.
Aan de HCM is niks te doen, maar met bloedverdunners voorkom je bovenstaande.
Ik hoop echt dat het vals alarm is, wij hebben twee Ragdolls aan HCM verloren, vandaar deze uitgebreide reactie. Het is zo herkenbaar namelijk.
Als ik het fout heb, mijn excuses alvast voor het "paniekzaaien" maar better safe than sorry...
Dank je wel voor je reactie!! Ik schiet niet gelijk in paniek hoor!! Ik zal het een in de gaten houden, komt dit vaker terug dan ga ik het zeker aankaarten bij de DA!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door