Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2975487
Even een soort van omgekeerde situatie (namelijk van vlees naar brok):
Saar van mij is een tut met eten. Als pup bij mij meteen op KVV gegaan maar zo een aantal weken per jaar is het een zeur met eten (loopsheid en verlengde daarvan) en verrekt ze het gewoon. Gal spugen 's ochtends door de lege maag, gek word je er dan van. Ik dacht verrek maar, ik koop een zak brok voor je en je vreet dat maar. Nou dat het een lieve lust is natuurlijk  ::). Ik heb brokken gekocht van een duur merk met hoog aandeel vlees, zonder graan etc. Wat hier ook wel eens voor de vakantie wordt geadviseerd voor als-het-echt-niet-anders-kan. Die hond is me toch gaan jeuken na een paar dagen, we zijn ons echt kapot geschrokken! Bruine drap in de oren, 's ochtends dichte ogen. Nu is het wel een hond die altijd een beetje extra vet/olie nodig heeft maar verder weinig geks mee verder. Dus brokken weer terug in de kast, maar weer een paar andere KVV merken gekocht en DARF eko wil de dame nu wel eten. Klachten zijn na een paar dagen weer verdwenen.
Zou ze toch een bepaalde allergie voor een van de ingrediënten hebben of wat is dit voor reactie geweest?
Door renate1985
#2975554
Kan inderdaad zijn dat ze op een toevoeging reageerd.
Ook al is de brok op basis van vlees, het is heel erg bewerkt met veel toevoegingen.
Basco reageerd zo op elke brok. Die is allergisch voor granen en mijten.

Heb je ook barf geprobeerd? Misschien dat ze dan wat minder miept met eten.

Gelukkig zijn de klachten nu weer minder.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2975560
Nou weer wat geleerd zeg ik dan altijd. En nu de brokjes naar een asiel brengen of zo, die zijn er wel blij mee  ;)
Tja wat het geweest zou zijn, dat is natuurlijk gewoonweg alleen maar gissen. Fijnste is dat het nu al weer weg lijkt te zijn.
Door Jantina
#2975570
Ik denk dat het zeker een BARF type zou zijn, dat wat ik in huis heb om te drogen wil ze graag al rauw voor proeven! Maar ik zie dat zelf om praktische redenen nog niet zitten. Voeren is hier al bijna een dagtaak ivm een zwaar allergische hond waar wij voor moeten koken. Dus als de rest dan een iets makkelijkere hap heeft in de vorm van kvv is dat erg welkom.
Door Martine-Tom
#2975696
Gaf je haar die olie/vet ook als extra bij de brok?
Via PB het merk even gevraagd, weet niet of dat hier openbaar mag  ;) maar zie er zo op het eerste oog niks bijzonders tussen staan:
Deboned chicken, chicken meal, green peas, turkey meal, chicken liver oil, ?eld beans, red lentils, whole potato, deboned turkey, whole egg, deboned walleye, sun-cured alfalfa, pea ?bre, chicken liver, herring oil, whole apples, whole pears, sweet potato, pumpkin, butternut squash, parsnips, carrots, spinach greens, cranberries, blueberries, kelp, chicory root, juniper berries, angelica root, marigold ?owers, sweet fennel, peppermint leaf, lavender, rosemary.
Als Tom ergens brok snaait heeft ie er met zijn ontlasting wel last van, en als het echt de goedkope graanbrok is krijgt hij ook van de graan jeuk enzo maar de klachten die jij omschrijft herken ik er niet in (nou eet ie ook niet zolang brok achter elkaar dus helemaal vergelijken kan ik het niet...)

Heel apart dit..
Door miik
#2975708
Mickey hoef ik ook echt geen brok te geven hoor, hoe goed die ook is.
Ze krijgt er gegarandeerd jeuk en ontstoken oren van.
Ik denk dat Mickey ook reageert op aardappel, en ik had laatst een houdbare worst die gebonden was met "peas" en daar reageerde ze ook op. Dus zo raar vind ik het niet.
Verse groente zijn bij Mickey dan weer geen probleem.
Door Lizzy
#2975744
Dat kan natuurlijk prima, dat ze voor 1 van de ingredienten allergisch is. Er zit ook nog nogal wat in zeg! Overigens zijn dingen als aardappel best wel iets waar niet alle honden even goed tegen kunnen. En al met al zit hier toch best wel wat koolhydraat in, met green peas, red lentils, whole potato, sweet potato, pumpkin. En niet alle honden kunnen goed tegen alfalfa, die krijgen daar onwijze jeuk van.
Door Jantina
#2975749
Gelukkig dat we het niet een keer op vakantie hebben geprobeerd! Dan zit je... En die groenten daar had ik nog niet zo aan gedacht. Ze krijgen hier simpele groenten als wortel, sperzieboontjes, bietjes. Of het zit in de KVV. Alfalfa nooit gegeven bijvoorbeeld! Wel iets om in de gaten te houden want in DARF wat ze nu dus eet zit geen groenten dus dat zal ik moeten toevoegen, maar even langzaam introduceren als ik iets nieuws er door wil gooien...
Door Esther Q
#2975934
Los van de reactie op de ingrediënten van de brok kan het ook door een verminderde weerstand komen tijdens de loopsheid. Een van onze teefjes, een husky, is met tijd en wijlen ook een ontiegelijke moeilijke eter. En als ze loops is heeft ze daarbij nog eens een erg slechte weerstand, dan van voeding veranderen kan net een stap te zijn voor het lichaam.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door