Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2975683
Voordat ik Muppy kreeg heb ik veel gelezen en ben daarbij regelmatig hyperactiviteit tegengekomen als nadeel van brok. Ik vroeg me af of iemand hier aan den lijve heeft ondervonden hoe een hyperactieve brokkenhond op vers qua gedrag een 'normale' hond werd...

Mijn schoonouders hebben een kruising lab/golden reu van 4 jaar.  Ik ken hem niet anders dan dat ie overdag zelden zijn ogen dicht doet, altijd hijgt, zo gauw er iemand opstaat staat hij ook op, loopt mee, loopt rondjes, etc.  Hij logeert wel eens bij ons; Muppy (is de meest relaxedte hond die ik ooit heb meegemaakt) zit dan in de deuropening met een verveeld gezicht te wachten tot ik mijn schoenen aan heb, terwijl het blondje in de tussentijd 80 rondjes rond de salontafel rent. Ik word daar kriegel van; hij geeft zo'n ontzettend 'agitated' gevoel! Hij krijgt geperste brok, 60% plantaardig, maar wel van goede kwaliteit, alsin hoge kwaliteit goed ontsloten granen etc.. In hoeverre zou dat nou ten grondslag kunnen liggen aan zijn hyperactiviteit?

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn schoonouders niet al te consequent zijn in de opvoeding en ik geloof niet dat hij normaal gesproken genoeg uitdaging/beweging/gezonde-hondenaandacht krijgt. Toch lijkt het me wel heel interessant om hem eens een halfjaartje op vers te zetten!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2975695
Ik denk dat voeding hier niet gaat helpen....

Mijn hond is na de overstap naar vers 'gebalanceerder' geworden. Op brokken had hij minder energie, maar het was van die zeurderige energie, beetje wanneer kinderen oververmoeid raken. Op vers werd hij alerter en drukker op de wakkermomenten en de rustmomenten werden beter benut. Het haalt de scherpe kantjes van de hyperactiviteit er een beetje af....

Ik heb het hier over een pup van 3-4 maanden die gebalanceerder werd. Hyperactiviteit an sich zal met vers vlees niet weggaan.. Ik kan ook niet tegen drukke honden, die krijgen bij mij gewoon geen aandacht. Zou ik zelf zo'n hond hebben, gaat hij gewoon in de bench. Doe ik met mijn eigen hond ook, hyperactief zijn mag, blaffen mag, alles mag, maar als ik zeg 'klaar' moet het ook stoppen. Ik denk dat je schoonouders dit artikel wel interessant zouden vinden:
http://www.moniquebladder.nl/blog/2013/ ... ukke-hond/

Edit: Deze is helemaaaaaal geweldig als je Engels kunt:
https://dogmantics.com/train-your-dog-t ... y-nothing/
Laatst gewijzigd door Fenixjuh op vr 15 aug 2014, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2975698
Muppeteer schreef: en ik geloof niet dat hij normaal gesproken genoeg uitdaging/beweging/gezonde-hondenaandacht krijgt.
Ik zou eerst hier eens mee beginnen !!!!

Dan over de voeding, een hond op vers zal zich beter voelen, en daardoor misschien iets minder onrustig zijn (geen buikpijn/jeuk en dat soort klachten). Maar daarentegen hebben ze misschien wel juist meer energie, gewoon omdat ze gezonder zijn en zich beter voelen.
Door Lizzy
#2975741
Misschien helpt het. Of niet. Maar gut, je kunt het allicht proberen, eet ie in ieder geval gezond :)! En als het dan nog een beetje helpt, dan is dat mooi mee genomen. Ik hoor overigens zat mensen wiens hond echt enorm is opgeknapt van rauwe/verse voeding. Maar daar was de basis goed. En ik denk dat je schooonouders vooral wat aan uitdaging/beweging/gezonde-hondenaandacht moeten doen.....
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2975748
Hond wordt helemaal joepie van clickertraining, zelfs al vraag ik hem alleen maar om te gaan zitten, dus ik geloof dat met wat extra quality time inderdaad al veel te halen is.

Het zou wel heel mooi zijn als hij na 2 weken logeren en vers eten ineens een andere hond was... Dan hoefde ik me misschien niet meer te verdedigen voor mijn 'rare' voedingswijzen...  :-X

Hij heeft ook vaak traanstrepen en van die lobbige ogen, kotst ook vaak en verliest aardig wat haar (hoewel die lange blonde haren ook wel erg opvallen, dus misschien schat ik dat verkeerd in). Als 'ie een kauwrol krijgt (ik geef ze regelmatig die van farmfood) vréét ie die echt op. Al zou ik er 3 achter elkaar geven, hij zou ze allemaal meteen opvreten. En daarna de rest van de dag ziek zijn... Drinkt ook ontzettend veel! Muppy drinkt zelden, tenzij ze stiekem blondje's bak heeft leeg gegeten (dat doet de labrador in haar); dan drinkt ze ook 3 bakken op een avond leeg. Vandaar mijn idee dat zijn voer ook wel een rolletje zou kunnen spelen.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2977006
Ze hebben hun brok gratis, en het zijn mensen met een hond in plaats van hondenmensen. Voortaan op vers krijg ik er never noot niet door... Zonde toch, zonde van t beest.

Wij hadden vroeger thuis ook een hond die op vers beter af was geweest; zou willen dat ik toen wist wat ik nu weet. Mijn moeder is ondertussen door Mup wel overtuigd, alleen nemen zij geen nieuwe hond meer.

Er is voor de hele vers-beweging nog veel te halen!
Door Lizzy
#2977341
Muppeteer schreef: Ze hebben hun brok gratis, en het zijn mensen met een hond in plaats van hondenmensen. Voortaan op vers krijg ik er never noot niet door... Zonde toch, zonde van t beest.

Wij hadden vroeger thuis ook een hond die op vers beter af was geweest; zou willen dat ik toen wist wat ik nu weet. Mijn moeder is ondertussen door Mup wel overtuigd, alleen nemen zij geen nieuwe hond meer.

Er is voor de hele vers-beweging nog veel te halen!
Ik snap helemaal wat je bedoeld. Maar ja goed, als zij niet willen, kun je daar helaas niks aan doen.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2978004
Geen idee hoeveel suiker, maar verwacht niet dat het een sugarrush is. Zoiets zou ik verwachten bij een schrokhond, maar hij eet zijn bak in héééél kleine hapjes verspreid over de dag leeg...

Ik heb hem 1 keer een stukje konijn gegeven, daar heeft ie een halfuur mee rondgesjouwd voordat ie eraan durfde te beginnen ::)

Ik ga het toch een keer proberen als hij een paar weken bij ons logeert, kan ie in ieder geval een keer lekker eten...
Gebruikersavatar
Door Floor
#2984683
Fenixjuh schreef: Het haalt de scherpe kantjes van de hyperactiviteit er een beetje af....
Dat is een beetje met mijn hond gebeurd. Hij was nog een puppie toen ik overstapte op vlees, dus natuurlijk was hij druk.  :biggrin2:

Maar mij viel wel meteen op dat de jeuk binnen een dag of twee weg was en dat de hyperactiviteit/rusteloosheid minder werd. Ik heb wel altijd met hem getraind en cursussen gedaan, dus dat heeft ook bijgedragen. Inmiddels kan hij zelf goed rust nemen, of we nu uit of thuis zijn.

TS, verwacht inderdaad geen wonderen van vlees, maar wat Fenixjuh zegt, haalt het volgens mij wel de scherpe kantjes van de hyperheid af.
Door tumtum
#2985688
Dag Muppeteer,
Hier bij mij werd mijn Fox TumTum wel degelijk kalmer en evenwichtiger van Barf. Dat kwam zeker ook doordat hij flink allergisch was in zijn brokkentijd - dat ging helemaal over door vers voer.
Nu met Fasco meen ik toch ook, na enkele maanden Barf, te zien dat hij rustiger wordt. Ook verliest hij wat minder haar..
Zeker nu het diarreeprobleem opgelost lijkt, hoor ik van bezoekers of buren die hem een tijdje niet gezien hebben, dat hij er veel beter uit ziet en veel rustiger is. Qua quality time is er hier niet veel voor hem veranderd, dus dat moet dan toch het voer zijn.
Door suzanne 1
#2985697
1 van onze 3 honden is wel 'hyperactief' ondanks vers vlees. De andere 2 zijn de rust zelve ondanks dat hun ras daarbij tegen zit (husky's). Jamey is van pups af aan al druk, moest hem echt in de bench stoppen anders sliep hij gewoon de hele dag niet  :o en dat voor een 8 weken oude pup.
Naarmate hij ouder werd, werd ie wel rustiger....tot hij last kreeg van zijn allergie. We zitten nu in een soort van vicieuze circel....door de jeuk slaapt hij amper, en daardoor wordt hij weer hyper, wat weer meer jeuk geeft  :-\
We zijn nu met homeopathie bezig want niks helpt tot nu toe tegen zijn allergie (allergisch voor verschillende mijten) en als de homeopathie niet helpt is het waarschijnlijk einde verhaal voor Jamey  :'( want hij lijd
Door Roosjes3
#2985733
Suzanne, in zulke gevallen is reguliere medicatie toch ook nog een mogelijkheid? Ik heb met mijn allergiehondje ook eerst ALLES geprobeerd, helaas zonder resultaat. Nu krijgt hij atopica en is hij volledig klachtenvrij. De mogelijkheid bestaat dat hij door de medicatie wat minder oud wordt, maar hij is nu tenminste gewoon een blije hond....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door