Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2974746
Wij zijn afgelopen weekend (na een overgangsperiode van 6 weken) verhuisd naar een plek in het buitengebied, een perceel van 3600 m2. Muppy vindt het geweldig, struint het liefst heel de dag rond bij de overbuurman (die heeft koeien) en de buren (die zijn gewoon gezellig). Ze komt ook iedere keer weer thuis, maar ze gaat wel heel graag overal kijken. Het straatje waar we wonen loopt 30 meter verderop dood en gaat daar over in een zandpad tussen weilanden en maïsvelden. Een groot hondenparadijs dus. MAAR straks gaan ze de mais afhalen, en er komen regelmatig crossmotors langs, en alles wat er langs komt rijdt schandalig hard. In plaats van een kwestie van pech als ze wordt platgereden is het eerder een kwestie van geluk als ze níet wordt platgereden... :-[ Ik wil dus een oplossing.

Ik wil haar bewegingsvrijheid niet afnemen. Onze nieuwe buren hebben een hond in een hok, omdat ze anders ook bang zijn dat hij platgereden wordt. Dat wil ik dus niet. Training dat hij niet van het terrein af mag, is leuk als je een halfjaar 24/7 je hond in de gaten kunt houden. Ik heb het kort geprobeerd, maar ik geloof niet dat dat ooit een succes wordt. Een volledige omheining (van +1.60m, want ze springt overal vanuit stilstand overheen met 10 vingers in haar neus  :o) is voorlopig nog niet mogelijk, omdat we tegen een verbouwing van een jaar aan zitten. Dus, een elektrische omheining lijkt me vooralsnog de beste optie.

Als ik met zo'n systeem ga werken, pak ik 2 weken vrij voor een goeie training. Zijn er mensen die zo'n systeem hebben of bewust niet hebben, en waarom wel/niet? Ben benieuwd naar de ervaringen!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2974761
Wij hebben hier precies hetzelfde probleem.
Onze Nelson hebben we daarom ook achter een zichtbare elektrische omheining en dat werkt echt super. Het enige wat we wel hebben gedaan is een hekje plaatsen zodat hij snapt dat hij daar door kan lopen als we hem uit willen laten. Want eenmaal getraind blijft getraind, je verlegd het niet snel meer in het koppie.

Hier heb ik gewoon de omheining op de stroomklok voor de paarden. Gewoon een paar goedkope prikpaaltjes en wat schrikdraad en klaar. Ik ben begonnen met trainen door twee draden te spannen. 1 op neushoogte en 1 daaronder. Na twee keer ertegen te zijn gelopen snapte hij dat het niet de bedoeling was. Daarna de draden steeds iets lager en nu hangt er 1 draad (zonder stroom erop) net boven het gras. Je loopt er zelf makkelijk overheen maar de hond blijft er achter.

Ik vind het ideaal. Het is goedkoop, eenvoudig maar erg effectief. Je behoudt je ruimte, je uitzicht en het landschap. En eenmaal goed getraind gaat het super.
Het enige nadeel is in trainingsperiode dat je ze echt niet alleen moet laten. Als de hond erover gaat en stroom krijgt durft hij namelijk niet meer terug het terrein op.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2974769
Een gewoon stroomdraadje zou inderdaad erg makkelijk zijn... Ware het niet dat Muppy op de stal waar ik werk ooit de stroomdraad heeft geraakt (ze was toen een maand of 4), daarvan volledig in paniek was, zichzelf had bevuild en daarna heeft het een halfjaar geduurd voordat ze weer zelf uit de auto sprong als ik op het parkeerterrein stond. Ik ben bang voor de consequenties als ik 'gewone pik' ga gebruiken; wil geen hond die constant bang is op het eigen terrein, ook al slijt dat na verloop van tijd wel weer. Ze is wat dat betreft nogal gevoelig, denk ik.

Ik heb de correctieband van zo'n onzichtbare omheining gevoeld, er zitten 6 standen op en t/m stand 3 voelde ik nauwelijks iets. De investering qua tijd en geld is eenmalig en vind ik het wel waard (hoewel mijn vriend zeker weet dat dat draadje onder de grond een keer kapot gaat en dat we dan het 'lek' niet kunnen vinden...).

Bestaan er eigenlijk ook stroompotten met wat minder kracht? En heb je met een stroomdraadje boven de grond niet dat het constant overal tikt omdat het contact maakt met het gras?
Door Lil
#2974864
Muppeteer schreef: Een gewoon stroomdraadje zou inderdaad erg makkelijk zijn... Ware het niet dat Muppy op de stal waar ik werk ooit de stroomdraad heeft geraakt (ze was toen een maand of 4), daarvan volledig in paniek was, zichzelf had bevuild en daarna heeft het een halfjaar geduurd voordat ze weer zelf uit de auto sprong als ik op het parkeerterrein stond. Ik ben bang voor de consequenties als ik 'gewone pik' ga gebruiken; wil geen hond die constant bang is op het eigen terrein, ook al slijt dat na verloop van tijd wel weer. Ze is wat dat betreft nogal gevoelig, denk ik.

Ik heb de correctieband van zo'n onzichtbare omheining gevoeld, er zitten 6 standen op en t/m stand 3 voelde ik nauwelijks iets. De investering qua tijd en geld is eenmalig en vind ik het wel waard (hoewel mijn vriend zeker weet dat dat draadje onder de grond een keer kapot gaat en dat we dan het 'lek' niet kunnen vinden...).

Bestaan er eigenlijk ook stroompotten met wat minder kracht? En heb je met een stroomdraadje boven de grond niet dat het constant overal tikt omdat het contact maakt met het gras?
Wordt jou hond niet banger van onzichtbaar dan van zichtbaar? Je loopt, ziet niets au. Beter leren ik zie draad en die doet au dan niet snappen waarom au. Gewoon mijn idee.

Ja, voor honden en katten zijn andere, lichtere, batterijen. Zelfs voor pluimvee, paarden en koeien is het niet hetzelfde.
Even bij de leverancier vragen.

24/7 zo'n band met pennen om mag volgens mij niet. Ik weet dat blafbanden etc. Niet langer dan 8/24 h om mogen, omdat je anders irritatie krijgt  van die pennen (geloof dat het contactpunten heet).
Gebruikersavatar
Door kiara
#2974869
Je heb zichtbare omheining op stroom speciaal voor katten/ honden
Ik had het in mijn tuin is lang niet zo zwaar als bv voor paarden maar werkt wel
Toen bij tuincentrum gekocht geloof iets van 60€ maar dan heb jij wel meer draad nodig en paaltjes
Door Borke
#2974873
Wij hebben het overwogen voor de katten.
Toch niet gedaan omdat ik vreesde dat ze er overheen zouden komen en dan zo zouden schrikken van de schok, dat ze niet meer terug durfden te komen.

Een draad onder de grond zou ik niet doen, het is niet zichtbaar en het risico dat er een onvindbaar probleem ontstaat.
Ik zou liever de boel volledig afzetten en als dat niet in een keer volledig kan, er dan er een project van langere tijd van maken.

Als je kiest om een band om te doen die op de stroomdraad reageert.
Weet dan wel dat je zoiets niet de hele dag kan laten dragen.
Sofi heeft een stroomband, die ze alleen tijdens wandelingen draagt, zelfde principe.
Als je wilt dat zo'n band werkt, dan moet je hem tamelijk strak om doen.
Die pennen prikken dan in de nek.
Daar zou ik mijn hond niet de hele dag mee willen laten lopen!

Alternatief is wellicht schapen-net waar stroom op staat?
Ik weet dat er mensen zijn die dat (dan zonder stroom) tijdens vakanties gebruiken om rondom hun tent en stuk af te zetten voor de honden.
Nadeel is dat het er afschuwelijk uit ziet met die kleurtjes.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2974876
Lil schreef: Wordt jou hond niet banger van onzichtbaar dan van zichtbaar? Je loopt, ziet niets au. Beter leren ik zie draad en die doet au dan niet snappen waarom au. Gewoon mijn idee.

Ja, voor honden en katten zijn andere, lichtere, batterijen. Zelfs voor pluimvee, paarden en koeien is het niet hetzelfde.
Even bij de leverancier vragen.

24/7 zo'n band met pennen om mag volgens mij niet. Ik weet dat blafbanden etc. Niet langer dan 8/24 h om mogen, omdat je anders irritatie krijgt  van die pennen (geloof dat het contactpunten heet).
's Nachts zou ik de band af doen, en doordeweeks gaat ze overdag met mij mee naar de zaak, dus dan heeft ze 'm ook niet om. Niet dat ik daar niet ook over nagedacht heb; ik doe haar gewone halsband al af zo gauw ik de deur achter me dicht doe...

Ik ga inderdaad eens informeren naar een zichtbare omheining, wist niet dat dat ook prefab bestond! Dank voor de tip!
Door zurca
#2974885
Heb er zelf geen ervaring mee maar weet een aantal mensen hier in de buurt die dat hebben. Werkt volgens mij prima want als ik voorbij kom met mijn honden is er geen hond die het erf af komt!
Volgens mij staan daar bordjes in de tuin dat het geplaatst is door dogwatch.
Lil schreef: Wordt jou hond niet banger van onzichtbaar dan van zichtbaar? Je loopt, ziet niets au. Beter leren ik zie draad en die doet au dan niet snappen waarom au. Gewoon mijn idee.
Om de hond te leren waar de grens is worden er vlaggetjes geplaatst. Na verloop van tijd kunnen die dan weg. ;)
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2974886
Lil schreef: Wordt jou hond niet banger van onzichtbaar dan van zichtbaar? Je loopt, ziet niets au. Beter leren ik zie draad en die doet au dan niet snappen waarom au. Gewoon mijn idee.
Met een onzichtbaar systeem geeft de band eerst een piepje als de hond binnen 1 meter van de grens komt. Als ie dan doorloopt volgt er een correctie. Ik denk niet dat het zien/niet zien iets uitmaakt; kwestie van goed trainen en de vlaggetjes gebruiken tot ze snapt dat het piepje betekent dat ze niet verder moet lopen.
Door Lil
#2974897
Vlaggetjes is wel nodig! Die gebruikte men jaren terug nog niet.... Vandaar dat ik dacht o jee.

Piepje is idd goed idee.

Ja ook voor honden en katten zichtbaar draad, heb daar ook voor gekeken paar jaar geleden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2974914
Hier ook een open oprit. De stroomdraad ligt er 1 cm boven de stenen. Je rijdt er met je auto gewoon overheen.
Bij ons staat er ook echt niet veel stroom op dat stuk. We hebben een checker die gaat van 1 t/m 6.
Bij de paarden staat hij op 4, bij Nelson op 1.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2974929
Hope schreef: Hier ook een open oprit. De stroomdraad ligt er 1 cm boven de stenen. Je rijdt er met je auto gewoon overheen.
Bij ons staat er ook echt niet veel stroom op dat stuk. We hebben een checker die gaat van 1 t/m 6.
Bij de paarden staat hij op 4, bij Nelson op 1.
En je hebt dan dus wel een poortje ergens in het niets staan waar geen stroom ligt en waar de hond dus doorheen kan?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2975118
Muppeteer schreef: En je hebt dan dus wel een poortje ergens in het niets staan waar geen stroom ligt en waar de hond dus doorheen kan?
Nee, niet helemaal in het niets, er staan wat planten naast.
Schoonouders hebben een paadje van de voordeur naar de straat waar ze met de hond de weg op kunnen. Dat is ook wel makkelijk. Dan breekt de postbode ook zeker zijn benen niet  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2975572
Ik heb gisteravond besloten om inderdaad een zichtbaar systeem op te zetten. Muppy gaat aan de voorkant alleen toegang krijgen tot de voortuin en niet de oprit, en ook voorlopig niet tot ons nieuwe huis. Kan ze ook niet in de weg lopen tijdens de verbouwing en poot- en neusafdrukken maken in net gegoten/gesmeerde vloeren en muren  :biggrin2:

Dank voor de reacties!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door