Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Casper - Zarah
#2973563
Hallo allemaal ik zal mij eerst zelf en mijn hondje(nu nog puppy ) even voorstellen,

Mijn hond je heet Zarah en is een Bolognezer ( familie van de Bichon en vooral van de  Maltezer , als ik het goed heb was het tot 1830 een krul harige variant van de Maltezer) ze is geboren op 04-05-2014. (en is een echte rashond! ) Helaas heeft dit ras wel een erg gevoellige maag en darm stelsel verder is het ras gelukkig erg gezond.
Zelf heet ik Casper en ben 20 jaar , ik woon in deventer overijssel NL en woon nog bij mijn ouders die zelf ook 1 oude Bolognezer hebben van bijna 15 jaar ! ( deze hebben we uit het asiel gehaald met 9 jarige leeftijd , eerst stond op de site dat het een maltezer was , later hebben ze dit aangepast naar Bolognezer omdat dit in zijn paspoort stond. ( mijn moeder keek expres naar een hond waar ik zelf ook tegen zou kunnen na eens met de ouwe hond te hebben kennisgemaakt bleek dat ik er gelukkig geen last van had! dat is dus ook de reden dat ik zelf een Bolognezer heb aaangeschaft in plaats van een misschien onherleidbare bastaard die veel gezonder is met zijn/haar maag darm stelsel.
Aangezien we met onze ouwe hond nu al op een behoorlijk duur eiwit en zout arm dieet van de DA zitten( zijn nieren werken niet al te best meer) plus een dosis pijnstilling als hij toch nog weer is iets heeft gevonden wat niet goed voor hem is , wil ik al dit leed voorkomen voor mijn huidige eigen puppy/hondje.
In de eerste instantie dacht ik ook dat mijn puppy te mager was, ze was het kleinste van het nest  , achteraf toen we bij de dierenarts hadden gewogen bleek ze inderdaad niet te zwaar te zijn maar ook nog net niet te licht.( De DA vond haar gewicht dus erg goed , liever iets lichter dan iets zwaarder) toch voordat ze bij de DA gewogen was had ik de DA al gebeld met dat ik mijn puppy zo mager vond lijken en dat ze ook niet veel at, zei rade mij toen net zoals  de plaatselijke dierenwinkel aan om vlees erbij te geven voor de nodige goeie bacteriën binnen te krijgen zodat ze goed haar voer kon verteren en gene last zou krijgen van haar darmen en maagje.( Aangezien ik zelf totaal geen verstand heb van chemische stoffen ben ik nogal van het BIO , mijn kipjes krijgen ook Bio voer en zelf kies ik in de winkel vaak Bio producten uit.  Na is wat informatie te hebben ingewonnen bij het bv waar ik mijn kippen voer bio koop rade zei mij Bandit of Darf aan bij deze laatste heb ik dan ook 10 kg puppy kvv gekocht. ( De Da zei wel dat het niet zo zwart /wit was dat Barf beter is of dat brokken beter zijn wel dat je met Barf het risico loopt op tekorten) Om de te korten te voorkomen geef ik nu 50% vers rauw puppy kvv van darf en 50% brokken ( waarvan nu nog tijdelijk 50% Franky's Progold 'dit was het merk dat mij het beste leek van de plaatselijke dierenwinkel en 50% farmfood wat ik samen kan gaan inkopen met iemand uit buurt op de markt, dit is wel een bio brok).
Nu zit ik alleen nog met wat vragen:

1. Kan ik nu wel of niet brokken en barf combineren en op welke manier als het wel kan?

2. Vanaf wanneer kan ik Barf gaan voeren in plaats van kvv?

3. Is mijn hondje nu met deze manier van voeren wel aan te leren botten te Kouwen en te verteren?

4. Heeft iemand een goed schema vanaf wanneer ik nou barf kan voeren en hoe ik moet beginnen en hoe verder te gaan? ( welk vleesbot etc etc , ik had al wel gelezen dat het niet dragende delen mogen zijn)


alvast bedankt !


Met vriendelijke groet, Casper-Zarah
Door Shanti en co
#2973813
Welkom hier!  :daisy:

1. Brokken zou je kunnen combineren met barf/kvv maar, zeker in jouw geval, zou ik dat niet doen. Om brok te verteren is namelijk een andere, hogere, pg waarde nodig dan voor barf/kvv. Er zijn honden die prima tegen dat wisselen kunnen maar bij een hondje wat al een zwakke maag heeft zou ik dat niet doen. Brok is ook nergens voor nodig. Als je afwisselend voert krijgt je hondje alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft.

2. Als je hondje de kvv goed verteerd en normale ontlasting heeft kan je prima beginnen met zachte beginnersbotten. (uitleg vleesbotten)

3. Als je alleen brok en kvv voert zal je hond wel kvv leren verteren maar doordat je nog steeds brok voert zal dat niet optimaal gaan. Vleesbotten kauwen kun je alleen leren door vleesbotten te voeren.

4. Het is het beste als je zelf een menu samenstelt want dan begrijp je wat je voert en waarom. De richtlijnen zijn 40-50% vleesbot (bestaand uit 50% bot 50% vlees), 15-20% orgaanvlees (waarvan de helft pens en de andere helft hart/lever/nier/enz), 5-15% groente en voor de rest spiervlees.
Je moet minstens 4-5 verschillende diersoorten voeren en minstens van 2 soorten vleesbot. Ook is het goed om 5-10% aan vis te voeren (deze tel je niet mee bij de 4-5 diersoorten).
Wat alles inhoud kun je hier lezen.
Vanaf wanneer je hond bepaalde vleesbotten kan eten hangt heel erg af van de hond zelf, ook verschilt het per hond wat voor percentages je moet voeren.
Orgaan, spiervlees en groente kun je al gelijk allemaal voeren aangezien dat makkelijk verteerd. Wel moet je opletten dat je niet alleen orgaan/spiervlees voert maar er ook vleesbot bij geeft omdat je hond anders zachte ontlasting kan krijgen.

Wanneer je zelf een menu hebt gemaakt kun je deze laten checken bij "Hoe ziet jou barfmenu eruit?". Andere bp'ers bekijken je menu dan en vertellen je wat er goed is en wat je eventueel beter kan doen.  :)
Door Casper - Zarah
#2974044
Super bedankt!

Zijn er nog mensen met leuke tips over welke samenstellingen van groente hapjes welke combinaties vlees soorten bij hun hond goed werken? ( is er toevallig iemand die weet welke smaken een hond het lekkerste vindt? Voorbeeld: ik weet dat paarden gek zijn op bitter smakende dingen als bij een hond bijvoorbeeld zout erg favoriet is zou ik met de smaak combinaties van een groente hapje en vlees combinatie daarmee rekening kunnen houden).


Met vriendelijke groet, Casper Diekerhof.
Door Shanti en co
#2974611
Shanti vind groentemix lekkerder als die wat zoeter is, bijvoorbeeld als er wortel of bietjes doorzit. Ook voeg ik vaak wat koudgeslagen honing toe, dat vind ze erg lekker en het is nog gezond ook.  :)
Geen idee wat voor smaken andere honden lekkerder vinden, dat zal denk ik ook per hond verschillen.
Qua combinaties van vlees let ik alleen op hoe vet het is aangezien niet alle honden evengoed reageren op teveel vet per maaltijd.
Eend, schaap, geit en vette vis zijn allemaal vet en als ik daarvan dan vleesbot voer krijgt ze er wat magerder vlees bij. Shanti krijgt bijvoorbeeld zalmkop met paardenvlees en bij eend kreeg ze kalkoen.

Als je hond een bepaalde soort niet lust kan het helpen dat vlees(bot) samen met pens een nachtje te laten staan zodat de penssmaak er lekker intrekt, bijna alle honden zijn namelijk dol op pens. Vaak leren ze een bepaalde smaak dan eten en kan het daarna zonder pensmarinade.
Door Ruisje
#2974655
Sergi likt zijn bak altijd helemaal blinkend schoon, maar Lily begon de laatste tijd toch wel te mutsen met de groentenmix.
Daarom heb ik er vorige week rauw ei en wat zelfgemalen spiervlees doorgedaan, goed gemengd en de porties iets groter gemaakt zodat ze wel evenveel groenten binnenkrijgen. En... nu likt Lily haar bak ook helemaal schoon! :)
Door Casper - Zarah
#2975280
Super bedankt voor deze reacties ! nog meer mensen tips ?
ik ben vandaag voor het eerst op puppy cursus geweest de trainster zei ook dat ze alleen vers vlees gaf aan haar hond en het iedereen aanraad!
Nu ben ik wel zo overtuigd dat ik alleen nog maar versvlees wil geven.
Mensen tips voor een goed menu als ze over een tijd geen puppy kvv meer hoeft? ( ik wil dan zelf graag gaan samenstellen)
Door Lizzy
#2975449
Casper - Zarah schreef: Ps, Rauw ei? is dat niet giftig vanwege mogelijke salmonella?
Een ei staat niet altijd stijf van de salmonella. Maar dat wat er op zit, dat sterft wel in de maag van de hond. Salmonella is heel gevoelig voor zuur (dat overleeft het niet). Dus een gezonde hond, wordt daar zeker niet ziek van.
Door Lizzy
#2975452
Casper - Zarah schreef: Super bedankt voor deze reacties ! nog meer mensen tips ?
ik ben vandaag voor het eerst op puppy cursus geweest de trainster zei ook dat ze alleen vers vlees gaf aan haar hond en het iedereen aanraad!
Nu ben ik wel zo overtuigd dat ik alleen nog maar versvlees wil geven.
Mensen tips voor een goed menu als ze over een tijd geen puppy kvv meer hoeft? ( ik wil dan zelf graag gaan samenstellen)
Ze hoeft nu al een puppy KVV.

Maar een goed menu.... Ja, nou klinkt dit altijd zo onaardig maar het idee achter zelf samenstellen is dat jij zelf een goed menu maakt. En dat doe je door kennis te vergaren, een menu in elkaar te sleutelen en dat hier neer te zetten ter controle of commentaar. Ik kan je wel een menu geven, maar dan neem jij weer niet zelf de verantwoordelijkheid voor het eten dat jouw hond eet. En dat is dus met BARF de bedoeling. Het is de bedoeling dat jij kennis van zaken hebt en dus zelf weet wat je hondje moet eten, hoeveel je hondje daarvan moet eten om gezond groot en daarna gezond oud te worden. Dus nee sorry, ik heb geen goed menu :)

Om te beginnen zou je hier een kijkje kunnen nemen: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/. En hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8. Hier kun je vast genoeg kennis op doen om zelf een eerste aanzet te maken voor een menu.
Door Casper - Zarah
#2975961
Heel erg bedankt voor je reactie!

De KVV is dus helemaal compleet genoeg nu voor haar als ik het goed begrijp ? ( ik hoef volgens de verkoper er niet zelf groente of fruit aan toe te voegen omdat hij zegt dat het puur is dat ze daar iets langer een vol gevoel van houden, ik dacht dat het klein gemaakt / gepureerd of anders gekookt ook iets vitamine afgaf )

Aangezien ik 10 KG kvv had gekocht en mijn puppy max 2,5 a 4 kg bij volwassenheid mag gaan wegen ongeveer en ze nu 2 kg weegt en volgens de DA precies goed weegt, het zou ietsje meer mogen zijn.
Hou ik mij aan de hoeveelheid voer die ik nu geef en dat is 50 gr KVV puppy per Kg lichaamsgewicht. ( Dat is nu dus 100 gr per dag).
Ik zit eigenlijk in de toekomst te denken aan het volgende menu:

Let op ! mijn hondje schijnt dus een gevoelige maag te hebben qua ras omschrijving en dit lijkt na eigen ervaring met een ouwere hond van het zelfde ras wel te kloppen!

Bijvoorbeeld, de dagen kunnen ook gewisseld worden hoor.

qua percentages:

50% Vleesbot.
15% orgaanvlees.
20 tot maximaal 25 % spiervlees.
10%  groente en fruit in de verhouding 50/50
Extra : soms een eitje van eigen kriel kipjes.( ik denk dat ik deze het beste toch kook aangezien ik dus ene gevoelige hond heb?)

Het lastige van de indeling vindt ik het vleesbot en het orgaanvlees waar ik bij mijn puppy nogal zorgen over maak , ik ben nogal bang dat ze hier van aan de diarree kan raken, maar het KVV lijkt goed te gaan.
Kunnen jullie mij raad geven over of ik vleesbot en orgaanvlees nou juist tegelijk moet geven in kleine hoeveelheden aan mijn puppy met ene gevoelige maag of dat ik het de ene dag het ene geef en de andere dag het andere ?

Maandag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Soms een eigen eitje als ze die zondag ook gehad heeft!







Dinsdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL









Woensdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL









Donderdag:
S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL










Vrijdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree . ( Niet veel verandering maar misschien toch net ietsje anders, dan Maandag,Dinsdag,woensdag,donderdag!)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)







Zaterdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree . ( Niet veel verandering maar misschien toch net ietsje anders, dan Maandag,Dinsdag,woensdag,donderdag!)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)







Zondag:

S'ochtends:
25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

S'midags:

50% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)
S'avonds:

25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

Extra , Afwisselend met vrijdag en zaterdag soms op de zaterdag en zondag een eigen eitje!

Ik heb expres alles per 2 dagen gemaakt.( Dit niet omdat het voor mij dan makkelijker en overzichtelijker blijft alleen maar meer omdat ik dan goed kan zien waar mijn puppy wel en niet tegen kan, verder heb ik porberen te letten op niet al te vette dieren, zo kies ik voor haas in plaats van tam konijn , verder heb ik geprobeerd de voeders die ik zelf nog wel als mogelijk probleem zie vooral s’ochtends en s’middags te geven zodat ik hopelijk zoveel mogelijk door heb als het niet goed gaat en niet dat ik dan net slaap , dit zelfde heb ik met de extra’s gedaan deze heb ik doelbewust in het weekend neergezet en aan het begin van de week. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen of dit verstandig is of juist niet en waarom? Verder zijn andere op of aanmerkingen erg fijn! ( ik vond het erg lastig een goed voer schema te maken. ( Wat ik graag wil is : Natuurlijk volledig mogelijk! Maar ook zo bio mogelijk en met zo min mogelijk afval).
Alvast bedankt !

Groetjes, Casper-Zarah.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2976015
Het leest, en tikt wat onhandig op mijn telefoon, maar; ik zou geen fruit geven; dit kan enorm gaan gisten. En zeker als jouw hondje toch al verteringsproblemen heeft, is dit erg af te raden :) Ik zou groentemix (rauwe gepureerde groentes) geven. Overigens kan appel wel door de groentemix, als fruituitzondering; dit gaat niet gisten icm vlees

Eieren geef je rauw

Haaakarkas is best heel hard, ik zou dat niet geven aan zo'n kleine krummel, zeker niet als krummel nog moet wennen aan het verteren van vleesbot

Long heeft weinig voedingswaarde. Orgaan verdeel je over 50% pens en 50% overig orgaan, en dan vooral hart, lever, nier. Hersenen, tong, maag zijn fijne extra organen om bij te geven

Ik geef 6 dagen/week vleesbot. 3x/week orgaan(1 dag alleen pens) en 4 dagen spiervlees. Ook krijgen ze hier 6 dagen/week groentemix en 2x/week een rauw ei
Door Shanti en co
#2976053
Als je bang bent dat ze niet tegen rauw ei kun je ook geen kvv voeren, dat is namelijk ook rauw en bevat bacteriën. Maar aangezien de kvv prima gaat  zal rauw ei ook wel goed gaan. Om hem te laten wennen zou je kunnen beginnen met een half ei maar krielkipeitjes zijn natuurlijk al erg klein. (ei kun je trouwens gewoon met schil voeren)  :)

Shanti krijgt 40% vleesbot omdat lang niet al het vleesbot tegenwoordig 50/50 is maar dat is even uitproberen, als je hond te harde en witte ontlasting krijgt moet je wat minder vleesbot voeren. 2 soorten vleesbot is het minimum, als je aan wat meer kan komen is dat leuk voor je hond en extra afwisseling is altijd goed. Haaskarkas vind ik niet heel geschikt vleesbot, soms is het redelijk zacht bot maar soms ook knetterhard. Daarom zijn sommige mensen het voor hun ervaren barfhonden gaan malen.

Ik mis was orgaan in je menu, van de 15-20% bestaat de helft uit pens en de helft uit ander orgaan. Die andere helft moet grotendeels uit hart/lever/nier bestaan. In die organen zitten namelijk een heleboel vitamines en mineralen.
Long en maag kun je ook prima voeren maar die bevatten minder voedingstoffen en zijn dus leuk voor de afwisseling maar moeten niet een groot onderdeel van het orgaanvlees zijn.

Ik voer geen fruit als onderdeel van het menu. Soms gaat er door de groentemix een appeltje (word het zoeter van en vind ze lekkerder) maar ander fruit kun je beter niet combineren met de maaltijd omdat dat kan gaan gisten in de maag.

Hoe je voer  het beste in kan verdelen over de dag weet ik niet, Shanti was al volwassen toen we op barf overstapte en krijgt 1x per dag.
Door Casper - Zarah
#2976097
Heel erg Bedankt voor de reacties!
Hopelijk zijn de aanpassing een verbetering?

Maandag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % fruit. Appel

S'midags:

25% vleesbot. kipkarkas.(Aangepast)
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje haasvlees.(Aangepast)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Soms een eigen eitje als ze die zondag ook gehad heeft!


Dinsdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Kip karkas. ( Aangepast )
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje haasvlees. (Aangepast)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Woensdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Eendkarkas.( Veranderd ten opzichte van eerste versie)
15% orgaanvlees. kippenlevertjes. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!en van eerste versie)
5 % fruit. Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Eend karkas. ( veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Donderdag:
S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Eendkarkas.(Veranderd ten opzichte van eerste versie)



15% orgaanvlees. Lamspens. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag! En van eerste versie)
5 % fruit. Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Eend karkas. (Veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Vrijdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Parelhoenkarkas.(veranderd ten opzichte van eerste versie)
15% orgaanvlees. Runderpens. ( veranderd ten opzichte van eerste versie)
5 % Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Parelhoen karkas. (veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree .
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)

Zaterdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Parelhoenkarkas. .(veranderd ten opzichte van eerste versie)
15% orgaanvlees.Lamsnier. ( veranderd ten opzichte van eerste versie)
5 % Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Parelhoen karkas. (veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree .
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)


Zondag:

S'ochtends:
25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

S'midags:

50% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)
S'avonds:

25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

Extra , Afwisselend met vrijdag en zaterdag soms op de zaterdag en zondag een eigen eitje!

Ik heb expres alles per 2 dagen gemaakt.( Dit niet omdat het voor mij dan makkelijker en overzichtelijker blijft alleen maar meer omdat ik dan goed kan zien waar mijn puppy wel en niet tegen kan, verder heb ik porberen te letten op niet al te vette dieren, zo kies ik voor haas in plaats van tam konijn , verder heb ik geprobeerd de voeders die ik zelf nog wel als mogelijk probleem zie vooral s’ochtends en s’middags te geven zodat ik hopelijk zoveel mogelijk door heb als het niet goed gaat en niet dat ik dan net slaap , dit zelfde heb ik met de extra’s gedaan deze heb ik doelbewust in het weekend neergezet en aan het begin van de week. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen of dit verstandig is of juist niet en waarom? Verder zijn andere op of aanmerkingen erg fijn! ( ik vond het erg lastig een goed voer schema te maken. ( Wat ik graag wil is : Natuurlijk volledig mogelijk! Maar ook zo bio mogelijk en met zo min mogelijk afval).
Alvast bedankt !
Deze versie is 1 malig aangepast ten opzichte van eerste versie! ( een probleem hier lijkt me dat , ik vooral Vrijdag en zaterdag nu maar 3 verschillende diersoorten voer.
Groetjes, Casper-Zarah.
Door Ruisje
#2976138
Casper - Zarah schreef: Heel erg Bedankt voor de reacties!
Hopelijk zijn de aanpassing een verbetering?

Maandag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % fruit. Appel

S'midags:

25% vleesbot. kipkarkas.(Aangepast)
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje haasvlees.(Aangepast)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Soms een eigen eitje als ze die zondag ook gehad heeft!


Dinsdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Kip karkas. ( Aangepast )
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje haasvlees. (Aangepast)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Woensdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Eendkarkas.( Veranderd ten opzichte van eerste versie)
15% orgaanvlees. kippenlevertjes. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!en van eerste versie)
5 % fruit. Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Eend karkas. ( veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Donderdag:
S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Eendkarkas.(Veranderd ten opzichte van eerste versie)



15% orgaanvlees. Lamspens. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag! En van eerste versie)
5 % fruit. Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Eend karkas. (Veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Vrijdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Parelhoenkarkas.(veranderd ten opzichte van eerste versie)
15% orgaanvlees. Runderpens. ( veranderd ten opzichte van eerste versie)
5 % Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Parelhoen karkas. (veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree .
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)

Zaterdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje Parelhoenkarkas. .(veranderd ten opzichte van eerste versie)
15% orgaanvlees.Lamsnier. ( veranderd ten opzichte van eerste versie)
5 % Appel

S'midags:

25% vleesbot. Stukje Parelhoen karkas. (veranderd ten opzichte van eerste versie)
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree .
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)


Zondag:

S'ochtends:
25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

S'midags:

50% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)
S'avonds:

25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

Extra , Afwisselend met vrijdag en zaterdag soms op de zaterdag en zondag een eigen eitje!

Ik heb expres alles per 2 dagen gemaakt.( Dit niet omdat het voor mij dan makkelijker en overzichtelijker blijft alleen maar meer omdat ik dan goed kan zien waar mijn puppy wel en niet tegen kan, verder heb ik porberen te letten op niet al te vette dieren, zo kies ik voor haas in plaats van tam konijn , verder heb ik geprobeerd de voeders die ik zelf nog wel als mogelijk probleem zie vooral s’ochtends en s’middags te geven zodat ik hopelijk zoveel mogelijk door heb als het niet goed gaat en niet dat ik dan net slaap , dit zelfde heb ik met de extra’s gedaan deze heb ik doelbewust in het weekend neergezet en aan het begin van de week. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen of dit verstandig is of juist niet en waarom? Verder zijn andere op of aanmerkingen erg fijn! ( ik vond het erg lastig een goed voer schema te maken. ( Wat ik graag wil is : Natuurlijk volledig mogelijk! Maar ook zo bio mogelijk en met zo min mogelijk afval).
Alvast bedankt !
Deze versie is 1 malig aangepast ten opzichte van eerste versie! ( een probleem hier lijkt me dat , ik vooral Vrijdag en zaterdag nu maar 3 verschillende diersoorten voer.
Groetjes, Casper-Zarah.
Alsnog welkom Casper! Dat was ik in mijn eerdere reactie vergeten. Verder was ik al een reactie aan het schrijven op je vorig bericht, dus ik pas het weer even aan. ;)

Karkas van een tam konijn is niet vet! Konijnenvlees is over het algemeen mager vlees. Tamme eend daarentegen is vaak wel vet. Helemaal niet erg, maar hou er rekening mee door daarbij eventueel wat magerder spiervlees te voeren. Je kunt sowiezo het vel van het karkas/rug halen en weggooien, dat scheelt wat vet.

Verder zou ik me nu nog niet te druk maken over een gevoelige maag die je pup nog niet heeft. Ook al komt het blijkbaar vaker voor bij het ras, je weet niet of jouw hondje er ook last van krijgt. Jij gaat je pup tenslotte nu zo natuurlijk mogelijk voeren! :)
Het enige is inderdaad het fruitverhaal en misschien sommige soorten groenten waarmee je wat voorzichtiger moet zijn. Maar ook voor dat laatste geldt dat je geen spoken moet zoeken die er (nog) niet zijn. ;)

Het geadviseerde aantal diersoorten hoeft niet binnen 1 of 2 dagen gegeven te worden, hoor. Als je er een week of 3 over doet gaat dat ook prima!
Door Lizzy
#2976256
Casper - Zarah schreef: Heel erg bedankt voor je reactie!

De KVV is dus helemaal compleet genoeg nu voor haar als ik het goed begrijp ? ( ik hoef volgens de verkoper er niet zelf groente of fruit aan toe te voegen omdat hij zegt dat het puur is dat ze daar iets langer een vol gevoel van houden, ik dacht dat het klein gemaakt / gepureerd of anders gekookt ook iets vitamine afgaf )
Als je een merk geeft dat compleet is, is het compleet. Ik zou zelf alleen nooit en te nimmer op 1 merk 1 smaak KVV wedden! Hoe meer diersoorten en merken je afwisselt, hoe beter. En gepureerde groenten mag je altijd toevoegen. Hoeft niet, mag wel. En fruit mag je absoluut een stukje van geven hoor. Liefst niet in combinatie met vlees. Maar fruit hoef je ook niet te pureren, je kunt gewoon zo een stukje fruit aan je pup geven. Hier vinden ze 's morgens een stukje banaan en een stukje appel heerlijk. Bramen, vinden ze ook geweldig. Blauwe bessen vinden ze ook super en die zijn heel gezond.
Aangezien ik 10 KG kvv had gekocht en mijn puppy max 2,5 a 4 kg bij volwassenheid mag gaan wegen ongeveer en ze nu 2 kg weegt en volgens de DA precies goed weegt, het zou ietsje meer mogen zijn.
Hou ik mij aan de hoeveelheid voer die ik nu geef en dat is 50 gr KVV puppy per Kg lichaamsgewicht. ( Dat is nu dus 100 gr per dag).
Ik zit eigenlijk in de toekomst te denken aan het volgende menu:
Als je pup iets dikker mag, geef je gewoon iets meer. Een pup eet 5% tot 10% van het huidige lichaamsgewicht. En een pup van een klein ras eet eerder 10% dan 5%.
Let op ! mijn hondje schijnt dus een gevoelige maag te hebben qua ras omschrijving en dit lijkt na eigen ervaring met een ouwere hond van het zelfde ras wel te kloppen!
Ja. Maar honden die rauwe verse voeding krijgen, hebben vaak helemaal geen last meer van hun maag.
Bijvoorbeeld, de dagen kunnen ook gewisseld worden hoor.

qua percentages:

50% Vleesbot.
15% orgaanvlees.
20 tot maximaal 25 % spiervlees.
10%  groente en fruit in de verhouding 50/50
Extra : soms een eitje van eigen kriel kipjes.( ik denk dat ik deze het beste toch kook aangezien ik dus ene gevoelige hond heb?)
Prima. En dan moet jij kijken hoe jouw pup het hier op doet. Sommige honden krijgen van 50% vleesbot te harde ontlasting. Dat komt vaak omdat vleesbotten vandaag de dag nog nauwelijks 50% vlees bevatten. Dus als dat bij jouw hondje ook gebeurd, kun je prima minder vleesbot gaan geven. En wat meer orgaanvlees. Ik zou zelf eigenlijk sowieso wat meer orgaanvlees geven aan pup. Pups hebben veel behoeften aan vitamines en mineralen. Ik zou 20% orgaanvlees gaan geven waarvan 10% organen als lever, nier en hart en 10% pens. En dan 45% vleesbot.
Het lastige van de indeling vindt ik het vleesbot en het orgaanvlees waar ik bij mijn puppy nogal zorgen over maak , ik ben nogal bang dat ze hier van aan de diarree kan raken, maar het KVV lijkt goed te gaan.
Kunnen jullie mij raad geven over of ik vleesbot en orgaanvlees nou juist tegelijk moet geven in kleine hoeveelheden aan mijn puppy met ene gevoelige maag of dat ik het de ene dag het ene geef en de andere dag het andere ?
Je kunt de hoeveelheid vleesbot verdelen over 7 dagen per week. En orgaanvlees ook.
Maandag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Soms een eigen eitje als ze die zondag ook gehad heeft!
Wat handig is is om je percentages om te rekenen in gewichten. Met bijv. de rekenhulp: http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/. Dan geef je dus bijv. 50 gram vleesbot, 25 gram spiervlees, 20 gram orgaanvlees en 5 gram gemalen groenten. Bijvoorbeeld he.
Dinsdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Runderhart.
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Geitenvlees gemalen.

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Woensdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?
Long is echt waardeloos qua voedingswaarden. Ik zou me beperken tot lever, hart, nier, pens en eventueel hersenen, maar long zou ik hooguit drogen voor snacks.
S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Donderdag:
S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Beetje hertenvlees.
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL


Vrijdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree . ( Niet veel verandering maar misschien toch net ietsje anders, dan Maandag,Dinsdag,woensdag,donderdag!)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)

Zaterdag:

S'ochtends:

25% Vleesbot. stukje kipkarkas.
15% orgaanvlees. Lamslong. ( veranderd ten opzichte van maandag en disndag!)
5 % fruit. verschillend soorten fruit, maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL en het liefst iets van bessen denk ik?

S'midags:

25% vleesbot. Stukje haas karkas.
10 tot 15 % spiervlees. Rundernekspier. ( veranderd ten opzichte van maandag en dinsdag!)

S'avonds:

10% spiervlees. Stukje Ree . ( Niet veel verandering maar misschien toch net ietsje anders, dan Maandag,Dinsdag,woensdag,donderdag!)
5 % groente.verschillend soorten groente , maar zoveel mogelijk wat er op dat moment uit eigen land komt of uit de buurt van NL

Extra: Zalm lijf. (Veranderd ten opzichte van de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag!)

Zondag:

S'ochtends:
25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

S'midags:

50% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)
S'avonds:

25% KVV Compleet, ( Kan verschillen per keer  maar eerste tijd iets dat lijkt op puppy KVV misschien de ik die de eerste tijd zodat haar lichaam rustig kan wennen en weer kan ontlasten van dingen waar ze misschien minder tegen kon)

Extra , Afwisselend met vrijdag en zaterdag soms op de zaterdag en zondag een eigen eitje!

Ik heb expres alles per 2 dagen gemaakt.( Dit niet omdat het voor mij dan makkelijker en overzichtelijker blijft alleen maar meer omdat ik dan goed kan zien waar mijn puppy wel en niet tegen kan, verder heb ik porberen te letten op niet al te vette dieren, zo kies ik voor haas in plaats van tam konijn , verder heb ik geprobeerd de voeders die ik zelf nog wel als mogelijk probleem zie vooral s’ochtends en s’middags te geven zodat ik hopelijk zoveel mogelijk door heb als het niet goed gaat en niet dat ik dan net slaap , dit zelfde heb ik met de extra’s gedaan deze heb ik doelbewust in het weekend neergezet en aan het begin van de week. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen of dit verstandig is of juist niet en waarom? Verder zijn andere op of aanmerkingen erg fijn! ( ik vond het erg lastig een goed voer schema te maken. ( Wat ik graag wil is : Natuurlijk volledig mogelijk! Maar ook zo bio mogelijk en met zo min mogelijk afval).
Alvast bedankt !

Groetjes, Casper-Zarah.
Het ziet er prima uit Casper!
Maar je maakt het jezelf wel heel moeilijk. En dat hoeft niet. Het mag natuurlijk wel, maar het is nergens voor nodig.
Ik zie dat je per dag nog allerlei verschillende soorten vlees en orgaanvlees voert. Je krijgt daar echt last mee, met porties maken. Het mag, nogmaals. Maar ik zou het niet doen. En ik zou eerder op 1 dag zeggen:

Ik voer op maandag kipkarkas, rundvlees, groenten. Bij elkaar weegt dat xx gram. En dat verdeel ik over 3 maaltijden.
Op dinsdag voer ik eendennek, lamshart, lamslever, pens en groenten. Bij elkaar weegt dat ook weer xx gram en dat verdeel ik over 3 maaltijden.
Op woensdag voer ik konijnkarkas, geitenvlees en groenten.
Op donderdag voer ik kipkarkas, runderhart, rundernier, pens en groenten.

En zo verder. Je kunt heel prima bijv. 4 dagen per week vleesbot + spiervlees + groenten voeren en 3 dagen per week vleesbot + orgaanvlees + groenten. Dat is gelijkmatig genoeg, ook voor een pup, ook voor een hond met een gevoelig spijsverteringssysteem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door