Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Leonike
#2974846
Gelukkig niet bij mij hoor, laat ik dat even vooropstellen.

De kat van schoonzus en zwager heeft kittens. Nu een week of 4-5 oud.
Moederpoes is nooit helemaal vlooivrij geweest, huis dus ook niet.
Nu zitten natuurlijk de kittens ook helemaal onder.

IPV zie je wel roepen (heb ik al wel gedaan hoor), wil ik toch wel proberen om mee te helpen dit probleem aan te pakken.

Hoe kom je van zo'n vlooienplaag af.
En waar mag je een zogende moederpoes en evt. de kittens zelf mee behandelen.
Huis-tuin-keukenmiddeltjes is het inmiddels te hevig voor.

Ohja, om het nog gemakkelijker te maken:
ze hebben een siergrindvloer (niet gesealed), een stoffen bank.
En veel speelgoed in huis (3 kleine kinderen).
Gebruikersavatar
Door kiara
#2974875
Nou dat maakt het inderdaad niet makkelijk
Ik zou even voor het grovere werk gaan is niet anders
Even naar de dierenwinkel en een spray voor de kittens wat mag kwa leeftijd even vragen
Moeders met een goede kwaliteit pipet ook even vragen wat mag met zogende poes
En dan ook nog de omgevings spray
Dat zou ik doen het word alleen maar erger
Succes en vooral sterkte en kijk uit want ook jij kan het meenemen hoor in je kleding
Gebruikersavatar
Door koekje
#2974894
Volgens mij zijn de kittens nog te klein om te behandelen, of de omgeving.
Ik zou iig kleedjes, mandjes, etc wassen in de wasmachine en alles en iedereen met de pietenkam onder handen nemen.
Misschien is DA bellen ook geen verkeerde.
Door Leonike
#2974963
DA kost geld, doen ze niet :-X
De kittens zijn al behandeld met spray 2 weken terug (hoorde ik net)(met iets wat mag bij jonge kittens, is zoveel ml per lichaamsgewicht).
Alle kleedjes, mandjes e.d. heet wassen gaan ze doen.

Stel, ze verhuizen moederpoes en kittens een dag naar de garage.
Waarmee kunnen ze dan het huis sprayen?

Even voor de beeldvorming, je hoeft niet te zoeken, je ziet de vlooien zo al zitten als je de kittens oppakt.
Ik heb gister, na 2 min. daar op bezoek te zijn geweest (even iets ophalen) zowel mijn kleding als die van mijn dochter gelijk in de was gekiept bij thuiskomst.
Normaal ben ik vrij nonchalant met het ontvlooien van mijn katten en hond (ze hebben nooit vlooien), maar sinds schoonzus een kat heeft, gebeurt het volgens schema.
Ook voor de komst van de kittens was het een tijdlang zo hevig daar in huis.
Door ycheyenne
#2974979
o jeetje wat erg zeg, had het ook en beetje, direct alles aangepakt, azijn in spuitfles alles wat stof is 2 x daags er mee ingespoten, kittens behandeld met speciale pipetjes van dierenarts. Vlooienband in stofzuiger, ( alle beetjes helpen) 2 x daags stofzuigen, kittens kammen en zorgen dat temperatuur in huis laag blijft, hoe warmer hoe meer er komen. Dan maar in de avonden met een vest aan lopen. Frontline e.d zijn ze imuum voor, ik heb het huis zelf ingesprayed met eco style en combo azijn. Hond kreeg direct knoflook en katten deed ik nog even een beetje sap van knoflook op einde rug en begin staart, ze vinden dit zo vies dat ze zich daar niet durven te wassen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2974985
Met kittens die zoveel vlooien hebben en als men dan ook nog eens te beroerd is om naar de DA te gaan....
Deze kittens lopen risico op zoveel bloedarmoede dat ze het loodje leggen. Ik heb er geen goed woord voor over.
Door Leonike
#2975028
koekje schreef: Met kittens die zoveel vlooien hebben en als men dan ook nog eens te beroerd is om naar de DA te gaan....
Deze kittens lopen risico op zoveel bloedarmoede dat ze het loodje leggen. Ik heb er geen goed woord voor over.
Ik ook niet.
Het is een "oeps" nestje, want ja, poes steriliseren kost ook geld :-X
(poes is nog geen jaar oud, zelf ook afkomstig uit een nestje van een hele jonge poes, pff).
Ze weten dondersgoed hoe ik erover denk.
Maar goed, met alleen kwaad worden help ik de kittens ook niet.
Vind het voor de beestjes ook zielig. Die hebben niet om de situatie gevraagd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2975031
Je zou kunnen overwegen om anoniem 144 te bellen want er niet mee naar dierenarts willen riekt naar dierenmishandeling......
Ik zeg bewust anoniem omdat het om je schoonzus gaat. Lijkt me vreselijk om alleen maar toe te kunnen kijken maar niets te kunnen doen :-(
Door Leonike
#2975040
dinky89 schreef: Je zou kunnen overwegen om anoniem 144 te bellen want er niet mee naar dierenarts willen riekt naar dierenmishandeling......
Ik zeg bewust anoniem omdat het om je schoonzus gaat. Lijkt me vreselijk om alleen maar toe te kunnen kijken maar niets te kunnen doen :-(
Zouden die iets doen in een situatie als deze?
Want, behalve de vlooien (en heel veel mensen weten volgens mij niet dat dat echt kwaad kan ipv alleen vervelend is voor de omgeving), is er niet echt iets aan de hand.
Kijk, het is absoluut niet zoals IK (en met mij gelukkig nog veel meer mensen) vind dat het hoort.
Maar: Kittens hebben voldoende aandacht, moederpoes mag er ft bij, er is voeding, water, een (redelijk) schone kattenbak.
Ze hebben alleen vlooien.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het goedpraat hè, laten we dat even voorop stellen.
Door ycheyenne
#2975042
Gewoon een hele lastige en vooral dubbele situatie, een rare vraag, maar als het iemand was die je niet had gekend? Had je dan een melding gemaakt? Misschien nog ene laatste waarschuwing geven? Met goedkope tips en als dat niet werkt, moet er echt iets gedaan worden, de kleintjes kunnen heel snel bloedarmoede krijgen. Ik kreeg me meid ook onder de vlooien was 4,5 week oud toen ze hier geplaatst werd. Ze lag half dood in me armen avonds wegen bloedarmoede, wormen en ondervoeding. Haar lichaam was kapot en kon amper vechten door alle problemen. Ze leeft overigens nog, als ze daar langer was gebleven was ze wel die dag dood geweest.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2975052
Ooit een jong poesje opgehaald wat in de auto bleek dat ze onder de vlooien zat. Zag ze zo over het beestje heen lopen :-[ :-\
Bij thuiskomst de wastafel vol water laten lopen poesje ingedompeld. Je zag zo de vlooien zwemmen.
Daarna goed afgedroogd en gepoederd met vlooienpoeder in een kussensloop alleen kopje eruit.half uur zo op schoot gehouden en toen een bakje met zeepsop pietenkam erbij en beestje gekamt. Ja klinkt als nare dierenmishandeling maar ze heeft nooit meer vlooien gehad en is 18 jaar geworden. waarvan ze ook nog eens zeker 15 jaar ook soms naar buiten ging.
En ze heeft nooit een hekel aan me gehad of boos geweest. ;) o nee dat lieg ik want als we op vakantie waren geweest was ze zeker 1 dag boos en kwam niet bij me ;D
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2975099
Zoals mijn voorgangers ook al aangeven zorgen vlooien voor bloedarmoede, ze zuigen de kittens simpelweg leeg. Wanneer daar ook nog wormen bij komen dan lijken de buikjes wel dik/goedgevuld maar dan zijn ze gevuld met wormen :-(

Het is dat het hele huis vol vlooien zit maar anders is methode van Thea wel een goede denk ik. Maar dat lijkt in dit geval dweilen met de kraan open.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2975105
Ja dat denk ik ook ;D Ik heb gewoon gezorgd dat het beestje geen stap zelf in huis zette voordat ik het behandeld had en onze kleren gelijk gewassen ;)
Weet niet eens of vlooienpoeder nog bestaat dit is allemaal denk 27 jaar geleden :D
Door miik
#2975106
Ik zou een kilo Diatom kopen en een dagje helpen om alles in te smeren met dat poeder.
Het is niet duur... Ik zou daar zelf de kittens en de poezen in huis, de mandjes, het kleed etc etc alles inwrijven....
Dan na 4 dagen herhalen en dan elke 2 weken...
Ik geloof dat er een waarschuwing bij staat dat het niet mag bij hele jonge dieren, maar als je niets doet heb je grote kans dat de kittens bloedarmoede krijgen (of al hebben) en daaraan dood gaan....
Diatom kun je bestellen bij De Baroen.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2975111
Oh wat erg  :-\ alles wassen (en blijven wassen) op 60 graden liefst met scheut schoonmaakazijn (99ct) stofzuigen, stofzuigen, stofzuigen maar wel steeds de stofzuigerzak verwisselen en de oude in een afgesloten plastic zak direct weggooien.

Moederpoes en kittens tijdelijk verhuizen wanneer het hele huis wordt ontsmet vindt ik geen slecht plan, hoewel dan de schuur alleen ook vol zit met vlooien en dan kan je daar aan de slag. Wassen en blijven kammen lijkt me ook slim. Maar als het huis vol ligt met eitjes die niet dood worden gemaakt is alleen wassen en kammen weer dweilen met de kraan open.

Ik heb jeuk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door