Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2974898
Tja, zoals gezegd in de titel. Mijn beide honden weigeren rauwe vis. Ik heb diverse soorten geprobeerd, maar het wordt systematisch geweigerd. Alleen zalm heb ik nog niet geprobeerd omdat ik begrepen heb dat bij niet goed of niet lang genoeg vriezen de bacteriën daarin schadelijk kunnen zijn...

Zodra het ietsje gegaard wordt, neemt hun walging af, en als het gaar is of volledig gedehydreerd vinden ze het wel lekker. Hebben ze nou echt rauwe vis nodig in hun dieet? En zo ja, is gedroogde vis dan niet voldoende? (Ze eten gedroogde heek, ansjovis, spiering en kabeljauw zonder problemen.) En wat komen ze tekort als ze rauwe vis weigeren, hoe kan ik dat aanvullen?

Ze eten overigens wel heel wat diersoorten in hun dieet (rund, schaap, kalf, lam, eend, konijn, kip, geit, 1 van beiden ook paard) dus er is wel afwisseling.
#2974939
Volgens mij wordt rauwe vis alleen gevoerd voor de omega 3 die erin zit. (correct me if i'm wrong ;) )
In wild vlees is de balans omega 6 en 3 beter, dus zou je alleen wild voeren dan is dat m.i. voldoende. Wilde vleeseters eten ook niet allemaal vis. ;)
Iets gegaarde vis lijkt me trouwens geen probleem, zolang je al het vet er maar niet uitbakt. Bij drogen blijft daar volgens mij niet veel over.
Visolie (capsules) kun je ook geven, maar dan moet je wel even het kaf van de koren scheiden en goede geven.
Verder zit er veel omega 3 in groenlipmossel (meer als in visolie). Je kunt dit o.a. in gevriesdroogde poeder kopen. Meestal wordt dit gegeven aan honden etc die ergens last  hebben van hun bewegingsapparaat, maar in een lagere dosering kun je dit prima geven als omega 3 supplement.
#2974978
Lothlórien schreef: Tja, zoals gezegd in de titel. Mijn beide honden weigeren rauwe vis. Ik heb diverse soorten geprobeerd, maar het wordt systematisch geweigerd. Alleen zalm heb ik nog niet geprobeerd omdat ik begrepen heb dat bij niet goed of niet lang genoeg vriezen de bacteriën daarin schadelijk kunnen zijn...
Rauwe wilde zalm uit de Stille Zuidzee moet 10 dagen ingevroren worden om zo eventuele parasieten en wormen te doden. Gekweekte zalm of zalm uit andere zeeen zalm bevat deze schadelijke parasieten/wormen niet. Je kunt je alleen afvragen of gekweekte zalm nou zo gezond is. Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels bij.
Zodra het ietsje gegaard wordt, neemt hun walging af, en als het gaar is of volledig gedehydreerd vinden ze het wel lekker. Hebben ze nou echt rauwe vis nodig in hun dieet? En zo ja, is gedroogde vis dan niet voldoende? (Ze eten gedroogde heek, ansjovis, spiering en kabeljauw zonder problemen.) En wat komen ze tekort als ze rauwe vis weigeren, hoe kan ik dat aanvullen?
Nee, ze hebben geen rauwe vis nodig. Gekookte vis is ook prima. Maar vis geef je vooral voor de omega 3 vetzuren. En kabeljauw, spiering en heek bevat nou net weinig omega 3 vetzuren. Voor de omega 3 vetzuren moet je vette vis hebben.
Ze eten overigens wel heel wat diersoorten in hun dieet (rund, schaap, kalf, lam, eend, konijn, kip, geit, 1 van beiden ook paard) dus er is wel afwisseling.
Afwisseling is belangrijk maar helpt je niet bij je omega 3/omega 6 vetzuren balans. Wat helpt bij de balans is vlees van wild. Dat bevat meer omega 3 dan gekweekte diersoorten. Dus als je veel bio-industrie-vlees voert, dan doe je er toch wel goed aan om ook aan de omega 3 vetzuren te denken. Dat kan zijn middels gekookte vette vis, als ze dat wel lusten, meer wild voeren en minder bio-industrie en algen geven. Als dat allemaal lastig is en je kunt je hond niet 1 a 2 keer in de week wat vette vis geven, kun je ook visolie geven (of algenolie, dat is milieu/vis-vriendelijker).
#2975011
Bedankt allemaal. Wild krijg ik er tot nu toe maar moeizaam in. Wilde eend is volkomen mislukt, net als wild konijn, is categoriaal geweigerd (hihihi). Fazant is bij 1 van de twee tot nu toe mislukt, de ander heeft 2x fazant gegeten die 3 uur in de dehydrator gelegen had. Ik probeer vanavond een derde keer fazant. Mocht het gaan lukken is dat mooi, maar ik ga er nu maar even van uit dat het niet wil. Dan richt ik me toch op andere opties.
Dat vis ook gekookt gegeven kan worden is wel een opluchting, want dat lusten ze over het algemeen wel. Ze krijgen nu overigens 2 keer per week een klein beetje schapenvet, dat zou ik natuurlijk ook makkelijk kunnen vervangen door een goede algenolie. Is er eentje die jullie aanraden? Jij misschien Lizzy? En hersenen ga ik ook proberen, trouwens. Lijkt me iets dat ze wel gaan lusten.


PS In mijn buurt zit nog een forellenkwekerij, ik zou kunnen proberen om eens een forel en een zalmforel te voeren...

PPS Gekweekte zalm is voor mij ook geen optie, zelfs niet parasietvrij, want ik weet dat gekweekte zalm de neiging heeft om heel veel kwik in zijn lichaam op te slaan en dat geef ik ze liever ook niet. Schijnt bij makreel en tonijn overigens ook een puntje te zijn (ik ben vegetariër die wel vis eet dus dat heb ik allemaal eens nagezocht).
#2975023
Wat je nog zou kunnen proberen :
De vis in kleine(re) porties aanbieden ( Maar misschien heb je dat al gedaan ? )
Heb je al sardines geprobeert ?
Soms vinden (kleine) honden een gehele vismaaltijd teveel , en ligt het niet zo lekker op de maag
En soms vinden ze het gewoon niet te nassen .
Toen ik begon met barf heb ik het ook lange tijd geprobeert en er alle trukjes op losgelaten .
Ik had toen nog vier honden , maar helaas .... alle vier verdomden ze het .
Ik vervang het nu door ze Doils visolie te geven . En dan nog moet het goed vermengd worden ..... zo erg is het hier  :biggrin2:
Verder houden ze gelukkig wel van wild , dus daar ben ik blij om  :biggrin2:
#2975046
Lothlórien schreef: Bedankt allemaal. Wild krijg ik er tot nu toe maar moeizaam in. Wilde eend is volkomen mislukt, net als wild konijn, is categoriaal geweigerd (hihihi). Fazant is bij 1 van de twee tot nu toe mislukt, de ander heeft 2x fazant gegeten die 3 uur in de dehydrator gelegen had. Ik probeer vanavond een derde keer fazant. Mocht het gaan lukken is dat mooi, maar ik ga er nu maar even van uit dat het niet wil. Dan richt ik me toch op andere opties.
Dat vis ook gekookt gegeven kan worden is wel een opluchting, want dat lusten ze over het algemeen wel. Ze krijgen nu overigens 2 keer per week een klein beetje schapenvet, dat zou ik natuurlijk ook makkelijk kunnen vervangen door een goede algenolie. Is er eentje die jullie aanraden? Jij misschien Lizzy? En hersenen ga ik ook proberen, trouwens. Lijkt me iets dat ze wel gaan lusten.
Wild vinden ze hier helaas ook niet te eten. Dat is echt heel jammer. Hersenen vinden ze hier ook lekker. Ik wist niet dat daar veel omega 3 vetzuren in zaten! Ik zou denken dat dit afhankelijk is van wat het dier in kwestie gegeten heeft? Als dat een bio-industrie dier is, bevat het dan nog steeds veel omega 3 vetzuren (vroeg zij aan Irta :)). Schapenvet, ik weet niet wat voor vet je geeft maar als dat van die blokjes zijn: die zijn verhit geweest en helemaal niet gezond..... Ik zou zelf 2 keer per week wat gekookte vette vis geven. Je kunt het jezelf ook makkelijk maken door sardientjes, makreel en zalm uit blik te geven. Dan wel zonder zonnebloem/sojaolie, want dat bevat weer teveel omega 6 vetzuren. Maar in olijfolie, tomatensaus (als je hond goed tegen tomaat kan) en water is prima. Zalm uit blik is trouwens meestal wild. Mocht je zien dat je honden omega 3 te kort komen (zie je vooral aan vacht en huid), dan kun je altijd algenolie erbij geven. Die van Solgar is goed maar die van Royal Green is ook goed. Je zou ook chlorella en spirulina kunnen geven.

Overigens weet ik niet of je een hele maaltijd met alleen vis gaf? Want dat vinden ze hier ook niet te bikken hoor. Ze vinden 1 panharing per hond per maaltijd goed te doen maar 2 vinden ze al bleh. Ik geef ze zelf hier 1 keer per week een sardien en 1 keer per week een panharing. Per hond. En die leg ik eerst even in heet water, zodat het vlees weer soepel wordt. Doe ik dat niet, vinden ze het ook beduidend minder lekker.
PS In mijn buurt zit nog een forellenkwekerij, ik zou kunnen proberen om eens een forel en een zalmforel te voeren...
Ook niet verkeerd. Maar, forel is maar matig vet. En zalmforel is oranje gekleurde regenboogforel....
PPS Gekweekte zalm is voor mij ook geen optie, zelfs niet parasietvrij, want ik weet dat gekweekte zalm de neiging heeft om heel veel kwik in zijn lichaam op te slaan en dat geef ik ze liever ook niet. Schijnt bij makreel en tonijn overigens ook een puntje te zijn (ik ben vegetariër die wel vis eet dus dat heb ik allemaal eens nagezocht).
En vergeet ook de antibiotica niet... Bovendien is het super milieu onvriendelijk ook... Tonijn bevat ook veel kwik. Ja, en hoe hoger de vis op de vreetladder staat, hoe meer zware metalen hij weer in zijn lijf heeft zitten :-\. Vis is gewoon milieu onvriendelijk, links of rechtsom.... Panharing en sardien zijn denk ik nog het meest schoon :-\. Je kunt ook 1 keer per week vis geven en verder algen/algenolie. Of helemaal geen vis en alleen algen/algenolie. Chiazaad bevat ook veel omega 3 vetzuren maar ja, voor de hond wel veel minder goed opneembaar.
#2975067
Lothlórien schreef: Bedankt allemaal. Wild krijg ik er tot nu toe maar moeizaam in. Wilde eend is volkomen mislukt, net als wild konijn, is categoriaal geweigerd (hihihi). Fazant is bij 1 van de twee tot nu toe mislukt, de ander heeft 2x fazant gegeten die 3 uur in de dehydrator gelegen had. Ik probeer vanavond een derde keer fazant. Mocht het gaan lukken is dat mooi, maar ik ga er nu maar even van uit dat het niet wil. Dan richt ik me toch op andere opties.
Dat vis ook gekookt gegeven kan worden is wel een opluchting, want dat lusten ze over het algemeen wel. Ze krijgen nu overigens 2 keer per week een klein beetje schapenvet, dat zou ik natuurlijk ook makkelijk kunnen vervangen door een goede algenolie. Is er eentje die jullie aanraden? Jij misschien Lizzy? En hersenen ga ik ook proberen, trouwens. Lijkt me iets dat ze wel gaan lusten.


PS In mijn buurt zit nog een forellenkwekerij, ik zou kunnen proberen om eens een forel en een zalmforel te voeren...

Dit zijn genetisch dezelfde vissen, alleen heeft de zalmforel ander voer gekregen waardoor die roze kleurt. Dus koop gerust alleen de vaak goedkopere forel.
#2975082
Senta weigerde ook om vis te eten. Maar na een paar gedroogde zalmhuiden gingen ook kleine stukjes zalm in haar bak, en die at ze mee op. Later werden het hele zalmrepen,  en van lieverlee eet Senta nu zalm, ze vindt het jummie 

Misschien eerst dus proberen met een gedroogd visje, of wat stokvis  ;)
#2975299
Fijn dat er zo veel antwoorden komen! Ik zal even proberen om alle vragen die ik onderweg tegenkwam te antwoorden.


Sardines heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik er niet vers aan kan komen. Ik wist toen dus nog niet dat het ook uit blik mag. Zeker een optie om te proberen. Ik heb namelijk hele kleine hondjes (samen zijn ze 15 kilo en ze eten samen maar 300 gram per dag) dus welke vis ik ook neem, één vis is vaak al meteen een complete maaltijd. Kleinere porties is dus ook lastig. Ik probeer af en toe wat vis rauw te geven als wij zelf vis eten, dan kan ik wel 1 lepeltje of zo geven, maar ook dan eten ze er omheen als het even kan. Af en toe één garnaal accepteert een van twee dan weer wel, maar dat zet vast geen zoden aan de dijk voor omega 3.
Halfbevroren, bevroren, of juist uit heet water of gekookt ga ik ook nog proberen, bedankt voor die tips!

Ja, ik geef inderdaad blokjes vet, van Biofood. Nooit geweten dat dit ongezond is. Wel dat het verhit is geweest, dat wel.

Wild vergeet ik overigens maar definitief. Als ze nog ervarener zijn (ze eten nu sinds een paar maanden barf) probeer ik nog wel eens wat hert of ree of zo, maar de fazant vanavond was weer een ramp. De een at het, de ander niet, en degene die het at kotste het na een half uur weer uit.


Goed, samenvattend: de gedroogde vissen die ik geef tellen niet mee wegens geen omega drietje meer in te vinden, ik kan nog proberen om vis uit blik te geven, verse vis gekookt of juist bevroren, en als alles mislukt heb ik nog de algenolie-optie van Solgar of Royal Green.
Hier heb ik echt veel aan gehad, ik heb weer opties om te proberen! Bedankt!
#2975463
Je kan ook kijken of je aan diepvries -sardines kan komen

Nog even over de Omega drie bron . Biologische eieren bevatten veel meer omega drie .
Rauwe onbewerkte nootjes zijn een omega drie bron
Wild . Hier ben ik erachter gekomen dat ze de inhoud van fazant , wilde eend en wilde gans niet te nassen vinden
Haal ik er nu de magen etc uit dan eten ze het wel
En ik heb de foto al vaker geplaatst  :biggrin2:
Maar dit was hier dus de oplossing . Prooi of karkas opensnijden en voor dit doel opvullen met gemalen pens
Dan de boel weer goed sluiten en een nachtje laten trekken in bv oude afsluitbare dozen
De volgende dag met doos en al gegeven . Ik heb de hoeveelheid gemalen pens langzaam afgebouwd
En zodoende zijn ze hier patrijs gaan eten


Afbeelding
#2975528
Hier zijn de katten ook niet dol op vis. Ik probeer dat op te lossen door dan kvv met vis er in te geven 1 x per week. Als er kip ofzo door gemengd zit dan eten ze het meestal wel. Degomeat heeft vrij veel verschillende mixen waar ook vis door zit. Dat krijg ik er hier wel in.
#2975568
smulpaap schreef: Nog even over de Omega drie bron . Biologische eieren bevatten veel meer omega drie .
Oh, dat is goed nieuws. Ik geef namelijk eieren van onze eigen kippen, die goed voer krijgen, de ruimte hebben, binnen- en buitenvolière hebben en kunnen vliegen en fladderen en stofbaden nemen en en en en....  :biggrin2:
Dus dan zal daar ook wel relatief meer omega 3 in zitten.

smulpaap schreef: Afbeelding
Perfect idee voor anderen, maar mijn hondjes mogen maar 45 gram orgaan per dag (met zijn tweetjes!) en dat is echt maar een heel klein plukje pens ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door