Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2974626
Ik hoorde van een collega op't werk die voor dierenarts gestudeerd heeft, dat haar verteld was dat men moest oppassen met rauwe eieren voeren aan honden en katten omwille van een overdosering van vit A.  Aangezien vit A vetoplossend is, kan je dat overdoseren. 
Ik ben echter zo gewend van heel andere redenen te horen tegen ei voeren (Avidine/biotinetekort of salmonella) dat ik schrok en dacht, dat ga ik toch eens checken.  Ik kan echter op het eerste zicht niet veel over vinden op internet.  Dus vroeg ik me af of iemand van jullie daar iets over kan zeggen? 

We houden de hoeveelheid lever in de gaten omwille van de vit A en deze niet over te doseren, maar moeten we dan met eieren ook op die manier rekening gaan houden? En zitten pakweg 2 eieren per week dan berekend in wat een hond (of kat) aan vit A nodig heeft? Of maximaal mag binnenkrijgen?
Is de hoeveelheid vit A in een beduidend tov van in lever of is dat te verwaarlozen?
Door Ruisje
#2974648
Volgens voedingswaardetabel.nl zit er in:
- 100 gram kalfslever 15,00 mg vitamina A
- 100 gram runderlever 9,50 mg vitamina A
- 100 gram rauw heel ei 0,20 mg vitamine A

Ik denk dat het te verwaarlozen is ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2974740
Ik kan ook niet de link Vit A overdosering-rauw ei zo gauw vinden....het staat ook niet beschreven in NRC Nutrient Requirements for Dogs & Cats. Wel hebben zij het hier over Biotinetekort-eiwit.

Billinghurst geeft zelfs aan dat je zoveel rauwe eieren kan geven als de hond kan tolereren....dus dat geldt mogelijk ook voor de kat.

Eigeel zou rijk aan Vit. A zijn....
Gebruikersavatar
Door Irta
#2974759
Annemarie Rijnveld schreef:
Billinghurst geeft zelfs aan dat je zoveel rauwe eieren kan geven als de hond kan tolereren....
Dat lijkt me evident ;) Maar hoe weet ik hoeveel mijn honden kunnen tolereren? Als ik uit moet gaan van wat mijn honden zelf aangeven kan ik denk ik wel stoppen met vlees voeren en ze op een eierdieet zetten ::)
Door Annemarie Rijnveld
#2974788
Irta schreef: Dat lijkt me evident ;) Maar hoe weet ik hoeveel mijn honden kunnen tolereren? Als ik uit moet gaan van wat mijn honden zelf aangeven kan ik denk ik wel stoppen met vlees voeren en ze op een eierdieet zetten ::)
altijd volgens je gezonde verstand, natuurlijk....Yuma krijgt bijvoorbeeld 2, 3 eieren per week, en dat lijkt mij meer dan voldoende, alhoewel zij ook wel 6 eieren per week zou kunnen eten zonder een enkel probleem....Ale 1 of twee, maar meer kan hij niet verdragen.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2974797
Waar merk je dat dan aan? Miss heel dom hoor, maar ik weet series niet wat ik me daar bij voor moet stellen. Gaat hij dan overgeven als hij meer krijgt of...?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2974871
als ik teveel ei voer gaat ze a. van die enorme ranzige rotte eieren scheten laten :puke: :yucky: en b. ze gaat aan de diarree. Hier krijgt ze maximaal 4x per week een rauw ei.
Gebruikersavatar
Door Turrie
#2974946
Maakt het eigenlijk uit of je ei bij de maaltijd geeft of niet('s morgens ei, 's avonds eten)?
Door Ruisje
#2974954
Annemarie Rijnveld schreef: altijd volgens je gezonde verstand, natuurlijk....Yuma krijgt bijvoorbeeld 2, 3 eieren per week, en dat lijkt mij meer dan voldoende, alhoewel zij ook wel 6 eieren per week zou kunnen eten zonder een enkel probleem....Ale 1 of twee, maar meer kan hij niet verdragen.
Ja! Kijk naar de dieren in het wild. In een bepaalde periode van het jaar zijn er veel nesten met eieren. Dan worden door roofdieren heel wat nesten leeggehaald. De ene keer hebben ze een nest met net gelegde eieren te pakken en de volgende keer met eieren die op uitkomen staan. Dus de ene keer eten ze rauw eieren en de andere keer (bijna) kuikens.
Als de broedperiode over is vinden ze geen eieren meer en moeten ze misschien wel weer een heel jaar wachten.
Dus wij zoeken een gemiddelde ;)

's Morgens een ei en 's avonds de rest van de maaltijd maakt niks uit. Behalve als je hond er niet goed tegen kan en diarree krijgt of scheten gaat laten. Dan zou ik het geven met de maaltijd.
Door Esther Q
#2974962
Dit vind ik hier (http://www.8in1.eu/nl/8in1-fuer-hunde/w ... e/vitamine) genoemd als symptomen bij overdosis vitamine A:
Te veel vitamine A kan namelijk leiden tot permanente schade en in het ergste geval tot degeneratie of vergroting van de lever, verlies aan botdichtheid en uitdroging.

Ik kan de lever en botdichtheid van mijn honden niet van binnen bekijken, maar wij hebben jarenlang met perioden heel erg veel eieren gevoerd, tot een kilo gekookte eieren per dag per hond. Nog nooit problemen opgemerkt.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2974965
Interessant Esther. Merkte je verschil met nu je meer een menu voert (ik bedoel, "gewoon" bot, vlees en orgaan dus). Ik heb me al vaker afgevraagd waarom men altijd zegt max een paar eieren per week. Hier zijn ze er helemaal wild van dus voor mijn gevoel strookt dat dan niet met die richtlijn dat meer niet goed zou zijn. Niet dat ik nou serieus overweeg een eierdieet te gaan geven natuurlijk, maar ben wel heel benieuwd naar de reden achter zo'n richtlijn. Is er iets waarom je echt beter niet (ik zeg maar wat) 10 eieren/week kunt voeren? (heb ook al eens proberen te zoeken maar daar kwam toen geen duidelijk antwoord uit)
Door Esther Q
#2974972
Op basis van mijn ervaring tot nu toe, zeg ik nee, daar is geen reden voor. Ik ben zelf door de honden ook meer eieren gaan eten. Eet gerust twee dozen in de week. Overigens lang niet altijd hoor, met perioden, als ik er zin in heb. Nu voeren we ze wilde zalm. Doen ze het ontzettend goed op ook. Ergens vind ik het wel fijner om wilde zalm te voeren dan zoveel eieren, maar ik denk dat dat een restje gevoel is dat mij is geleerd, dat eieren niet goed zijn als je er meer dan 3 per week eet. Zo diep zitten dat soort dingen. Wat ik wel heb gezien is dat pens niet zo voedzaam is als eieren of vis om als groot bestanddeel van het menu te zijn. Ze presteerden altijd al goed, maar we zagen toch duidelijk verschil toen we van pens/eieren/rund overstapten op vis/eieren/rund. Op het moment krijgen ze trouwens alleen maar vis, en vitamine/mineralen. Het is nog een beetje zoeken hier naar leveranciers.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2975007
Esther Q schreef: Op basis van mijn ervaring tot nu toe, zeg ik nee, daar is geen reden voor. Ik ben zelf door de honden ook meer eieren gaan eten. Eet gerust twee dozen in de week. Overigens lang niet altijd hoor, met perioden, als ik er zin in heb. Nu voeren we ze wilde zalm. Doen ze het ontzettend goed op ook. Ergens vind ik het wel fijner om wilde zalm te voeren dan zoveel eieren, maar ik denk dat dat een restje gevoel is dat mij is geleerd, dat eieren niet goed zijn als je er meer dan 3 per week eet. Zo diep zitten dat soort dingen. Wat ik wel heb gezien is dat pens niet zo voedzaam is als eieren of vis om als groot bestanddeel van het menu te zijn. Ze presteerden altijd al goed, maar we zagen toch duidelijk verschil toen we van pens/eieren/rund overstapten op vis/eieren/rund. Op het moment krijgen ze trouwens alleen maar vis, en vitamine/mineralen. Het is nog een beetje zoeken hier naar leveranciers.
Dank voor je ervaring. Ik geef zelf wel meer dan die 3 eieren hoor, hier krijgen ze vaak 6 eieren per week. Al krijgen ze soms ook wel eens een paar weken helemaal niet. En zelf eet ik ook relatief veel eieren, haha. Dat van die pens, dat denk ik ook zeker, dat dat in vergelijking tot de andere dingen die je noemt minder voedzaam is. Dat je dat ook echt duidelijk merkt wanneer je het vervangt door iets anders had ik niet meteen verwacht.... Zet me wel weer even aan het denken...
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2975302
Gut, ik geef maar 1 ei per hond ongeveer per week.... is dat dan te weinig? (Kleine hondjes, 10 en 5 kilo, eten samen 300 gram per dag.)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door