Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2972130
Hallo!

Ook maar eens checken hier, of dit menu ok is.
Daarbij wil ik ivm gevoelige maag hond (buikrommelen en gras eten, dit is al sterk verminderd door extra snijbonen naast groenten en probiotica, maar nog wel aanwezig) op tip van Lizzy de hoeveelheid vet verminderen door alternatief eend/zalm.

Ik snij alles in kleine stukken, hij eet ivm buikklachten 4x per dag. Zo krijgt hij elke dag stukje kvv, en wat stukjes barf. Pens krijgt hij in combi met kalkoenbot, 2x per week,  en zalm als kleine stukjes tussendoor, paar dagen per week.


Huidige menu per week, voor hond van 20 kg
2800 gram eten per week:

1000 gram KVV lotgering wild (18%bot, 67%spier, 15%org) *(kaal bot, en orgaan is geen pens!)
250 gram pens
350 gram zalmkop
800 gram eendenek/kalkoennek en tot voor kort kippenek/karkas, maar die gaat eruit!!
450 gram groentemix
en elke dag brokje snijbonen gemalen.

Ik wil graag wat meer andere diersoorten voeren, zoals duif en mogelijke alternatieven voor eend...ben alleen beetje bang dat het nog ingewikkelder rekenene wordt...


KVV mag er op den duur zeker uit, maar is nu nog wel fijn omdat hij dan in mijn beleving ongeveer 3 dagen compleet heeft, en met zalmkop erbij 4 dagen...maarja....de vraag is hoe compleet compleet is natuurlijk.
In verband met oppas etc vind ik het ook makkelijk, maar tzt gaat het er zeker uit.

Vraag: -huidige menu ok?
          -alternatieven zalm: minder vette vis of vis alleen nog als tussendoortje bv?
          -alternatieven eend?

Ik heb de kip eruit gedaan omdat ik bang was dat hij daar toch weer klachten van kreeg (denk 2 jaar klachtenvrij na een verleden met veel hotspots door overgang op kvv/barf). Kalkoen twijfle ik, maar hij jeukt niet, maar wel dus dat buikrommelen...maar goed, ik kreeg al als tip dat dat misschien eerder aan het vetgehalte lag...


Ik hoor graag tips!
Ook dank namens mijn hond, die is echt al 2 jaar lang elke dag dik tevreden!! (itt brokken:))
#2972501
Ja, had percentages van lotgering berekend en dan voor 6 dagen totaal gekeken, omdat zalmkop compleet is. Omdat in lotgering botpercentage vrij laag was, en eendenek goed bevleesd is dacht ik dat ik die als 50/50 mocht rekenen, dus 50 %bot, 50% spiervlees. Ik heb berekening niet bij me, die zal ik er morgen bij plaatsen, mogelijk heb ik daar toch iets mis in gedaan.
#2972609
Hou er ook rekening mee dat lotgering er om bekend staat erg vet te zijn. Vorig jaar hebben wij een poos de lotgering wild versie gevoerd en ik vond hem ook erg vettig. De hond kwam er ook zeer rap van aan (wel in combi met minder bewegen, maar toch wel heel erg rap).

Ik zou dus in plaats van lotgering een ander merk gaan voeren en dan voor magere versies kiezen. Paard en konijn bijvoorbeeld.

Zalmhoofd is vleesbot en geen complete maaltijd (zeker niet als je verder in je menu zo weinig spiervlees hebt)

In plaats van eendennekken zou je parelhoenkarkas, kwartelkarkas, konijnkarkas enz kunnen voeren. Moeilijker rekenen is het niet, vleesbot is vleesbot, ongeacht de diersoort. Daarnaast zou je aan spiervlees paardenvlees en kalkoenvlees toe kunnen voegen, beide zijn mager en zo heb je direct al een hele mooie variatie in je menu.

Dan hou je aan, naast 1000 gram kvv per week: 900 gram vleesbot, 180 gram orgaan, 180 gram pens, 180 gram groente en dan dus nog 360 gram spiervlees. Ik weet niet wat de reden is dat je nu 450 gram groentemix voert, nog naast die snijbonen, maar ik vind 450 gram (=25% van je barfgedeelte) wel wat veel.
Als je er van uitgaat dat een zalmkop nogal groot is, vind ik een hele zalmkop in je menu erg veel. De gemiddelde zalmkop weegt toch minstens 500-700 gram en dat is 17-25% van je gehele menu. Vette vis is max 5-10% van je menu. Alternatieven zijn haring, makreel, sardien. Die zijn ook gelijk een heel stuk kleiner en als je ze in zijn geheel voert zou je dat naar mijn mening wel als compleet mogen zien.

Alle diersoorten die ik noem zijn bijvoorbeeld bij degomeat te bestellen, dus daar zou je een compleet menu kunnen bestellen om het uit te proberen. Succes!
#2972672
Super, dank voor alle tips. Degomeat ga ik uitproberen.

Verder:
-Zalm dacht ik compleet te zijn, blijkbaar niet. Ik geef echter geen hele zalmkop, maar knip stukken, en geef hem dan zo'n 360 gram verdeeld ove de week
-groente geef ik veel ivm nieren, 20% is dacht ik niet teveel
-afwisseling ga ik zeker doen
-ervaring hier is dat buikrommelen door meer snijbonen en vaker voeren en probiotica juist wel verminderd is, juist omdat door vaker voeren de maag voller blijft....

Mijn verhouding was berekend op het kaalbot percentage van lotgering.
1000gr kvv: 180 gram bot, 670 grm spier en 150 gram orgaan
hierbij: 800 gram eendenek/kalkoennek/kippenek (400 gram bot, 400 gram spier)
            250 gram pens (250 gram orgaan)
            350 gram zalmkop (1 dag)

door zalmkop als compleet te rekenen (nu blijkbaar fout gedaan)
kwam ik voor 6 dagen op:
580 gram kaal bot    24%
1070 gram spier      44%
400 gram orgaan    16%
groente                    24%


Dan zijn de verhoudingen toch aardig ok?
Kvv wil ik wel graag elke dag een beetje kunnen geven, omdat hij meerdere keren per dag krijgt, en als ik werk hij naar oppas gaat, dan is dat bakje kvv wel makkelijk....

Als ik karkas ga voeren, veranderen dan de percentages tov de nekken qua verdeling bot/spier?
(sorry..ik google me suf..)
#2972675
[quote="Kaela"]
\

Dan hou je aan, naast 1000 gram kvv per week: 900 gram vleesbot, 180 gram orgaan, 180 gram pens, 180 gram groente en dan dus nog 360 gram spiervlees.


MAar als ik 900 gram vleesbot, 360gr orgaan en360 gram spiervlees ernaast geef, dan kom ik op 1620 gram, naast 1000gr kvv, maakt 2720 gram....dat is toch teveel? Of bedoel je dit als geheel, en zonder de vis?
#2972679
Ok. Degomeat bekeken, ziet er erg goed uit, veel keus. DAt zou een goed begin voor meer afwisseling zijn. Alleen...daar staat bv ook bij hertebot, hoe weet ik nu of dat goed bevleesd is of niet?

En als ik toch graag 20%groente wil geven, welk percentage moet dan omlaag? Omdat hij echt wat last heeft met zijn vertering, en dus ook splondyose heeft, hiervoor veel huidproblemen had, wil ik graag meer groente geven. Ik associeer de nieren wel degelijk met dingen als artrose, en zou daarom dus meer groente willen geven ter ondersteuning van nieren. Ik ben me ook suf aan het zoeken naar alle supplementen, maar denk ook dat hierin voeding een goede bijdrage is...MAar welk percentage moet dan omlaag?
#2973335
Het lastige als je barf en kvv combineert is dat je met verschillende verhoudingen zit. En dat maakt rekenen lastig.

Heb je de nieren laten controleren? Of is het op basis van gevoel dat je denkt dat ze niet in orde zijn? Ik zou niet zomaar voor 20% groente kiezen, ik zou dat heel zeker willen weten.

350 gram zalm is 12.5% van je totale menu en dat vind ik teveel. Dus ik zou een deel daarvan vervangen door vleesbot. In principe mag je alle nekken en karkassen 50% bot en 50% vlees rekenen, maar het verschilt per karkas. Dus je moet met je ogen voeren, bij een kaler karkas, moet wat meer spiervlees.

Qua botten voer ik alleen kleine dieren en als ik er heel zeker van ben ribben van jonge dieren. Ik vind hertenbot (en runderbot en paardenbot) per definitie ongeschikt. Van hert, rund en paard voer ik alleen spiervlees en orgaan.
#2974627
Super al die tips. Er gaat een wereld voor me open bi degomeat...wat een keus..

Groente zal ik bliven geven, iets minder, maar dan met snibonen als extra.Mucho had problemen met hele spisvertering,  en dus ook nieren. Moeizame vertering, veel huidproblemen. Sinds ik extra groenten en snibonen toevoeg gaat dat beter. Ontlasting vind ik belangrik dat die er goed uitziet, en nog nooit teveel bot erin gezien, witte poep dus.

Ik kan helaas niet echt een goed topic vinden over de diverse vleessoorten, zou dat graag willen vergeliken, iemand een idee?

Toetsenbord werkt niet helemaal, dus er missen wat letters, sorry..
#2975229
Wat wil je precies weten van de diersoorten en waarom?

Als je hond zoveel problemen heeft zou ik niet zomaar iets gaan doen. Ga naar een goede, pro-verse holistische dierenarts, bijvoorbeeld Tannetje Koning. Ga uitzoeken wat er precies aan de hand is en wat daar dan de beste oplossing voor is. Ik vindt "problemen met de spijsvertering en dus ook met de nieren" wel erg vaag. Zolang je niet weet wat er precies speelt, weet je ook niet wat je het beste in je menu kunt aanpassen.
#2975257
Ik doe niet zeker zomaar wat, probeer alleen wel uit te zoeken wat het beste werkt.

Hierdoor zin problemen met atopie grotendeels verdwenen, ook de hotspots en kale plekken. Alleen mn mening en die van m'n DA is dat z'n spisvertering, niet optimaal is en daarom nog steeds aan het zoeken hoe hi op voer reageert.

Niet optimaal gezien z'n atopie- en huidklachten in het verleden, en het buikrommelen van agelopen periode, wat al heel stuk beter is door toevoeging probiotica en snibonen.Onlangs is er splondyose geconstateerd, en voor mi past dat in het plaate van zin moeilikheden met verteren, dat hi snel last heet van darmen/buik/.

Nu kreeg ik ook de tip dat bv eend en zalm erg vet zin, en dat de verteerbaarheid kan bemoeiliken. Ik zou graag uitbreiden, maar zou ook iets meer willen weten over welk vlees nou waar goed voor is en uit bestaat. De percentages heb ik gelezen, maar vind zoveel verschillend vlees staan op de websites van verkopers. STrot, long, lever, rugstuk, etc etc...en dan vraag ik me a wat nu beter is...noua...verder googlen ook maar.

En de problemen vallen wel mee, maar het zin wel gevoelige plekken zeg maar...
Bepaalde letters reageren nog steeds niet, erg lastig typen, sorry voor de onvolledigheid van bepaalde woorden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door