Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2974459
Ik ben nieuwsgierig naar hoe mensen hierover denken. Leven van het land. Zonder auto, zonder inkomen, zonder traditioneel huis, los van de maatschappij, geen gebruik maken van sociale voorzieningen... Mag dit, moet dit mogen?

Twee situaties om het een beetje vorm te geven. Stel ik koop een stuk land, en ik geef een paar mensen toestemming om daar hun goddelijke gang te gaan. Een huis te bouwen van de bloemetjes en de bijtjes, te jagen (het is een heel groot stuk land), te leven zoals ze willen, zonder daarvoor iets te moeten betalen en zonder een contract af te sluiten. Die mensen willen daar vrij leven, op hun manier, zonder nog deel uit te maken van de maatschappij. Geen belastingen betalen, geen werk hebben, geen verzekeringen, gewoon op mijn stuk land te leven, eten, slapen, tot ze dood gaan.

Vind jij dat dit mag?

Andere situatie, dezelfde mensen, dezelfde wensen, maar nu gaat het om een heel groot stuk grond van de staat. Denk niet aan Nederland, maar aan Canada, Amerika, Noord Europa, etc.

Vind jij dat dit mag?
Door eelke
#2974461
Ja hoor, als je niet mee wil doen hoef je van mij ook niet mee te doen.

Al vraag ik me serieus af of dat ook nog steeds mogelijk is, zonder gereedschap, kleding etc... dan moet je dus leven zonder geld. En ik denk dat de mensheid nog nooit geleefd heeft zonder 'geld' (ruilhandel).
Door Esther Q
#2974470
Angelique schreef: Van mij mag het. Mag dat dan ook van iemand niet?
Ik denk iig in geval van staatsgrond dat het van de staat nooit mag? En er zijn voor eigen grond regels over jagen, leven, ik weet niet hoe het allemaal precies zit, maar volgens mij is er altijd wel een regeltje waarom het niet mag. In NL mag je volgens mij niet eens een takje van een boom afkraken, dan wordt leven van het land wel erg moeilijk.

Eelke, ik ken een paar mensen die erg veel weten van bushcraft (leven van het land, eten uit de natuur, maken en gebruiken van traditioneel gereedschap) en het in samenwerking wel een tijd zouden kunnen redden. Er is ook veel te gebruiken van afval natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2974472
Dat moet je dan idd niet op staatsgrond doen, zeker niet in Nl. Hoe het in de andere landen is weet ik naruurlijk niet, maar kan me voorstellen dat je in canada op zo'n groot stuk kan leven dan je nooit iemand hoeft tegen te komen.
Door eelke
#2974473
Esther Q schreef: Ik denk iig in geval van staatsgrond dat het van de staat nooit mag? En er zijn voor eigen grond regels over jagen, leven, ik weet niet hoe het allemaal precies zit, maar volgens mij is er altijd wel een regeltje waarom het niet mag. In NL mag je volgens mij niet eens een takje van een boom afkraken, dan wordt leven van het land wel erg moeilijk.

Eelke, ik ken een paar mensen die erg veel weten van bushcraft (leven van het land, eten uit de natuur, maken en gebruiken van traditioneel gereedschap) en het in samenwerking wel een tijd zouden kunnen redden. Er is ook veel te gebruiken van afval natuurlijk.
Zie tegenwoordig ook nog maar aan zaden of knollen te komen die zich weer voort kunnen planten...de helft is gemuteerd, en niet meer in stat zich voort te planten zeg maar.

Vind het wel heftig. Want je mislukte oogst betekend dan gewoon de dood. Evenals een ernstige wond, breuk of ziekte...
Door Lida. S
#2974474
Ik vind dat het zou moeten kunnen, maar het mag hier in Nederland niet. Verplicht ziektekostenverzekering, bouwvergunning, gratis wonen mag niet, dat is een schenking en daar moet belasting over betaald worden. En er zullen nog wel veel meer regels/plichten zijn.
Door Lil
#2974476
Helaas mag dat van de staat niet, maar wat mij betreft. Ze doen maar! Wel in de trant niet miepen voor jezelf zorgen is zelf zorgen en niet alsnog ergens aankloppen (of je dan inkopen).
Door Esther Q
#2974490
Ik kwam deze tegen:
http://themindunleashed.org/2014/08/gov ... ess-2.html
Ik weet verder niets over de situatie en de redenen waarom ze deze mensen daar weg wilden hebben. Ik kan me nog van vroeger herinneren dat er mensen half half los van de maatschappij in spaarnwoude leefden, die werden daar toen ook weggebonjourd. Als er sprake is van overlast voor de omgeving kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar als er geen overlast is vind ik het moeilijk te begrijpen.
Door eelke
#2974492
Volgens mij gebeurd het nog genoeg met zwervers toch? Die kunnen eventueel eens per week wat geld ophalen en dat is dan ook alles. Die betalen ook geen belasting, zorgverzekering etc volgens mij.
Door miik
#2974531
Waar kan ik me inschrijven ? ? ?  !!!

Ik heb een tijd in Canada gewoon, ergens ver in het Noorden, waar een aantal wegen gewoon stopte- omdat erna niets meer was.....
We waren voor denk 80% zelf voorzienend. Zelf groente en fruit enzo telen en daarna drogen en inmaken. De koe melken en zelf de kippen en konijnen slachten en de jacht voor nog wat extra vlees....
Een paar dingen werden gekocht zoals brandstof voor de generator en bv suiker.
Tis dat het niet kan, maar het liefste zou ik weer terug gaan !!!
Door Martine-Tom
#2974536
Ik denk dat het nagenoeg onmogelijk is om volledig buiten de maatschappij te leven, maar als iemand dat zelf wil...mijn zegen hebben ze  :)
Door El_Kato
#2974554
Als iemand dat echt wil heeft diegene mijn zegen maar dan ook niet aankomen als je ziek bent en wel gebruik wilt maken van alle voorzieningen waar we met zijn alle belasting voor betalen. Dat is dan ook onderdeel van het los van de wereld wonen en leven. 
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2974563
los van dat het wel of niet mag in NL google voor de gein maar eens op Maarten Lusink mens van vlees en bloed....  :-\
Deze meneer wil heel graag wat jij omschrijft, maar vind aan de andere kan wel dat hij dan weer 'recht' heeft op een onterecht uitbetaalde uitkering. Deze zou meneer terug moeten betalen, maar hij vind blijkbaar van niet. Hij is van mening dat als hij een stuk land claimt en de (toen nog koningin) aanschrijft, dat indien deze niet reageert hij dus koning van dat stuk land is.  etc  ???
De leefwijze trekt mij wel hoor, zelfvoorzienend. Maar of dat in deze maatschappij nog geheel mogelijk is? Niet in NL in elk geval.
Van mij moet wel mogen. Maar dan moet je ook overal afstand van nemen, en niet wat je wel goed uitkomt 'erbij' nemen ondanks dat dat niet geheel in de visie past.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door