Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2969905
Tammo drinkt naar ons gevoel erg veel (als sinds we hem hebben, hij is nu 15 weken) en plast uiteraard ook het nodige. Om te kijken of het drinken nu door het vele plassen komt of dat het een uiting van stress/aangeleerd gedrag is toch maar een bezoekje aan de dierenarts gebracht. Hij heeft dus blijkbaar een blaasontsteking en struviet.
Oplossing: AB voor de blaasontsteking en brok...... nu moet ik zeggen dat we beide te weinig bagage hebben om het vers voer te verdedigen. En dit was dan bij een pro-vers DA. In het kort kwam het er op neer dat de brokken de enige manier zijn om de struviet te laten verdwijnen. 3 maanden en dan kunnen we in principe weer terug naar het KVV. Het geeft een erg dubbel gevoel. We doen dit om in ieder geval de struviet te verhelpen. Na een maand moeten we zijn urine weer laten testen. Hopelijk is het dan weg. Dan willen we ook kijken of het nog nodig is om de overige 2 maanden de brok aan te houden of dat we weer terug kunnen naar het KVV  :-[ Ik ben uiteraard vergeten te vragen hoe hoog zijn Ph waarde was. Hij was aan de hoge kant zoals ze zei maar door de spanning niet meer aan gedacht om er naar te vragen.
Heb hier wel al gelezen dat mocht zijn Ph te hoog blijven dat cranberrie een goede ondersteuning zou kunnen zijn.

Zijn ontlasting was de afgelopen 2 weken ook wat wisselend. Van het weekend weer mooie drolletjes, vanochtend vla en vanavond een smeuig drolletje. Het antwoord van de 'pro-vers' DA, misschien dat de ontlasting nu met de brokken ook beter wordt. Heb uitgelegd dat hij de eerste weken schitterende drolletjes had, 2x per dag, zonder stank. Dus dat ik sterk betwijfelde of dat de brokken weer van die drolletjes zou geven of eerder van die hopen smeuige stinkende stront die hij ook had toen hij van de fokker kwam...  >:(

We twijfelden ook een beetje of we hem wel voldoende voeding gaven. Op het oog voeden is toch niet zo makkelijk als het oog nog niet zo getraind is. Wanneer is hij te dik, wanneer te dun. Met de plaatjes erbij, vergelijken pffff dat valt niet mee. De afgelopen weken hebben we zijn voer omhoog geschroeft naar 7% en aan zijn gedrag was te merken dat hij dus te weinig kreeg. De DA zegt dat hij er verder goed  uitzag. Toch fijn om te horen want we dachten zelf al snel dat hij wat aan de dikke kant was.
Laatst gewijzigd door Aprilsnow op vr 05 sep 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2970072
Ik heb geen ervaring met honden met struviet, maar wel met katten.

Als wij kristallen in de urine aantreffen, dan geven wij ook brokjes. Wil ik liever niet, maar ik krijg niet helder hoe ik het bij katten op een andere manier op kan lossen en Otje heeft anders zomaar weer blaasontsteking. Ik geef net zo lang, of beter gezegd kort, brokjes tot de kristallen weg zijn. Dan ga ik direct weer over op vers. Ik vind het in het geheel niet nodig om nog 2 maanden langer brokjes te voeren, weg is weg. We voeren 2 keer per dag zelf gemalen kvv en doen daar bij beide maaltijden een hele flinke slok water bij, dan weten we zeker dat ze genoeg drinken. Want dát is het aller belangrijkste! Volgens alle theorieën die ik heb kunnen vinden, zowel pro-vers als vanuit de brokjes-industrie.

Nou is er bij honden meer bekend over wat je ze kan geven bij het versvoer. Vitamine C, appelazijn, cranberry. Er zijn vast mensen die je daarmee kunnen helpen. Wat die brokjes doen is de urine verzuren en dat kun je met die drie middelen ook doen. Het grote voordeel van vers is dat het al veel meer vocht bevat en dat is juist heel belangrijk.

Wij krijgen van de kat altijd een uitdraai mee waar alles wat gemeten is precies op staat. PH, soortelijk gewicht, dat soort dingen. Als het goed is bewaard jou dierenarts deze meting en kun je dus volgende keer vergelijken. PH is wel een momentopname, het kan behoorlijk fluctueren. Sommigen zeggen daarom dat je beter thuis zelf kan meten, anderen zeggen dat je er simpelweg ook weer niet té veel waarde aan moet hechten.
Door Aprilsnow
#2970953
Bedankt voor je reactie Kaela.
Wij maar ook Tammo werd niet vrolijk van de brokjes. Eerste avond at hij ze nog wel maar de dagen erna werd het iedere dag minder dat hij ze at. Vandaag liet hij zelfs ruim de helft liggen en liep hij naar binnen en ging op zijn vaste plek in de keuken liggen waar hij normaal gesproken moet wachten als we zijn KVV klaar maken. Kan onze interpretatie zijn maar we vonden het wel typisch.
Gebeld met de dierenarts.... we hebben ook natvoer misschien dat je dat dan moet nemen. Nee je mag niet mengen met KVV, dan zijn de brokken ook voor niets en lost de struviet niet op.

Uiteindelijk gebeld met de praktijk van Tannetje. Eens informeren wat hun idee is. Tannetje niet zelf gesproken maar er waren weinig opties. Of de brok, of vers. Nu voeren we dus al vers en hij heeft toch last van struviet. Kreeg ik het antwoord dat de meeste KVV's slecht van samenstelling zijn en dat je beter Bandit kan nemen. Daar zit hoogwaardig vlees in. Uitgelegd dat we toch merken geven als Darf en Atlanta, dat die merken toch ook goed aangeschreven staan. Nee je kan niet weten wat ze er in stoppen en vaak is dat slachtafval en goedkoop vlees. Bandit doet dat niet. Nu was ik inmiddels zover dat Tannetje Bandit mee ontwikkelt heeft dus dat viel me een beetje tegen. Voelde een beetje preken voor eigen parochie.....

Besloten om mijn vriend maar te laten bellen met Bandit (was het advies van de meneer die ik gesproken had). Hij is sowieso een betere beller (heb daar zo'n hekel aan) en ik zat op mijn werk wat ook niet handig was.
Lang verhaal kort: Bandit heeft een speciaal voer dat helpt bij blaas en nierproblemen. Dat kan de blaasgruis oplossen maar dan wel enkel de struviet... de andere variant niet (weet niet meer hoe dat heette). Darf was een goed merk KVV alhoewel hij vond dat de calcium waarde voor een pup aan de lage kant waren. Daarnaast zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat je beter natvoer kan geven dan brokken bij struviet. De link heeft hij doorgestuurd (en mochten we met de DA delen, dan konden die ook nog wat bijleren). De DA was namelijk niet echt amused toen we gebeld hadden om te verifieren welk kristal het betrof.
Het was ons risico dat we namen en het was niet verstandig....

We hebben vandaag dus een doos Bandit ingeslagen (je slaat wel achterover van de prijs maar hij at vanavond weer met smaak zijn eten in 1x op).
Donderdag gaan we met Tammo naar Tannetje, voor een algemene checkup en om te kijken hoe we de ph waarde van zijn urine het beste aan kunnen pakken en kunnen monitoren.

We hebben zelf niet al de beste ervaringen met natuurartsen (vooral veel suplementen voorschrijven, die vast zijn nut hebben maar niet persé 8 soorten en om de 3 maanden wisselen omdat dan op een ander terrein weer tekorten ontstaan) dus we waren een beetje huiverig voor de gang naar weer een 'wazige' arts. Maar de antwoorden die we zowel van Tannetje als haar man gekregen hebben zijn nu al doordachter dan we van inmiddels 2 DA ontvangen hebben.

We hebben er weer goede moed in. Over een maand laten we zijn urine testen en dan merken we vanzelf of de KVV wat gedaan heeft....
Gebruikersavatar
Door Radja
#2970968
Eerst vragen hoe hoog phwaarde was! Versvlees verzuurd sowieso al de urine,maar bij blaasonsteking met struviet moet je het een handje helpen! Met bijvb vitamine C met ascorbinezuur,of cranberry capsules of biologische appelazijn!
Brokken zit ook een verzurend middel in,vandaar dat er brokken worden voorgeschreven!!!

Eerst phwaarde achterkomen,maar ook gewicht van jouw pup is van belang,want straks geef je teveel! Maar je zou nu al kunnen beginnen met een half theelepeltje biologische appelazijn over het eten kunnen geven! 2 x per dag. Ook phwaarde strips aanschaffen,te koop bij een apotheek en dan om de paar dagen controleren! Wordt het niet lager dan zou je ook de vitamine C met ascorbinezuur en/ of cranberry capsules erbij kunnen geven!
Laat de pup heel veel drinken,doorspoelen,doorspoelen! Dus bijvb bouillon maken van kip met wat zout!

Succes en beterschap!
Door Aprilsnow
#2970980
Drinken is iets dat hij al veel doet, dat was voor ons een aanleiding om verder te gaan zoeken.
De struviet proberen we nu op te lossen met het speciale voer  van Bandit dat voelt al beter dan de RC brokken. Zijn urine was niet zuur genoeg ondanks het vers vlees. (De PH heb ik niet onthouden, moeten we nog opnieuw opvragen bij de DA). Als de christallen uit zijn urine zijn (zou ongeveer een maand duren) willen we idd zijn urine op een goede waarde houden met danwel cranberry, appelazijn. Dit willen we nu in overleg met Tannetje doen omdat we nog niet zo ervaren zijn en ook niet zo van het experimenteren bij onze pup  ::) De strips staan ook al op het boodschappenlijstje.

De DA zei wel dat struviet bij pups best vaak voor kwam en dat het over het algemeen geen blijvend probleem was.
Bedankt voor de tips. Ik neem het allemaal mee.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2970983
Kwam er net achter dat je idd bandit hebt gekocht en dat is vele malen beter dan RC urinary ! En ik heb dit topic (5-8) niet gezien,anders had ik wel eerde gereageerd!

Nogmaals heel veel succes en beterschap en bij Tannetje ben je in goede handen ;)
Door Aprilsnow
#2970988
Radja schreef: Kwam er net achter dat je idd bandit hebt gekocht en dat is vele malen beter dan RC urinary ! En ik heb dit topic (5-8) niet gezien,anders had ik wel eerde gereageerd!

Nogmaals heel veel succes en beterschap en bij Tannetje ben je in goede handen ;)
Je kan hier toch ook niet alles bijhouden  ;)
Door De Purmerpeitjes
#2974418
Welk voer van Bandit is het precies? Ik heb zojuist op de site van Bandit gekeken en ik zie staan Bio Dieethond Nier.  Is dit het betreffende voer? Ik lees even mee omdat ik namelijk ook kamp met een hond met veel te hoge PH waarde en alle problemen van dien aard. 
Door Lil
#2974977
Kaela, mijn kat Scooby had zo'n ernstige struviet dat er na 4 jaar ellende euthanasie gepland was. Ze kreeg al jaren die vieze brokken van de da waar ze slecht op reageerde en alsnog 4-7 keer per jaar struviet. Overgestapt op barf/kvv. Op advies da vitamine c. Op advies van hier appelazijn en cranberry. Ze is genezen. Heeft nog maar 2 keer struviet gehad en dat opgelost met appelazijn en cranberry. De vit. C had ze dagelijks nodig. Ze is 12,5 jaar geworden ipv 4. Misschien een idee?

Ik zou bij een hond hetzelfde doen. Weet alleen de dosering niet voor een hond.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2974994
Heb er geen ervaring mee maar las laatst op de website van Darf dat zij "Specials" hebben ontwikkeld als aanvulling op gewone kvv. Ze hebben ook een special voor blaas en voor nierproblemen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2975134
Lil schreef: Kaela, mijn kat Scooby had zo'n ernstige struviet dat er na 4 jaar ellende euthanasie gepland was. Ze kreeg al jaren die vieze brokken van de da waar ze slecht op reageerde en alsnog 4-7 keer per jaar struviet. Overgestapt op barf/kvv. Op advies da vitamine c. Op advies van hier appelazijn en cranberry. Ze is genezen. Heeft nog maar 2 keer struviet gehad en dat opgelost met appelazijn en cranberry. De vit. C had ze dagelijks nodig. Ze is 12,5 jaar geworden ipv 4. Misschien een idee?

Ik zou bij een hond hetzelfde doen. Weet alleen de dosering niet voor een hond.
Heel goed idee, maar ik heb krijg nergens duidelijk hoeveel ze dan moeten en hoe vaak. En ik ga niet zomaar wat geven.

We hebben het nu weer heel mooi onder controle, het afgelopen half jaar had ze steeds maar een enkele kristal in de urine. Dus ik ben ook niet ontevreden hoe het gaat.
Door espagne5
#2975138
dit verhaal komt me zo bekend voor wij zijn al maanden bezig.In april is onze hond geopereerd aan een peri anaalfistel is allemaal perfect verlopen kan niet anders zeggen AB kuur meegekregen en na 2 weken ook Atopica wat ze haar hele leven zal moeten gebruiken in het begin elke dag een capsule nu om de dag.Daarna is het gedonder begonnen om de haverklap plassen zo veel zelfs dat we haar een luier omdeden ze ging gewoon zitten en het stonk.Wij naar de DA PH waarde gemeten was veel te hoog PH 8 punctie genomen er bleek struviet aanwezig dus AB kuur voor 5 dagen. Dat ging goed normaal plassen totdat de kuur afgelopen was 2 dagen erna begon het hele ritueel weer de luiers waren niet aan te slepen.Weer AB kuur nu voor 10 dagen idem dito,we hebben Cranberola Cranberry capsules gehaald met vit c ascorbate 250 mg capsules wat ik op een hondensite gelezen had en PH strips dat we het zelf op konden meten .De DA weet dat wij KVV geven en kwam met brokken aanzetten van RC dan ging het echt over wij waren echt NIET blij.Brokken meegenomen die at ze dus NIET dus aan het vogelen gegaan wat voor vlees we dan konden geven,Tannetje gebeld ja Bandit werd aangeraden en idd je slaat achterover van de prijs (wat niet vergoed wordt door de verzekering) heeft bij haar niet geholpen.Wij geven Lotgering al ruim 5 1/2 jaar gaat perfect,die gebeld of hun een voeding hadden voor blaasproblemen dat werd dus totaalmix met pens.Ondanks dat we Cranberry gaven bleven de klachten terug naar DA en weer AB gekregen maar dan voor 1 maand ging goed ja totdat de kuur afgelopen was 3 dagen er na begon het weer de PH wisselde de ene keer was de PH 8 en de andere keer 6.2 zelfs toen we s'ochtends de PH gingen opmeten was die 8 en s'middags was die 6.2 heel vreemd ik weet ook niet hoelang je die cranberry mag blijven geven.Het plassen is wel minder de ene keer plast ze normaal 1x en de andere keer 2x dus gelukkig geen luiers meer om.De urine stinkt ook en is troebel ik denk zelf dat de struvier eruit is anders had er bloed  bij de urine gezeten en dat is niet meer.Al met al zijn we een paar maanden verder en eigenlijk niks opgeschoten heb vandaag weer de DA gebeld over de stand van zaken.De enigfe keus was of toch brokken of naar een kliniek zoals Utrecht of Wageningen dus gaan bij die laatste maar een afspraak maken omdat je daar sneller geholpen wordt als in Utrecht.Misschien dat er hier mensen zijn die nog serieuze suggesties hebben wat betreft vlees,ze krijgt nu wild,paard,lam,vis,en pensmix en of we toch nog appelazijn moeten geven en de hoeveelheid van die cranberry capsules is voor een mens per dag wat ze krijgt maar ik weet niet of je dat lang mag geven die hoeveelheid
Laatst gewijzigd door espagne5 op do 14 aug 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2975212
Kaela schreef: Heel goed idee, maar ik heb krijg nergens duidelijk hoeveel ze dan moeten en hoe vaak. En ik ga niet zomaar wat geven.

We hebben het nu weer heel mooi onder controle, het afgelopen half jaar had ze steeds maar een enkele kristal in de urine. Dus ik ben ook niet ontevreden hoe het gaat.
Zomaar iets doen is nooit goed. Als gezegd gaf ik het via de da, daarom weet ik dosering vit. C niet meer. Ik liet de pH ook door da controleren en deed dat niet zelf.
Door espagne5
#2975227
onze DA wil zich NIET verdiepen in vers vlees RC staat de wachtkamer vol mee en de PH waarde meten we zelf je bent er bedreven in op een gegeven moment moesten voor controle komen s'ochtends PH waarde gemeten was 8 komen we daar gingen ze ook de PH meten was hetzelfde als wij gemeten hadden ook 8 het verschil ff 10 euro dokken daar heb ik 120 strips voor ik ga morgen in ieder geval appelazijn halen
Door Aprilsnow
#2976619
De Purmerpeitjes schreef: Welk voer van Bandit is het precies? Ik heb zojuist op de site van Bandit gekeken en ik zie staan Bio Dieethond Nier.  Is dit het betreffende voer? Ik lees even mee omdat ik namelijk ook kamp met een hond met veel te hoge PH waarde en alle problemen van dien aard.
We hebben inderdaad de nier/blaas variant. Ook omdat we zelf niet zo van de brok zijn, Tammo ze niet echt wilde eten en hij er ook meteen 'opgeblazen' uitzag in onze ogen. De producent van Bandit gesproken (Huub, man van Tannetje) en het advies gekregen om 5 a 6 weken het dieetvoer te geven. Daarnaast absoluut geen andere dierlijke producten (dit ivm de eiwitten zoals ik het begrepen heb). Dit komt overeen met wat de DA zei over de RC Uninary brokken (alhoewel zij adviseerde om de brokken 3 maanden te blijven geven) en geen andere beloningen. We zijn ook gestart met een cranberry suplement. In overleg met Tannetje 2x per dag in capsule.
We gebruiken nu overigens de RC brokken als beloning (in overleg met Huub 30 gr per dag). 5 september mogen we terug om de urine van Tammo te laten controleren. Dan weten we hoe het zit met de struviet en zijn Ph.

Vooralsnog lijkt hij het er goed op te doen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door