Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#2973525
Hier doet iedereen dat. Ik kom met wandelen bijna nooit losse honden tegen. Wel lukt het me niet altijd om mijn hond op tijd aan te lijnen. Ooit ontglipt ze me en als ze dan andere honden ziet dan luistert ze echt niet.
Door Esther Q
#2974204
Goed artikel. Ben erg benieuwd hoe het hier in Zweden gaat zijn met honden op straat. Tot nu toe zie ik alles aan de lijn netjes mee lopen. In Estland was het een ramp vergeleken met NL. We kwamen dan wel niet vaak honden tegen, maar als we ze tegenkwamen gingen die altijd hun eigen gang en stonden 0,0 onder controle, of er was überhaupt niemand te bespeuren. Dan was het maar afwachten wat voor karakter die hond had of dat goed ging. Achteraf heb ik voor het grootste deel wel goede ervaringen op gedaan in NL. Maar ja, in een geval als dit artikel beschrijft is 1 keer een slechte ervaring idd genoeg om een hele training naar de klote te helpen...
Door Juul
#2974212
Op zich best goed artikel, maar ik heb daar toch wel een kanttekening bij. 

Je gaat er dan wel erg gemakkelijk vanuit dat er in een losloopgebied alleen maar goed luisterende sociale honden rondlopen. En geen qua karakter best leuke en sociale, maar nog wel jongere honden. Die dus per definitie nog niet 100% onder appèl staan. En als ik naar het losloopgebied hier kijk, met allerlei kleine kronkelpaadjes waar je af en toe zomaar plotseling tegenover een ander komt te staan, vind ik dus dat je met een ernstig hond-agressieve hond niks te zoeken hebt. Aangelijnd of niet, en hoe goed ie ook onder appél staat. Juist om ook die hond van die ander niet te verkloten.

Ik heb me gister weer enorm staan te verbazen, er loopt hier altijd een vrouw met een beagle en een hond-aggressieve rottweiler. Alletwee aangelijnd en Rotti met snuitje. De Sallandse Heuvelrug is 5200 ! hectare groot. En waar gaan we dan aangelijnd lopen? Juist, in het stukje losloop van 500 bij 800 meter vol met smalle kronkelpaadjes. Ik lijn netjes aan, ga zelfs in het bos staan en vraag aandacht, zodat ze met zo min mogelijk heisa kan passeren. En dat lukt dan nog maar met moeite. Voor mij onbegrijpelijk hoor.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2974238
Ik herken veel in dit stuk.
Wij lopen dagelijks hier in een losloop gebied.
Bency gaat los heel goed naar andere honden toe.
Aan de riem is het een draak blaffen lelijk doen en ja al zou de andere hond (ook aan de riem) te dicht bij komen word het zeker vechten.
Echter als andere hond los is gaat het 99 x goed en als ze snuffelen en ik zie aan Bency dat het niet heel vriendelijk lijkt te gaan is een harde "NEE niet plagen" meestal voldoende. Dan gelijk zeggen "kijk Bency je balletje" en hij loopt weer mee.
Ik roep dus toch meestal Bency bij me als er een loslopende hond aan komt. Trouwens ook als er fietsers of wandelaars aankomen.
En zeker als ik kinderen(die hij dus nooit leuk vind) ziet gaat hij echt aan de lijn. Andere gevallen hou ik hem bij de halsband vast.
Echter als ik een hond zie aankomen die aan de lijn loopt roep ik hem bij me en of draai om of gaat op grote afstand desnoods in de struiken staan. Wat dan wel resulteerd in een blaffende en lelijk doende hond :-\ Zodra andere hond maar 2 meter ons voorbij is kan ik hem weer loslaten en gaat hij gewoon verder. ???

Honden die hij echt kent zal hij ook niet lelijk doen aan de riem.

Vorige week zag ik ook een loslopende hond naderen. Ik vond de hond heel slecht lopen.  :'(
Dus roep Bency bij me en wacht tot ze gepasseerd zijn, laat Bency los gooit zijn balletje en hij pak hem en dacht oww ik wil toch even bij die hond kijken. Waarop ik nogal hard NEEE riep. Mensen zeggen ach laat maar hoor er gebeurd niets. Gelukkig kwam hij wel weer gelijk terug.
Ik zo nee denk ook niet maar uw hond loopt al moeilijk en ik wil niet dat mijn hond dan toevallig uw hond omver duwt of uitdaagd in iets.

Maar ik heb een hond met wat vreemd gedrag en ik wil niet dat iemand daar ook maar op welke manier last van heeft.
En natuurlijk kan er altijd een x wat fout gaan. :-[

Zelfde als we hem laten zwemmen en er komen andere honden aan probeer ik hem zoveel mogelijk gewoon zijn bal te laten halen en naar mij brengen. Tuurlijk word de hond die dan ook bij het water komt wel 1x besnuffelt maar dan wil ik weer dat hij gewoon zijn ding doet. als ik merk dat er spanning tussen hem en andere hond(en) komt gaan wij weg.

Moet er wel bij zeggen dat Bency ook eigenlijk NOOIT wil spelen met een andere hond. Spelen doet hij maar met 1 hond en dat is de hond van kennissen en dan alleen als ze binnen zijn. Buiten weer niet ::)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2974249
Tsjah, ik loop ook lekker in losloopgebieden met mijn hondonvriendelijke hond. Ervaringen die ik gehad heb na niet 1 keer aanvallen, maar ruim 20 keer.
Jacy is niet agressief, echt niet, maar wordt hij uitgedaagd, gaat hij erop af om eens even duidelijk te maken dat een hond zich nergens mee heeft te bemoeien. Moet ik dan mijn verder perfect luisterende hond altijd aan de lijn houden, buiten losloopgebied?

Van het weekend waren we met schoonfamilie wandelen bij Loonse en Drunense duinen (een echte aanrader!). Jacy was met 6 man voor hem alleen op stap, iedereen wilde met hem spelen, tijd van zijn leven. We staan met een groepje langs het water met Jacy te spelen, komen 2 herders op hem af. Jacy doet in mijn ogen (en zelfs in ogen van schoonfamilie die 0,0 verstand van honden hebben) ontzettend zijn best, negeert, blijft met zijn speeltje bij ons bezig, zwemt zelfs om, om de 2 herders te ontlopen. Uiteindelijk wil er 1 op hem springen en geeft hij een grom, daarna weer meteen speeltje aan vriend geven. Moet ik hem dan straffen? Nee, hij mag zich van mij altijd blijven verdedigen. Probleem is wel dat wij hierna op het terras wilden zitten en Jacy zijn emmertje vol zat, dus hij kon niet rustig liggen en bleef alert op alles en iedereen.

Even iets wat niets met honden te maken heeft: Jacy loopt hier langs het fietspad altijd los. Ik fiets daar wel eens en ben al 2 keer door een hond aan de lijn aangevallen. Ik weet dat Jacy dat nooit zal doen, een ander weet dat niet, ziet alleen een loslopende hond. Hoeveel moeite is het dan voor mij om bij het zien van een fietser de hond even af te leggen? Ik vind dat geweldig, krijg 4x per dag complimentjes dat-ie zo goed luistert.

Jacy is echt heel lief, maar hij heeft gewoon geen behoefte aan contact met honden. Is het dan zo moeilijk voor anderen om hun eigen hond even bij te houden of een commando 'doorlopen' te geven?
Door Juul
#2974279
Nee hoor. Dat valt voor mij onder een normale correctie. die dingen gebeuren bij honden onderling. falco is ook niet de gemakkelijkste bij labradors. Als ik ze op tijd aan zien komen lijn ik aan of zet ik hem onder appel. Ben ik te laat pluk ik hem daar weg.maar volgens mij heeft monique het over een ander slag agressieve honden.
Door eelke
#2974281
Juul schreef: Op zich best goed artikel, maar ik heb daar toch wel een kanttekening bij. 

Je gaat er dan wel erg gemakkelijk vanuit dat er in een losloopgebied alleen maar goed luisterende sociale honden rondlopen. En geen qua karakter best leuke en sociale, maar nog wel jongere honden. Die dus per definitie nog niet 100% onder appèl staan. En als ik naar het losloopgebied hier kijk, met allerlei kleine kronkelpaadjes waar je af en toe zomaar plotseling tegenover een ander komt te staan, vind ik dus dat je met een ernstig hond-agressieve hond niks te zoeken hebt. Aangelijnd of niet, en hoe goed ie ook onder appél staat. Juist om ook die hond van die ander niet te verkloten.

Ik heb me gister weer enorm staan te verbazen, er loopt hier altijd een vrouw met een beagle en een hond-aggressieve rottweiler. Alletwee aangelijnd en Rotti met snuitje. De Sallandse Heuvelrug is 5200 ! hectare groot. En waar gaan we dan aangelijnd lopen? Juist, in het stukje losloop van 500 bij 800 meter vol met smalle kronkelpaadjes. Ik lijn netjes aan, ga zelfs in het bos staan en vraag aandacht, zodat ze met zo min mogelijk heisa kan passeren. En dat lukt dan nog maar met moeite. Voor mij onbegrijpelijk hoor.
Ik vraag mij inderdaad ook nog steeds af hoe ik mijn honden moet leren loslopen als ze niet in een losloop gebied los kunnen omdat ze niet 100% onder appèl zijn...
Door avalon
#2974319
Ik heb Avalon eigenlijk best vaak los, ze is hardstikke doof en gaat vooral haar eigen weg. Af en toe zoekt ze oogkontakt ik zwaai dan en dan komt ze gelijk naar mij toe, voor een dove basset luistert ze dus enorm goed. Ze leeft volledig in haar eigen wereldje, ziet geen andere mensen of honden en is alleen maar bezig met konijnenkeutels vreten en snuffelen. Vaak neem ik dan ook niet de moeite om haar aan te lijnen als er tegenliggers komen. Ik vindt het wel altijd eng als er andere (vooral jonge) honden op haar afrennen, want zo stevig staat ze nu ook weer niet op haar pootjes. Ze snauwt alleen als een andere hond echt opdringerig is, als ze alleen maar in de buurt komen blijft ze gewoon in haar eigen wereld. Ook mensen die vlak langs haar aflopen ziet ze niet. Als er een vreemde is die haar zomaar ineens gaat aaien heeft die persoon geluk als ze opkijkt want negen van de tien keer gaat alleen haar staart zwiepen en blijft ze verder in haar eigen wereldje van de geurtjes opsnuiven. En ach... voor de tijd die ze op aarde nog heeft laat ik haar maar
Door Lizzy
#2974331
Een hond die andere honden echt ernstig verwond of zelfs dood bijt: die hoort vanzelfsprekend niet in een losloopgebied thuis. Maar in dit voorbeeld dat Monique Bladder geeft, heeft zij het niet over een hond die andere honden aan stukken scheurt. Tenminste, zo lees ik het niet. Het gaat om een hond die tegen andere honden gewoon niet erg sociaal is. En als deze eigenaar dus een andere hond tegen  komt, beschermt ze haar hond en die van anderen, door de hond bij zich te halen en aan te lijnen (en zich waarschijnlijk rap uit de voeten te maken). En dit fictieve persoon vraagt ons, jou en mij, niks meer of minder te doen dan even je hond bij je te houden. En ja, als jij daar loopt met je pup of hond die je niet onder appel hebt, loop jij dus in een losloopgebied ook risico's. En wil jij dat niet, kun je beter niet in een losloopgebied gaan lopen.... Want je kunt daar ook altijd een hond tegen komen die jouw pup of hond te grazen neemt en de baas roept "dat doet ie anders nooit", misschien wel omdat dat echt waar is.

Maar ook al heb jij een hond die niet onder appel staat, of een pup die de dingen nog moet leren: dan is het ook jouw verantwoordelijkheid dat je ogen in je achterhoofd hebt zitten. Om de veiligheid van jouw hond te waarborgen. Iets wat voor veel mensen kennelijk ook heel lastig is, die verwachten eigenlijk dat de rest van de wereld hun hond wel onder appel heeft en houdt en voorkomt dat hond lelijk doet als pup onbehoorlijk op hond komt afgedenderd. En dan krijgt pup flink op z'n kloten en dan is het bos ook weer te klein....

En ik zou al heel gelukkig zijn als mensen met een hond die niet onder appel staat alleen al een poging zouden wagen om hun hond bij zich te houden! Zelfs dat zit er niet in.

Waar het om gaat zijn gewone normale manieren en omgangsvormen. Ook in een losloopbos. We moeten het met z'n alle doen met stukjes losloopgebied/uitlaatgebied die natuurlijk te klein zijn, voor zoveel mensen met zoveel honden. En het worden er alsmaar meer. Had ik vroeger nog het gevoel dat het druk was in het bos omdat het zomervakantie was, is het nu het hele jaar door zomervakantie :-X. Mensen die op wandelpaden fietsen of zelfs met de scooter rijden, paarden die niet op het paardenpad lopen, honden die loslopen op het paardenpad, mensen met volstrekt hysterische honden die ze eens per jaar met mooi weer onder een steen vandaan halen, mountainbikers die op 'verboden voor fietserspaden' rijden en gerust jouw hond nog verrot durven schoppen, honden die hond-agressief zijn, honden die niet zijn opgevoed en als een dolle stier op andere honden afrennen, mensen die dat laten gebeuren, zelfs als jij met vier aangelijnde honden op een pad loopt waar honden aangelijnd moeten worden. En zo kan ik nog wel uren door gaan. Maar we hebben het er mee te doen. Dus het zou prettig zijn als we gewoon wat meer rekening met elkaar houden. En eens een boek lezen over hondengedrag.

En het is allemaal reuze makkelijk om er allemaal niks van te begrijpen, hoe lastig je het andere mensen kunt maken met je "hij-wil-alleen-maar-spelen-hond". Maar vanwege de drukte denk ik dat we niet ontkomen aan een soort van etiquette "hoe gedraag ik me in een losloopgebied of hondenuitlaatroute". En ik denk dat dit artikel van Monique Bladder daar prima inpast. Nee, een hond die andere honden echt verscheurd, die hoort vanzelfsprekend niet in een losloopgebied en er zijn meer "je-mag-hier-bij-Godsgratie-met-je-hond-lopen-als-je-'m-maar-aan-de-riem-houdt" gebieden in NL dan losloopgebieden. Dus in losloopgebieden ga je niet lopen met een loopse teef en niet met een super agressieve hond. Maar honden die eigenlijk best prima los kunnen lopen, goed onder appel staan maar niet erg sociaal zijn, mogen wat mij betreft in een losloopgebied lopen. En daar houd je dan als eigenaar van die andere hond even rekening mee. Kleine moeite. Groot plezier.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door