Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#2973490
Mijn hond is nu 4 jaar en bij de laatste keuring ontdekte de dierenarts lichte tandsteenvorming op zijn achterste kiezen.
Nu krijgt hij al zijn hele leven barf/kvv en volgens de dierenarts komt het daardoor, volgens mij wordt het van brok (waar hij zo wie zo niet tegen kan) erger.
De dierenarts wil de tandsteen onder een roesje verwijderen, zijn er ook nog andere opties?
Door Lizzy
#2973493
Komt helemaal niet daar door. Je dierenarts kletst. Zou je je hond op brokken hebben staan, was het tandsteen waarschijnlijk nog veeeeel erger juist.
Sommige honden krijgen nou eenmaal eerder tandsteen dan anderen. Dat hangt ook bijv. af van de samenstelling van het speeksel van het individu. Elke dag poetsen. Dat is het beste advies dat ik kan geven. Soms lukt het je (met speciale tandpasta) om het tandsteen zachter te maken zodat je het zo met je nagel kan afkrabben. En dan daarna bij houden door elke dag te blijven poetsen.
Gebruikersavatar
Door nova
#2973515
Ligt aan de hond hoor. Bindi maakt ook veel tandsteen,  ze krijgt gemalen voer.

Ook heb ik  het gebit een keer laten schoonmaken, maar  daarna  moet je echt  elke dag het gebit poetsen. Anders ben je binnen  3 maanden terug bij af , en dat is hier het geval  ::)
Door Lizzy
#2973544
Dat is wel het nadeel van het tandsteen verwijderen en zeker als het daarna niet goed gepolijst wordt.... het "groeit" dan dus weer razendsnel aan.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2975580
ik heb er eentje met meer tandsteen. Bij de fokker hadden sommige het serieus erg, dacht toen ligt alleen aan de brok. Maar ligt dus ook aan de aanleg.
Juist laten knagen helpt goed tegen de tandsteen.
Ook moet ik zeggen dat deze hond naast meer tandsteen, ook meer afgesleten tanden heeft. Als je het mij vraagt gewoon een zwakker gebit van zichzelf.
Ik weet niet hoe erg zijn tandsteen is maar zou liever zelf eerst wat proberen, meer karkassen en evt zelf poetsen.
Door Jantina
#2975638
Bij ons oudje deed ik het toen zelf. Een super bot puntmesje gebruikte ik daarvoor. Beetje krabben en het kwam er dan echt in stukken af. Had die hond helemaal geen moeite mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door