Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#2972219
Stel, ik zou 15% orgaanvlees geven (excl. pens), dan zou mijn hond bijna 100 gram per dag mogen.
Ik voer konijnennier, kippenhartjes of ander hart en kippen(bio)lever.
Kan ik dan, zonder problemen, ca. 40 gram lever per dag geven?? Of is dat veel en zal dat teveel laxerend werken?

Ze volgt min of meer een nierdieet, dus krijgt een wat verminderd botpercentage (en spiervlees)...
extra groenten en pens (weet niet of pens ook laxerend werkt of juist stoppend?)
Door Lizzy
#2972237
Je bedoeld dat je hond 700 gram orgaanvlees per week mag eten en jij dat wil verdelen over 100 gram per dag? En dan daarvan weer 40 gram lever? Dat gaat vast goed. Maar het is een kwestie van uitproberen. Omdat je natuurlijk minder vleesbot geeft, is het niet ondenkbaar dat de ontlasting van orgaanvlees en pens iets dunner wordt. Maar misschien valt het mee. Hier zouden ze er geen moeite mee hebben, ook niet bij een verlaagd vleesbot percentage. Pens laxeert bij sommige honden. Sommige andere honden kun je er 1 kilo van geven en verder niks (dus als maaltijd) en de dag erop hebben ze gewone ontlasting. Dat varieert echt per hond.
#2972260
Ow, uh, ja...ik geef ze elke dag van alles wat, dus dagelijks bot, spiervlees, groente en orgaan/pens.

Soms orgaan eens in de twee dagen (dat is iets makkelijker met portioneren), maar dan zou ze dus al 80 gram lever op een dag krijgen...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2972383
Nelson krijgt elke dag 45% vleesbot, 20% orgaan, 25% spiervlees en de rest groenten.
Van die 20% orgaan krijgt hij de helft pens.

Vijf keer per week geef ik orgaanmix van 1/3 nier, 1/3 hart en 1/3 lever.
Dit gaat prima!
Wat ik doe met portioneren, ik die voor 3 dagen orgaan in een zakje. Dat haal ik uit de vriezer en ik laat dat in de koelkast ontdooien. Ik geef dan gewoon drie dagen ongeveer één derde. Dan blijft de ontlasting hetzelfde. Het vlees blijft in een vershoudbakje in de koelkast best twee dagen goed.

Zou ik per dag nier, hart, lever en pens geven geeft dat dunne ontlasting. Pens en lever samen werkt niet.
#2972475
Ik zou het over de week uitrekenen inderdaad. 
Of je dat nu op 1 dag voert, of over 7 dagen verspreid maakt weinig uit.  Ik voer ook de ene dag hart, de andere lever enz... en niet op alle dagen orgaan. 

Maar als je 40% (40gr van de 100gr per dag) van 15% orgaan dan geef je zo'n 6% lever? Das wel aan de hoge kant, ik weet niet of dat normaal is voor een nierdieet?
Anders zou ik wat minder lever gaan voeren voor een hond. Toch onder de 5% blijven...
Meer in 1 keer lijkt me geen probleem, maar de uiteindelijke hoeveelheid moet wel kloppen natuurlijk...
Door Ruisje
#2972488
Ikzelf bereken lever en nier niet over het menu, maar over het lichaamsgewicht van de hond. 5 gram lever en voor nier 2,5 gram per kilo lichaamsgewicht per week. Hart bereken ik wel over het menu: 5%

Lily krijgt zo'n 4% eten over haar gewicht en Sergi 2,5. In verhouding zou Lily dus best veel lever binnenkrijgen. In karkassen zitten vaak nog restjes lever en nier, dus ik vind dat ze genoeg ervan binnenkrijgen. ;)
Door TMG1961
#2972962
Ik geef ook 1 keer per week lever, zowel aan Pixie als aan Noppie. Pixie krijgt dan 150 gram 's avonds bij de maaltijd en Noppie 80 gram verdeeld over 2 maaltijden..nooit problemen mee gehad bij geen van beide
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door