Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marebene
#2970441
Geachte leden,

Ikzelf heb momenteel 2 schotse collie's. De ene Tosca is +/- 10 jaar oud. De tweede is Bandit en thans recentelijk gekocht bij erkende fokker in Nederland (omgeving Goes).  +/- 14 dagen geleden is de zielsverwant van Tosca zijnde Lucky onverwacht in een tijdspanne van 4 dagen gestorven. Lucky lag met medicatie en infuus bij dierenarts om verzorgd te worden.  Bloedstaal wees een maand geleden dat zijn leverwaarden opeens slecht waren en hij dringend diende over te stappen op speciale korrels van de dierenarts.  Echter niettegenstaande wij en Lucky en zijn zielsverwant samen met de dierenarts hebben gevochten om Lucky terug beter te krijgen, mocht het helaas niet baten. 
Daar Tosca momenteel nu terug een speelkameraad heeft, is zijn gemoedstoestand thans ook terug beter. Wel hebben wij bij Tosca preventief een bloedonderzoek laten nemen.  Resultaat was dat zijn leverwaarden ook veel beter konden.  Juiste leverwaarden heb ik wel nog niet ontvangen van de dierenarts. 
Volgens de dierenarts diende ik preventief ook al op te starten met dezelfde "leverkorrels" voor Tosca.
Nu is mijn vraag, hebben sommigen onder jullie soms ervaring in dergelijke problematiek.  Tosca eet immers de "leverkorrels" niet zo graag.  Kunnen wij dit compenseren met "vlees" of iets anders zodat zijn leverwaarden terug normaal komen ?
Alvast dank.  Benedict (Belgie)
Door Lizzy
#2970892
marebene schreef: Geachte leden,

Ikzelf heb momenteel 2 schotse collie's. De ene Tosca is +/- 10 jaar oud. De tweede is Bandit en thans recentelijk gekocht bij erkende fokker in Nederland (omgeving Goes).  +/- 14 dagen geleden is de zielsverwant van Tosca zijnde Lucky onverwacht in een tijdspanne van 4 dagen gestorven. Lucky lag met medicatie en infuus bij dierenarts om verzorgd te worden.  Bloedstaal wees een maand geleden dat zijn leverwaarden opeens slecht waren en hij dringend diende over te stappen op speciale korrels van de dierenarts.  Echter niettegenstaande wij en Lucky en zijn zielsverwant samen met de dierenarts hebben gevochten om Lucky terug beter te krijgen, mocht het helaas niet baten. 
Daar Tosca momenteel nu terug een speelkameraad heeft, is zijn gemoedstoestand thans ook terug beter. Wel hebben wij bij Tosca preventief een bloedonderzoek laten nemen.  Resultaat was dat zijn leverwaarden ook veel beter konden.  Juiste leverwaarden heb ik wel nog niet ontvangen van de dierenarts. 
Volgens de dierenarts diende ik preventief ook al op te starten met dezelfde "leverkorrels" voor Tosca.
Nu is mijn vraag, hebben sommigen onder jullie soms ervaring in dergelijke problematiek.  Tosca eet immers de "leverkorrels" niet zo graag.  Kunnen wij dit compenseren met "vlees" of iets anders zodat zijn leverwaarden terug normaal komen ?
Alvast dank.  Benedict (Belgie)
Hallo Benedict,
Kun je ons de leverwaardes geven zodra je die hebt? Want dan kunnen we wat meer zeggen hierover.
Wat een zeer goed supplement is bij leverproblemen is mariadistel. Dit is in capsules te koop en je kunt er de halve volwassen mensendosering van geven. Daarnaast zou ik zelf geen korrels geven maar een zelf samengesteld lever dieet gaan geven. Je kunt dat dieet hier vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=0

Overigens vind ik het altijd een beetje vaag. Verhoogde leverwaardes, hier heb je korrels, dàààààg. Ik neem aan dat je dierenarts toch wel gaat proberen om de oorzaak te achterhalen?
Door marebene
#2972158
bloedonderzoek juist binnen :
H E M A T O L O G I E

! ERYTROCYTEN                      7.89      10Î12/L    5.5 - 7.5          +
! LEUKOCYTEN                      7.3      10Î9/L    6.0 - 12.0
! LEUKOC. FORMULE
!            Segmenten            68.2      %          50.0 - 63.0
!        Eosinofielen            5.5      %          0.0 - 3.0          +

!          Basofielen            0.0      %          0.0 - 1.0
!          Lymfocyten            19.7      %          13 - 30
!            Monocyten            6.6      %          3.0 - 7.0
!      Segmenten abs.            5.0      10Î9/L    3.2 - 11.8
!    Eosinofielen abs.            0.40      10Î9/L    0.05 - 1.18
!      Basofielen abs.            0.000    10Î9/L    0 - 0.1
!      Lymfocyten abs.            1.400    10Î9/L    1.0 - 4.8
!      Monocyten abs.            0.48      10Î9/L    0.05 - 1.24

! HEMOGLOBINE                    11.1      mmol/L    8.5 - 12.0
! HEMATOCRIET                    543.0      ml/L      420 - 540          +
! MCV                            69        fl        67 - 80
! MCH                            14        fmol      13.0 - 16.0
! MCHC                            20        mmol/L    20.0 - 23.0
! TROMBOCYTEN                    312        10Î9/L    200 - 400

B I O C H E M I E

! GLUCOSE (Nuchter)                4.6      mmol/L    4.00 - 6.00

! TOTALE EIWITTEN                71.7      g/L        58 - 75

! UREUM                            4.5      mmol/L    2.00 - 6.70
! CREATININE                      76.91      umol/L    70+1kg gew.
! UREUM/CREATININE                58.27

! GOT (AST)                      74        U/L        15 - 30            +
! GPT (ALT)                      319        U/L        25 - 55            +

! ALK. FOSF.                      45        U/L        10 - 50
! GALZUREN                        5        umol/L    < 20

! LIPASE                          81        U/L        < 500

hopelijk zijn jullie hiermee iets.
Alvast dank voor de reacties.
Door marebene
#2972160
dierenarts wenst eerst het resultaat van de "korrels" af te wachten, na 1 maand terug bloedonderzoek voor te kijken of de korrels helpen.  :(
dierenarts deelt mee dat ik moet opletten wat ik doe daar Schotse Herdershonden heel gevoelig zijn voor bepaald soort eten en medicatie.
Door Lizzy
#2972167
Verhoogd AST:
Plasma is rood door kapotte rode bloedcellen
Ernstige leveraandoeningen
Ernstige spieraandoeningen: ontsteking, trauma, langdurige krampen, reumato?de spieraandoeningen
Hartspieraandoeningen.

Verhoogd ALT:
Acute en chronische (actieve) leveronsteking
Koorts, geringe belasting met giftige stoffen of medicijnen, darmontsteking: geringe verhoging.
Ernstige vergiftiging
Leverbeschadiging door ongeval
Levertumoren (bij uitzaaiingen vaak niet verhoogd!!)
Galwegontsteking
Shock

Galzuren zijn niet verhoogd. Ik denk dat je dierenarts een leverontsteking vermoed? Heeft hij een echo gemaakt? Ja, je kunt korrels geven maar ja goed, ik zou die persoonlijk never nooit niet geven en een leverdieet geven zoals waar ik je de link naar toe hebt gegeven. En ik zou mariadistel geven. Maar het is jouw hond, jij beslist :)
Door marebene
#2972205
alvast dank voor de berichtgeving,
nog bijkomend vraagje inzake de kip/kalkoen en of vis : is dit rauw te geven of gekookt of gebakken ?
ik kijk in elk geval uit naar mariadistel hoor.

Benedict
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2972484
Zijn neutrofiele segmenten zijn ook verhoogd.  Tenzij hij ontzettend in de stress ging tijdens het afnemen van het bloed, wijst dat toch op een ontsteking. 

De nierwaarden liggen ook tegen de bovengrens aan.  Wat is de samenstelling van die leverkorrels?  Zijn die niet extra nierbelastend?
Ik zou ook voor het verse dieet gaan, maar dat is te verwachten op deze site he. ;)
Laat even weten wat je voorheen precies voerde en dan kunnen we kijken voor een rauw dieet voor hem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door