Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2972087
Ik kom zojuist de keuken in en dit is hoe Nelson zijn oog er uit ziet.
Eerder nergens last van gehad.
Ik heb het een kwartier aangekeken maar het wordt niet beter. Ik heb dit nog nooit gezien maar misschien komt het vaker voor?
Moet ik hiermee naar de dierenarts? Zo ja, dan ga ik er natuurlijk gewoon meteen heen.

Afbeelding

Afbeelding
#2972089
Lizzy schreef: Ziet eruit als een ontsteking of een flinke allergische reactie. Er zijn geen winkels open bij jou in de buurt? Want dan zou ik Similasan Nr 2 halen als ik jou was. Zit hij er erg aan te klooien (door jeuk of pijn)?
Nee, er is niets open in de buurt. Hij doet er niks aan, lijkt er geen last van te hebben.
Zou het niet het derde ooglid zijn? Ik kan natuurlijk wel naar een grotere stad rijden, Eindhoven of zo. 
#2972104
Het is een beetje vreemd dat Nelson zelf nergens last van heeft. Alle klachten die ik ken (die er zo uit zien) gaan gepaard met jeuk. Of pijn. Of beide. Heb je toevallig Daro zoutwateroplossing in huis? Zo niet, heb je jodium-vrij zout (toevallig) in huis? (Jozo Naturel). Als je dat hebt, neem dan 1 eetlepel van dit jodiumvrije zout, 1 liter water (lauw) en spoel daar zijn oog mee uit.

Mooiste is zo'n fles:

Afbeelding

Weet je wat het punt is? Ik kan vanaf hier zelf niet goed beoordelen of dit een spoedje is of niet. Ik zelf zou hier vandaag niet mee naar de dierenarts gaan. Maar ik heb ook lekker lullen want ik heb allerlei spullen in huis en hier zijn op zondag ook nog eens de winkels open.... Maar goed, ik ging hier dus niet direct mee naar de DA. Maar ja, het punt is, hij heeft maar 2 ogen en je moet daar ook zuinig op zijn. Dus ja, jij moet vooral zelf kijken en naar jouw gevoel luisteren.
#2972116
Ik zou nu naar de dierenarts gaan. Het kan zijn dat er iets achter het 3e ooglid zit (een grasaar bijvoorbeeld, een stukje riet of zelfs boomschors..). Dat is niet alleen hels qua pijn, maar veroorzaakt ook schade aan het oog, dus moet gewoon z.s.m. verwijderd worden. Dat controleren kan door middels een speciaal pincet het 3e ooglid op te tillen, maar dat is (vanzelfsprekend) da-werk.
Verder hanteer ik ook t.a.v. oogontstekingen zonder dat er iets in het oog zit de regel dat dit dezelfde dag behandeld moet worden. Een oog is giga gevoelig, ga maar na als je er een haartje of zandkorrel in hebt, het verorzaakt knetterende hoofdpijn. Ik vind het ook daarom persoonlijk onaanvaardbaar ze daarmee langer te laten rond lopen dan onvermijdelijk.
Beterschap!!!
P.s. Mijn middelste hond toonde ook totáál geen klachten toen ze eens een oogontsteking had. Sommige honden zijn echt stérren in het de-kiezen-op-elkaar houden ;)
#2972139
Het is weer normaal...
Ik heb er niks aan gedaan. Het oogwit is wel erg rood. Hij heeft geen jeuk of pijn, reageert niet anders dan anders op licht en reageert prima als je het oog benaderd (reflex, hij ziet dus goed).
Ik zal het vandaag nog spoelen met de zoutoplossing van Lizzy. Jodiumvrij zout heb ik in huis. Een flesje ga ik bij de buurman halen, die zal dat wel hebben.
#2972144
Fajah had dat vrijdag aan allebei haar ogen, heb dat ook maar even gezien daarna weer weg ik heb wel direct een afspraak gemaakt want daarvoor had ze al prutogen waarschijnlijk zee en zand als oorzaak. Hij heeft haar ogen nagekeken op beschadiging dat was niet zo ik heb nu Cavacan en moet 4 x daags een druppel in beide ogen ze waren wel behoorlijk ontstoken. Het ging direct een stuk beter.
#2972325
dit heeft noa altijd als we naar t strand/zee waren geweest ...
voor we naar huis gingen spoelde ik altijd dr ogen
bij thuis komen hadden ze nog net fut om een plasje te doen en nog wat eten naar binnen te werken
meestal lagen ze de volgende morgen nog voor del en had noa soms zulke oogjes
na nog een keer spoelen was het snel over ...
#2972449
Het gaat nog steeds goed hier. Het oog is ook minder rood.
Ik heb het een paar keer gespoeld met die zoutoplossing, dat vond hij prima.

Dinsdag heb ik een afspraak staan bij Tannetje (voor de jeuk). Ik laat haar dan ook even naar het oog kijken.

Lizzy, wat heb jij zoal in huis? Ik vind het sinds vandaag eigenlijk heel bijzonder dat ik wél een medicijnkastje en EHBO kist heb staan voor de paarden (betadine, stethoscoop, thermometer, verband, iets tegen koliek, praam dat soort dingen) maar dus echt NIKS in huis heb voor de hond.
#2972648
Ik heb homeopathische oogdruppels (Similasan nr 2 en Oculoheel). Ik heb groene leem wondpasta, Echinacea Extra Forte van Bloem, honingzalf, Okugest van VSM, Traumeel gel en tabletten, groene leem, Schindele's mineralen, probiotica. En dan nog een batterij aan homeopathische enkelvoudige middelen.
#2972684
Lizzy schreef: Ik heb homeopathische oogdruppels (Similasan nr 2 en Oculoheel). Ik heb groene leem wondpasta, Echinacea Extra Forte van Bloem, honingzalf, Okugest van VSM, Traumeel gel en tabletten, groene leem, Schindele's mineralen, probiotica. En dan nog een batterij aan homeopathische enkelvoudige middelen.
Dank je! Ik ga deze week het medicijnkastje uitbreiden met een hondenafdeling en duimen dat ik het niet nodig heb  ;D
#2972839
Hope schreef:Ik vind het sinds vandaag eigenlijk heel bijzonder dat ik wél een medicijnkastje en EHBO kist heb staan voor de paarden (betadine, stethoscoop, thermometer, verband, iets tegen koliek, praam dat soort dingen) maar dus echt NIKS in huis heb voor de hond.
Haha, ik heb exact hetzelfde voor! Dankzij Lizzy weten we weer wat te shoppen!  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door