Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elena
#2972054
Hoi allemaal,

Met de twee kittens die we vorige week zaterdag in huis kregen, zijn we afgelopen donderdag even langs de dierenarts geweest.
Ze moesten eigenlijk hun eerste enting, maar daar heb ik nog even mee gewacht, omdat ze pas net bij ons wonen en dus moeten wennen (al gaat dat gelukkig heel goed!) en omdat ik ze van brokken overgezet heb op BARF. Het leek me dus niet verstandig om er gelijk een paar prikken in te zetten...
Nu ben ik overigens sowieso al heel kritisch over vaccineren; ik vaccineer mijn eigen kinderen niet. Dus voelt het voor mij bij de katten heel dubbel.
Aan de ene kant vind ik vaccins een grote ondermijning van het immuunsysteem; een onnatuurlijk manier van een dier/mens om in aanraking te laten komen met een bepaalde ziekte; mogelijk schadelijk door alle andere stoffen naast de ziekteverwekker die in een vaccin zitten; ze garanderen geen immuniteit; er wordt veel geld aan verdiend; zijn mijn katten niet gezonder af zonder m.a.w. kunnen ze een ziekteverwekkend virus of bacterie niet gewoon de baas als ze gezond zijn...?
Aan de andere kant heb ik gelezen dat de kattenziekte zo goed als dodelijk is (al vertelde de da dat deze ziekte nog nauwelijks voorkomt) en de niesziekte chronisch kan worden. Daar zit ik nu ook weer niet op te wachten... Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Misschien dat ik voor de gulden middenweg ga: alleen de kittenvaccinaties laten zetten.

Maar goed, eigenlijk wilde ik jullie over iets anders vragen.  :D
Bij de da kreeg ik zowel Mildemax mee om maandelijks mee te ontwormen als Stronghold Selamectin, ook om maandelijks mee te ontvlooien. Hoppakee, hier heb je een pakketje gif voor je poezen  :-[
Ik weet dat de kittens in het nestje een paar keer ontwormd zijn met tabletjes, de laatste keer nu 2 weken geleden (ze zijn nu 11 weken oud)
Ik heb ook de filmpjes gekeken waarin Tannetje Koning wordt geïnterviewd. Daar heb ik uit opgemaakt dat een beetje wormen helemaal niet erg is.
Ook heb ik hier de zoekfunctie gebruikt en gelezen dat je bij Het Woud ontlastingsonderzoek kan laten doen, heel interessant!

Maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:
Op de verpakking van Stronghold Selamectin staat dat de pipetjes ook werken tegen een aantal wormen. Zou het dan wel noodzakelijk zijn om ook nog met Mildemax te ontwormen? Of pakken beide middelen verschillende soorten wormen aan?
Nu is Mildemax een stuk goedkoper; kan ik ook alleen ontwormen en afwachten of er vlooien komen? De kittens hebben nog nooit vlooien gehad, ook geen nestvlooien. Maar misschien ben ik als er eenmaal vlooien zijn, al te laat?
Een vriendin van mij heeft jaarlijks in de zomer een vlooienplaag in huis (het is dan ook een oud huis met houten vloer waar in de kieren altijd vlooieneitjes gelegd worden...); zelfs een bestrijdingsteam was er niet tegenop gewassen. Dus dat is waarlijk een nachtmerrie!
Maar als ik de poezen nu eens elke dag zou kammen boven een witte handdoek en er opeens vlooienuitwerpselen te zien zijn; hoe moeilijk is het dan nog om van de vlooien af te komen?

Ik wil dus eigenlijk niet preventief voor niks gif in die beestjes stoppen (preventief ontwormen bestaat dus al niet, heb ik al geleerd), maar ik wil ook geen vlooienplaag!

Hebben jullie advies? Ik heb verder nog nooit katten gehad, dus wat betreft geen ervaring  ::)

Dankjewel alvast!
Door hannabelgje
#2972058
Komen de katten buiten of blijven ze binnen?
Hier alleen binnenkatten en die ontworm ik alleen als er een nieuwe aanwinst bij komt. Ontvlooien alleen als er echt vlooien zijn. De laatste heeft ook alleen de kitten entingen gehad. De anderen wel wat meer.
#2972461
Als ze buiten gaan, zullen ze wel op een keer met vlooien terugkomen. Dan zou ik er persoonlijk niet op blijven wachten. Bij binnenkatten doe ik dat wel.  Bij buitenkatten zou ik ze dan wel om de anderhalve maand ontvlooien.  Elke maand is eigenlijk niet nodig.  Voor de teken niet, voor de vlooien werkt het wel wat langer dan een maand.
Als je stronghold ontvlooiing hebt, zou ik niet meer ontwormen met Milbemax.  Dat is inderdaad een keer te veel volgens mij.
Als je enkel zou willen ontwormen, kan je die pilletjes wel gebruiken. Maar ik zou ook de ontlasting laten testen vooraleer te ontwormen.  Bij binnenkatten toch, bij buitenkatten zou ik het wel doen. Voornamelijk voor het feit dat een kat met wormen die in een kind zijn zandbak of op een openbare speeltuin in het zand zijn behoefte doet, om die manier een kind kan besmetten. En dat kan voor kinderen echt gevaarlijk zijn.
Elke maand is wel te vaak, om de 3 maand is voldoende. Tenzijn je natuurlijk Stronghold gebruikt om te ontvlooien, dan heb je dat toch elke maand of om anderhalve maand en das prima.

Inentingen zou ik mee opletten. Elk jaar is zeker niet nodig.  De kittenentingen, herhaling op een jaar en dan om de 3 jaar is zeker en vast voldoende.  Je kan ook iets meer intervallen of niet meer enten, afhankelijk van wat je zelf in gelooft.
Maar de kittenentingen zou ik zeker laten doen. 
Niesziekte is bij kittens gevaarlijk, op latere leeftijd niet meer.  Dan kunnen ze er ook maar moeilijk meer chronisch van worden of blijvende letsels aan overhouden. Iets dat bij kittens wel zo is.
Kattenziekte komt weinig voor, maar daardoor is er laksheid gekomen in de mate van enten. Het gevolg is dat er vorig jaar een golf door Nl en belgie getrokken is en die is nog niet helemaal voorbij.  Heel wat katten, ook katten die voorheen wel geënt zijn, maar blijkbaar te lang geleden zijn eraan gestorven.  Het is inderdaad vechten met heel erg weinig kans om te overleven.
De enting voor kattenziekte lijkt wel goed te werken.  Ik ken katten die met parvo in contact zijn gekomen maar die recent ge-ent waren en die niet ziek geworden zijn. Al de rest is ondanks diagnose en infuzen overleden...
Gebruikersavatar
Door Ashena
#2972481
Stronghold ontworming wel maar pakt niet alle soorten wormen aan,  zo pakt milbamax bijv wel lintworm aan en Stronghold niet.  Daarnaast werkt Stronghold ook tegen evt oormijt trouwens.  Ik vind de combo van Stronghold en milbamax nogal rigoureus voor enkel kittens.  Ik zou eerder kiezen voor milbamax en een vlooienmiddel als advantage.  Stronghold is wel het breedst werkende middel momenteel (dood niet alleen volwassen vlooien op de kat maar ook eieren en poppen in de omgeving)  maar advantage werkt ook breed genoeg voor een standaard huishouden (persoonlijk zie ik Stronghold als een middel als je al in een volle vlooien plaag zit).  Over wel of niet enten heb ik geen mening,  ik ent de mijne gewoon. Puur omdat ik daar nog niet in verdiept heb.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2972495
Ik heb van mn toenmalige DA in A'dam te horen gekregen dat stronghold wel zeker tegen lintwormen zou werken, maar dat er geen indicatie op het middel zou zitten vanwege de kosten. En lintworm is nu net wel iets wat nog enigszins makkelijk met het blote oog aan te buitenkant te detecteren valt ('rijstkorrels' aan en rondom het gat).
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2972797
Ik zou er inderdaad voor kiezen om de kitten entingen en de booster na 1 jaar in elk geval te zetten, mede op basis van de info uit dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8

Wat betreft kattenziekte is er recent nog een uitbraak geweest in asiel Ede toen daar een moederpoes met kittens binnen is gebracht: http://ede.dierenbescherming.nl/nieuws/bericht/22957
Bovendien is de overlevingskans daarvan heel erg klein wanneer de kat niet ingeënt is ;) Ook vorige zomer is er op verschillende plaatsen een uitbraak geweest van kattenziekte.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door