Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#2971408
HAllo...
Al heel lang ben ik hier niet meer op het forum geweest (tenzij om dingen over barf te zoeken) omdat het met mijn hond heel goed ging op barf (2 dagen lotgering aangevuld met zalm, pens, eendenek, kip, kalkoen en duif en groentmix)

Alleen...ineens was hij een dag stijf na een lange wandeling...en een paar dagen later vond ik hem weer raar lopen. Ook vond ik hem al een tijdje moe. Daarbij had hij ook wat buikrommelen en gras eten..Hij heeft een verleden van veel hotspots en slechte vacht. Na barf en visolie hier al 2 jaar geen last van. Behalve dan dus buikrommelen en soms wat dunne ontlasting na een stevige drol

Naar de DA
-wormenkuur omdat hij vlooien heeft gehad laatst (niet handig om bij iemand op bezoek te gaan van wie de kat een jaar weg was) en dit mogelijk ook moeheid verklaarde
-maag was wat gevoelig: ben een tijdje gestopt met kip wegens buikrommelen en graseten, en gestart met probiotica, hierdoor een heel stuk minder buikrommelen. vervolgens snijbonen extra naast groentemix (zonder kool) gegeven, nog minder buikrommelen. Maar mogelijk door geschiedenis van allergie toch wat gevoelig maag-darmkanaal?
-Verder onderzoek toonde uit dat hij last van rug had: foto gemaakt, en daaruit bleek dat tussenruimte tussen laatste wervels te klein was: sponylose....KLOTE!!!!

Advies was:
-pijnstiller vloeibaar
-voor thuis: puur rug, visolie en pijnstiller (metacam) en drie weken rust. maximaal 10 minuten lopen per keer.

Ik had eigenlijk artrose van knieen of zoeiets verwacht, dus schrok wel even. Hij is 7, een bastaard, en een halfhoge middelslag (weegt 20 kg).lijkt op een klein uitgevallen picardische herder. Ik hoop er vroeg bij te zijn en hem via supplementen te kunnen ondersteunen. Maar wel wat vragen, en daarom hoop ik hier wat wijzer te worden, mijn ervaring is toch wel dat jullie goed voor je honden zorgen, en niet aankomen met allerlei troep die ik hem moet geven..

vragen:
-wat zouden jullie voor maag/darmen geven? Ik geef al probiotica
-zou kalkoen ook allergische reactie op kunnen leveren? Huidklachten zijn er niet meer, en geen hotspots, maar zou een minimale allergie of overgevoeligheid ook gewoon irritatie van maag/darm kanaal kunnen veroorzaken? Hij krijgt trouwens pas sinds paar maanden weer kalkoen en kip ( en nu dus al even geen kip meer)
-wat vinden jullie van advies 10 minuten wandelen..vind ik wel heeel erg weinig!!
-ik wil hem glucosamine geven, naast advies van puur-rug en visolie. Welke is ok?
-andere tips?!!

Oja..en cursus sport en spel doe i kmaar even niet, en in plaats daarvan over een tijdje het speurwerk weer oppakken en hier in de tijd van rust de hersenwerk bak oppakken. Gelukkig is Mucho in huis erg rustig, alleen buiten is hij supeenthousiast....hij rende vanochtend nog zo hard door het bos..ongelovelijk dat hij eigenlijk best last van zijn rug heeft...


DAnk in elk geval voor de reacties!
Manon
Door Lizzy
#2971831
Papalou schreef: HAllo...
Al heel lang ben ik hier niet meer op het forum geweest (tenzij om dingen over barf te zoeken) omdat het met mijn hond heel goed ging op barf (2 dagen lotgering aangevuld met zalm, pens, eendenek, kip, kalkoen en duif en groentmix)

Alleen...ineens was hij een dag stijf na een lange wandeling...en een paar dagen later vond ik hem weer raar lopen. Ook vond ik hem al een tijdje moe. Daarbij had hij ook wat buikrommelen en gras eten..Hij heeft een verleden van veel hotspots en slechte vacht. Na barf en visolie hier al 2 jaar geen last van. Behalve dan dus buikrommelen en soms wat dunne ontlasting na een stevige drol

Naar de DA
-wormenkuur omdat hij vlooien heeft gehad laatst (niet handig om bij iemand op bezoek te gaan van wie de kat een jaar weg was) en dit mogelijk ook moeheid verklaarde
-maag was wat gevoelig: ben een tijdje gestopt met kip wegens buikrommelen en graseten, en gestart met probiotica, hierdoor een heel stuk minder buikrommelen. vervolgens snijbonen extra naast groentemix (zonder kool) gegeven, nog minder buikrommelen. Maar mogelijk door geschiedenis van allergie toch wat gevoelig maag-darmkanaal?
-Verder onderzoek toonde uit dat hij last van rug had: foto gemaakt, en daaruit bleek dat tussenruimte tussen laatste wervels te klein was: sponylose....KLOTE!!!!

Advies was:
-pijnstiller vloeibaar
-voor thuis: puur rug, visolie en pijnstiller (metacam) en drie weken rust. maximaal 10 minuten lopen per keer.

Ik had eigenlijk artrose van knieen of zoeiets verwacht, dus schrok wel even. Hij is 7, een bastaard, en een halfhoge middelslag (weegt 20 kg).lijkt op een klein uitgevallen picardische herder. Ik hoop er vroeg bij te zijn en hem via supplementen te kunnen ondersteunen. Maar wel wat vragen, en daarom hoop ik hier wat wijzer te worden, mijn ervaring is toch wel dat jullie goed voor je honden zorgen, en niet aankomen met allerlei troep die ik hem moet geven..
Wat een ellende :-\
vragen:
-wat zouden jullie voor maag/darmen geven? Ik geef al probiotica
Ik heb aandelen in Kurkuma Longa. Dus dat zou ik geven. Je slaat daarmee namelijk meerdere vliegen in 1 klap. Kurkuma longa werkt super goed op het spijsverteringssysteem! Het werkt ook nog eens gunstig op de lever. Altijd goed, zeker wanneer je hond ook pijnstillers krijgt. En het heeft een positief effect op gewrichten. En op de huid. Ik zou je wel aanraden om een biologische Kurkuma te nemen. Je begint met 1/2 theelepel per dag. Daar doe je een snufje zwart gemalen peper bij (ja, voor de hond!) omdat dit de werking versterkt. Daar doe je een beetje extra vergine olijfolie of extra vergine bio kokosolie doorheen mengen zodat er een papje ontstaat. Dit doe je door het eten. En je gaat langzaam steeds meer geven totdat je op 1 theelepel per dag zit. Een lekkere volle.

Ik zou je trouwens wel aan willen raden om ook te kijken naar wat je voert. Volgens mij zou je kunnen kijken of hij ook minder goed (qua spijsvertering) reageert op vette voeding. Zalm is vet, eend is ook vrij vet.

En ik zou hem niet meer ontwormen zonder te weten of ie ook daadwerkelijk wormen heeft. Ik zou eerst een mestonderzoek doen, voordat je hem ontwormt, want ook dat is niet goed voor zijn spijsvertering en zinloos als er geen wormen aanwezig zijn.
-zou kalkoen ook allergische reactie op kunnen leveren? Huidklachten zijn er niet meer, en geen hotspots, maar zou een minimale allergie of overgevoeligheid ook gewoon irritatie van maag/darm kanaal kunnen veroorzaken? Hij krijgt trouwens pas sinds paar maanden weer kalkoen en kip ( en nu dus al even geen kip meer)
Dat kan. Kwestie van uitproberen.
-wat vinden jullie van advies 10 minuten wandelen..vind ik wel heeel erg weinig!!
Veel te weinig. Rust roest. Dat geldt ook voor spondylose. Rustig draven is prima voor de rug.
-ik wil hem glucosamine geven, naast advies van puur-rug en visolie. Welke is ok?
Geen ervaring mee. In die zin, mijn ervaring is dat gluco niet helpt.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#2971905
Super, dank je wel voor je uitgebreide antwoorden.

Kurkuma en peper, dat ga ik nader onderzoeken! Kokosolie doe ik voor mezelf heel veel mee qua lichaamsverzorging, en heb ik al veel positieve verhalen voor inwendig gebruik van gelezen. Stom dat ik daar nog niet voor mijn hond over na had gedacht!

Over voeding: ja, daar ga ik naar kijken, hij krijgt zijn vis verdeeld over meerdere dagen, dit is dan een totale hoeveel die voor 1 dag zou gelden (1 visdag dus). Zal zijn ontlasting na de vis eens bij gaan houden, en goed luisteren als hij vis/eend gegeten heeft. Overigens is het wel zo dat het buikrommelen een heel stuk verbeterd is na probiotica, maar met name nadat ik snijbonen naast de groentemix ben gaan geven. Maar idd goed om daar verder naar te kjiken

Het lopen merk ik nu, dat hij even niet veel wil, en echt moeiljk beweegt. Soms trippelt hij even, dan loopt hij weer te draaien met zijn kont. Na 15 minuten loopt hij ook wel echt erg langzaam, dus ik denk dat ik vooral daar nu goed naar moet kijken en dat dat dan toch genoeg is..Alleen...Hoevaak moet je dan lopen op een dag?!

. Het is echt behoorlijk nieuw voor mij. Mijn vorige hond had wel artrose maar die was toen 12. Die kreeg toen gluco en pijnstillers en daar heeft hij het nog 2 jaar goed op gedaan. Much is ineens stijf, en een raar loopje. Kan me wel voorstellen (heb een hernia gehad) dat hij op momenten van echte pijn niet wil lopen...dan kan ik m toch moeiljk dwingen?

Ok, laatste vraag: hij krijgt nu metacam, maar omdat zijn spijsvertering dus al gevoelig is, ben ik daar niet zo blij mee. Ik was echt wat te verward gisteren om helder te denken, heb een DA die ook homeopatie doet (puur rug) en snap dat pijnstilling en ontstekingsremmers nu nodig zijn, maar zie wel dat hij er last van heeft: vandaag ineens weer gras eten, en dat 2x.....Die metacam is tijdelijk, dat had de DA al gezegd, maar is er een alternatief?

Ik las hier over sanispril, en bamboe en nog iets, maar is dat niet meer voor als de pijn redelijk onder controle is? Dus voor de dagen dat hij gewoon normaal loopt?

Pfoe..het duizelt, vandaar dat het misschien wat chaotisch is..
En de wormen, absoluut gelijk, ik heb ook een wormenkit besteld om het in het vervolg te laten testen, maar het was vrijdagmiddag en ik wilde de wormen ieg uitsluiten omdat ik hem zo moe vond. Ja stom, nu snap ik heel goed waarom hij zo moe is...pff!

Maar ik ben erg blij met de tips, dit is wat ik wel graag wil proberen!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#2971907
Wat zou je trouwens aanraden om het minder vet te maken? Heeft net 100 gram vis gehad (krijgt zo'n 4x eten per dag) en hoor zijn buik..maarja..dat kan ook de metacam zijn...

Is duif een goede afwisseling met eend? Hij kan dus helaas geen  kip, dat ga ik echt niet meer proberen, daarvan krijgt hij echt gerommel en dunnere ontlasting, die sluit ik dus uit..
Gebruikersavatar
Door Papalou
#2971917
Hmm...ben weer eens rond gaan speuren en zie dat ik bij andere leveranciers dan lotgering ook interessante barfproducten kan krijgen...toch maar weer eens gaan verdiepen in het hele barf-gebeuren en eens goed naar menu kijken...waardevolle tip. Zal elders op het forum mijn vragen over voeding voortzetten.

Hier hoop ik vooral nog goede tips te krijgen over:
=goede supplementen bij spondylose
-hoe bepaal je hoeveel je hond kan bewegen bij pijn
-wat is een mogelijk alternatief voor metacam gezien gevoelige maag


DAnk alvast!
Door Lizzy
#2972059
Papalou schreef: Wat zou je trouwens aanraden om het minder vet te maken? Heeft net 100 gram vis gehad (krijgt zo'n 4x eten per dag) en hoor zijn buik..maarja..dat kan ook de metacam zijn...

Is duif een goede afwisseling met eend? Hij kan dus helaas geen  kip, dat ga ik echt niet meer proberen, daarvan krijgt hij echt gerommel en dunnere ontlasting, die sluit ik dus uit..
Omdat hij misschien moeite heeft met het verteren van vet. Zalm is ontzettend vet en hij zou niet de eerste hond zijn die daar problemen mee heeft, qua spijsvertering.

Duif is prima, als hij dat lust.
Door Lizzy
#2972062
Papalou schreef: Hmm...ben weer eens rond gaan speuren en zie dat ik bij andere leveranciers dan lotgering ook interessante barfproducten kan krijgen...toch maar weer eens gaan verdiepen in het hele barf-gebeuren en eens goed naar menu kijken...waardevolle tip. Zal elders op het forum mijn vragen over voeding voortzetten.

Hier hoop ik vooral nog goede tips te krijgen over:
=goede supplementen bij spondylose
Curcuma is ook daar voor. Verder zou je nog Puur Spondy van NML Health kunnen proberen.
-hoe bepaal je hoeveel je hond kan bewegen bij pijn
Door goed naar hem te kijken tijdens en vooral na het lopen. Als je 20 minuten hebt gelopen en je hond stort thuis zijn mand in en hij wil er niet meer uit of komt er moeilijk uit, dan was het dus teveel. Maar je kijkt dus ook naar algehele blijheid. Voor, tijdens en na de wandeling. Naar de stijfheid van ledematen.
-wat is een mogelijk alternatief voor metacam gezien gevoelige maag
Op zich geeft elke NSAID maag/darmproblemen. Maar sommige honden hebben op Previcox minder last. Wat je ook zou kunnen proberen is bijv. een supplement uit de USA (die ze hier verkopen is niet dezelfde) : Corta RX. Daar zit onder andere Duivelsklauw in. Dat werkt pijnstillend. Ook hier is de Curcuma trouwens maagbeschermend. Maar goed, ja, verder zou je Cox Compositum van de Groene Os een kans kunnen geven. Al kun je de dosering van de NSAID maar verlagen, ben je al een heel end.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#2972072
Ben even naar de puur-serie gaan kijken, en daarin zitten in een aantal artikelen ook duivelsklauw en kurkuma.

Kijk nu bij degomeat en caroba om wat andere vlees soorten toe te voegen.

Welke vis is dan minder vet?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door