Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
#2971640
Ik ben nu bezig met het bijwerken van mijn cv (de laatste Nederlandse versie is uit 2002  :biggrin2: ) en stoot meteen op een aantal vragen.

De eerste is over het kopje opleiding:

Ik ga per 1 september met een part-time bachelorstudie Vertaler Duits op afstand beginnen, waarvan ik denk dat het uiteindelijke diploma ook een voordeel voor de functie waarop ik solliciteer kan hebben. De aanmelding is gedaan, n.a.v. een plaatsingstoets mag ik in het 2e jaar instappen en de boeken zijn al binnen. Kan ik dit direct bij mijn opleiding verwerken? En dan alleen het begin jaar melden, naam van de school,  de omschrijving van de studie en de te verwachten einddatum? Met als opmerking dat ik n.a.v. de plaatsingstoets in het 2e jaar kan beginnen?

Ik ga een chronologische cv maken.
Zal ik eerst de meest recente opleiding bovenaanzetten? Zo ja, dan komt dus ook meteen als eerst de studie waar ik in september mee ga beginnen. Of is het beter bij het begin te beginnen met de middelbare school?

Het is belangrijk dat het niet saai wordt, ik ben bang dat mijn cv  eventueel opzij wordt gelegd als de lezer net op de helft is, waardoor mijn recentere opleiding / werkervaring misschien niet wordt gelezen. Aan de andere kant ben ik bang, dat als ik met de recentere ervaring en opleiding begin, de lezer van mijn cv alleen de laatst gelezen dingen onthoudt, en dus eventueel de niet zo actuele werkervaring.

wat is wijsheid?  :g:

Edit: Ik heb al veel verschillende websites gelezen en overal wordt weer wat anders geadviseerd.
Door K&D
#2971658
Ik zou de opleiding waar je straks mee begint gewoon erbij zetten, met als opmerking: verwachte afrondingsdatum xxxxx
Wat ik meestal zie bij ons is omgekeerd chronologisch. Wat ik soms zie is dat mensen enorme CV's maken met heel uitgebreide ervaring erbij. En dan zijn het soms ervaringen of cursusjes van een dag of wat. Daar prikken we zo doorheen. Die zijn het vermelden waard, maar gewoon op datum en kort.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2971660
Zeker zet je je opleiding die je nu gaat volgen erbij. Dat zegt gelijk dat je niet stil zit en dat je bezig bent om een hoger nivo te halen wat betreft vertaler. Trekt meteen aandeacht denk ik zo.  ;)

Verder zou ik recente opleiding en werkervaring eerst noemen. Dat is ook meest relevant voor de werkgever. En natuurlijk wat meer uitlichten van wat je denkt wat voor deze werkgever belangrijk is.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#2971666
Toevallig heb ik laatst een CV mogen opstellen  ::)

Opleidingen omgekeerd chronologisch, dus de laatste, inclusief de aankomende opleiding, bovenaan.
Werkervaring omgekeerd chronologisch. Bij recente werkgever(s) uitgebreidere informatie over takenpakket, verantwoordelijkheden en resultaten. Bij minder recente werkgevers informatie beperken, tenzij natuurlijk van belang voor deze functie.

Ik heb ooit in een gesprek gezegd dat ik weliswaar niet de gevraagde papieren had, maar wel de uitdaging aandurfde (en kon!) op basis van met name ervaring en leervermogen. Inmiddels heb ik die papieren wel gehaald en is het dus ook geen discussiepunt meer.

Vergeet niet om eventuele "hobbybaantjes" mee te nemen. Zo ben ik bestuurslid van twee verenigingen en inmiddels vrijwilliger hier in het MCL. Dat maakt het plaatje completer.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2971727
Om even een idee te geven, mijn laatste 3 opleidingen:
09-2009 tot 05-2012           WO Voortraject Master Taal- en Spraakpathalogie, Radboud Universiteit te Nijmegen  Niet afgerond
09-2008 tot heden                   HBO Bachelor Logopedie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen te Nijmegen                 (nog) Niet afgerond
09-2005 tot 05-2008                MBO Doktersassistente, ROC RijnIJssel te Arnhem                                                         Afgerond
In mijn CV staan er meer hoor, maar dit is om een voorbeeldje te geven  ;)
Gebruikersavatar
Door Zev
#2971786
Fenixjuh schreef: Om even een idee te geven, mijn laatste 3 opleidingen:

In mijn CV staan er meer hoor, maar dit is om een voorbeeldje te geven  ;)
Deze zou ik dus al andersom doen, maar dat is mijn mening  ;) omdat er nu bovenaan meteen staat dat je iets niet hebt afgerond, dat roept vragen op ondanks dat je andere ' taal'-opleiding bent gestart.

Ik vermeld altijd wat ik wanneer gedaan heb, met het recentste bovenaan. Verder laat ik onrelevante dingen weg (bijvoorbeeld wanneer ik op dierverzorging reageer meld ik wel mijn administratieve ervaring, maar toch wat minder uitgebreid. Andersom werkt dat ook zo). Dus ik vermeld ook mijn vrijwillige functies, pogingen dingen te leren enz.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door